Oppsummering og eksamenstips 4. mai 2005
Oppsummering IN140 er et omfattende kurs som dekker hele livssyklusen til IKT-systemer Pensumet inneholder teori og metoder både i forhold til: Produkt Kravspesifisering, produktdesign, produktendring Prosess Systemutviklingsmodeller, prosjektplanlegging, kravspesifiseringsprosessen, designprosessen, endringsprosessen, konfigurasjonsstyring, ledelse Til sammen blir dette et stort tema, med innfløkte sammenhenger og uten fasitsvar.
Meta-systemutviklingsmodell
Systemutviklingsmodeller Systemutviklingsmodeller (tradisjonelle) Fossefall Evolusjonær Inkrementell Spiralmodellen Alternativ Åpen kildekode Kjenne til fordeler og ulemper, kunne sammenlikne modeller
Prosjektplanlegging Prosjektplan Supplerende planer/dokumenter: Diagrammer: GANT og PERT Supplerende planer/dokumenter: Kvalitetsplan (kap 24), valideringsplan(19), konfigurasjonstyringsplan(29), plan for vedlikehold(27), personellutviklingsplan(22)
Kravspesifisering Prosjektoppgaven Funksjonell og ikke funksjonelle krav Brukerkrav, systemkrav og utforming Kravspesifiseringsprosessen (forstudie, kravidentifisering, kravvalidering, kravadministrasjon) Brukermedvirkning Metoder og teknikker Viewpoint-oriented elicitation Scenario (use-cases) Etnografi prototyping
Systemmodellering og systemdesign Formålet med systemmodeller/systemmodellering Modellbegrepet Modeller: Kontekstmodeller Dataflytmodeller Tilstandsmaskinsmodeller Datamodeller Objektorienterte modeller Klassediagrammer m/arv og aggregering Bruksmønstre Sekvensdiagrammer
Prototyping/eksperimentell systemutvikling Lærebok + brukermedvirkning Formål med prototyping Typer av prototyper Fordeler og ulemper
Utforming (design) Arkitektur Distribuert arkitektur Objektorientert utforming Bruke UML til å lage et design på det nivået læreboka antyder. Gjenbruk Utforming av brukergrensesnitt Brukermedvirkning
Andre tema Verifikasjon og validering Ledelse Evolusjon Lede medarbeidere Kostnadsestimering Prosjektledelse Evolusjon Gamle systemer Endring av programvaresystemer Konfigurasjonsstyring
Eksamensoppgaven Tre deler: En god eksamen er en hvor man lærer noe. Kontroll spørsmål. Har kandidaten lest pensum? (20%) Eksempel: Hva er GANT diagram? Forståelse av pensum. Har kandidaten forstått pensum, og sammenhengene mellom ulike deler av pensumet. (40%) Eksempel: Hvordan kan prototyping brukes som teknikk i et prosjekt som er planlagt etter fossefallsmodellen. Bruk av pensum. Kan kandidaten bruke pensum på et gitt CASE. (40%) Eksempel: Prosjektoppgaven En god eksamen er en hvor man lærer noe.
Eksamenstips Les oppgaven nøye, svar på ALLE spørsmål Eksempel: lag klassediagram, redegjør for diagrammet. Gjør rede for forutsetninger for besvarelsen Eksamen 8. juni – 4 timer