Langsgående tema Legerollen og Pasientmøtet (Profesjonell kompetanseutvikling) Kommunikasjon og konsultasjonsferdigheter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Advertisements

PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Legers turnustjeneste i kommunene
Ta med Jordball Isopormåne Liten jordball Solomkrets Solsystemskalafil.
Brukerundersøkelse. Spørreskjema utarbeidet ved UNN Utlevert til pasient ved 6 mnd. eller 12. mnd. ktr. Anonymt besvart i vedlagt returkonvolutt Så langt.
Velkommen til seminar for mentorer
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Truls Fretland - Seminar 29.november 2005 Flervalgsøvinger og tester I diskret matematikk og algoritmer høsten 2005.
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
Delprosjekt i LAU Tverrprofesjonell samarbeidslæring innen helse- og sosialfagutdanningene.
Dagkirurgiske avdelinger i Norge ’LEDELSE OG ORGANISERING’
Gjennomgang av medisinstudiet
Teaching for test God idé eller umoralsk? Erfaringer fra sommerskole.
Tannpleiernes tannpine -podcasting ved Odontologisk fakultet.
Seksjonsleder/hygienesykepleier
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Kapittel 14 Simulering.
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Foreløpige tall pr Randi Sæther
LIVERPOOL CARE PATHWAY (LCP)
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 F – Materiallære
JORD JORDLÆRE - Introduksjon
Desember Evt. disponering av restpott på budsjett
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Seminarer statsvitenskap: Noen foreløpige observasjoner Bjørn Erik Rasch.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
Bestått/ikke-bestått
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Student i ”moden” alder
Etikettebasert medisin
Informasjonsteknologi for lærere Erfaringer fra nettbasert samarbeid om valgemner Presentasjon på Haustseminar 2001, IKT i lærerutdanninga Monica Johannesen.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU
AUTOMATIC DELIVERY REWARDS (ADR) (Nytt program – 1. september) LifePak ® (eksempel) - 76,20 PSV 442,11 med 5% rabatt= 420,00 (72,39 PSV) Frakt= 51,30 (102,60)
”UV-viser” for sydligere breddegrader. Radius på sirklene for hver UV-indeks, for 350 DU (normalt tykt for sommer i Norge) og 5% overflate refleks.
Tredje semesters praksis på Lektorprogrammet
Veiledning av studenter og nyutdanna lærere – to sider av samme sak
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Les s Les ”Sametinget” I par velg 1 av temaene Oppsummere dette temaet og forklare hvorfor det er av betydelse (30 min) Klassen skal.
100 lure ord å lære.
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-1 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Kapittel 15.
PasientLink Per Egil Kummervold Erfaringer og forskningsresultater fra lege-pasient-kontakt over Internett.
MEDIKAMENTHÅNDTERING I HJEMMETJENESTEN
Bachelorprogrammet i Utviklingsstudier
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
Målrettet ernæringsarbeid nytter : NutritionDay i Lekneshagen Bofellesskap Institusjonsoverlege Aglaia Frommholz Hilde Holand, Avdelingsleder.
Project.
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Ny Lerkendal stadion – En moderne fotballarena Prosjektoppgave i SIF 8002 IT grunnkurs Høsten 2000.
Nye nett- og praksisbaserte grunnskolelærerutdanninger GLU-NP 1-7 og GLU-NP 5-10 Programansvarlig 5-10.trinn Nils Ole Nilsen:
5.og 6.studieår i ny studieplan
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Praksis for GLU 5-10, 2010 Camilla Wiig, HIVE. Agenda Individuelt arbeid med skjema for vurdering av praksisopplæringen 2. studieår Oppsummering Informasjon.
Byggherreskolen Nett Spesielle utfordringer ved kurs på nett Jostein Myrbostad 1. juni 2007 Evalueringsseminar 1. juni 2007 om de nettbaserte vegkursene.
Framtidas legeutdanning i Nord-Norge Status revisjon studieplan per 2016 Det nasjonale dekanmøtet i medisin 2016 Inger Njølstad Prodekan utdanning medisin.
Øvelse gjør mester.
OADM Innføring i offentlig administrasjon og ledelse
Ny vri oppgave Wasim og Lise
LUT- Praksisseminar Stavern august 2008
Խելացի ժամանց Կառուցողական խաղեր Ուղեղի ունակությունների բացահայտում Զարգացում.
Mentorordning ved profesjonsstudiet i medisin – profesjonell kompetanse UiT Norges arktiske universitet Unni Ringberg Førsteamanuensis, spesialist i allmennmedisin.
Utskrift av presentasjonen:

Langsgående tema Legerollen og Pasientmøtet (Profesjonell kompetanseutvikling) Kommunikasjon og konsultasjonsferdigheter

SESJON 1 ( før utplassering i sykehjem ) Ant. timer per student Ant. timer undervisning lærer Sted 1Nettforelesninger i HELFEL10Nettbasert 2 Plenumsforelesninger intro kommunikasjon 22Plenumsal 3 Instruksjon og trening i bruk av videoutstyr og opptak av intervju med medstudent 22 Ferdighetssenteret Studentinstruktører 4Observere og skåre eget videoopptak10Individuelt PC-basert 5 Konstruktiv tilbakemelding på eget og andres opptak i basisgruppe 4 4 (per gruppe) 68 totalt* Grupperom 17 Basisgrupper med 8 studenter og 1 lærer Sum timer1072 totalt* *96 med + 40 odo studenter = 136 studenter i 17 grupper a 8 studenter

SESJON 2 ( oktober/november – utplassering lege/tannklinikk ) Ant. timer per student Ant. timer undervisning lærer Sted 1 Plenumsforelesninger intro utplassering lege/tannlegekontor 22Plenumsal 2 Intervju med pasient 2 studenter sammen på 3.dag i utplasseringa 20Lege/tannlegekontoret 3 Observere og skåre eget videoopptak individuelt 10Individuelt PC-basert 4 Konstruktiv tilbakemelding på eget og andres opptak i basisgruppe 4 4 (per gruppe) 68 totalt Grupperom 17 Basisgrupper med 8 studenter og 1 lærer Sum timer970 totalt

SESJON 3 ( januar-februar – ny utplassering ) Ant. timer per student Ant. timer undervisning lærer Sted 1Plenumsforelesninger intro22Plenumsal 2 Intervju med lege/tannlege alt. medstudent/simulert pas/reell pas 2 studenter sammen 20 UNN/tannklinikk alt. Ferdighetssenter/ Lege/tannlegekontoret 3 Observere og skåre eget videoopptak individuelt 10Individuelt PC-basert 4 Konstruktiv tilbakemelding på eget og andres opptak i basisgruppe 4 4 (per gruppe) 68 totalt Grupperom 17 Basisgrupper med 8 studenter og 1 lærer Sum timer970 totalt

MAL FOR SESJON 4 sesjoner hvert studieår i 2. – 4. STUDIEÅR Ant. timer per student Ant. timer undervisning lærer Sted 1Plenumsforelesninger intro22Plenumsal 2 KONSULTASJON 2 studenter samarbeider om å gjøre opptak av hver sin konsultasjon 20 Ferdighetssenter Allmennlegekontor Sykehus 3 Observere og skåre eget videoopptak individuelt 10Individuelt PC-basert 4 Konstruktiv tilbakemelding på eget og andres opptak i basisgruppe 4 4 (per gruppe) 68 totalt Grupperom 17 Basisgrupper med 8 studenter og 1 lærer Sum timer970 totalt

5. STUDIEÅR - Utplassering Ant. timer per student Ant. timer undervisning lærer Sted 1 KONSULTASJON Hver student gjør opptak av tre av sine egne konsultasjoner eller journalopptak i hver 8.ukers periode 90 Allmennlegekontor Sykehus (nytt) 2 Observere og skåre egne videoopptak individuelt 90Individuelt PC-basert 4 Konstruktiv tilbakemelding på eget opptak fra praksislærer 99 Student og praksislærer Sum timer279 (6 nye timer)

MAL FOR SESJON 6. STUDIEÅR 2 nye sesjoner* Ant. timer per student Ant. timer undervisning lærer Sted 1 Plenumsforelesninger intro22Plenumsal 2 KONSULTASJON 2 studenter samarbeider om å gjøre opptak av hver sin konsultasjon 20Ferdighetssenter Allmennlegekontor Sykehus 3 Observere og skåre eget videoopptak individuelt 10Individuelt PC-basert 4 Konstruktiv tilbakemelding på eget og andres opptak i modulgruppe 44 per gruppeGrupperom Modulgrupper en lærer i hver gruppe Sum timer92 timer forelesning + 4 timer per gruppe *I tillegg opprettholdes Eksamensforberedende seminar i allmennmedisin og Kommunikasjonsseminar i onkologi

EKSAMENSFORBEREDENDE SEMINAR ALLMENNMEDISIN 6. STUDIEÅR Ant. timer per student Ant. timer undervisning lærer Sted 1 Plenumsforelesninger intro Hvordan gjennomføres eksamen? 11Plenumsal 2 Konsultasjon med reell eller simulert pasient 3 konsultasjoner per gruppe 33 timer i parallelle grupper Legekontor (Bodø) eller grupperom (Tromsø) 3 Konstruktiv tilbakemelding i grupper33 (per gruppe)Grupperom Modulgrupper med 1 lærer i hver gruppe Sum timer71 time forelesning + 6 timer per gruppelærer

KOMMUNIKASJONSSEMINAR I ONKOLOGI 6. STUDIEÅR Ant. timer per student Ant. timer undervisning lærer Sted 1Plenumsforelesninger intro22Plenumsal 2 Kommunikasjonstrening med simulerte pasienter i grupper 66 per gruppeGrupperom Sum timer82 timer forelesning + 6 timer per gruppelærer

SKISSE TIL INTEGRERT SESJON (EKSEMPEL 1) Ant. timer per student Ant. timer undervisning med lærer Sted 1 Plenumsforelesninger intro Delemne 22Plenumsal 2 Plenumsforelesninger intro Kommunikasjon og etikk 22Plenumsal 3 Intervju To studenter sammen 20UNN/tannklinikk Lokalsykehus/allmennpraksis 4 Observere og skåre eget videoopptak individuelt Delemne + Kommunikasjon og etikk 20Individuelt PC-basert 5 Konstruktiv tilbakemelding på eget og andres opptak i basisgruppe Delemne 44 (per gruppe) med 1 lærer 72 totalt Grupperom 17 Basisgrupper med 8 studenter og 1 lærer 6 Konstruktiv tilbakemelding på eget og andres opptak i basisgruppe Kommunikasjon og etikk 44 (per gruppe) med 1 lærer 72 totalt Grupperom 17 Basisgrupper med 8 studenter og 1 lærer Sum timer16 148Totalt 74 delemne 74 kommunikasjon

SKISSE TIL INTEGRERT SESJON (EKSEMPEL 2) Ant. timer per student Ant. timer undervisning lærer Sted 1 Plenumsforelesninger intro Delemne 22Plenumsal 2 Plenumsforelesninger intro Kommunikasjon og etikk 22Plenumsal 3 Intervju To studenter sammen 20UNN/tannklinikk Lokalsykehus/allmennpraksis 4 Observere og skåre eget videoopptak individuelt Delemne + Kommunikasjon og etikk 20Individuelt PC-basert 5 Forberede poster presentasjon To studenter sammen Delemne 40To studenter PC-basert 6 Konstruktiv tilbakemelding på eget og andres opptak i basisgruppe Kommunikasjon og etikk 44 (per gruppe) med 1 lærer 68 totalt 17 Basisgrupper med 8 studenter og 1 lærer 7 Posterpresentasjon To studenter sammen Rotasjon/framlegg i plenum Delemne 44 med 1 lærer 4 totalt Plenumsal med 1 lærer Sum timer delemne 70 kommunikasjon

SKISSE TIL INTEGRERT SESJON (EKSEMPEL 3) Ant. timer per student Ant. timer undervisning lærer Sted 1 Plenumsforelesninger intro Delemne + Kommunikasjon og etikk 33 timer med 2 lærere 6 totalt Plenumsal 2 Intervju To studenter sammen 20UNN/tannklinikk Lokalsykehus/allmennpraksis 3 Observere og skåre eget videoopptak individuelt Delemne + Kommunikasjon og etikk 30Individuelt PC-basert 4 Konstruktiv tilbakemelding på eget og andres opptak i basisgruppe Delemne + Kommunikasjon og etikk 66 (per gruppe) med 2 lærere 204 totalt Grupperom 17 Basisgrupper med 8 studenter og 2 lærere Sum timer14210Totalt 105 delemne 105 kommunikasjon