”Forskningsbaserte studieprogram: fakta, fiksjon og/eller floskel?” Dag L. Aksnes.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jan Fridthjof Bernt: Kvalitetsreformen en trussel mot forskningsbasert undervisning? Foredrag på nasjonal konferanse «Forskning i utdanningen» Bergen 3.
Advertisements

Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Del 2: Personlig økonomi.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Forum for Fagskoler Database for statistikk om fagskoleutdanning – forventninger fra privat sektor Knut Erik Beyer-Arnesen Forum for fagskoler - medlem.
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Et velfungerende forskningssystem? Jan Fagerberg, Universitetet i Oslo Innledning til diskusjon på dialogmøte 31 Mai 2010.
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
HIT -UiA Visjoner og mål: Hva kan vi få til sammen? Identitet og kvalitet. Rune Nilsen Styreleder HIT.
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
UNIVERSITETET I BERGEN TALL, FAKTA OG GRAFISKE FREMSTILLINGER Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato.
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Praksisoppfølging i GLU Organisering, ressurser, fordeling… Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, Vibeke Bjarnø
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder.
Forskerutdanning og karriereløp Kjersti Baksaas-Aasen kjersti. baksaas
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
Rune Nilsen prorektor.
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
Jan Fridthjof Bernt: Hvordan kan vi sikre til til forskning? Foredrag på seminar «Etter kvalitetsreformen: har vi tid til å forske?» Universitets- og høgskolerådet.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Høgskolen i Oslo Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren UHR-seminar Sissel Østberg Rektor HiO.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
1 Forskningsbasert undervisning i teknisk- naturvitenskapelige fag – muligheter og utfordringer John Håkon Husøy (prodekan for forskning/professor ved.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Hvordan tette gapet mellom skole og næringsliv? Kristine Engan Ræder, UE Trøndelag.
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
FoU-muligheten i høgskolesektoren Stipendiattørken – en ytterligere svekkelse av FoU- utviklingen i høgskolesektoren Kielseminar Dag K. Bjerketvedt.
Knut Ole Lysø, FFL Kriterier for ansettelse som høgskolelektor Innlegg februar 2013 kunnskap gir vekst
Innhold Innhold Side 1.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
NBU ® Utdanningsvalg Norges befolkningsundersøkelse vår 2014 Manpower.
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
Utdanning + FOU = Sant Mattias Øhra. Utdanning + FOU = Sant Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av UHR juli 2010 Dilemma: Forsker karriere versus undervisningskarriere.
1 Gruppe 5: Hvor detaljert bør beskrivelsen av det norske rammeverket for kvalifikasjoner være? Innledning ved Eirik Lien seniorrådgiver Studieavdelingen.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Kvinneklasser i IT- puter eller stillaser? Tonje Hilde Monica Johannesen Leikny Øgrim.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
1 Kontakt på lærestedet 8. 2 Kontakt på lærerstedet.
Erasmus + - Mobilitetsprosjekter for barnehager og skoler Gaëlle Bozec Oslo
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
K APITTEL 9: U TDANNING I N ORGE Hovedpunkter. ”D EN GODE SKOLE ” – HVA ER DET ? Hva er ”den gode skole”? Hvilket innhold er det viktigst at barna lærer.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Forskerutdanning og gjennomføringstid ved MN-fakultetet
Forskningsbasert kunnskap i næringsutvikling
Elisabeth Lackner Avdeling for fagstøtte
Utdanning som sprenger grenser
NFR februar 2012 Rektor Torunn Lauvdal, UiA
Velkommen til FORELDREKURS
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Evaluering av FoU-fellesskapene
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Ny som universitetslærer
Forskning på digitalisering og læring innen helsefag
Forslag til for- og etterarbeid
Tone Milde Seniorrådgiver
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utdanning som sprenger grenser
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utskrift av presentasjonen:

”Forskningsbaserte studieprogram: fakta, fiksjon og/eller floskel?” Dag L. Aksnes

”Forskningsbasert undervisning” I diskusjonen omkring dette uttrykket finner vi minst to ulike motiv: Det ideelle: ”Hvordan gjøre undervisningen best mulig” Det taktiske: ”Et argument for å sikre tilsatte forskningstid”

Humboldts idé om enhet mellom forskning og undervisning Studenter og lærere stod gjerne sammen om vitenskapelig erkjennelse som mål. - Det er jo nettopp dette som skjer i dagens forskerutdanning. Humboldts ide ligger antakelig i bunn for dagens syn om 50/50 fordeling mellom de to oppgavene undervisning og forskning - Men, med denne delingen er Humboldts ide om enhet skrinlagt. Bekymring: ”I Norge aner vi nå en tendens til at de mest begavede forskerne får ekstra forskningsmidler som så brukes til frikjøp av undervisning.” -Ja, de fritas fra ikke-forskningsbasert undervisning for å utføre mer forskningsbasert undervisning i PhD-utdanningen. Humboldt-ideén blir igjen revitalisert! Kilde: Dan Yngve Jacobsen, Forskningspolitikk 4/2004 I rødt: Mine merknader

Som institusjon er UiB (i likhet med øvrige institusjoner) nærmere Humboldt-idealet enn noen gang tidligere Andelen PhD-studenter er høyere enn noen gang, og den er økende En større andel av utdanningen ved UiB er følgelig karakterisert av ”enhet mellom forskning og utdanning” En bekymring, om enn avtagende: Det er fortsatt mange som hevder at forskerutdanning ikke kan kategoriseres som undervisning og således fortsatt insisterer på et skarpt skille mellom forskning og undervisning.

Hvorfor er det ingen/liten grad av Humboldts enhet mellom forskning og undervisning på bachelorprogrammene? Her er forskjeller fra et fag til et annet, men for MNT- fagene: Etter 200 år med kunnskapsakkumulering er gapet mellom ”forskningsfronten” og kunnskapsnivået til en førsteårs student svært mye lenger i dag enn på Humboldts tid. Et lavere kunnskapsnivå i basale MNT-fag i videregående skole har økt gapet ytterligere. Gapet må fylles hvis framtidens forskning skal være kunnskapsbasert!

Bachelor programmene Må føre studentens basiskunnskaper fram til det nivået som er nødvendig for blant annet å kunne gjennomføre en forskerutdanning. Bachelor undervisningen bør inneholde en rekke av de elementene vi finner i ulike moderne forsøk på å definere forskningsbasert undervisning som f.eks: –Kritisk tenkning –Forskningsmetodikk –Eksperimenter –Rapportskriving –m.m. Ambisjonen om et 10 måneders studieår gir muligheter for å legge adskillig mer læringseffekt inn i mange av dagens Bachelor-program.