Del 14 - Vikarmodulen Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Blogg En blogg kan sammenlignes med en nettbasert dagbok. Her kan du publisere tekst, bilder, videoer. Leserne kan kommentere det du har skrevet i din.
Advertisements

Ny ordlyd på rapportene i avdelingen og nye rutiner for registrering av skyteaktiviteter For nye brukere: Du må først være registrert med en e-postadresse.
Slik bruker du vår nettbutikk!
GoOnline XP publisering Hvordan komme i gang med GoOnline XP. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline.
Hvordan lager du en konto (blir en Facebookbruker) ?
Hvordan bruke Lions medlemsregister?
Personlig pålogging – samme Bruker og Passord som på internett
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
SuperOffice - Visma Global ERP link - Tilbud/Ordre SuperOffice - Visma Global integrasjonen består av 3 produkter. ERP link SuperOffice - Visma Global.
Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
Endringer Generelt for TQM Enterprise
BraWeb Bestilling.
Brukerveiledning for gruppeledere
Endringer Generelt for TQM Enterprise
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
Rapport Senter ERP – CRM - HRM. Bruker: Hvilken bruker er pålogget. Hvilken tilgangsrettigheter har bruker. Hvilken rapporter har bruker tilgang til.
1 Brukerveiledning for løpssøknad på internett. 2 Hvem skal søke via elektronisk løpssøknadsskjema ? Alle o-grupper som skal arrangere kretsløp, skal.
SiO-Læringsmiljøs Regnskapskurs for store foreninger 1 Regnskapsprogrammet - En presentasjon.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Trådløs telefon 7921G (side 1 av 2)‏ Normalvisning Hvilestilling Normalvisning: •Telefonnummer til den som er logget på vises •Valget Fører til Tjenester/Menyvalg.
eDialog24 Operator Nyheter og endringer i versjon Sentinel eDialog24 AS Ingvald Ystgaards vei 3A 7047 Trondheim Telefon: Faks:
Oppgraderingskurs GAT versjon 5.4.1
Larvik Og Omegn MS Foreningen sin PC opplæring høsten 2005 Dette undervisningsmaterielle er laget av Ole Andreas Hvatum oktober 2005.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Klikk Aktiver redigering i meldingsfeltet,
Administrasjonsmodulen, TQM Enterprise Fellesinnstillinger Vinterseminar mars 2010.
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
BraWeb Bestilling. Bravida tilbyr nå BraWeb Bestilling.Dette er et web-basert system for arbeidsbestilling. Systemet er interaktivt og dynamisk, og gir.
Service Requests. 2 Service Requests - Henvendelser •I modulen Service Requests kan du registrere henvendelser og følge med på status på eksisterende.
Begrenset redigering “Klubbjournalister” For web ansvarlig klubb.
Åpne prinsippskissen for å se sammenhengen i avviksbehandlingen. Som fellesbruker har du kun mulighet til å registrere (ikke behandle) avviksmeldinger.
Oppdatering for Windows Update Windows Update er viktige oppdateringer for din PC. Disse skal i utgangspunktet komme første tirsdag i hver måned, men de.
Visma Enterprise introduksjonspresentasjon Hvordan bruke ny meny i Visma Enterprise HELHETLIG LØSNING FOR NORSKE VIRKSOMHETER Moderne og effektiv tjenesteproduksjon.
Innføring i bruk av Dashboard
Fasttelefon (1/2) Beskrivelse 1 Håndsettlampe Lyser ved anrop, eller ved ny talemelding 2 Telefonskjerm Viser følgende: tid og dato pålogget telefonnummer.
Opplæring: Digital Diktering
Opplæring: PC-er DMF DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore Jo NilsenOpprettet Jan Inge S. OhrenOppdatert.
Releasedokumentasjon versjon 6.1 – Vedlegg –Begrenset tilgang til brukere uten sertifikat Hvis følgende innstillinger er satt for leverandøren:
Tittel på presentasjonenSide Portal for leder En leder vil finne sine oppgaver fordelt på 2 mappekort Mappekortet Leder selvbetjening tilsvarer.
Hvordan lager du en konto?
Eksempelet forutsetter at pasient allerede er valgt.
Presentasjon av ROS PP Trykk pil for neste bilde.
Lage og sende SMS 1a Lage SMS
Nytt kursadministrasjonsverktøy. Internettsidene for potensiell deltager.
Side 1 © Senter for statlig økonomistyring© Senter for statlig økonomistyring |Selvbetjening og arbeidsflyt Tillegg for ledere.
Andre funksjoner. Her kommer en beskrivelse av søkefunksjoner, knapper og annen funksjonalitet. 2.
Basware Purchase Management
Funksjoner og Innstillinger i
Opplæring: Sengetuns-PC Pasientsignalsapplikasjon DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore Jo NilsenOpprettet.
Gat oppgraderingskurs versjon 5.6
BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell:
Opplæring: Pålogging Prosedyre for logge på og av, låse og åpne PC’er DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore.
Online løpssøknad via ”Klubben Online” For O-sesongen 2006 skal alle orienteringsgrupper søke om sine arrangementer via elektronisk søknadsskjema i ”Klubben.
1 BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell: 1.Opprette anmodning/bestilling (denne presentasjon) 2.Godkjenne bestilling (egen presentasjon) 3.Utføre.
Otra Web-Shop - Quick Guide
Se hvordan jeg smart bruker Outlook 2010
ArrangeIT Webbasert system for å håndtere påmelding og fakturering ved ulike typer arrangementer.
Registrering av testresultater Trinnene i prosessen Logg deg inn på Admin-sidene Opprett en ny test Legg til testresultater Registrer.
Registrering i Digipost steg for steg. Kort om Digipost  Digipost ble lansert i2011  Digipost er utviklet av Posten Norge som et sikkert digitalt alternativ.
Tips og Triks i Agresso Ingar Slette, UNIT4 Agresso AS.
Otra Web-Shop - Quick Guide
Systemmeldinger Systemmelding er informasjon til brukeren om at endring har skjedd. Krever ingen aktiv handling, men det anbefales å merke av som lest.
Opplæring SAP Portalen
Registrere økter Driftslogg SjåførApp
Bruk av elektroniske meldinger i Gerica i samhandling med sykehuset
Office 356 kurs For både nybegynnere og erfarne. Håper alle finner noe å lære/bli inspirert av. Er beregnet for PC, ikke Mac. Et innføringskurs, dere kan.
Prevas Connector og WHM versjon 4.0
Utskrift av presentasjonen:

Del 14 - Vikarmodulen Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as

Hva er Vikarmodulen? Modulen er delt opp i to hovedmoduler; Oppdekkingssenter og Formidlingssenter Avd. Leder Formidler Oppdekkingssenter Formidlingssenter Kommunikasjonssenter

Vikarmodulen Oppdekkingssenter Oppdekkingssenter benyttes av ledere og tillater bestilling og/eller oppdekking av ledige vakter. Formidlingssenteret brukes av saksbehandlere på et vikarkontor som tar imot bestillinger og finner ansatte til å dekke vaktene. Formidlingssenter Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as

Sentrale begreper Område – avdelinger Eksterne vikarbyråer Ekstrafelter – undertyper Oppdekkingssenter Bestilling Formidlingssenter Innboks Dekke opp (Oppdekkingsveiviseren) Kommunikasjonssenter Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as

Innstillinger Innstillinger må aktiveres i administrasjonsfanen for å få vikarmodul tilgjengelig. Systemforvalter vil ha flere rettigheter enn ledere/vikarformidlere, dette da det vil være systemforvalter som ivaretar ulike oppsett ift vikarmodulen. Systemforvalter: Innstillinger i Brukeradministrasjon Slik vises disse således tilgjengelige i Administrasjonsfanen Nyttig med tilgjengelighet for ajourhold i vikarmodul. Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as

Innstillinger for ulike brukergrupper Vikarformidler: Avdelingsleder: Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as

Område Områdene benyttes til å gruppere de ulike enhetene i organisasjonen. Dersom avdelingene ikke er koblet til et område, vil det ikke være mulig å benytte avdelingene i forbindelse med søk i formidlingssenteret. De ansatte som skal bruke oppdekkingssenter og formidlingssenter må være knyttet til aktuelle områder i Ansatt|Saksbehandlerområde. Her definerer man de områdene som ønskes i.f.m. vikarmodulen. Hvor mange områder man lager er avhengig av størrelsen på organisasjonen og hvor mange som jobber med vikarformidling. Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as

Kobling område - avdelinger Her kobles avdelingene til de ulike områdene. Vikarpool og Vikaravdeling må også knyttes til område, eks et eget område som heter vikar. Vikarformidlerene må få tildelt rettigheter til de ulike områdene. Dette gjøres på Ansatt|Saksbehandlerområde. Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as

Eksterne vikarbyrå Dersom man benytter seg av eksterne vikarbyråer til innleie av vakter i organisasjonen legges disse til her. Informasjonsfelt kan benyttes til evt. tilleggsopplysninger (tlf.nr, kontaktperson, e-mail ect.) Vikarbyrå benyttes senere i formidlingssenteret. Feltet for E-post benyttes til å sende ut mail til vikarbyråene i Formidlingssenteret Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as

Ekstrafelter Ekstrafelter er krav som går utover vanlige kompetanse Mulighet for å definere undertyper for ekstrafelter Tilgjengelig for registrering på Ansatt|Ekstrafelter Tilgjengelig for valg i oppdekkingsenteret Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as

Avdeling Er vikaravdeling Er vikarpool Skal krysses av på den eller de avdelingene hvor alle vikarene er registrert med 0% stillinger i fra L&P systemet. Er vikarpool Skal krysses av på den eller de avdelingene hvor det går fast ansatte vikarer i turnus. Typisk vil være at en organisasjon har en pool med faste ansatte som ikke har noe fast arbeidssted og som sendes rundt i organisasjonen som faste vikarer. Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as

Ansatt|Ekstrafelter All informasjon som legges inn som ekstrafelter på en ansatt kommer i tillegg til kompetanseregistreringen. Ekstra gruppering som kommer i tillegg til Type og Undertype (vil da bli som en undertype til undertypen) Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as

Ansatt|Saksbehandler-område Ansatte som skal arbeide med vikarformidling må ha tildelt et eller flere områder for å få tilgang til bestillinger fra avdelingene innenfor de ulike områdene. Her kan man da legge til hvilket område den ansatte er koblet mot, og evt. tidsperiode den ansatte fungerer som saksbehandler for området. Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as

Oppdekkingssenter Oppdekkingssenteret gir en oversikt over alle røde vakter i en angitt tidsperiode. Viser også vakter som er blitt sendt til bestilling, er blitt dekket opp og som ikke kan dekkes. De ulike kolonne viser informasjon/status om vakten som skal bestilles. Blant annet vies Vaktdato og ukedag Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as

Beskrivelser Beskrivelse av status av vakt i oppdekkingssenter og formidlingssenter Beskrivelse av hvilken status en vakt kan ha: Dekkes av avdeling – Alle vakante og ledige vakter, såkalte røde vakter i vaktboka får denne statusen. Avdelingsleder er ansvarlig for å dekke opp disse. Skal ikke dekkes – Vakten skal ikke dekkes. Til bestilling – Vakten er sendt til det lokale kontoret for behandling Under behandling internt – Vakten behandles av det lokale vikarkontoret. Under behandling eksternt – Vakten behandles av et eksternt vikarbyrå. Kan ikke dekkes – Vakten kan ikke dekkes av det lokale kontoret. Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as

Oppdekkingssenter Beskrivelse av knapperaden i oppdekkingssenteret Avbestill – Mulighet å få tilbake status “Dekkes av avdeling”. Legg til krav– mulighet for å legge til krav på vakten. Skal ikke dekkes – Endrer status til “Skal ikke dekkes”, vakten skjules i MinGat. Dekkes av avdeling – Dersom vakten skal dekkes av avdelingen og ikke sende til bestilling. Fjern krav – fjerne krav som evt er tillagt vakten. Avvis JaTakk – Mulighet for å avvise Ja-takk på røde vakter med status “Skal ikke dekkes” Dekk opp – Åpner bilde for å dekke opp vakt. Kom.senter – Dersom ønske om å sende ut melding om ledige vakter til flere ansatte. Filter – Ulike filtreringsmuligheter Ansattfilter – Søke opp en ansatt, tildele flere vakter Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as

Oppdekkingssenter - Bestilling Når en eller flere vakter skal bestilles, velg funksjonen for Bestill i oppdekkingssenteret. Velg område. Vil være ferdig utfylt dersom avd. kun er knyttet til et område Gir mulighet til å angi en tekst som vikarformidler) kan gruppere på.(personlig). Angi evt. ønsket kompetanse og ekstrafelt for vakten ved å benytte funksjonen for Legg til Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as

Bestillingsstatus - Vaktbok Vakter til bestilling vises i spesifikasjonsfeltet i vaktboka med oppdekkingsstatus Vakten er bestilt fra oppdekkingssenteret Vakten er under behandling i formidlingssenteret Vakten kunne ikke dekkes i formidlingssenteret Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as

Formidlingssenter Etter bestilling av vakter i oppdekkingssenter kan vikarformidler finne vaktene i formidlingssenteret. For å finne bestillingene velg Gå til innboks De ulike kolonne viser informasjon/status om vakten som skal bestilles. Blant annet vises Vaktdato, ukedag, vaktkode og fra og til klokkeslett på vaktkoden. Man kan i tillegg se informasjon årsak for innleie (årsakskode), saksbehandler, bestiller osv. Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as

Formidlingssenter - Innboks For å ta en vakt i formidlingssenteret, marker vakten og velg Ta bestilling. Deretter kan vikarformidler gå tilbake (ut av innboks), til behandling ved å velge Tilbake til behandling Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as

Formidlingssenter Behandle internt - Endrer statusen til en bestilling fra eksternt vikarbyrå. Behandle eksternt – For vakter som skal behandles av eksternt vikarbyrå (Manpower, Adecco) Kan ikke dekkes - Dersom ikke det lokale vikarkontoret får dekket opp vakten. Avbestill – Velges dersom avd.leder ber om å få vakten tilbake til oppdekkingssenter. Endre behandler – Overføre bestilling til en annen vikarformidler. Kommentar – Mulighet for å tillegge evt kommentarer for bestillingene, eks ny info etter man har vært i kontakt med en ansatt Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as

Formidlingssenter – Dekk opp Det er 4 muligheter for å søke frem ansatt i Dekk opp Her vises ansatte som har meldt Ja-Takk til denne vakten. Viser ansatte man har vært i kontakt med via kommunikasjonssenteret Søk på ansatte som har meldt sin tilgjengelighet Gir mulighet til å søke opp en ansatt som kan dekke vakten. Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as

Formidlingssenter – Dekk opp Velg den ansatte som skal få vakten fra listen Velg hvordan den ansatte skal få tilbakemelding om vakten Velg oppdekkingsmetode, ekstra-/overtidsvakt, bytte med avdeling eller forskjøvet vakt Som siste steg i oppdekkingsveiviseren må brukeren ta stilling til om den ledige vakten skal dekkes opp som en ekstra-/overtidsvakt eller som et bytte med avdeling. I noen tilfeller vi valgene ikke være tilgjenglige, dette kan f.eks. skyldes at den ledige vakten som skal dekkes overlapper med en eller flere vakter som den ansatte har. Den som dekker opp kan også i enkelte tilfeller få beskjed om at den ledige vakten vil bli forkortet. For å kunne bytte en opprinnelig vakt mot en ledig vakt (med avd.) må det velges en dato der en ansatt har en normal vakt (andre vakter som ekstra, bytter etc. kan ikke byttes med avdeling). Dersom den opprinnelige vakten som blir valgt kommer fra en vikarpool, så vil dette vises i skjermbildet. Brukeren kan også legge inn et faktureringsgebyr/oppdekkingskostnad som vil belaste EFO budsjettet til den avdelingen som dekker opp den ledige vakten. Dette vil bli registrert som et negativt tilskudd. Dersom det ikke finnes et EFO budsjett i perioden eller byttet er innen for samme avdeling vil kostnadsbelastningen være utilgjengelig for brukeren. Den ansatte vil/kan også få justert banken sin dersom vakten som byttes bort er kortere eller lengre enn den ledige vakten. Det er mulighet for å generere tilgjengelighet ved oppdekking av JaTakk. Når man godkjenner en JaTakk er det mulig å overføre de andre JaTakk-forespørslene til en annen tilsvarende vakt. Dersom det ikke finnes en tilsvarende vakt, blir forespørslene avvist. Nå er det lagt til mulighet for å registrere tilgjengelighet på disse ansatte. Dersom det dukker opp et behov seinere, vil man fortsatt ha informasjon om hvilke ansatte som er interessert i å dekke opp vakten. Når oppdekkingsmetode er valgt, velg fullfør for å registrere vakten. Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as

Formidlingssenter – Dekk opp Etter å ha valgt “Velg blant ansatte du har vært i kontakt med tidligere”, vil man få frem samme bilde(r) for oppdekking som ved å dekke opp via ansatte som har reg Ja-takk. Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as

Formidlingssenter – Dekk opp Ukesum, overtidstimer og AML-status vises for de ansatte som har meldt sin tilgjengelighet. Velg ansatt som er aktuell for innleie, trykk neste. Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as

Formidlingssenter – Dekk opp Velg aktuelle avdelingskriterie Etter man har søkt opp den ansatte, velg neste og registrer som vist i foregående bilder. I oppdekkingswizarden er det avdelingsfilter på bakgrunn av rettigheter til bruker utifra valgt nivå. Dersom man dekker opp en vakt som formidler iva formidlingssenteret eller kommunikasjonssenteret vil dette vinduet vises. Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as

Formidlingssenter - Ansattfilter Her kan du søke opp ansatte på det nivået du står på, og har tilgang til. Brukes i de tilfellene hvor man skal tildele flere vakter fremover i tid på en enkelt ansatt. Ved å velge Dekk opp vil den ansa velge tte allerede være valgt Her kan du søke opp ansatte på det nivået du står på, og har tilgang til. I de tilfellene hvor du har den ansatte ”på tråden” eller på kontoret, og ønsker å tildele flere vakter fremover i tid er det nå implentert en ny funksjon ”Ansatt filter” i oppdekkings- og formidlingssenteret. Med ansattfilteret aktivt vil: · Ledige/vakante vakter som overlapper med vakter den ansatte jobber fra før, filtreres bort. · Ved å velge “Dekk opp …”, vil den ansatte allerede være valgt, slik at det blir noen steg mindre i oppdekkingsveiviseren. Man kan bytte ansatt ved å klikke på ansatt navnet. Merk! Noen roller vil ha tilgang til hele ansattregisteret uansett nivå. Gjelder for eksempel saksbehandlere i formidlingssenteret.   Det er mulig å enten søke på Ressursnr/Lønnsnr/Ansattnr, Etternavn, Fornavn eller Personnummer. Skriv hele eller deler av nummer eller navn på den ansatte du søker etter og trykk på søk-knappen. Velg ansatt i listen og valgt ansatt blir med tilbake til forrige liste. Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as

MinGat – JaTakk Dersom en ansatt har forespurt om flere vakter innenfor samme tidsrom og tildeles en av disse, vil det varsles om at andre forespørsler i samme tidsrom er blitt slettet Vakt den ansatte skal jobbe godkjennes Vakter som er slått sammen og slettet Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as

Gat - Nei-takk Funksjonen for Nei-takk krever egen rettighet i Brukeradministrasjon. Nei-takk registreringen gjøres ved å høyreklikke på den aktuelle personen i Fri- og vikarkolonnen i vaktboka. Når man trykker OK for å lagre vil personen bli vist med tommel ned i vaktboka, i tillegg til at det vil bli registrert utilgjengelighet på den ansatte. Registrer Nei-takk ved å velge mellom hele dagen eller en bestemt vaktkategori Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as

MinGat – Tilgjengelighet Det er mulighet for å registrere tilgjengelighet og utilgjengelighet (når man ikke har mulighet til å jobbe). Ansatte kan foreta registreringen i MinGat eller leder kan registrere for den ansatte i Gat. Etter at den ansatte er registrert med tilgjengelighet og/eller utilgjengelighet vil dette vises både i kommunikasjonssenteret og i Fri/Vikar kolonnen i vaktboka:   I kommunikasjonssenteret vil det vises rød hånd på de personene som har satt seg ”utilgjengelig” og med grønt flagg på de personene som har satt seg ”tilgjengelig”. Tilsvarende vil vises i Fri/Vikarkolonna i vaktboka - I vaktboka vil det også vises ”tommel ned” på personer som er registrert med ”Nei takk”.  Personer med registrert tilgjengelighet vises med grønt flagg i Vaktbok! Selve registreringen av tilgjengelighet og utilgjengelighet kan gjøres både i Gat og i MinGat – på samme måte som tidligere tilgjengelighet. Eneste forskjell er at du nå må ta aktivt stilling til om du skal registrere deg tilgjengelig (som er default verdien begge steder) eller utilgjengelig: Angi ønsket tilgjengelighet, trykk ok for å lagre. Tilgjengelighet vises da i listen for Registreringer. Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as

Gat - Tilgjengelighet Leder kan registrere tilgjengelighet og utilgjengelighet for den ansatte i Gat. Tilgjengelighet hel uke Tilgjengelighet en enkelt dag Utilgjengelighet en enkelt dag Fordi det er mulighet for å registrere overlappende registreringer ifm. Tilgjengelighet og utilgjengelighet, er det noen regler man må forholde seg til.   Registrering av utilgjengelighet må man se på som et lag som blir lagt over tilgjengelighetslaget.    Dette medfører at utilgjengeligheten overstyrer tilgjengeligheten på lørdag og søndag. Visning av tilgjengelighet og utilgjengelighet (begge med evt. kommentar) kommer også til syne også i kommunikasjonssenteret. Visning av tilgjengelighet, utilgjengelighet og Nei-takk – vises i egen kolonne Tilgjengelighet. Grønt flagg – betyr at den ansatte er tilgjengelig på en eller flere av vaktkategoriene denne dagen. Rød hånd – betyr at den ansatte er utilgjengelig på en eller flere av vaktkategoriene denne dagen. Tommel ned – betyr at noen har vært i kontakt med den ansatte, men den ansatte har takket nei. Visning i vaktbok Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as

Tilgjengelighet i Vaktbok Visning av tilgjengelighet og utilgjengelighet i Vaktbok Visning i vaktbok Ved å markere en ansatt ser man en status for tilgjengelighet i spesifikasjonsfeltet Visning av tilgjengelighet, utilgjengelighet og Nei-takk – vises i egen kolonne Tilgjengelighet. Grønt flagg – betyr at den ansatte er tilgjengelig på en eller flere av vaktkategoriene denne dagen. Rød hånd – betyr at den ansatte er utilgjengelig på en eller flere av vaktkategoriene denne dagen. Tommel ned – betyr at noen har vært i kontakt med den ansatte, men den ansatte har takket nei.   Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as

Avdelingsoppsett I avdelingsoppsettet er det mulighet for å angi vikarens ”erfaring på avdelingen”. Angi antall for hvor mange vakter som regnes som ”erfaren” i feltet for Antall vakter jobbet på avdeling før bruk i vikarmodul. Ved søk i kommunikasjonssenteret kan man bruke dette som en krav når man søker etter vikarer. Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as

Formidlingssenter – Kommunikasjonssenter Kommunikasjonssenteret kan åpnes både i Oppdekkingssenter og i Formidlingssenter Valg for Vikaravd., Vikarpool og Område i Utvalg for søk, er kun tilgjengelig når kommunikasjonssenteret åpnes med rettigheter til formidlingssenteret Egendefinert utvalgt blir filtrert med bakgrunn av brukerens rettigheter (avdelinger/områder), ut i fra hvilket nivå man står på. I tillegg filtreres utvalget i nedtrekkslisten for avdelinger ut fra hvilke valg man huker av i Utvalg for søk på bakgrunn av brukers rettigheter. Utilgjengelige avdelinger blir låst i listen og kan ikke velges. Dersom man er formidler vil dette vinduet vises uavhengig av hvilken vei man kommer inn (via vakbok, formidlingssenter eller oppdekkingssenter) Er man ikke formidler vil kun Vaktens avdeling og Egendefinert utvalg være tilgjengelig i Utvalg for søk. Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as

Kommunikasjonssenter Sammenheng mellom kriterier for Utvalg for Søk; Ved avhukning av Vaktens avdeling låses listen Egendefinert utvalg Ved huk for Vikarpool velges automatisk gjeldende vikarpooler i listen under Egendefinert utvalg og andre valg ”låses” Samme funksjonalitet er lagt til ved valget Vikaravdeling Det er begrensning slik at kombinasjon av utvalg, Vaktens avdeling, Vikaravdeling og Vikarpool kan kun kombineres med Område. Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as

Kommunikasjonssenter Eksempel på søk ved Utvalg for søk; Velges Område vil ”nivåstruktur” under Egendefinert utvalg være låst til områder vikarformidler er tilknyttet Velges Vikarpool vil ”nivåstruktur” under Egendefinert utvalg være låst slik at kun avdelinger som er satt til Vikarpool er tilgjengelig Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as

Kommunikasjonssenter Beregningskrav angir krav den ansatte må ha for å dekke vakten. - Beregningskrav listes opp etter hvert som det velges flere beregningsgrunnlag. Beregningsgrunnlag angir hvilke kriterier som skal sjekkes for å få finne den mest relevante ansatte til å dekke vakten. Beregningsgrunnlag: Her angis hvilke kriterier søket skal ha, for å finne den mest relevante personen til å dekke opp vakten. Beregningskravet blir justert etter hvilke kriterier du velger  under Beregningsgrunnlag. Om du for eksempel huker av på "Deltidsansatt" på Beregningsgrunnlaget vil du kunne velge "Må være deltidsansatt" på Beregningskravet. Om du velger og ikke huke av på "Deltidsansatt" på Beregningsgrunnlaget vil det ikke være noen Beregningskrav på "Må være deltidsansatt". Jo færre Beregningsgrunnlag desto færre Beregningskrav. Under er Beregningsgrunnlagene listet opp i den rekkefølgen de blir behandlet. Overlappende vakter, fravær og hviletiden beregnes uansett og ser etter overlappende/fraværsførte vakter og brudd på hviletiden. Beregningskrav: Etter hvert som Beregningsgrunnlagene blir valgt, blir det også mulig å velge et Beregningskrav, der det ikke er noen Beregningsgrunnlag vil det ikke være noen krav.   Først når man velger flere Beregningsgrunnlag, vil disse vises som mulige Beregningskrav. De tre faste kravene Hviletidsberegning, Overlapp og Fravær vil da legge seg nederst i listen for Beregningskrav etter hvert som man velger flere og flere Beregningsgrunnlag. Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as

Kommunikasjonssenter Angi utvalg for de ulike søkekriteriene, velg deretter Start beregning. Avhukninger ift Beregningsgrunnlag og Beregningskrav blir lagret på innlogget person og avdeling, det vil si at man kan velge å ha forskjellige forhåndsdefinerte utvalg på forskjellige avdelinger. Valgene er ferdig avhuket når Menyen i knapperaden er ment å benyttes fra venstre mot høyre Overlapp, fravær og hviletiden vil alltid beregnes under relavanse for vakten Beregningsgrunnlag: Her angis hvilke kriterier søket skal ha, for å finne den mest relevante personen til å dekke opp vakten. Beregningskravet blir justert etter hvilke kriterier du velger  under Beregningsgrunnlag. Om du for eksempel huker av på "Deltidsansatt" på Beregningsgrunnlaget vil du kunne velge "Må være deltidsansatt" på Beregningskravet. Om du velger og ikke huke av på "Deltidsansatt" på Beregningsgrunnlaget vil det ikke være noen Beregningskrav på "Må være deltidsansatt". Jo færre Beregningsgrunnlag desto færre Beregningskrav. Under er Beregningsgrunnlagene listet opp i den rekkefølgen de blir behandlet. Overlappende vakter, fravær og hviletiden beregnes uansett og ser etter overlappende/fraværsførte vakter og brudd på hviletiden. Beregningskrav: Etter hvert som Beregningsgrunnlagene blir valgt, blir det også mulig å velge et Beregningskrav, der det ikke er noen Beregningsgrunnlag vil det ikke være noen krav.   Først når man velger flere Beregningsgrunnlag, vil disse vises som mulige Beregningskrav. De tre faste kravene Hviletidsberegning, Overlapp og Fravær vil da legge seg nederst i listen for Beregningskrav etter hvert som man velger flere og flere Beregningsgrunnlag. De tre første kravene vil alltid ligge i listen under "Kalkulasjoner", selv om huken er tatt bort. Ukesum beregner ukesummen for inneværende uke. Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as

Kommunikasjonssenter Hensikten er å finne den ansatte som passer best til å ta/dekke vakten Dersom ønskelig finnes mulighet for å dekke vakten via ekstra-/overtidsvinduet direkte i kommunikasjonssenteret. Kalkulasjoner vises ift angitt beregningsgrunnlag. Merk! Rettighet til Formidlingssenter gir rettighet til Dekk opp (ekstra/overtid)! Merk at beregningskrav ift overlapp, fravær og hviletid vil alltid sjekkes I utgangspunktet er de ansatte som er registrert med utilgjengelighet ikke mulig å benytte, men dette er mulig å overstyre ved å krysse avfor Tillat bruk av utilgjengelighet Bruker som Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as

Kommunikasjonssenter Relevans for vakten vises etter ut ifra angitt beregningsgrunnlag Den ansatte har ønsket kompetanse Den ansatte har ikke ønsket ekstrafelt Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as

Formidlingssenter – Kommunikasjonssenter For å kontakte ønsket ansatt(e), marker de(n) ansatte i listen i Kommunikasjonssenteret og velg Kontakt valgte. Marker vakt(ene), eller Velg alle dersom det er flere vakter i listen Send forespørsel. Melding sendes de ansatte ift oppsett innunder Faste tekster Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as

Formidlingssenter – Behandle eksternt Behandle eksternt gir mulighet til å sende bestillingen til eksternt vikarbyrå Velg aktuelle byrå fra listen Velg Send epost for å gå videre For å kunne sende epost, må det på Ansatt|Email være definert emailadresse. Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as

Formidlingssenter – Behandle eksternt Ved Send epost vises en liste over aktuell(e) ledige vakter i tillegg til evt tillagt kompetanse. Det er i tillegg mulighet til å legge til ytterligere tekst manuelt dersom dette er ønskelig. Oversikt over ledige vakter, i tillegg visning over kompetanse til vaktene Velg Send epost for å sende epost til byrå Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as

Forespørre om ledige vakter via MobilGat/2veis SMS For brukere som til hører en vanlig avdeling så vil forespørsel om ledige vakter kun gi de vaktene som er ledige/vakante på engen avdeling. For brukere som tilhører en vikaravdeling eller en vikarpool så vil du få se alle ledige vakter som det er mulig meldge seg interessert på , det vil si også vakter utenfor egen avdeling (det er jo aldri ledige vakter i selve vikarpoolen) Gat kurs, rev.5.3 (04.05.12) Copyright © gatsoft as