Emner i faget Kvalitetsbegrepet Planlegging for kvalitet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Suksesskriterier i omorganisering og utviklingsarbeid
Advertisements

Om evalueringen av eksportprogrammet aldri støtte til lønnsom virksomhet? Prinsipper versus pragmatikk ”I utgangspunktet kan det virke paradoksalt at det.
Teknologi i klasserommet
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Forberedelse OpplæringSpesifikasjonerImplementasjon Installasjon Test løsning Last testing Kunde Konsulenter Leverandører ? ? ? ?
Er standarder en betingelse for godt evalueringsarbeid? Foredrag på EVA-seminar 8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011.
Alt om kvalitetssystemet
ISO 9000:2000 Prosessorientering v/Per L. Berge Excellence Norway
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Inn i læringens landskap.... Elever skal lære på skolen, men elever må også lære å lære.
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
ISO 9000:2000 Endringer v/Per L. Berge Excellence Norway
Prosjektstyring In 140 Sommerville kap 4.
Målinger generelt •I et moderne samfunn brukes målinger i mange ulike sammenhenger •Eksempler: –Sammenligne priser, lønninger –Høyde: størrelse på klær.
Kvalitetsbegrepet, grunnleggende kvalitetsteori
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
10. Organisasjoners effektivitet
Hovedtyper av ledelsesteorier:
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Prosjektstyring In 140 Sommerville kap 4.
Verifikasjon og validering
Introduksjon til systemutvikling
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Jakten på kvaliteten.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Viktige prestasjonsmål for produksjonen
Konstruksjoners sikkerhet
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Gruppe 3 Henning, Andre, Mats, Per A. og Vegard 1/73.
Pedagogisk ledelse i Den gode Akershusskolen
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Mål i prosjekter.
Folkehelse og universell utforming
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Forelesning i mikroøkonomi.
1 Håndbok for tillitsvalgte i klubbstyrene STYRETS OPPGAVER I KLUBBENE Informasjon NBF vil i løpet av tilby klubbene - Veivisern - en håndbok for tillitsvalgte.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Verdikjede- og strategianalyse av emballering av frosne hvitfiskfileter Jan Gjerde Ole Jørgen Hanssen Kjersti.
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
Noen erfaringer fra NTNU ?
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Ingen flere store offentlige IT- prosjekter? Magne Jørgensen Simula, UiO og Scienta.
Kvalitet, risiko og avvik
Kapittel 13 Lønn og lønnsforskjeller.
Forbedringssamlingen
Risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS)
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Presentasjon av forretningsplan
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Presentasjon av forretningsplan
Utskrift av presentasjonen:

Emner i faget Kvalitetsbegrepet Planlegging for kvalitet Systemets kvalitetsattributter Kvalitetssystemet, kvalitetsstandarder, beste praksis Gjennomgåelser Konfigurasjonsstyring Kvalitetsplanen Prosesser og prosessforbedring Prosjektstyring

Et spørsmål Hva forbinder du med et programvaresystem som har kvalitet?

Utviklingen i kvalitetstenkningen – illustrert ved et nærstående eksempel (meg) Dagfinn Kvalitetssikring? Ja, selvfølgelig – hun sitter der borte Urias og jeg – ansvar for kvalitetssystemet BPR KK-ledelse

- og relevansen for programvare Kvalitetsbegrepet - og relevansen for programvare

Læringsmål Kjenne ISO 9000:2000-seriens definisjon av kvalitet og kunne ta hensyn til dette når du skal: vurdere om et produkt har kvalitet planlegge utvikling av et produkt som har kvalitet Spesielt forstå og kunne ivareta rollene til produsenten, kunden og samfunnet når det gjelder krav til, og vurdering av, et produkts kvalitet Kunne diskutere forholdet mellom kvalitet og økonomi for en utviklingsbedrift, og kunne svare på spørsmål som: Hva koster det å satse på økt kvalitet? Er det alltid riktig for en bedrift å investere i kvalitetsforbedring? Hva er forholdet mellom produktegenskaper og et produkts konkurransekraft?

Hvordan defineres kvalitet?

En formell definisjon av kvalitet ISO9000:2000 Kvalitet – i hvilken grad en samling av iboende egenskaper oppfyller krav Krav: behov eller forventninger som er angitt, vanligvis underforstått eller obligatoriske Krav kan fremsettes av forskjellige interesseparter

Å merke seg om kvalitetsdefinisjon: stemmer godt med den intuitive oppfatningen kvalitet er subjektivt og tidsavhengig kvalitetskravene er ikke alltid uttalt andre enn kunden kan ha krav

Andre kvalitetsdefinisjoner Tidligere kvalitetsdefinisjon fra ISO: « Helhet av egenskaper og kjennetegn et produkt eller en tjeneste har, som vedrører dens evne til å tilfredsstille fastsatte krav eller behov som er antydet. » Zen and the art of motorcycle maintenance: Kvalitet kan ikke defineres, men du kjenner det igjen når du ser det Fremtidens kvalitetsdefinisjon? «Et produkt har god kvalitet når det med minimum av totale levetidskostnader bidrar maksimalt til helse og lykke for alle mennesker involvert i dets fremstilling, distribusjon, bruk, vedlikehold, destruering og gjenvinning – forutsatt minimalt forbruk av energi og andre ressurser og med generelt sett akseptable konsekvenser for samfunnet og miljøet.»

Kvalitet – som skjønnhet – er avhengig av øyet som ser

Kvalitetsstandarden må være 0-feil

Hvem har ansvaret for kvaliteten Under produksjon? Hvis et produkt har feil og mangler og det går galt?

Er det lønnsomt å satse på kvalitet – for utviklerne?

Hva koster det å satse på kvalitet? Produktegenskaper Fravær feil og mangler Bedre kvalitet gjør det mulig for firmaet å: Øke kundens tilfredshet Øke salgbarheten av produktet Øke konkurranseevnen Øke markedsandelen Øke fortjenesten Øke prisen på produktet Redusere kundens missnøye Redusere feilrate, vrak, omarbeiding Redusere kostnader til erstatninger etc. Redusere inspeksjoner og feilkontroller Korte ned produksjonstiden Øke produksjonskapasiteten Øke leveringsdyktigheten Effekt: Hovedeffekten er på fortjeneste. Bedre kvalitet koster MER for produsenten Hovedeffekten er på kostnader Bedre kvalitet koster MINDRE for produsenten

Kano-modellen for kvalitet som konkurransefaktor Elsker produktet Grad av kundetilfredsstillelse Attraksjoner Tilfredsstillere Lav Høy Selvfølgeligheter Avskyr produktet Grad av oppfyllelse

Strategier for å oppnå kvalitet - ”det er aldri tid til å gjøre jobben skikkelig, men alltid tid til å gjøre den om igjen”!

Hva er TKL?

Kvalitet og programvare Kvalitetsbegrepet og programvare Kunden, systemutvikleren og kvaliteten Kvalitet og økonomi Begrepet systemutvikling Etikk for systemutviklere

Læringsmål Kjenne og kunne forklare sammenhengen mellom begrepene: prosesskvalitet og produktkvalitet ekstern kvalitet og intern kvalitet Kunne forklare innhold og betydning av (i forbindelse med programvare) begrep som: ytelse, brukervennlighet, korrekthet, robusthet, pålitelighet og vedlikeholdbarhet Forstå hvordan generelle kvalitetsattributter kommer til anvendelse for et konkret programvareprodukt – vite hva ISO9126 er og hva den kan brukes til Vite hva ”Code of Ethics ” for systemutviklere er, hva den inneholder og hvor den kan finnes Kunne diskutere betydningen av kvalitet for en bedrift som tar programvaren i bruk Begrepet TCO

Klassifisering av programvarekvalitet Prosesskvalitet – Produktkvalitet Intern kvalitet – Ekstern kvalitet

Intern og ekstern kvalitet - Det er den interne kvaliteten som gjør det mulig å oppfylle den eksterne

Prosesskvalitet og produktkvalitet Prosesskvalitet – gjøre de riktige tingene Produktkvalitet – få det riktige resultatet

Systemets kvalitetsattributter Korrekthet Pålitelighet Robusthet Ytelse Effektivitet Vedlikeholdbarhet Brukervennlighet

Korrekthet, pålitelighet og robusthet

Ytelse og effektivitet

Brukervennlighet

Vedlikeholdbarhet

Generelle kvalitetskrav til programvare ISO/IEC 9126: funksjonalitet pålitelighet brukervennlighet produktivitet vedlikeholdbarhet utvidbarhet portabilitet

Mer er bedre?

Er det lønnsomt å satse på kvalitet også for programvare?

Hvem betaler for ikke-kvalitet?

Konsekvenser av ikke-kvalitet Driftsstans Feil i utregninger Feil i databasen Dårlig analyseegenskaper Dårlig adgangskontroll Dårlige brukeregenskaper Passer ikke til arbeidsoppgavene

Hva er TCO? (livstidskostnader på norsk) Innkjøp av maskinvare Innkjøp av programvare Utvikling av programvare Infrastruktur Hus, energi Installering Opplæring Brukerstøtte Vedlikehold Drift Nedetidskostnader

Oppgaver En liten bedrift hevder at de ikke har råd til de ekstra kostnadene som det medfører å satse på kvalitet. Hvordan vil du argumentere i mot? Kan de ha rett? Vi kan se på studenter som kunder og lærere som leverandører. Synes du dette er en god analogi? Hva er fordelen ved å se det slik? Er det noe i analogien som blir feil? En generell regel når vi utvikler programvare er at databasen skal være på 3dje normalform. Dette er en intern kvalitetsegenskap. Har den betydning for programvarens eksterne kvalitet? På hvilken måte? Har brukervennlighet noen påvirkning på systemets pålitelighet? Hvordan og hvorfor? Går det an å klassifisere et program generelt som brukervennlig? Har vedlikeholdbarhet noen betydning for brukerne, eller er dette en egenskap som er mest for dem som skal videreutvikle systemet? Hvordan og hvorfor? Kvalitet kan bety både “fravær av feil og mangler” og “egnethet for bruk”, forklar hvordan disse to betydningene av begrepet virker inn på det vi kaller TCO for et system

- Om du glemmer alt annet - Husk: Kvalitet er å gi kunden det kunden vil ha og har behov for Kvalitet krever ”Fiber&jern”

- Om du glemmer alt annet Kvalitet i programvare betyr også: Hvor lett er det å vedlikeholde programvaren? Hvor lett er det å videreutvikle programvaren? Hva koster det å bruke den ?

- Om du glemmer alt annet Kostnadene for mangel på kvalitet viser seg ikke nødvendigvis på dag 1, men akkumuleres i løpet av systemets levetid