ELEVRÅDET OG OLWEUSPROGRAMMET
Hva slags elever skaper vi? Ansvar & Valgmuligheter Rettigheter & Plikter Verdier & Konsekvenser Individualisme & Solidaritet
EN RESSURS Vi ønsker at elevrådet skal være en ressurs i Olweusarbeidet og holdningsarbeidet ved skolen generelt
Olweusarbeidet må nå ut til elevene for at det skal virke.
Hvordan kan elevrådet være en ressurs? Elevene kan hvis vi gir dem sjansen Elevene skal formidle et budskap til sine medelever Elevene bør ta initiativ til aktiviteter, kampanjer, konkurranser, turneringer osv for å bedre miljøet på skolen Elevene vet hva som skjer i skolegården
Olweusperm Årsplan Registreringsskjema Tema for klassemøter Forslag til rollespill/situasjonsspill Forslag til aktiviteter i tilhørighetsgrupper Olweusprogrammet Handlingsplan Spørreundersøkelsen
Praktiske oppgaver og krav Føre referater fra Olweusmøter, rollespill og tilhørighetsgruppeaktiviteter Rapportere til Olweuskoordinator hver måned med referater fra klassens arbeid Arrangere fellessamlinger for skolen hvor temaet er holdningsskapende arbeid
Tilhørighetsgrupper Forslag til aktiviteter: Spill Leker Det viktigste er å jobbe sammen, ikke å vinne eller alltid være best Forslag til aktiviteter: Spill Leker Små situasjonsspill: forberede og gjennomføre Tegneoppgaver Konkurranser gruppe mot gruppe Hjelpe hverandre med arb.plan Skrive avtaler om hvilke oppgaver hver enkelt i gruppa skal ha
Rollespilll/Situasjonsspill Elevrådsrepresentantene kan lære enkle situasjonsspill på elevrådsmøtet som de skal gjennomføre med medelever i et klassemøte Et lite manus Påfølgende spørsmål Elevene styrer diskusjonen under oppsyn av lærer La medelevene lage en ny versjon av situasjonen Det er lærerne og ikke elevene som synes rollespill er vanskelig
Skaper Groruddalen skole slike holdninger? Her er det tøft å ta vare på andre? Her er det populært å være flink? Her er vi sammen med de som lett blir alene? Her blir du skikkelig upopulær hvis du plager eller mobber noen? Her får de som jobber hardt og følger regler mye oppmerksomhet og anerkjennelse.
SKOLEKULTUR For å stoppe mobbing må tilskuerne ta aktiv avstand fra plaging og mobbing Det innebærer at de er villig til å ta ansvar for andre enn seg selv
Holdningsendring Du må fronte hvor viktig det er å trives på skolen Si din mening om hva som må endres Kom med forslag til hva som kan gjøres Ta ansvar for å endre holdningene som gjelder på skolen
LYKKE TIL!