ELEVRÅDET OG OLWEUSPROGRAMMET.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kurs for kulturvertene
Advertisements

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Alkohol | SVØMMING.
-ikke bare for zippylæreren…
-ikke bare for zippylæreren…
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Klasseregler.
Hva vet dere om MOT? Historien til MOT.
Sommervikar i Blend.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Mobbing i barnehagen?.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
¡A golpe de periódico! Svein Erik Svendsen Høgskolelektor © Lenguasol.
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Forventninger til oss som skole:
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Cafédialog – elevmedvirkning
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
-ikke bare for zippylæreren…
Hvordan gjøre skoleundervisningen bedre?
HelART i Ulåsen barnehage
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
11.00 –11.10 Innledning  Velkommen ved Hedda Bondehagen og Oda Lien. Begge tidligere representanter i elevrådet ved Hov og valgte medlemmer i ungdomsrådet.
Cafédialog – elevmedvirkning
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Opprettholdende faktorområder
Drop-In metoden i skolen
Arbeid med et inkluderende læringsmiljø bygger på:
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
¡A golpe de periódico! Høgskolelektor Svein Erik Svendsen  Kilde: 110 Actividades para la clase de idiomas  (Colección Cambridge de didáctica de lenguas)
Eksamen i pedagogikk og elevkunnskap
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
LEDELSE Tema for uke 44 Pedagogikk A2A Rakel K.R.Næss.
For å skape et positivt skolemiljø og motarbeide mobbing vektlegger vi: - overgangen barnehage/skole, bl.a. med jevnlige besøk siste år før skolestart.
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Problemløsning.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Framgangsmåte i mobbesaker 1. 2 Ved mindre episoder: Ta affære på stedet (gjelder for alle ansatte) og marker tydelig til hver enkelt plager at dette.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Elevundersøkelsen 2015 Består av temaene; trivsel, motivasjon, hjem-skole, støtte fra lærerne, arbeidsfordeling og læring, vurdering og læring, medvirkning,
Vennegrupper. KJENNETEGN PÅ VENNEGRUPPER:  Faste smågrupper som holder sammen over tid  Grupper sammensatt av lærer  Gutter og jenter i samme gruppe.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
SMU 30.mai 2017 Olweus undersøkelsen trinn Svarprosent: 91,2%
Bli med! Barn.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Lokal Trivselsundersøkelse for 1. – 4. trinn
Mål for skoleåret – «indremedisin»
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Framgangsmåte i mobbesaker
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Plan for økten - Hva er Dembra? - Hva er «den ideelle skole»»?
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Tilhørighet, kunnskap og glede!
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

ELEVRÅDET OG OLWEUSPROGRAMMET

Hva slags elever skaper vi? Ansvar & Valgmuligheter Rettigheter & Plikter Verdier & Konsekvenser Individualisme & Solidaritet

EN RESSURS Vi ønsker at elevrådet skal være en ressurs i Olweusarbeidet og holdningsarbeidet ved skolen generelt

Olweusarbeidet må nå ut til elevene for at det skal virke.

Hvordan kan elevrådet være en ressurs? Elevene kan hvis vi gir dem sjansen Elevene skal formidle et budskap til sine medelever Elevene bør ta initiativ til aktiviteter, kampanjer, konkurranser, turneringer osv for å bedre miljøet på skolen Elevene vet hva som skjer i skolegården

Olweusperm Årsplan Registreringsskjema Tema for klassemøter Forslag til rollespill/situasjonsspill Forslag til aktiviteter i tilhørighetsgrupper Olweusprogrammet Handlingsplan Spørreundersøkelsen

Praktiske oppgaver og krav Føre referater fra Olweusmøter, rollespill og tilhørighetsgruppeaktiviteter Rapportere til Olweuskoordinator hver måned med referater fra klassens arbeid Arrangere fellessamlinger for skolen hvor temaet er holdningsskapende arbeid

Tilhørighetsgrupper Forslag til aktiviteter: Spill Leker Det viktigste er å jobbe sammen, ikke å vinne eller alltid være best Forslag til aktiviteter: Spill Leker Små situasjonsspill: forberede og gjennomføre Tegneoppgaver Konkurranser gruppe mot gruppe Hjelpe hverandre med arb.plan Skrive avtaler om hvilke oppgaver hver enkelt i gruppa skal ha

Rollespilll/Situasjonsspill Elevrådsrepresentantene kan lære enkle situasjonsspill på elevrådsmøtet som de skal gjennomføre med medelever i et klassemøte Et lite manus Påfølgende spørsmål Elevene styrer diskusjonen under oppsyn av lærer La medelevene lage en ny versjon av situasjonen Det er lærerne og ikke elevene som synes rollespill er vanskelig

Skaper Groruddalen skole slike holdninger? Her er det tøft å ta vare på andre? Her er det populært å være flink? Her er vi sammen med de som lett blir alene? Her blir du skikkelig upopulær hvis du plager eller mobber noen? Her får de som jobber hardt og følger regler mye oppmerksomhet og anerkjennelse.

SKOLEKULTUR For å stoppe mobbing må tilskuerne ta aktiv avstand fra plaging og mobbing Det innebærer at de er villig til å ta ansvar for andre enn seg selv

Holdningsendring Du må fronte hvor viktig det er å trives på skolen Si din mening om hva som må endres Kom med forslag til hva som kan gjøres Ta ansvar for å endre holdningene som gjelder på skolen

LYKKE TIL!