Konsekvenser av overgangen til rammefinansiering av barnehagesektoren

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Fagoppgave Justert formulering
Hurum PPTs erfaringer med LP
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Arbeidstidsordninger i barnehagen. Mer papirarbeid? Kartlegging i barnehagen, Lasse Kolstad.
Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars Arbeidstidsordninger i barnehagen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
Fylkesmannen i Telemark Framtidens barnehage En god barndom varer hele livet Barnehagen er første skritt på den veien som heter livslang læring En god.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
11. Legitimitet og makt Påstandene:
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Det gode innkjøp. Brudd på anskaffelsesregelverket ”Dette er et område som vi har vært kritiske til over lang tid, og der vi dessverre ser få spor til.
Nasjonale anbefalinger Helsetilsynets betraktninger
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
NOU 2012:1 Til barnas beste – Ny lovgivning for barnehagene. Barnehagelovutvalget – innstilling 16. januar. Gjennomgang av barnehageloven med forskrifter.
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Definere og velge hovedmål og delmål
En hverdag med konkurranseutsetting og privatisering
HVOR VIKTIGE ER PISA- RESULTATENE? HVOR STOR VEKT SKAL VI LEGGE PÅ DEM? Jan Ubøe, professor i matematikk NHH.
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Meld. St. 24 ( ) Framtidens barnehage. Prosess Prosjekt i Kunnskapsdepartementet (KD) Styringsgruppe Blogg for å få innspill Møter med ulike aktører.
Arbeidsplasstillitsvalgtes rolle i budsjettarbeidet Utdanningsforbundet Trondheim februar 2012 Paul Erik Karlsen.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Rekruttering og strategisk kompetanseheving
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Modellkommunene Hva er unikt?
Regional skulering for ATB Hordaland Oktober/november 2011 Aktuelle saker.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Politisk påvirkning.
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Multiconsult.no Vedlikeholdsetterslepet langs kommunale veier KS FoU-Prosjekt nr
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
Skranker i arbeidslivet
Utfordringsrett Konsekvenser for økonomistyring
Ytringsfrihet for offentlig ansatte i Oslo og Akershus
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Kommuner som har gått ut av ROBEK-lista
«Bare plunder og heft» Erfaringer med midlertidig ansettelse og deltidsansattes rett til utvidet stilling i kommunal sektor.
Fremtidig budsjettutvikling ved UiS
Kommuner som har gått ut av ROBEK-lista
Ny finansieringsmodell til private barnehager
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Er svart økonomi en trussel mot velferdsstaten?
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Konsekvenser av overgangen til rammefinansiering av barnehagesektoren Hege Hagevik Bogen Loen 15. april 2013

Disposisjon Rapport fra Telemarksforskning Ressursutviklingen i Sogn & Fjordane Meld. St. 24: Framtidens barnehage Utfordringer fremover Konsekvenser av rammefinansiering

Utgangssituasjonen Sektoren er rammefinansiert Finansieringssystemet gir uheldige insentiver til innsparing Særlig uheldig er den direkte koblingen mellom driftstilskudd til kommunale og private barnehager Private aktører er sterkt representert i sektoren, ca. halvparten er private Kommersielle aktører tar ut milliongevinster fra barnehagedrift Økende grad av privatisering i de største kommunene Privatisering av barnehagesektoren

Rapport fra Telemarksforskning Konsekvenser av rammefinansiering

Bakgrunn for prosjektet Vårt verdi- og prinsipprogram: ”Likeverdig og inkluderende utdanningstilbud med høy kvalitet krever statlig styring, nasjonale standarder og god tilgang på ressurser.” Telemarksforskning har på oppdrag fra Utdanningsforbundet gjennomført en kartlegging av mulige konsekvenser av overgangen fra øremerkede midler til rammefinansiering av barnehagesektoren Konsekvenser av rammefinansiering

5 hovedproblemstillinger Hvordan har fokuset på kvantitet og overgangen til rammefinansiering påvirket kvaliteten i barnehagesektoren? Hvilke konsekvenser har finansieringssystemet og det faktum at om lag halvparten av sektoren er private barnehager for kvaliteten? Er det sammenheng mellom andelen private barnehager i kommunen og insentivet til kutt i barnehagebudsjettene? Hvordan legitimeres bruken av offentlige midler til private barnehager? I hvilken grad har organisering av barnehagedriften som egne kommunale foretak hatt å si for kvaliteten? Konsekvenser av rammefinansiering

Metode Landsomfattende nettbasert spørreundersøkelse til ca. 700 pedagogiske ledere Statistisk analyse Enkeltintervjuer og fokusgruppeintervjuer i et utvalg casekommuner Dokumentstudier Konsekvenser av rammefinansiering

Hovedfunn Sentralt i prosjektet er vurderinger av finansieringsreformens virkninger på begrepene struktur- og prosesskvalitet: Strukturkvalitet defineres gjerne som kvalitet knyttet til rammebetingelser Prosesskvalitet assosieres med forhold som; barns medvirkning og trivsel, samarbeid med foreldre, arbeid med årsplan osv. Konsekvenser av rammefinansiering

Hovedfunn forts. For strukturkvaliteten viser studien en generell nedgang i ressursbruken etter innføring av rammefinansiering områder som peker seg ut med tilbakegang er voksentetthet og barnegruppestørrelser, samt fysiske forhold som investeringer til og vedlikehold av bygg og lokaler, samt innkjøp og vedlikehold av lekeutstyr og leker. For prosesskvaliteten virker utviklingstendensen å være motsatt. Her er det samlede inntrykk at utviklingen har vært positiv. Konsekvenser av rammefinansiering

Hovedfunn forts. Det er også et trekk ved undersøkelsen at mindre kommuner overveiende skårer bedre på begge kvalitetsindikatorene enn de større kommunene. Undersøkelsen peker også i retning av at det er en tilbakegang i ressursbruken til barn med spesielle behov. Konsekvenser av rammefinansiering

Strukturindikatorer Konsekvenser av rammefinansiering

Prosessindikatorer Konsekvenser av rammefinansiering

Resultater fra spørreundersøkelsen Mindre kommuner skårer generelt bedre på utvikling enn større kommuner på begge indikatorer, selv om forskjellene ikke er store. Geografisk inndeling viser at landets samlede fylker generelt har noe mindre negativ utvikling på strukturindikatoren enn det Oslo har. Fordelt etter eierform viser studien at ikke-kommunale barnehager har høyere utvikling enn kommunale barnehager, særlig på strukturindikatoren. Sammenliknes det mellom avdelingsinndelte og avdelingsfrie barnehager, viser utviklingen seg å være bedre i avdelingsinndelte mht. prosessindikatoren. Mellom store og mindre barnehager registrerer vi mindre forskjeller. Konsekvenser av rammefinansiering

Sitater fra intervjuene «En del fungerer som før, men der det merkes endringer er det stort sett negativt, dårligere bemanning, utilgjengelige styrere og generelt misfornøyd med Oslo kommune som arbeidsgiver.» «Jeg synes kvaliteten på barnehagen som institusjon har gått drastisk ned - spesielt for barna, men også for oss som jobber der. Jeg vurderer alvorlig å bytte jobb til neste år. Det skal bare spares hele tiden - og sykefraværet stiger blant de ansatte. Dette blir en evig ond sirkel. Opplever at de ansatte er utslitt.» Konsekvenser av rammefinansiering

Sitater fra intervjuene forts. «Veldig uforutsigbart med den kommunale støtten. Det er vanskelig å sette opp budsjetter når det er så usikkert hvor mye penger vi får fra kommunen. Tror ikke politikerne vet hvor urettferdig dagens finansieringssystem er i dag. Dårlige tider i barnehagen om dagen og spesielt dårlig for barn med spesielle behov […].» «Det er trist å se at på de nyere barnehagene […], at de bærer preg av for dårlig vedlikehold. Malingen flasser – ting blir ikke tatt vare på.» Konsekvenser av rammefinansiering

Sitater fra intervjuene forts. «Også er det noe med det tekniske i det der, for det er jo ikke alltid lett å forstå det økonomiske systemet og forstå hvordan pengene blir fordelt […]. Og den økonomiske – nesten konflikten som er mellom kommunale og private barnehager, den er ikke ålreit.» «Det er mye, mye viktigere å holde budsjettet nå. For hver krone man bruker i kommunal sektor skal jo private også ha. Så ei krone koster jo to kroner nå.» Konsekvenser av rammefinansiering

Sitater fra intervjuene forts. «Om det er noen konsekvenser om en har gått over til rammefinansiering er konklusjonen at det ikke har vært noen vesentlige konsekvenser ennå.» Konsekvenser av rammefinansiering

Oppsummering del 1 Hvordan har fokuset på kvantitet og overgangen til rammefinansiering påvirket kvaliteten i barnehagesektoren? Når det gjelder virkninger av rammefinansieringen tyder mye på at det er gått for kort tid siden innføringen ble iverksatt til at denne endringen kan tillegges stor betydning for en nedgang i strukturkvaliteten slik vår studie tyder på. Imidlertid er det lite som tyder på at rammefinansieringen har ført til bedre vilkår for de kommunale barnehagene. Konsekvenser av rammefinansiering

Oppsummering del 1 forts. Til en viss grad kan det i stedet virke som at ikke-kommunale barnehager i denne perioden har fått noe bedre vilkår når det gjelder pedagogtetthet, samt fysiske kvalitetsfaktorer som leker, lekeutstyr og bygg og lokaler. For den kommunale delen av sektoren tyder imidlertid mye på at den nye finansieringsformen har ført til uforutsigbarhet og usikkerhet. Der det foreligger en kombinasjon av økonomisk usikkerhet og en nedgang i strukturelle deler av kvaliteten, tror vi dette kan gi grobunn for misnøye og frustrasjon i personalgruppen. Den største andelen av barn med spesielle behov finnes i kommunale barnehager. Utviklingen med nedgang i ressurser til disse barna er størst i de kommunale barnehagene. Konsekvenser av rammefinansiering

Oppsummering del 1 forts. Ressurstilgangen til barn med spesielle behov bør etter vårt syn følges i tiden som kommer. Konsekvenser av rammefinansiering

Oppsummering del 2 Hvilke konsekvenser har finansieringssystemet og det faktum at om lag halvparten av sektoren er private barnehager for kvaliteten? Vårt inntrykk er at i kommuner med en høy andel private barnehager har overgangen til rammefinansieringer hatt relativt liten betydning for ressursbruken i sektoren, i alle fall på kort sikt. Men her pekes det samtidig på at det kan få effekt på lengre sikt. Konsekvenser av rammefinansiering

Oppsummering del 2 forts. For de kommunene med en lavere andel private barnehager har det vært mer fokus på å finne ”rett bevilgningsnivå” til sektoren etter endring av finansieringssystem. Dette har medført at det i flere av kommunene har blitt endringer i bevilgningene i løpet av året for å i noen grad imøtekomme innmeldt behov fra barnehagene. Utjevningsmekanismen som skal føre til en likere fordeling av ressursene mellom kommunale og ikke-kommunale barnehager ser ut for å ha noen utilsiktede virkninger. Ute i de kommunale barnehagene kan det noen ganger erfares som at en utsettes for et ”splitt og hersk – spill”, selv om dette åpenbart ikke har vært hensikten. Konsekvenser av rammefinansiering

Oppsummering del 2 forts. Som vi kommenterer i gjennomgangen av åpent svaralternativ i spørreundersøkelsen, så tenker personalet seg om både en og to ganger før de ber om mer penger fra kommunen, fordi utskiftning av et lekeapparat i en kommunal barnehage fortoner seg som ”dobbelt så dyrt” for kommunen. Også i intervju med styrere trekkes dette fram som uheldige forhold. Vi oppfatter at dette kan virke dempende på personalets motivasjon og de ambisjoner personalet måtte ha på vegne av barnehagen. Konsekvenser av rammefinansiering

Oppsummering del 3 Er det sammenheng mellom andelen private barnehager i kommunen og insentivet til kutt i barnehagebudsjettene? … dette virker å være relativt uproblematisk i de kommunene som utelukkende har private barnehager, siden disse kommunene bruker de nasjonale satsene for å beregne tilskuddet til de private barnehagene. Konsekvenser av rammefinansiering

Oppsummering del 3 forts. Det samme ser ut til å være tilfelle for de kommunene med en høy andel private barnehager. Dette er egentlig i noen grad overraskende siden disse kommunene vil ha et relativt sett større potensiale ved å kutte i rammene til en liten kommunal sektor på området for å spare betydelige midler til utbetaling til en stor privat sektor. Disse kommunene ser imidlertid ikke ut til å se det på denne måten. Det antas at dette er fordi det eksisterer et gjensidig avhengighetsforhold mellom de private barnehagene og kommunen. Konsekvenser av rammefinansiering

Oppsummering del 4 Hvordan legitimeres bruken av offentlige midler til private barnehager? Flere av våre casekommuner har trukket frem at utbygging av private barnehager har vært nødvendig for sentrale politiske myndigheters uttalte mål om oppnåelse av full barnehagedekning over hele landet. For mange av våre casekommuner har dette kapasitetsargumentet vært sentralt i legitimeringen av den private delen av denne sektoren. Konsekvenser av rammefinansiering

Oppsummering del 4 forts. Et annet funn gjennom vårt arbeid har vært endringen i forholdet mellom de private barnehagene på den ene siden og kommunen som forvaltningsorgan og de kommunale barnehagene på den andre siden. I løpet av de siste ett til to årene har samarbeidsklimaet blitt bedre. For noen år siden var det flere klagesaker og mer mistenksomhet mot systemet og praktiseringen av systemet. Konsekvenser av rammefinansiering

Oppsummering del 5 I hvilken grad har organisering av barnehagedriften som egne kommunale foretak hatt å si for kvaliteten? En av våre casekommuner har tidligere organisert sin barnehagedrift som et kommunalt foretak fremfor å ha det som en del av den kommunale organisasjonens kjernevirksomhet. Denne kommunen har senere reversert denne beslutningen og barnehagedriften er nå tilbake i den kommunale organisasjonen. Konsekvenser av rammefinansiering

Oppsummering del 5 forts. Det har kommet frem både fordeler og ulemper ved å være organisert som et foretak. På fordelssiden har flere av våre intervjuer avdekket at en som et kommunalt foretak hadde bedre forutsetninger for å utvikle en enhetsfølelse og følte større eierskap til egen virksomhet. En organisering som kommunalt foretak bidro også til å skille eierrollen som kommunene har vis a vis barnehagene og driftsrollen som barnehagene i stor grad er ansvarlige for. Konsekvenser av rammefinansiering

Oppsummering del 5 forts. På denne måten utviklet det seg i større grad en bestiller-utfører relasjon mellom kommunen og barnehagene. Dette førte til at det ble en klarere arbeidsdeling og tilsvarende tydeliggjøring av ansvarsfordelingen som bidro til å utvikle sektoren. På den annen side medførte en foretaksorganisering at kommunen måtte akseptere å miste deler av kontrollen med virksomheten; både administrativt og politisk. I våre intervjuer har det også kommet frem at det i noen grad oppleves å være tryggere å være en del av kommunen fremfor et foretak. Konsekvenser av rammefinansiering

Hypotese Sentrale myndigheter har innlemmet barnehagene som en del av en samlet utdanningskjede, og ofte brukes begrepet ”tidlig innsats” som en form for konkretisering av myndighetenes plassering av barnehagene i utdanningskjeden. At barnehagesektoren i 2005 ble overført til Kunnskapsdepartementet er en synliggjøring av behovet for statlig styring over en samfunnsmessig viktig sektor. Når barnehagene innlemmes i det sentrale styringssystemet, gir dette forestillinger om at nasjonale standarder som lover og forskrifter vil bli tilpasset den virkeligheten som gjelder. Likeverdig og inkluderende utdanningstilbud med høy kvalitet krever statlig styring, nasjonale standarder og god tilgang på ressurser. Konsekvenser av rammefinansiering

Hypotese forts. NOU-rapporten ”Til barnas beste” (2012) foreslår bl.a. et lovfestet krav til grunnbemanning og fra 2020 et lovfestet krav til pedagogisk bemanning. Stortingsmelding om disse tema er ventet i løpet av 2013. Det er lov å ha forhåpninger til at myndighetene her viser nødvendig styringsvilje. For å kunne avgjøre om ressurstilgangen til barnehagesektoren er tilstrekkelig sikret gjennom kommunenes egne prioriteringssystemer er trolig for tidlig å si, til det har reformen hatt for liten virketid. Konsekvenser av rammefinansiering

Hypotese forts. Bildet er fragmentert, men mye tyder på at ressurstilgangen til kommunale barnehager særlig i større kommuner er i tilbakegang, og at barn med spesielle behov ser ut til å være i en utsatt posisjon. Også fysiske rammebetingelser som ressurser til lekeutstyr og bygg og lokaler er pressede budsjettposter i kommunale barnehager. Konsekvenser av rammefinansiering

Ressursutviklingen i S & Fj - pedagogtetthet Konsekvenser av rammefinansiering

Ressursutviklingen i S & Fj - dispensasjoner Konsekvenser av rammefinansiering

Ressursutviklingen i S & Fj - bemanning Konsekvenser av rammefinansiering

Ressursutviklingen i S & Fj. – bemanning i kommunale barnehager Konsekvenser av rammefinansiering

Ressursutviklingen i S & Fj. – bemanning i private barnehager Konsekvenser av rammefinansiering

Utfordringer fremover Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."

Utfordringer fremover Meldingen skal gi tydelig retning om innhold og kvalitet, ansattes kompetanse og sektorens styringsutfordringer Meldingen foreslår få konkrete tiltak ift styring Vurdere innføring av bestemmelse om barnas beste Ta sikte på å flytte tilsynet til Fylkesmannen Ta sikte på å innføre krav om systemer for internkontroll Fjerne unntaksbestemmelse om familiebarnehager, fjerne muligheten for dispensasjoner for veiledere Følge med på utviklingen knyttet til likeverdig behandling og på sikt vurdere behov for endringer i forskriften Konsekvenser av rammefinansiering

Utfordringer forts. Styringsdebatten mangler et helt vesentlig element når finansieringsordningen ikke nevnes! Tiltak ift bemanning Krav om grunnbemanning innen 2020 Vurdere å innføre bestemmelse om at barn har rett til å tilhøre en barnegruppe Vurdere å innføre bestemmelse om at barnegruppens størrelse skal være forsvarlig Konsekvenser av rammefinansiering

Utfordringer forts. Tiltak ift personalets kompetanse Oppfylle dagens pedagognorm og vurdere å øke kravet til pedagogisk bemanning på sikt Vurdere å fjerne varige dispensasjoner Etablere system for kompetanseutvikling Videreføre kampanjen for rekruttering til barnehagelærerutdanningen Konsekvenser av rammefinansiering

Utfordringer forts. Tiltak ift barnehagens innhold Nedsette rammeplangruppe Foreslå hjemmel i barnehageloven for å tydeliggjøre innhold og rammer for barnehagens arbeid med dokumentasjon og vurdering Innføre plikt til å tilby språkkartlegging av barn med særskilte behov Se fylkesinfo 6/2013 Konsekvenser av rammefinansiering

Veien videre Valg 2013 Synliggjøre behovet for strengere kvalitetskrav i regelverket Synliggjøre behovet for at finansieringssystemet revideres Stagnere «privatiseringsbølgen» Nødvendig med innsats i hele organisasjonen – fra den enkelte ansatte i barnehagen til påvirkning av nasjonale politikere! Lykke til! Konsekvenser av rammefinansiering