Første kveld folkevalgtopplæring 2012 Bydelspolitikere.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Politikerne og Arbeidsgiver- rollen
Advertisements

Erfaring med lokal ledelse og menighetsutvikling
Et helhetlig barnevern i Oslo
Tredje kveld Folkevalgtopplæring 2012
Grupperefleksjon
Folkevalgtopplæring for utvalgene 24. mars 2009 UMB Christian H. Holm.
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Serviceerklæringer i Oslo kommune
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
8 Det politiske systemet i Norge
Advokat Øyvind Renslo, KS
Kan e-kommunikasjon mellom lokalpolitikere og innbyggere styrke lokaldemokratiet? Gro Sandkjær Hanssen Norsk institutt for by- og regionforskning.
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Rådmannens informasjon til sektorutvalgene 2011
L O S Ledelse, organisasjon og styring i Bærum kommune
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Ungdommens Bystyre 21 januar 2011 Erlend Jordal (Høyre)
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Andre kveld i Folkevalgtopplæringen 2012
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
Lærerprofesjonens etiske plattform
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Skolen – en kommunal virksomhet
© Bergen kommune Høring om overgang fra egen bolig til sykehjem. Byombudets erfaringer Kvalitet på saksbehandlingen retttsikkerhetsperspektivet.
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
POLITIKK.
Kommunen som arbeidsgiver
SØKNADSKONTORET Historikk:
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
E-demokrati muligheter og realiteter Paneldebatt mellom nordiske IT ministere Reykjavik 26. august 2004 Morten Øgård Institutt for statsvitenskap Høgskolen.
Juridiske rammer for interkommunalt samarbeid – en oversikt - v/adv. flm. Jostein Selle, KS Advokatene Høstkonferansen KS Østfold – Sarpsborg 19. – 20.
ROLLEN SOM FOLKEVALGT.
Idrettsrådets ansvar og rolle
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Modellkommunene Hva er unikt?
Politisk påvirkning.
Kapittel 6: Samfunnskunnskap 8-10 (s.107) Lokalsamfunnet Etter dette kapittelet skal du kunne: Hva er en kommune? Hvorfor er Norge delt inn i kommuner?
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Ue.no Spilleregler i arbeidslivet FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Fra ”helvete” til himmelen - eksempel på oppstart og prosess Arbeidsgiverstrategi Grue kommune v/ Anne Berit Gullikstad Kommunalsjef oppvekst (tidligere.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.
Kommunestyret i Bø kommune Mandag 10. mai Asbjørn L. Stavem Seniorrådgiver i KS Organisasjonsutvikling Ledelse – og lederutvikling Seniorpolitikk.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
STRATEGISK STYRING OG LEDELSE: FORUTSETNINGE OG BEGRENSNINGER Irene Dahl Andersen Divisjon for psykisk helsevern Sykehuset Østfold.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Den politiske styringskjeden
Kapittel 6: Samfunnskunnskap 8-10 (s.107) Lokalsamfunnet
Kommunen og Fylkeskommunen
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Statlig styring av kommunesektoren via rettigheter/minstestandarder/pålegg er for omfattende, (%) (n=88)
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
KS Folkevalgtprogram Innbyggermedvirkning og samhandling med lokalsamfunnet Kurt Orre.
Utskrift av presentasjonen:

Første kveld folkevalgtopplæring 2012 Bydelspolitikere

Oppgave 1 15 minutter individuelt, deretter presentasjon.

Hva går jeg til? Det politiske oppdraget jeg har påtatt meg, hva innebærer det? Må jeg møte hver gang? Begrensningene: Bare Helse og Sosial. Hva kan jeg utrette? BU: «All makt i denne sal» ? Rammer Det politiske lederskapet: De ulike roller som folkevalgt? Samspillet politikk og administrasjon

Hva er egentlig bydelspolitikk? Ta stilling til bydelsdirektørens forslag? Holde orden på administrasjonen? Gjennomføre nasjonale og kommunale føringer? Drive sentralt bestemt partipolitikk? Gjøre det folket vil at jeg skal gjøre? Drive tjenesteproduksjon/tjenesteyting? Utvikle lokalsamfunnet? Delta i prosesser? Skape og vedlikeholde nettverk? Utøve lokalpolitisk skjønn?

Tre roller Lederrollen Ombudsrollen Styringsrollen

Politikernes ulike roller Strategisk tenkende vs engasjement i enkeltsaker Politiske leder og beslutningstagere vs rollen som ombud og enkeltpersonenes talsmann Driftsfokus vs utviklingsfokus

Grupperefleksjon Lederrollen, ombudsrollen og styringsrollen er ulike, men alle viktige elementer i rollen til den folkevalgte. – Hvilke av disse rollene er du mest opptatt av? – Hvilke forventninger har du til deg selv i forhold til disse rollene?

Hvem er du som folkevalgt? Ideolog Forhandler Idealist Revolusjonær Analytiker Folkets representant Generalist Utvikler Ansvarlig Retoriker Arbeidsgiver Beslutningstager Prosessdeltager Detaljorientert Løsningsorientert Pådriver Idéskaper

FORSKJELLIGE POLITIKERTYPER I BU Alle samarbeidsroller er viktige for gode resultater. Potensialet ligger i å utnytte de ulike rollene til en samlet styrke. Saksekspert – Generalist – Fanebærer - Hestehandler 1) Hva assosierer du ved de enkelte rollene? 2) De fleste kan opptre i flere typeroller, men ofte er det en av rollene som er spesielt fremtredende i kollegiet. Hvilken rolle av de nevnte er din mest fremtredende i BU? 3) Hvilken rolle tar du dersom du opplever en konflikt i BU? 4) Hvilke roller synes du det er viktig at folkevalgte fyller? Hvilken type politikere trenger et BU som kollegium?

De mange hattene 1 – Eier; forvaltning av bydelens verdier. – Oppnevnt representant; Oppnevnt i styrende organ på vegne av bydelsutvalget. Bydelsutvalget kan utforme kjøreregler for representantene (pålegg). – Teamspiller/partner; Samarbeid folkevalgte imellom og samarbeid mellom folkevalgte og administrasjon. Respekt partene imellom, lojalitet til beslutninger. – Bestiller; på bakgrunn av ønsker/krav/henvendelser fra innbyggerne bestiller de folkevalgte oppgaver som administrasjonen utfører. (obs: bestiller-utfører internt i administrasjonen er en annen rolle i administrasjonen). – Samfunnsutvikler; utforming av lokalsamfunnet, innhenting av ønsker og informasjon blant befolkningen, prioritering av satsingsområder

De mange hattene 2 _ Lederrollen; samfunnsborger og rollemodell for innbyggerne. – Arenabygger; skape arenaer for diskusjon og dialog med innbyggerne. – Dialogskaper; evne til å skape dialog og samhandling, debattant. – Informant; Informasjon til velgerne, eget parti, allmennheten, budbringer. – Vanlig ombud; budbringer for innbyggerne som tar opp enkeltsaker med den folkevalgte. – Kontroller, kontroll av de tiltak BU vedtar og administrasjonen setter i gang – virker tiltaket etter sin hensikt? Er det mange klager på tjenesten? Befaring/besøk på tjenestestedene.

Bydelens oppgaver og myndighetsutøvelse er knyttet til følgende lover: Kommunale helse og omsorgstjenester Lov om folkehelse Sosiale tjenester i arbeids og velferdsforvaltning Pasientrettigheter Barnevernstjenester Strålevern og bruk av stråling Smittsomme sykdommer Tobakkskader Barnehager Introduksjon av nyankomne innvandrere

Bydelsreglementet § 3-2 Bydelens oppgaver og myndighet Andre lover som pålegger kommunen oppgaver, hvor bydelen er delegert myndighet Kommunale forskrifter der bystyret har delegert myndighet til bydelen. (eks TT- kjøring) Kommunale oppgaver vedtatt av bystyret og hvor bydelen er tillagt ansvar. (eks parker og salgstillatelser)

Gruppediskusjon Drøft i gruppa hvem i bydelen som har ansvaret for at de enkelte lover/regler blir fulgt. Er noen lover og regler viktigere enn andre? Hvor godt bør den enkelte BU politiker kjenne regelverket og hvilke plikter mener du påligger den enkelte folkevalgte?