Tillitsvalgtsamling 17. Mars 2011. Kontaktlærer i 1. klasse ”Superpedagogen”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Advertisements

Ferieloven Turid Hatland.
Overføringen av vergemål fra kommunene til staten
Erfaringer på «godt og vondt» fra Harstad kommune Kurs lll/htv Tromsø 7. februar 2013.
Kurs for tillitsvalgte i VO Telemark
Lokale arbeidstidsavtaler
YS/STL/KY/KLF Knut Ellstrøm Hovedtariffavtalen i Staten.
NETTVERK TV BHG MARS 2011 Inkluderende arbeidsliv – IA avtale
Velkommen til felles opplæring, 2008
Lokal arbeidstidsavtale
Lokale forhandlinger Beregninger - begreper
Aktuelle saker for lokallagsledere Kurs for htv/lll, Tromsø 8. og 9. mars 2010.
Forsøksordning i barnehage Hmmm Hvordan gå fram for å inngå lokale forsøksordninger?
Oppsigelse - virksomhetens forhold
ATB kurs 14. oktober Ingeniørenes Hus Ingvild Aga
Utdanningsforbundet Bergen
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid
Utdanningsforbundet Bergen
IVARETAKELSE AV LEDERMEDLEMMER Lokallagsleder- og Htv-samling.
SFS 2213 SFS 2213 er ”hoved-særavtalen” for skoleverket.
Bø hotell 4. desember 2012 Solveig Hals
Omstilling og omorganisering-tillitsvalgtes rolle
Tilsettinger Utdanningsforbundet sin politikk Utdanningsforbundet Akershus Januar Kent Inge Waaler.
Informasjonsmøte for 10. trinn 10. mars 2009 kl:18.30 – 19.30
OVERTALLIGHET OG NEDBEMANNING
FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Hele faste stillinger.
1. 2 Vær i forkant, man skal jobbe sammen også i etterkant -Klargjør med bedriften saker som kan bli tema under en streik. -For eksempel: -Hvordan kontakt.
Økonomi Informasjon som grunnlag for uravstemning juni 2014 Kap 4b
Overgangsprosjektet NY GIV
Orientering om eksamensperioden, klageadgang og russtid
Hva er en foreldrekontakt?
Foreldremøte 7.Trinns foreldre vår 2012 Rektor Merete Eskelund
Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2013 Rektor Merete Eskelund
Foreldremøte 7.trinn 2011 Rektor Merete Eskelund
OSA saker og utfordringer
Særavtalen – situasjonen etter 1. august 2007 – Fagpolitiske foreninger kunnskap gir vekst
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Regler ved permittering 09
Lønn og arbeidstid pr mai 2011
Universitetet i Tromsø
Ny organisasjonsstruktur - implementering Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars 2010.
Lokale forhandlinger 2010 Utdanningsforbundet Bergen.
Lokal arbeidstidsavtale
Sentralt tariffoppgjør KS, 2012 Nettverkskurs for arbeidsplasstillitsvalgte, 11. juni 2012.
Nettverkskurs for arbeidsplasstillitsvalgte, 11. juni 2012
Tariff 2010 Dette er en tittelside. Resultater
Utdanningsforbundet Bergen Samling tillitsvalgte
OMSTILLINGSPROSESSER PÅ ”GODT OG VONDT”
Handlingsplan Utdanningsforbundet Karmøy.
PERMISJONSREGLEMENT hos
Grete Monsen Evaluering av ledelsesmodell i bergensskolen.
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid modul 2 PBL
Drøftinger/Forhandlinger og Styringsrett/Uenighet Bergenskurset – ATG – September 2011 Asle Flatøy Utdanningsforbundet Bergen.
Sentralt oppgjør 2012, resultat kap 4C Til ansatte med stilling i HTA kapittel 4 gis et generelt tillegg på 2,7 prosent av den enkeltes grunnlønn pr ,
Lokale forhandlinger 2012 Utdanningsforbundet Bergen.
AT SAMLING Henderson 24. mai Mellomoppgjøret 2011.
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
Arbeidslivet under press Høyre, Fremskrittspartiets, Venstre og KrFs endringer av arbeidsmiljøloven.
Klubben og klubblederrollen Skolering av nye tillitsvalgte Lokal introduksjon Utdanningsforbundet Bergen 2013.
Kompetanseplaner - hva har det med oss å gjøre? - hva er det?
Møte Lønnssystemet på KA-sektoren.
Tillitsvalgtes rolle under omstilling Individuelle konsekvenser? Sørmarka 2016.
Omstillinger og arbeidsmiljø -potensielle fallgruver kunnskap gir vekst Drammen 22.. september 2015 Kristin Dæhli, Forskerforbundet ved NTNU.
Arbeidsrett vs. elevrett Når lærernes arbeidsrettslige vern står mot elevenes rett til et godt skolemiljø Cecilie R. Sæther, KS Advokatene Lederkonferansen.
INFORMASJON OM ÅRETS TARIFFOPPGJØR Tillitsvalgtsmøte 2. november 2013.
Særskilte tariffbestemmelser i KS for undervisningspersonalet i voksenopplæringen Voksenopplæring.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Veileder for innplassering av ansatte
Utskrift av presentasjonen:

Tillitsvalgtsamling 17. Mars 2011

Kontaktlærer i 1. klasse ”Superpedagogen”

Hva er 1.klasselærerens utfordringer? pedagogisk organisatorisk sosialt Påstand: Mindre antall ressurstimer går utover elevens læringsmiljø, og lærerens arbeidssituasjon. Andre konsekvenser????

Pedagogressurs I første klasse utløser 19. elev pedagog nr. 2. Assistentressursen i klasser under 18 er fjernet. Pedagog nr. 2 blir ikke kontaktlærer. En førsteklasse kan ha 28 elever en pedagog som er kontaktlærer, og en som ikke er det. Når elevtallet når 29 blir det to klasser, og det utløser to kontaktlærere. Den 37. eleven utløser pedagog nr. 3. I resten av barneskolen er det en pedagog pr 28. På ungdomstrinnet er det en pedagog pr 30. Telledato som avgjør ressurstildelingen er 1. juni.

Rektors utfordring. Hva med rekrutteringen? Må rektor bruke styringsretten sin, i forhold til det å få på plass 1. klasse lærere foran nytt skoleår? Hvordan er dette på din arbeidsplass?

Utdanningsforbundet Karmøy sin rolle Hvordan kan vi i lokallaget være en pådriver i arbeidet med å få pedagogressursen/voksentettheten i 1.klasse på dagsorden? Er dette noe vi bør ha fokus på i det videre arbeidet vårt?

Diskusjon i smågrupper Påstand: Mindre antall ressurstimer i 1.klasse, går utover elevens læringsmiljø, og lærerens arbeidssituasjon. Andre konsekvenser??? Hva med rekrutteringen? Må rektor bruke styringsretten sin i forhold til det å få på plass 1.klasselærere foran nytt skoleår? Hvordan er dette på din arbeidsplass? Hvordan kan vi i lokallaget være en pådriver i arbeidet med å få pedagogressursen/voksentettheten i 1.klasse på dagsorden? Er dette noe vi bør ha fokus på i det videre arbeidet vårt?

Klubbmøter – God praksis? Dere som har flere organisasjoner, hvordan organiserer dere klubbmøtene?

Plan for omstilling Nedleggelse av skoler i Karmøy kommune – vilkår for ansatte Oppvekst- og kultursjefen ønsker å ha klare og oversiktlige retningslinjer for å håndtere forhold som oppstår vedrørende arbeidssted, lønnsforhold og stillingsplassering ved skole-nedleggelse. Oppvekst- og kultursjefen understreker viktigheten av å ha et godt og nært samarbeid med fagforeningene for å få til best mulig ordninger for de ansatte som berøres av skolenedleggelse. Retningslinjer Representanter for fagforeningene trekkes inn i prosessen på et så tidlig tidspunkt som mulig, med sikte på å finne løsninger som ivaretar de ansattes rettigheter på en god måte. Det er naturlig å legge opp til samtaler både på arbeidsplassnivå og avdelingssjefsnivå. Ansatte som berøres av skolenedleggelse, informeres også så tidlig som mulig i prosessen, og holdes orientert mens prosessen pågår.

Plan for omstilling 1. Arbeidssted 1.1Dersom det er mulig, legges det opp til fleksible ordninger basert på frivillighet. 1.2Ansatte ved en skole som legges ned, står fritt til å ønske seg til andre skoler enn den elevene overføres til (mottakerskolen). De vil ha fortrinnsrett til ledige stillinger ved andre skoler, eller tilsvarende stillinger de fyller kompetansekravene til. 1.3Ved overtallighet på mottakerskolen legges til vanlig ansiennitetsprinsippet til grunn. Det er samlet ansiennitet i Karmøy kommune som gjelder. 1.4Dersom en ansatt har en særlig kompetanse, kan ansiennitetsprinsippet fravikes. Dette følger av arbeidsgivers behov for å ha den aktuelle kompetansen på mottakerskolen. 1.5Vurdering og fastsettelse av hvor den enkelte ansatte skal ha sitt daglige arbeidssted, hører inn under arbeidsgivers styringsrett.

Plan for omstilling 2.Rektorer og inspektører 2. 1 Overtallige rektorer/inspektører får fortrinnsrett på tilsvarende ledige jobber. Denne fortrinnsretten gjelder i minst ett år fra datoen for endringsoppsigelsen. 2.2Hvis en overtallig rektor/inspektør omplasseres til en lavere lønnet stilling, skal rektoren/inspektøren beholde sin lønnsplassering så lenge fortrinnsretten gjelder. 2.3Etter fortrinnsrettens utløp, og hvis det ikke er funnet tilsvarende rektor-/inspektør-stilling, skal arbeidstakeren beholde sin lønnsplassering som en personlig ordning.

Plan for omstilling 3.Funksjonstillegg 3.1 Ved eventuell nedleggelse av lokalt opprettede funksjoner som er finansiert av midler fra lokale forhandlinger, skal lønnstillegget regnes inn i grunnlønnen til de som innehar funksjonen på det tidspunktet den nedlegges. 3.2 Bestemmelsen i punkt 3.1 gjelder alle funksjonstillegg, herunder samlingsstyrere, med unntak av det sentralt bestemte kontaktlærertillegget på kr og det sentrale tillegget for rådgiver- og sosiallærertjenesten i ungdomsskolen på kr ,- Lokale tillegg ut over minstesummene på kr ,-/12.000,- faller derimot inn under bestemmelsen i punkt Lærere/skoleledere som mister et funksjonstillegg, men som tildeles et nytt, skal ikke ha full lønn for begge. De skal da ha funksjonstillegget for den nye funksjonen. Dersom dette utgjør mindre enn det nedlagte funksjonstillegget, skal differansen legges til grunnlønnen. 3.4Funksjonstillegget gitt til koordinerende miljøarbeider faller også inn under bestemmelsen i punkt 3.1.

Plan for omstilling 4. Andre tillegg Alle tillegg gitt for kompetanse beholdes fullt ut, likeså tillegg som følger av stillingskode. Andre tillegg gitt for ansvar skal vurderes i forhold til HTA §

Plan for omstilling 5.Endringsoppsigelse 5.1Hvis noen blir tilbudt en ny stilling som har et annet grunnpreg enn den opprinnelige stillingen, vil det være snakk om en endringsoppsigelse. Dette kan være rektorer eller inspektører som ikke kan tilbys ny rektor- /inspektørstilling, og lærere eller sekretærer som tilbys en miljøarbeiderstilling. 5.2Prosedyrene for oppsigelsessaker gjelder ved endringsoppsigelser.