1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sorømødet 2006 Fra synes- til videnkultur Kristin Clemet, utdannings- og forskningsminister 2001–05, Sorø,
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Noen utfordringer for skolene
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
Et bilde av en offentlig leder..
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Kvalitetsarbeid i bærumsskolen Suksessfaktorer, dilemmaer og utfordringer Storbynettverk 2012.
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Skolebasert vurdering
Ungdomstrinn i utvikling
tilbud om støtte til kvalitetsutvikling
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Nasjonale prøver.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Hvorfor fylkesvise samlinger om lokalt arbeid med læreplaner– igjen?
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Vurdering og læring - hva kan vi lære av internasjonale komparative studier?
KS skoleeiernes organisasjon og politisk aktør Innlegg v direktør Eva Lian Skoleeiermøte i Troms 25.januar 2010.
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
Læringsmiljøprosjektet – Et prosjekt som er målrettet mot mobbing.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
Hvordan forbedre skolen/læringen gjennom kvalitetsundersøkelser, målinger, evalueringer og analyser av disse?
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Tilbudskonferanse. Rammeavtale for IT- konsulenttjenester, systemutvikling m. m. Velkommen til tilbudskonferanse.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
K APITTEL 9: U TDANNING I N ORGE Hovedpunkter. ”D EN GODE SKOLE ” – HVA ER DET ? Hva er ”den gode skole”? Hvilket innhold er det viktigst at barna lærer.
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Skolebasert kompetanseutvikling
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
Fra kunnskap til handling
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Utdanningssystemet sitt årshjul
Den teknologiske skolesekken og fagfornyelsen
Skolebasert kompetanseutvikling
Utdanningskvalitet – Nord universitet
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Tid Hva Ansvarlig FM Registrering Liv-Inger- FmFi Velkommen
Utskrift av presentasjonen:

1

Utdanningsdirektoratets roller Tilstand og tilstandsrapport – rådmannens rolle Petter Skarheim Utdanningsdirektoratet

analyse og forskning Statistikk: Nasjonale vurderingsverktøy:  GSI  VIGO  KOSTRA Internasjonalt indikatorarbeid Nasjonale vurderingsverktøy: Nasjonale prøver Kartleggingsmateriell Eksamen  Elevundersøkelsen Utdanningsdirektoratet ansvar for en rekke statistikk og kartlegging. Når vi har kunnskap om skolen kan vi finne de riktige tiltakene for å utvikle en enda bedre skole. Vår faktakunnskap om skolen er også et viktig redskap for utvikling av politikk på skoleområdet

analyse og forskning Internasjonale komparative undersøkelser:  PISA  TIMSS PIRLS ICCS Ulike løpende forskningsprosjekt og evalueringer Formidles på direktoratets nettsider Utdanningsdirektoratet ansvar for en rekke statistikk og kartlegging. Når vi har kunnskap om skolen kan vi finne de riktige tiltakene for å utvikle en enda bedre skole. Vår faktakunnskap om skolen er også et viktig redskap for utvikling av politikk på skoleområdet

veiledning, støtte og utdanning Undervisningsressurser Nettbaserte veiledere til læreplaner Tips og ressurser for arbeid med læringsmiljø   Støtte og gjennomføring av prosjekter lokalt Veilederkorps til kommuner som vil ha ekstern bistand til skoleutvikling Støtte til kommuner med svake resultater Lokale læringsmiljøprosjekter Vurdering for læring Etter- og videreutdanning Individuelle videreutdanningstilbud til lærere Etterutdanningstilbud Rektorutdanning Veiledning av nyutdannede lærere Verktøy Tilstandsrapport Ståstedsanalyse Organisasjonsanalyse

styring Utvikler læreplaner Forvalter regelverk Opplæringsloven Privatskoleloven Folkehøyskoleloven Forskrifter Rundskriv Fylkesmannen er operativt ledd (opplæringsloven). Vårt tilsyn er en ren lovlighetskontroll. Har vært rettet inn mot skoleeiers plikter Tema for felles nasjonalt tilsyn i 2010-11: elevenes psykososiale skolemiljø – tettere på skolen

styring Tilsyn med skoleeiere Godkjenner privatskoler Statped Regionalt apparat: Fylkesmennene Nasjonale sentre Fylkesmannen er operativt ledd (opplæringsloven). Vårt tilsyn er en ren lovlighetskontroll. Har vært rettet inn mot skoleeiers plikter Tema for felles nasjonalt tilsyn i 2010-11: elevenes psykososiale skolemiljø – tettere på skolen

Innsiktene 1: Skolen er samfunnets viktigste institusjon Skolen er mer komplisert og kompleks enn vi tidligere har trodd Læreryrket er mer krevende, komplisert og komplekst enn vi tidligere har trodd Ledelse er avgjørende Dere bestemmer, vi utfører. Sammen skaper vi fremtiden.

Kommunen har: Et ansvar for å gi alle sine barn og unge en sterk start Et mål vi deler med resten av samfunnet. Vi er et redskap for politikerne til å nå det målet. Skolens ansvar er betydelig – skolen kan være forskjellen mellom et voksenliv som kompetent selvsikker og ”vellykket”, eller et voksenliv som faglig svak, med betydelige problemer i arbeidslivet og på andre arenaer. 9

Det krever At de vet, ikke tror At de ivaretar At de styrer At de vil  Skolene  Skolelederne  Lærerne  Elevene

Det store spørsmålet Kan hver enkelt kommune bidra til bedre kvalitet, likeverdighet og effektivitet i grunnopplæringen? Et lite direktorat i en stor sektor Statens redskap for å få politikken satt ut i live

Holmenkollstafetten Masse og elite Absolutte og relative størrelser Et lite direktorat i en stor sektor Statens redskap for å få politikken satt ut i live

Tidsbruk

Prosentvis plassering i forhold til antall lag

Fire kategorier kommuner De som er gode – men ikke vet hvorfor (de heldige) De som er dårlige – og ikke vet hvorfor (de fomlende og tafatte) De som er dårlige – og vet hvorfor (de lærende) De som er gode – og vet hvorfor (de ledende) Et lite direktorat i en stor sektor Statens redskap for å få politikken satt ut i live

Innsiktene – 2 - oppsummering Rådmannen må ta ansvar for skolens innhold og resultater Bare èn klasse – eliteklassen Ambisjoner, samarbeid, langsiktighet, hardt arbeid Et lite direktorat i en stor sektor Statens redskap for å få politikken satt ut i live

Lidelsen er erkjennelsens eneste årsak Uvitende harmoni Sjokkartet erkjennelse Famling, krangling, apati Systematisk og målrettet arbeid Opplyst og motivert energi