Www.nrpa.no Kommunal beredskapssamling Johannes Nilssen Narvik, 27. november 2013.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trygve Hillestad Consulting Hvor langt går kommunenes beredskapsansvar? Trygve Hillestad Consulting ROS-analyser, beredskapsplanverk, opplæring, rådgivning,
Advertisements

Frank Arntsen, Statens kartverk Møte i Faglig forum for Barentshavet og områdene utenfor Lofoten Tromsø 31. januar 2007.
Brente bygg og brannavfall - hva sier regelverket Byggavfallskonferansen 2014, Jon F Larsen, Miljødirektoratet.
KOMMUNEN- EN AKTØR I GRUNNBEREDSKAPEN
Bakgrunn: -Kommuneoverlege i Nes kommune siden -93
- Ny lov og forskrift om kommunal beredskapsplikt
Helseberedskapskonferansen 2013
ISPS sikring og Beredskap
Nordisk GIS – konferanse 2003 Lillestrøm GisLink – kart og fagdata på nett Et samarbeidsprosjekt mellom Fylkesmannen i Møre og Romsdal og Fylkesmannen.
20. januar 2012 Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar1.
(Nesten) ett år i stolen, hva nå?
BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 1/21 Senter for Byøkologi © 2008 Asylmottak som nærmiljø Bente Beckstrøm Fuglseth Kari Anne K. Drangsland.
Oslo politidistrikt PRESENTASJON AV LRS.
”Tilpasning til nye værforhold” - Lunsjseminar KS 19. september
Forslag til struktur for Fylkes-ROS
Fylkesmannens flomrapport, kont.møte
Regionalt senter for samfunnssikkerhet og beredskap
Møte i fylkesberedskapsrådet den , Saltstraumen
Avdelingsleder Erik Thomassen Fylkesmannen i Østfold 24. oktober 2013
Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Brannsjefkonferansen 2005, Levanger – Orienteringer - Hans Kr. Madsen Brannsjefkonferansen Nytt.
Status eksisterende datagrunnlag
Hvilken beredskap bør kommune- helsetjenesten ha? Fagseminar om fugleinfluensa Kommuneoverlege i Drammen kommune, Anne Wenche Lindboe Hvordan.
Beredskapsplan for massevaksinasjon Folkehelseinstituttet Avdeling for vaksine Prosjektleder Anne Wenche Lindboe.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kommunal beredskap Kommunenes Brann- og redningstjeneste.
Hva skjer akkurat nå? Ny organisering i Sosial-, helse- og barnevernsavdelingen hos Fylkesmannen Embetsoppdraget/samhandling. Familieveiviserprosjektet.
Beredskapsarbeidet i Drammen kommune
Brannen på Gulskogen Krisehåndtering.
Norsk oljevernberedskap, struktur og aktører
Nordmøre og Romsdal politidistrikt - Felles operativ enhet HMS-konferansen 2007 Redningstjeneste – innledning til beredskapsfilm.
Prosjektområde Ytre Oslofjord Kjell Løkke Leder i Styringsgruppen.
(Ansatt i annen avdeling)
Litt om å være forberedt Litt om hva Redningstjenesten kan gjøre for deg Litt om hva du kan gjøre for Redningstjenesten Frode Iversen Redningsleder Hovedredningssentralen.
Kommunenes arbeid med likestilling Resultater fra kartlegging.
Rjukan – Notodden Industriarv Nominasjon til Unescos Verdensarvliste
ØVELSE "ORKAN 2012" Regionalt KBO møte 6. mars 2013 Geir Kaasa.
Georg Kapperud Smittevern 13 – kapittel 14 Ansvar, oppgaver og rutiner ved nasjonale utbrudd Smitteverndagene
Krisekommunikasjon i Mattilsynet
Nasjonal, regional og lokal krisekommunikasjon
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Samfunnets generelle sårbarhet og beredskap
Fugleinfluensa hos fugl Pandemigruppen i Drammen kommune Består av følgende personer: Beredskapssjefen Distriktssjefen for Mattilsynet Smittevernlegen.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
HOVEDBEREDSKAPSPLAN (ORGANISASJON,OPPGAVER, KOMMUNIKASJON OG BEGREPER)
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
Veileder i risiko- og krisekommunikasjon
Atomberedskap Er det nødvendig med atomberedskap i Oppland?
Beredskap Risikohåndtering, kontinuitets- og katastrofeplaner.
Kommunekonferansen 2016 Samfunnssikkerhet og beredskap Kongsberg 14. april 2016 Knut Skrede Fylkesberedskapssjef.
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
Foto: Bjørn Erik Olsen Forskrift om konsekvensutredninger for tiltak etter sektorlover – Akvakulturloven Elisabeth Karlsen 10. mars 2015.
Brokollapsen i Trondheim i 2013 Raske svar og grundig granskning – ja takk, begge deler REINERTSEN AS – Kristian Reinertsen
1 Risiko- og sårbarhetsanalyser i kommunen. v/ konstituert rådmann/organisasjonssjef Randi Rasmussen, Malvik kommune Fylkesmannens kommunesamling 12. november.
Nytt fra Fylkesmannen Fylkesberedskapssjef Per Arne Stavnås.
Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Utfordringer for brannvesenet i den samlede beredskap Avdelingsdirektør Finn Mørch Andersen DSB.
Kommunal beredskapsplikt
Havariøvelse 26. august 2016 Hasvik kommune
Kommunal beredskap Harald Sørby.
Valg av fremmedspråk – mulighetene på Xxxx vgs
En verden av usikkerhet
Bente Westrum ass. fylkeslege Fylkesmannen i Oppland
Nasjonal beredskap Erland Røed Kartverket «Buskerudmodellen»
Offentlige anskaffelser 11 Oppsummering høst 2015
CE-beredskap i endring
Ny fagutdanning brann og redning, - ivaretakelse av akutt forurensning
Hensynssoner rundt Borregaard
Beredskap for studenter: UiOs erfaringer og arbeidsmetoder
Ашық сабақ Тақырыбы: Отан туралы М.Мақатаев
Бейшева Ментай Идрисовна
Utskrift av presentasjonen:

Kommunal beredskapssamling Johannes Nilssen Narvik, 27. november 2013

Organisering

Kriseutvalgets rådgivere Fylkesmannen KommuneneYtre etater Statens strålevern (leder og sekretariat) DSB Forsvarsstaben Heledirektoratet Kystverket Mattilsynet Politidirektoratet Utenriksdepartementet Kriseutvalget for atomberedskap DSBs infopool Departementer Kriserådet

Hendelse Skjer / oppdages Varsling Fra andre land eller kilden til ulykken Vurdering Omfang og ev. skadepotensiale for Norge, varsling og informasjon KU / NRPA Strålevernet alene, eller kaller inn Kriseutvalget for atomberedskap; kommunikasjon FM Fylkes-ROS inkl. atomulykker; KU -vedtak koordineres regionalt av Fylkesmannen Kommuner Kommunene er pålagt ROS, tiltak iverksettes ved behov

Kriseutvalgets tiltak Sikring av forurensede områder Akutt evakuering Tiltak i næringsmiddelproduksjonen Rensing av forurensede personer Opphold innendørs Bruk av jodtabletter Kostholdsråd Andre dosereduserende tiltak

Dimensjonering

DSBs trusselbilde

Scenario I Stort luftbårent utslipp fra anlegg i utlandet Scenario II Luftbårent utslipp fra anlegg i Norge

Scenario III Hendelse med mobil kilde til utslipp Scenario IV Lokal hendelse som utvikler seg over tid

Scenario V Større utslipp til marint miljø Scenario VI Alvorlig hendelse i utlandet som ikke berører norsk territorium

Håndtering

Kriseutvalgets håndtering av en hendelse KU og rådgivere Situasjons- kartlegging Kommunika- sjon Tiltak

Konsekvensreduserende tiltakJustissektorenHelsesektorenMat, landbruk og miljø UtenrikssektorenForsvarssektorenØvrige Håndtering av skadested* AnsvarligePoliti, HRS (sjø), Brannvesen Helseforetak/ ambulanse UDFOH Rådgivende NRPA, NBC FOH BiståendeSivilforsvar ForsvaretKommune Koordinerende FSTKU, Fylkesmenn Sikring av områder som er eller kan bli sterkt forurenset* AnsvarligePoliti FOHKystverket Rådgivende NRPA, NBC FOH BiståendeSivilforsvar ForsvaretKommune Koordinerende KU, Fylkesmenn Rensing av forurensede personer*/** AnsvarligePoliti*Helseforetak, Hdir** Rådgivende NRPA, NBC BiståendeBrannvesen, Sivilforsvar ForsvaretKommune Koordinerende KU, Fylkesmenn Råd om innendørs opphold** AnsvarligePoliti UD Rådgivende NRPA, HdirMattilsynet BiståendeSivilforsvar ForsvaretKommune Koordinerende KU, Fylkesmenn Akutt evakuering av lokalsamfunn* AnsvarligePoliti UD Rådgivende NRPA, Hdir BiståendeSivilforsvar ForsvaretKommune Koordinerende KU, Fylkesmenn Jodtabletter**Ansvarlige Hdir UD Kommune Rådgivende NRPA, NBC BiståendePoliti, Sivilforsvar Forsvaret Koordinerende KU, Fylkesmenn Tabell: Involverte etater (ansvarlige, rådgivende, bistående og koordinerende) i forskjellige konsekvensreduserende tiltak

Konsekvens­ reduserende tiltak Scenario I Stort luftbåret utslipp fra anlegg i utlandet Scenario II Stort luftbåret utslipp fra anlegg i Norge Scenario III Lokal hendelse uten stedlig tilknytning Scenario IV Lokal hendelse som utvikler seg over tid Scenario V Stort utslipp til marint miljø, omdømme­ svekkelse Scenario VI Alvorlig hendelse i utlandet uten direkte konsekvenser for Norge Håndtering av skadested* XX XX Sikring av områder som er eller kan bli sterkt forurenset* XX XX XX Rensing av forurensede personer*/** X Råd om innendørs opphold** X XX XX X Akutt evakuering av lokalsamfunn* XX XXX XXX XX XX Jodtabletter** X XX X X Opphold i tilfluktsrom** X Helsemessig oppfølging** XXX XXXX XXXX XXXX XXXX Tiltak i nærings- middelproduksjon** XXXX XXXX XXXX XXXX XX Kostholdsråd** XXXX XXXX XXXX XXXX XX XXX Andre dose- reduserende tiltak** XXXX XXXX XXXX XXXX XXXX XXXX Tabell: Egnethet av ulike konsekvensreduserende tiltak i forskjellige scenarier

Koordinering av beredskapen

Nasjonalt: KU / Strålevernet Regionalt: FM / ABU Lokalt: kommunene (ROS-analyser) Skadested: skadestedsleder

Erfaringer

Tsjernobyl

Isbryter utenfor Lofoten

Akutte konsekvenser

Matinntak Stråling fra omgivelsene Inhalasjon

131 I

jodprofylakse

Langtidskonsekvenser

137 Cs nedfallskart

Hvilke tiltak ville vært aktuelle?

Sikring av forurensede områder Akutt evakuering Tiltak i næringsmiddelproduksjon Rensing av forurensede personer Opphold innendørs Bruk av jodtabletter Kostholdsråd Andre dosereduserende tiltak

Kost / nytte

Oppsummering

Organisering Dimensjonering Håndtering Erfaring Øvelse