Det spanske saltfiskmarkedet og mulighetene for norske bedrifter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeidet med rekruttering i Fiskeri- og kystdepartementet Årsmøte FOSFOR - 4. desember 2007 Politisk rådgiver, John Erik Pedersen.
Advertisements

John R. Isaksen/10. oktober 2006 © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis Kan fiskeflåtens atferd harmoniseres med fiskeindustriens.
FINNMARKSMODELLEN for akvakultur og fiskerifag
HVILKE KONSEKVENSER KAN FINANSUROEN FÅ FOR NORGES EKSPORT AV VILLFISK? Terje E. Martinussen Norges sjømatråd Oslo, 1.februar 2012.
Salt versus salterstattere – et valg mellom pest og kolera?
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
God, spennende, sunn og variert mat – en utfordring (også) for samfunns- forbruker- og økonomisk forskning EU forskning: Food Quality and Safety. Muligheter.
Kunnskapsnasjonen Norge – hvor går sjømatnæringen? Ragnar Tveterås 15. Juni 2010.
Kompetanseprogram for FoU-strategi og –ledelse i sjømatnæringa Landskonferansen 2013 Astri Pestalozzi, prosjektleder (tel )
TEKMAR Teknologi for marin biomasseproduksjon; krav, behov og løsninger Trondheim 2-3. oktober 2003.
Brasil bilde 1 Presentasjon:
Snorre Bakke Møreforsking Marin
Tallenes tale Tallenes tale 2008 Eksporten i 2008 Norsk sjømateksport var i 2008 på 39,1 milliarder kroner og for fjerde år på rad settes det.
Strategiarbeid i praksis
FosFor 4. desember 2007 Rekrutteringsbehov - felles satsing i næringa - Jan Skjærvø, Norges Fiskarlag.
Gartnerhallen - en produsentorganisasjon
VRI-Finnmarks forskerprosjekt: ”Framveksten av globaliserte innovasjonssystemer i råvarebaserte moderne periferier” •Generelt om VRI og forskerprosjektene.
Arealavgift AqKva 2008 Havbrukskonferansen Geir Magne Knutsen.
Eksportuvalgets strategi for å møte markedsutfordringene
Morten Hyldborg Jensen Aker Seafoods ASA
INTERNASJONALT JAN PETTER MYKLEBUST internasjonalt kontor
Felles profilering av ”Det marine Hordaland” Tanja K. Hoel Fiskeriforum Vest og Norsk Sjømatsenter
Miljøpraksis i industrielle nettverk Hege M. Knutsen Sgo 2300.
Nordkapp 12.oktober 2009 Endringer i grunnlaget for fiskerier og kultur Knut Bjørn Lindkvist Høgskolen i Finnmark.
Fiskeflåten 2020 Fiskeri- og kystminister Helga Pedersen
Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten?
Adgang til fiskeriallmenningen
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis KLIPPFISK I PORTUGAL APRIL 2007 Betydningen av produktinformasjon Hvilken.
Teknologiutvikling for Lønnsom foredling av Oppdrettsfisk =
Teknologisk framgang og læring i oppdrettssnæringa i Norge
Trøndelag Trøndelag en liten region i Europa innb.
Representantskapsmøte Fiskebåtredernes Forbund
Folkehelse, idrett og friluftsliv Handlingsplan for Troms 2008 – 2013
First Motion Interreg4B – Baltic Sea Region Styrking av audiovisuelle næringer.
”Brukerstyrte forskningskvoter”
Opplæringskontoret for fiskerifagene
PROSJEKTSTATUS VÅREN BAKGRUNNSFORSTÅELSE Effektivt vannskadeforebyggende arbeid forutsetter samarbeid mellom fire parter: rørbransje, kunder, forsikring.
Anvendt økonomi Vår forskning handler om å utvikle et bedre grunnlag for rasjonelle beslutninger i næringsliv og offentlig forvaltning. Det dreier seg.
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
- det blå nettverket på sørvest landet
Gastronomisk Institutt AS Presentasjon for studietur fra Hordaland 7. Juni 2006.
Bergens medisinske forskningsstiftelse Internasjonaliseringsmidler for medisinsk forskning ved UiB & HB.
vil deltagerne lære blant annet:
Teknologi for et bedre samfunn Velkommen til Avslutningsseminar ”Automatisk fangstbehandling av hvitfisk om bord på snurrevadfartøy” 1 Nor-Fishing 21..august.
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
 SMÅSAMFUNN I DEN GLOBALE VERDEN OMSTILLINGSKONFERANSEN 2014 OSLO / 22 OKTOBER.
Fagopplæring og næringsutvikling i nord Noen synspunkter om nisjer, kompetanse og muligheter NOKORT
FoU behov og næringslivet i Finnmark Marit Helene Pedersen Regiondirektør NHO Finnmark Alta 26.juni 2008.
SINTEF Fiskeri og havbruk AS 1 Hvordan oppnå økt deltakelse på Tromstrygdskolen? Signe Sønvisen og Trine Thorvaldsen SINTEF Fiskeri og havbruk.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Fiskeindustrien i Lofoten
Representantskapsmøte Norges Sildesalgslag Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Bergen 2. juni 2005.
”Markedsadgang” SJØMAT FOR ALLE - BERGEN 2.SEPTEMBER 2004 Statssekretær Janne Johnsen ”Verdier fra havet – Norges fremtid”
Norwegian Ministry of Fisheries Statsbudsjettet 2004 Presentasjon av Fiskeridepartementets budsjett.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Visjoner for norsk sjømatnæring – hva kan fiskerimyndighetene bidra med? FISK 2004,Tromsø, november 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Innovasjonssystemer Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07.
Årsmøte Fiskarlaget Vest Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Bergen 12. mai 2005.
Representantskapsmøte Norges Råfisklag Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Tromsø 26. mai 2005.
1 FRA VIKINGEKOST TIL DELIKATESSE ”Utfordringer på veien”
Livet i havet – vårt felles ansvar Olav Lekve, FiskeridirektoratetSkreifestivalen 2013 ”Skreien trives og vokser på trær”
Hvordan kan vi bidra internasjonalt? Skei, Bergen og Stavanger 5,6,7. januar, 2016 Svend Haakon Kristensen Head of Customer Operations/
BERGEN – en marin hovedstad. Norge: verdens største eksportør av sjømat etter Kina Norge har 7 ganger større havområder enn landområder Norge eksporterer.
Local food as an engine for local business. Om prosjektet LOCFOOD Partnerskap Bakgrunn Målsetning Aktiviteter Resultater Erfaringer Utbytte Utfordringer.
LØKSFJORD AS.
Digitalisering og digital kompetanse
Torbjørn Evanger Daglig leder AJA
Utskrift av presentasjonen:

Det spanske saltfiskmarkedet og mulighetene for norske bedrifter. Knut Bjørn Lindkvist, Institutt for geografi, Universitetet i Bergen, Torbjørn Trondsen, Norges fiskerihøgskole, UiT Det spanske saltfiskmarkedet og mulighetene for norske bedrifter. Et NFR prosjekt over 3 år (2008-2010)

Hvorfor saltfiskmarkedet Store deler av katolske forbrukere i Spania, Portugal, Italia og Brasil er storforbrukere av saltet torsk særlig i fastetiden 60% av all norsk fangst av torsk eksporteres som saltfisk og klippfisk til disse markedene Store deler av eksporten går ubearbeidet til videre foredling i utlandet Island har vist at det er mulig å øke verdiskapningen av saltfisk ved eksport av mer lettsaltede produkttyper tilpasset moderne forbrukere Det spanske markedet går foran

Source: Seafood Norway May 2006

Source: Seafood Norway May 2006

1. Prosjektmål Undersøke forandringene i det spanske saltfiskmarkedet Undersøke hvordan norske produsenter tilpasser seg utviklingstrendene i Spania. Utvikle strategier for å styrke norske posisjon i det spanske saltfiskmarkedet

Antagelser/ Hypoteser Kreftene som driver fram omstillingen i produksjonskjeden for saltfisk er de sosio-institusjonelle prosessene i konsument- markedene, verdikjeden i saltfiskproduksjonen og konkurransen om råstoffet Andre drivkrefter er de teknologiske og institusjonelle forandringene som også øker de samfunnsøkonomiske konsekvensene Situasjonen for nordmennene er også påvirket av styringsstrukturen i næringen

Deltakere i prosjektet Universitetet i Bergen (Lindkvist) Universitetet i Tromsø/ Fiskerihøgskolen (Trondsen) SINTEF Fiskerier og akvakultur (Lorena Gallart) Technical University of Valencia, Spain Vardø Videregående skole (tidl. Statens Fagskole for Fiskeindustri i Vardø) Høgskolen i Finnmark, Alta Bedriftene: Storbukt Fiskeindustri AS, Honningsvåg Norfra AS Tromsø Norges Råfisklag Eksportutvalget for Fisk

Nytte den enkelte bedrift har av prosjektet: Nærkunnskap om det spanske markedet og spanjolenes strategier Utprøving av nye produkter og nye metoder for spesifikke markeder Forsøk med redskaps- og råstoffbruk for etterspurte produkter  merverdi for fiskere og bedrifter Praktisk skolering av egne medarbeidere i Saltfisk-skolen i Spania Etablering av spansk-norske nettverk Deltakelsen på konferanser/ workshops er gratis for våre samarbeidspartnere