RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

System for kompetansekrav NRHS – møte
KONGSVINGER KOMMUNE Ledelse barnehage.
Veilederen fra eldst til yngst. Stortingsmelding 31 ….Legge fram en veileder om samarbeid mellom barnehage og skole. Kartlegging av enkeltelevers ferdighetsnivå.
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Forventninger og videre arbeid…...
Utdanningsdirektoratets oppgaver på barnehagefeltet
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Forslag til ny vurderingsforskrift
Rådgiver Kjell A. Standal FAGOPPLÆRINGA FOR FRAMTIDEN - sett i lys av nye vurderingsbestemmelser i forskrift til opplæringsloven og privatskoleloven.
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Samarbeidsutvalgets rolle og oppgaver
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Bærum kommune 30.januar 2014.
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Ungdomstrinn i utvikling
Fagdag for barnehageeiere i Hedmark 10.april 2014
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
LÆRERPROFESJONENS ETISKE PLATTFORM
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Møte for nye barnehagestyrere
Styrermøte 8.september 2011.
Meld. St. 24 ( ) Framtidens barnehage. Prosess Prosjekt i Kunnskapsdepartementet (KD) Styringsgruppe Blogg for å få innspill Møter med ulike aktører.
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Framtidens barnehage.
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Lek og Læring i barnehagen
NAFOs kompetansetiltak for barnehagene. Tidligere kompetansetiltak  Fra 2005 til 2010 gjennomførte NAFO kompetansetiltak i språkstimulering og flerkulturell.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Norges Beste Barnehage
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Barnehagekontoret Møte for nye barnehagestyrere 4. september 2008.
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Revidert biblioteklov - nye muligheter!
Barnehageforum, Fylkesmannen i Oslo og Akershus 29. nov. 2013
Veiledning Beslutningsprosess
Prosjekt Felles innhold
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
De yngste barna i barnehagen – En marginalisert befolkningsgruppe?
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Loen 23. og 24. mars Anne K F Midtbø Barnehagen som læringsarena Utfordringar i ny rammeplan for barnehagen sett frå kommune- administrasjon Anne.
Deltakende læring.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
Vi gir mennesker muligheter Arbeid og helse – et tettere samvirke Strategi for Helsedirektoratets og Arbeids- og velferdsdirektoratets felles innsats for.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
Tom Rune Kongelf Ny rammeplan for barnehagar kvar står vi? Styrarnettverket 4.november 2015.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Plan for utarbeiding av veileder for akuttpsykiatri Akuttnettverket 18. oktober 2010 Torleif Ruud, avdelingssjef/professor FoU-avdeling psykisk helsevern,
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Samisk barnehagekonferanse i Karasjok
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
Regionalt Brukerutvalg
Oppfølging av regionale planer PH og TSB
Fagnettverk NMT Kl. 12:30 Arbeid i fagnettverk for fagnettverksgruppene (på Trudvang) Presentasjon av arbeidsgruppa for fagnettverket, ny nettside 10 min.
Etablering av program for antikorrupsjon i Helse Midt-Norge
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Utskrift av presentasjonen:

RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver

Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt: om innholdet i kapittel 2 i dagens rammeplan kan utformes på samme måte som kapittel 3, det vil si med prosessmål og krav til barnehagens arbeid rammeplanens bruk av begrepet danning, og foreslå eventuelle endringer som vil gjøre det lettere for barnehagene å forstå hvordan de skal omsette formålets oppdrag om danning og læring i praksis om og eventuelt hvordan det bør gjøres endringer i antallet fagområder eller beskrivelsen av disse i lys av relevante samfunnsendringer (herunder bruk av IKT) og endringene i ny innholdsparagraf § 2 (barnehagens helsefremmende og forebyggende funksjon)

om og eventuelt hvordan rammeplanen bedre kan legge føringer for det pedagogiske tilbudet til henholdsvis de yngste og de eldste barnehagebarna, herunder skoleforberedende aktiviteter på barnehagens premisser hvordan krav til progresjon i tilbudet bør uttrykkes hvilke krav som skal stilles til barnehagens årsplan vurdere om det er behov for en nærmere omtale av arbeidsmåter og tilrettelegging av det pedagogiske arbeidet. Disse vurderingene vil bli lagt til grunn når rammeplanens del 3 skal revideres.

Organisering rammeplangruppe referansegruppe åpen prosess – publisere utkast underveis arbeidsgruppen leverer til Udir høringsprosess Udir sender over sitt forslag Fastsettes av KD

Implementering Rapporten Alle teller mer (Høgskolen i Vestfold, Østrem mfl ): Undersøker hvordan rammeplanen (2006) for barnehager praktiseres. Omfattet aktører på alle nivå i sektoren. Konkluderer med at deler av arbeidet med å implementere rammeplanen var godt i gang. Samtidig kom det fram at barnehagene stod overfor utfordringer i arbeidet med å realisere rammeplanens intensjoner.

- Direktoratet må utvikle en helhetlig strategi rundt implementering og oppfølging av tiltak mot sektor - Direktoratet må styrke sin kommunikasjonsstrategi for å nå ut med veiledningsmateriell som er rettet mot ulike nivåer i sektoren

En helhetlig implementeringsstrategi Vi vil tenke helhetlig om: revidering av rammeplan implementering av revidert rammeplan utvikling av støtteressurser til sektoren

OECD (2013) gir råd om hvordan Norge kan utvikle og støtte implementeringen av rammeplanen: ta i bruk flere virkemidler slik som veiledningsmateriell og verktøy som fremmer refleksjon. gjøres tilgjengelige på nett for ansatte og eiere i sektoren.

Støtte og veiledning Utdanningsdirektoratet skal gi barnehagesektoren støtte og veiledning