Informasjon om Kompetanse for kvalitet – videreutdanning for lærere
Intensjon Informere om status i Vest-Agder Informere om endringer i videreutdanningsordningen og innføring av ny stipendmodell Lyngdal 19.2.14
Kompetanse for kvalitet – hva vet vi? Oppsummering av aktivitetsrapportering fra skoleeierne: 380 kommuner, 19 fylkeskommuner og 89 private skoler har rapportert I Vest-Agder har alle rapportert – BRA! Lyngdal 19.2.14
Deltakerundersøkelsen 2013 De aller fleste er fornøyde med videreutdanningstilbudene, 90 % opplever kvaliteten som god eller svært god. Studiene har høg faglig kvalitet, et praksisnært innhold. Mer fornøyde med de faglige sidene enn de fagdidaktiske. Den nettbaserte delen av studiet er ikke så godt vurdert som samlingene. Mange oppgir at de har fått nye faglige innfallsvinkler, og at de har blitt i stand til å undervise bedre. God tilrettelegging ved skolene. De fleste fri til å studere og økonomisk støtte til studierelaterte utgifter. Delingskulturen ved skolene blir opplevd forskjellig, kunnskapsdeling står sterkest på barnetrinnet. Nesten 2/3 av informantene kunne tenke seg å ta mer videreutdanning. Lyngdal 19.2.2014
Kompetanse for kvalitet studieåret 2013/2014 84 studietilbud utlyst 10 tilbud hadde «oversøking» 9 tilbud ble avlyst Ca 1800 lærere har begynt på videreutdanning ¾ fra grunnskolen Ca 1250 på «frikjøpte studietilbud» Lyngdal 19.2.14
Frikjøpte studietilbud 2013/2014 Godkjente søknader pr fag/område Antall godkjente Antall tilbud Andel godkjente 15. mai Antall i fjor Andel i fjor Bekreftet 29. aug 15. april Leseopplæring 289 291 288 276 12 55 % 272 53 % Matematikk 257 269 278 270 11 61 % 261 59 % Engelsk 187 189 192 188 9 54 % 195 57 % Norsk 108 114 121 117 153 63 % Ledelse i skolen 93 100 106 4 32 % Rådgivning 88 90 101 97 43 % 44 % Fagområder vgo 113 107 17 94 50 % Andrespråkspedagogikk 73 70 77 68 2 52 Kunst og håndverk 24 23 22 3 33 % 34 % Musikk 13 36 % Mat og helse 18 21 39 % 23 % Kroppsøving 8 10 29 % Samisk 1 25 % - Lyngdal 19.2.14
Fylkesvis fordeling 2010-2013 Vest-Agder 112 38 33,9 49 44,5 119 52,9 2011 - tall fra mai 2012 - tall per juni 2013 - tall per august Antall søknader fra lærere Antall godkjente søknader Andel godkjente % Andel godkjente % Akershus 559 209 37,4 518 272 52,5 526 57,0 Aust-Agder 114 35 30,7 99 56 56,6 100 60,0 Buskerud 151 55 36,4 185 69 37,3 220 34,1 Finnmark 92 31 33,7 75 36 48,0 77 Hedmark 150 70 46,7 143 52,4 138 49,3 Hordaland 468 107 22,9 420 135 32,1 479 28,6 Møre og Romsdal 162 52 177 45,8 Nordland 266 101 38,0 242 117 48,3 200 46,0 Nord-Trøndelag 57 26 45,6 146 59 40,4 157 38,2 Oppland 89 20 22,5 149 67 45,0 141 46,1 Oslo 316 142 44,9 219 139 63,5 232 68,1 Rogaland 347 110 31,7 306 159 52,0 425 49,6 Sogn og Fjordane 118 64 54,2 82 70,1 61,8 Sør-Trøndelag 282 122 43,3 298 166 55,7 312 57,1 Telemark 133 46 34,6 51,9 87 64,4 Troms 234 111 47,4 181 78 43,1 46,3 Vest-Agder 112 38 33,9 49 44,5 119 52,9 Vestfold 29 32,6 121 60 132 53,8 Østfold 173 65 37,6 134 62 126 42,1 Utland 4 Totalt 3912 1433 36,6 3739 1825 48,8 3918 48,4 Lyngdal 19.2.14
Grunnskole vs videregående opplæring 73 % av søknadene totalt er fra grunnskolelærere 49 % av søknadene fra grunnskolelærere er godkjent - 43 % i videregående opplæring 24 % av søknadene fra grunnskolelærere er til «andre tilbud» - tilsvarende søknader fra lærere i videregående opplæring er 51 % Lyngdal 19.2.14
Grunnskole vs videregående opplæring Videregående lærere søker i større grad på «andre tilbud» Fylkeskommunene godkjenner søknader i noe mindre grad enn kommunene Lyngdal 19.2.14
Vest-Agder 13/14 Søknader godkjent av arbeidsgiver Antall Andel Søknader godkjent av arbeidsgiver Antall Andel Søkt om Ramme Utnyttelse Kommunale 25 40 % 1 625 000 2 723 000 60 % Private 12 19 % 812 500 237 500 342 % VAF 26 41 % 1 729 167 1 169 000 148 % Total 63 100 % 4 166 667 4 129 500 101 % Lyngdal 19.2.14
Vest-Agder 13/14 Kommunene Antall Søkt om Avsatt Differanse Audnedal kommune 1 62500 Kristiansand kommune 6 375000 1091000 -716000 Vennesla kommune 230000 -167500 Lyngdal kommune 2 125000 134000 -9000 Farsund kommune 3 187500 146500 41000 Flekkefjord kommune 145500 -20500 Marnardal kommune Mandal kommune 210000 -147500 Songdalen kommune 99000 -36500 Sirdal kommune Søgne kommune 174500 13000 Åseral kommune Lindesnes kommune 74000 -11500 Kvinesdal 105500 -105500 Hægebostad -62500 Lyngdal 19.2.14
Hva er nytt 14/15? Lyngdal 19.2.14
Flere deltakere Måltallet for antall deltakere i Kompetanse for kvalitet økes fra 1850 til 2600. Det etableres en stipendordning for lærere der om lag 450 lærere kan få 100 000 kr i stipend for å ta en videreutdanning på 30 stp i prioriterte fag, spesielt matematikk. Antall studieplasser i matematikk øker til 650 (fra 300 inneværende studieår) 41 nye videreutdanningstilbud i matematikk (6 som fjernundervisning), naturfag og regning som grunnleggende ferdighet Lyngdal 19.2.14
Bedre betingelser for skoleeier Grunnsatsen for vikarutgiftene øker fra 500 000 kr til 600 000 kr. For videreutdanning i matematikk og naturfag dekker staten 75 % av vikarutgiftene. For videreutdanning i andre fag dekker staten 60 % av vikarutgiftene og skoleeier 15 %. Lyngdal 19.2.14
Lyngdal 19.2.14
Stipendordningen Stipendordningen har som mål å øke antallet lærere som tar videreutdanning med statlig støtte. Ordningen supplerer Kompetanse for kvalitet, og gir lærerne større muligheter til selv å bestemme hvordan de ønsker å bruke midlene, enten til frikjøp av tid eller som ekstra lønn. Lyngdal 19.2.14
Målgruppe for stipendordningen Lærere i hele grunnopplæringen, inkludert lærere som underviser voksne i grunnopplæringen. Lærere som jobber på privatskoler som er godkjent etter Privatskoleloven kan søke videreutdanning. Lærere som jobber ved privatskoler som er godkjent etter voksenopplæringsloven faller utenfor ordningen, det samme gjelder skoler som er godkjent etter § 2-12 i opplæringsloven. Lyngdal 19.2.14
Stipendordningen - omfang Om lag 450 lærere 100 000 kr for å ta 30 stp 50 000 kr for å ta 15 stp Skoleeier dekker kostnader til reise, opphold, læremidler osv. Lyngdal 19.2.14
Stipendordningen - prioritering Matematikk Naturfag Andre fag (Loddtrekning ved oversøking) Lyngdal 19.2.14
Stipendordningen – læreren Søke på samme måte som ved vikarordningen Læreren velger, i forståelse med arbeidsgiver, hvordan stipendet skal benyttes Livsopphold dersom man tar ut permisjon uten lønn Merinntekt dersom man velger å studere helt eller delvis på fritiden. Studiestipend er i utgangspunktet skattepliktig dersom stipendet overstiger kostnadene til utdanningen Benytte stipendet etter forutsetningen – følge planlagt studieprogresjon Lyngdal 19.2.14
Stipendordningen - skoleeier Godkjenne og avslå søknader fra lærere, som ved vikarordningen Motta stipendmidler fra Fylkesmannen, utbetale stipend til lærer og følge opp at stipendet brukes etter hensikten Avtale med lærere hvordan tid til studier skal sikres Gi fridager til lesedager og eksamen etter avtaleverket Dekke reise- og oppholdskostnader og studiemateriell Lyngdal 19.2.14
Stipendordningen - midler Fullmaktsbrev til Fylkesmennene – skoleeierne - lærerne Halvparten høst, resten vår Skoleeier utbetaler siste halvpart når studiet er fullført – hvordan formulere retningslinjer? Skoleeier kan søke om å få beholde midlene som ble utbetalt ved oppstart, selv om læreren ikke fullfører et studium Andre studier: studieavgift dekkes av staten Lyngdal 19.2.14
Kompetanse for kvalitet Søkesystemet og søknadsprosedyrer 2014/2015 Lyngdal 19.2.14
Viktige datoer 1. februar: Søknadssystemet åpner 15. mars: Søknadsfrist for lærere 15. april: Frist for skoleeier for å godkjenne eller avslå søknader, og melde behov for midler til FM (SKJEMA) 1. juni: Frist for Utdanningsdirektoratet for å fordele studieplasser 15. sept: Frist skoleeier bekrefte studiedeltakelse til FM (SKJEMA!) 15. okt: Frist for Fylkesmannen å utbetale midlene til skoleeierne Lyngdal 19.2.14
Skoleeiermodul Lesetilgang fra 1.februar Behandlingsrettigheter fra 16.mars Godkjenne/avslå og prioritere søknader Melde behov om vikarmidler I systemet På papir sende til Fylkesmannen Søknadsfrist 15. april Automatisk e-post til lærerne om at søknaden er godkjent eller avslått av skoleeier Innen 1. juni: e-post fra Udir om at de kan logge seg på søkesystemet for å se fordeling av studieplasser Innen 15. september: bekrefte at læreren har blitt tatt opp på studiet (SKJEMA!) Lyngdal 19.2.14
Rapportering våren 2014 Informasjonsbrev sendes ut i februar/mars REV er avviklet, og rapporteringen skjer på papir Antall lærere, fag, studiepoeng Lyngdal 19.2.14
Til slutt: Skoleeiers tilrettelegging og skoleeiers langsiktige planer for kompetanseutvikling er viktig. Lyngdal 19.2.14