 Fenomen-/gjenstand v. metode/perspektiv  Normativ/individuell  Positiv/individuell  Normativ/kollektiv  Positiv/kollektiv.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Parsons og Merton Dahrendorf Luhmann, og differensiering
Advertisements

Om et øyeblikk kommer Du inn i en magisk verden!
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Forskningsmetoder i informatikk
SKOLEKVALITET I INTERNASJONALT PERSPEKTIV
Håndverk Tro Makt Symbolikk Noe å leve av? Identitet Periode Stil Funn
1. ny feltrapport funn dokumentasjon metode tolkning 2. felles feltdiskusjoner Last opp og se på bilder/kommentarer på Åpen arkeologi gruppen.
Ulike linker i forbindelse med virksomhetsteori
Tilpasset opplæring i en lærende skole
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
Noen etiske perspektiver Pensumboka: Lingås, 1999
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
INNHOLDSANALYSE AV DOKUMENTER
Handelshøgskolen ved UMB Lars Mørk. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Handelshøgskolen ved UMB 2 Velkommen til Universitetet for miljø.
Å vitenskapeliggjøre lærerutdanningen UHR-seminar om Nasjonal forskerskole i lærerutdanning, Oslo, Thorolf Krüger.
Forelesning 21: Kuhn og Vitenskapelige Revolusjoner
Hva skal ledes i menigheten? Noen refleksjoner om hva som særpreger menighet til forskjell fra andre institusjoner og organisasjoner Ledelse.
Perspektiver på inkludering i praksis
Kvalitative og kvantitative metoder
GLOBALISERING Opphavsrett: Amendor AS.
NY BACHELOR STRUKTUR: HVORDAN LØSE SAMFUNNS DEL AV LØPET FREDAG 26 SEPTEMBER, 2014 Frode Steen.
Erling L. Barlindhaug Avd.direktør, KS-Utdanning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Overordnet bevaringsplan for privatarkiver i Vestfold Marit Slyngstad
Utviklingsprosjekter for ledere og medarbeidere i helse-, sosial- og omsorgstjenestene Ann Sissel Misund Nedberg, prosjektveileder KS Midt-Norge.
HMS i Petroleumsnæringen
Rettslig orientert forskning innen forvaltningsinformatikken - forskningsspørsmål og -metoder Dag Wiese Schartum, AFIN.
Masterskolen 2009 Inntroduksjon Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2009 Introduksjon Opplegget for Masterskolen Elementene i en masteroppgave: Teori, metode.
Tverrfaglig samarbeid er ditt ansvar! Flink med folk i første rekke Fagnettverkssamling Royal Garden Trondheim, 19.juni 2009 Ann Sissel Misund Nedberg,
Innovasjonssystemer Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07.
Noen råd til essayskrivingen. formalia 1)Essayet skal ha hode, kropp og hale 2)Kort og informativ tittel 3)Alle sitater skal ha referanser til forfatter,
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Penge og finansielle markeder
Seminar uke 36: Globalisering og regional utvikling Gruppe 1: Redegjør for de motsatte syn på globalisering som fremkommer hos ”hyperglobalister” og skeptikere.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Arv og miljø Teori, metoder og funn.
Veiledningspedagogikk
Thomas moser/HVE-LU Ekstremsport – et senmoderne fenomen? Breivik, 2004 (  Det fascinerende ved sport og idrett: nye former for idrett.
Kartlegging og observasjon 2008 Tone Sunde. OBSERVASJON er et bindeledd som kobler teoretisk innsikt til praktisk erfaring (Gunnestad s 77)
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Velferdsøkonomi Forelesning nr. 4.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Vitenskapsteoretisk fundament Hypotetisk-deduktive metode: Teori Empiriske Hypoteser sammenhenger Observasjoner (Kilde: Ringdal, 2007: 41) ‏
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Foreleser: Finn R. Førsund
Tidligere eksamensoppgaver, sensorveiledninger mv finnes på
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Kvalitative og kvantitative metoder
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Bruk av teori i empirisk forskning
Den norske arbeidslivskulturen
Kapittel 13 Kollektive goder og eksterne virkninger
Penge og finansielle markeder
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
- og strategier for å ta tjenestene tilbake
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Den nordiske modellen. Et forbilde?
Kurs i mikroøkonomi Førstelektor Ivar Bredesen
Hvordan påvirker demokrati økonomisk utvikling
GLOBALISERING Foto: Ali Jarekji/Reuters Creative/Scanpix.
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Utskrift av presentasjonen:

 Fenomen-/gjenstand v. metode/perspektiv  Normativ/individuell  Positiv/individuell  Normativ/kollektiv  Positiv/kollektiv

 Åpenbare eksempler (penger, skatt og konkurranse)  Bevis  Tolkning (interpretation and contruction)  Kritikk

 Norden, Bugge og Wilhelmsen  Likheter og forskjeller  Kvaliteter  Hvor enestående/representative?

 Åpenhet (Syrstad)  Under huden (Selvig, Bull)  Mer eller mindre selvstendige anvendelser som – eventuelt -- gir noe tilbake  Empiriske arbeider (Eide, Ryssdal)  (Videre-)utvikling av økonomisk og rettsøkonomisk teori (Calabresi, Posner)