Dobbeltkompetanse i psykologi - hva ønsker vi fra prosjektet?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
Kunnskapsbasert praksis – rød tråd i bachelorutdanningen Institutt for fysioterapi, Høgskolen i Bergen Liv Heide Magnussen Institutt for fysioterapi Avdeling.
Nåværende programmer - avsluttes 2005 Mental helse (26 mill kr) Helse og samfunn (22 mill kr) Helsetjeneste og -økonomi (17 mill kr) Pasientnær klinisk.
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
KOLLEGASTØTTEORDNING VED SYKEHUSET I VESTFOLD
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Det kommunale og det statlige barnevern
HVISK - Redd Barnas innsats i kampen mot handel med barn i Norge
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Morgendagens kompetanse – til virksomhetens beste og til innbyggernes beste! Gudrun Haabeth Grindaker Direktør 19. mars 2012.
Sykmeldingsforsøket Andreas Høstmælingen Spesialrådgiver Norsk Psykologforening Kommunepsykologkonferansen november 2010.
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
Fagmedisinsk forening - nye muligheter for norske barneleger. Bjarne Riis Strøm Fagdirektør Soria Moria,
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Nyansattprogram NST 1. mars Hva omfatter telemedisin? IKT brukt til: Direkte pasientkonsultasjon Utdanning av fagfolk Pasient- og pårørendeopplæring.
Forskningsrådet og internasjonalt samarbeid
Hva slags kunnskap trenger vi
Strategisk fokus , Helse Øst RHF Målområde 1: Kvalitet i behandling Standardisering av pasientforløp og liggetider, koplet til kvalitetsmålinger.
Stipendiatens vei mot doktorgrad og klinisk spesialitet
SVs politikk for forskning og høyere utdanning Kyrre Lekve Sogn og Fjordane SV, november 2010.
Betaling av informanter Forskningsrådets politikk og praksis Norges forskningsråd Avdelingsdirektør Hege Torp.
Hva slags kunnskap trenger vi i allmennmedisin?
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Arbeidet med Kjønnslemlestelse på NKVTS Inger-Lise Lien.
Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon FFO består av 68 medlemsorganisasjoner, som til sammen har ca medlemmer. FFO er Norges største paraplyorganisasjon.
Samdata 2012 Somatikk.
Hvorfor foreldremedvirkning?
Side 1 / Erfaringer fra Norge : Hvorfor staten skal satse på forebyggende tilbud Avdelingsdirektør Kjetil Horgmo Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.
Pasientforløp alkohol
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Ny strategiplan mot hiv
Kunnskap for en bedre verden NTNU sitt nasjonale mandat – kunnskap for en bedre verden Berit Kjeldstad, prorektor for utdanning.
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
MÅLRETTET MILJØARBEID
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
NSF Østfolds fylkesmøte 25.(-26.) mars 2015
Brukermedvirkning i samhandlingsarbeidet 2012
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Samhandlingsreformen Fagforbundet - sykehusnettverket Inger Mette Nilstad 6. mars 2009.
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
Primærhelsetjenesten i et fremtidsperspektiv Anette Mjelde, avdelingsdirektør Psykisk helse og rus Lillestrøm 3. desember.
SPF, lokale og regionale, som ledd i overordnet strategi for pasientbehandling og kvalitet i HMN Kl 09:00 – 09:45 Fagdirektør K.Å. Salvesen.
Eg ser at du e trøtt men eg kan ikkje gå alle skrittå for deg Du må gå de sjøl men eg vil gå de med deg Eg vil gå de med deg.
Standardisert pasientforløp Langvarige rygg- og nakkeplager Tverrfaglig poliklinikk rygg-nakke-skulder Utarbeidet våren 2015.
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Ny folkehelselov – behov for nye spørsmål i KOSTRA?
Mulighetene for en videreutdanning
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Inkluderingskompetanse og bruk av arbeidsplassen for unge med behov for ekstra oppfølging Fagseminar 23 mai 2017 Kompetansesenter for arbeidsinkludering.
KVALITETSPOLITIKK for Rehabiliteringsklinikken
Program 1. dag : Velkommen
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
BRUKERMEDVIRKNING PÅ SYSTEMNIVÅ I HELSEFORETAK
Forskningsstøtte ved UBA
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Seksjon for primærhelsetjenesten
Styremøte 20. juni 2018.
LMI-strategi
Hensikt med veilederen Beslutningsprosesser ved begrensning av livsforlengende behandling:
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Utskrift av presentasjonen:

Dobbeltkompetanse i psykologi - hva ønsker vi fra prosjektet? Avdelingsdirektør Ragna Valen Solstrand 8.des 2004

Hvorfor dobbeltkompetanse? Stort kunnskapsbehov – for lite klinisk forskningsaktivitet Kvalitetssikring av behandling Vurdering/import av kunnskap Utvikling av nye behandlingsregimer Bedre kompetanse i ledelsen

Hvorfor må norske psykologer forske? for å sikre befolkningen oppdaterte helsetjenester kvalitetssikring av egne tjenester og rasjonell utnyttelse av ressurser for å sikre faglig utvikling kunnskapsbasert opplæring

Oppdaterte og kunnskapsbaserte helsetjenester - forutsetninger høy kvalitet i helsetjenesten krever faglig oppdatert personell over 99 % av medisinsk/helsefaglig kunnskapsutvikling i verden skjer utenfor Norge vi må drive egen forskning for å kunne hente hjem kunnskap og vurdere nye behandlingsformer

Sikre faglig utvikling i klinisk tjeneste utviklingen går meget raskt, lærebøker og praksis blir fort foreldet mer ”krevende” pasienter som har mye kunnskap fra internett og andre kilder flere pasienter stiller krav - og bruker media som pressmiddel forventning om å kunne dokumentere faglige resultater

Forventninger til prosjektet? …på sikt Økt aktivitet i klinisk forskning - kunnskapsproduksjon Mer positiv holdning til forskning og evaluering av tiltak Bedre kvalitetssikring av behandling Bedre rekruttering og raskere karrierevei Bedre tilbud og behandling til befolkningen-