Litt om Statens vegvesen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Snarveien over Averøya ○ Kortere reisetid ○ Bedre sikkerhet ○ Sterkere region ○ ○ Separerer lokaltrafikk og gjennomgangstrafikk ○ ○ Gir ekstra vekstimpuls.
Advertisements

Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
Litt mer om PRIMTALL.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» BUSKERUD FYLKESKOMMUNE VÅRE OPPGAVER.
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Kirsten Tegle Bryne Universell utforming i NTP
Inndeling av vegnettet
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Anleggsbransjen Frokostmøte 5. desember 2013 Fakta og analyse Stein Gunnes, sjeføkonom Tore A. Larsen, næringspolitisk rådgiver Håvard Almås, næringspolitisk.
Tore Hoven Avdelingsdirektør Teknologiavdelingen Vegdirektoratet
Sykkelregnskap Regionalt sykkelbynettverk Mats Larsen By- og kollektivplanleggingsseksjonen Statens vegvesen Region øst.
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Miljøpakken for transport i Trondheim
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Ålesund Statssekretær Lars Erik Bartnes 10. November 2011.
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Komite for samferdsel i Oppland fylkeskommune 28.mars 2012
BUDSJETT 2011 KS-konferansen 13. oktober Statsbudsjettet Økning i frie inntekter på 200 mill kr til fylkeskommunene Realøkning i frie inntekter.
Første konsultasjonsmøte Regnskapsundersøkelsen 2011 – kommuner.
Forvaltningsreforma – Høyringsmøte v/samferdselssjef Magnus Vestrheim, Hordaland fylkeskommune.
Et selskap i TK - Konsernet
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
ByggArena Byggebørs Haugesund. 12. november 2010
Samlet ramme: 322 mrd kr Dvs 32,2 mrd 2009-kr årlig Økning på 100 mrd kr (+45%) fra NTP
Sandefjord Kommune Velkommen til Sandefjord Sykkelbysamling Region vest mai.
Arbeids- og velferdsforvaltningen
Kommende prosjekt i Region sør
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Christian Grorud
Strategisk utredning om transportinfrastruktur i nordområdene
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Trang Tran | Veg- og transportavdelingen | Seksjon for planlegging og grunnerverv | Vegdirektoratet.
Kristin Granne Avdeling for opplæring og tjenester
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Utredninger og planfase
Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram?
Barnevernet sett fra Regjeringens side Kjell Erik Øie Statssekretær
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Fylkeskommunen sine oppgaver og ressursbehov Arild Fuglseth, samferdselssjef.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
Forvaltningsreformen m.m. Østlandssamarbeidet. Samferdsel
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
Forvaltningsreformen 8.september 2010 Dialog, samhandling og nasjonale føringer Ved Olav Sætre.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Orientering – Statens vegvesen Norge GNA-møte Bjørn Erik Selnes Statens vegvesen.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
1 Forvaltningsreformen Hva er forvaltningsreformen? Hva betyr reformen for vegsektoren? Videre arbeid Ajour
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Skredsikring fra 2010 til nå
Kilde: Ragnar Grøsfjeld
Omdømme og organisasjon
Regionreformen Fylkesråd for samferdsel og Miljø Ivar B Prestbakmo,. Fylkesrådets nestleder.
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
Fra regioner til divisjoner
Organisering av vegansvaret i Vestland fylkeskommune
Utskrift av presentasjonen:

Litt om Statens vegvesen Samplan 22.09.2011 Litt om Statens vegvesen Etter denne rolige innledningen, hadde jeg tenkt å snakke om Statens vegvesen i samfunnet, men det er jo drøy kost så seint på dagen. Jeg skal derfor nøye meg med å ha en superkort presentasjon av Statens vegvesen, slik at jeg får tid tilå vise noen brubilder, som Eva har sagt jeg må få tid til.

Kjernevirksomhet Fremkommelighet Tilgjengelighet Trafikksikkerhet Miljø Vi skal altså prøve å få folk fram, Det gjelder alle folk, ikke bare bilister, derfor satser vi nokså mye nå på kollektivtrafikk, sykkel og gange, og en stor utfordring for oss – universell utforming Vi skal få alle disse fram på en trygg måte, derfor har vi en nullvisjon (ingen skal drepes eller skades hardt i trafikken) og derfor satser vi – i hvert fall i region øst mye på midtrekkverk i den kommende tiårsperioden Og så skal vår virksomhet – deres – folks transport – skje slik at miljøet blir minst mulig skadelidende. Dette er ikke lett

Veglengder og eiere pr 1.1.2010 Offentlig veg totalt: 93 000 km Riksveg (stat): 10 000 km Fylkesveg: 44 000 km Kommunal veg 39 000 km Og det er mye veg å passe på. Forvaltningsreformen som trådte i kraft 01.01.2010 førte til at en stor del av riksvegnettet ble overført til fylkeskommunene, slik at tallene er sånn 10000 km riksveg og 44000 fylkesveg, men man beholdt en felles statlig vegadministrasjon som skal ta seg av både riksvegen og fylkesvegene i en såkalt sams vegadminstrasjon.

Statens vegvesen i 2010 Trafikant og kjøretøy 270.000 førerkortutstedelser 200.000 teoriprøver 120.000 praktiske førerprøver 850.000 registreringer av kjøretøy Men vi driver ikke bare med vegen.

Mye av det vi driver med har en viss interesse 80 000-90 000 artikler/oppslag i norske medier 25-30 millioner oppslag på www.vegvesen.no Ca en million henvendelser til 175 Vegtrafikksentralen) Og som dere sikkert legger merke til, vi driver ikke i det skjulte, folk ser hva vi gjør og er opptatt av det, enten det er store utbyggingsprosjekter, skilting, salting, brøyting eller bompenger. Og der jo fint, det gir mening.

Felles vegadministrasjon på regionalt nivå. Lover og bevilgninger. Kommuneprp. m.m. STORTING FYLKESTING Regjering Ulik organisering av politiske organer Samferdsels-departement Fylkesrådmannen eller annen adm. leder Vegdirektorat Skal bare nevne så vidt litt mer om forvaltningsreformen. Nå styres vi altså slik. I Region øst betyr det at regionvegsjefen styres av vegdirektøren og 4 fylkeskommuner (i Oslo som også tilhører region øst, har vi ikke sams vegadministrasjon). Det går stort sett bra. Vi hadde et stor evalueringsmøte i juni i år der alle fylkeskommunene deltok (både politikere og administrasjon) og ledelsen i regionene. I hvert fall i vår region er man svært fornøyd med samarbeidet. Man er bekymret for vår gjennomføringsevne, særlig på plansiden. Det har vist seg at fylkeskommunen har minst like store ambisjoner som staten om å utvikle vegnettet, og i tillegg får vi en haug med bestillinger om all verdens utredninger. Interessant, men krevende – det er vanskelig å skaffe fagfolk og planprosessene tar lang tid. Hva synes dere forresten om statlig plan? - vi hadde et møte med entreprenørbransjen og rådgivermiljøet for et par uker siden og de mente det var et colombi egg. En annen utfordring for oss er å bli vant til mer direkte og nærmere politisk styring. For eksempel om fartsgrense, bredde på gangsykkelveger (der noen vil ha lavere standard og mer km) Interessant. Fylkesvegsaker Riksvegsaker Regionvegsjef ”Sams” vegadministrasjon (”hører under” Veglovens §10 og instruksen)

Organisering Vegdirektoratet Fem regioner (herunder 19 avdelinger på fylkesnivå) 72 trafikkstasjoner Rundt 6000 ansatte Slik er vi organisert.

Hovedkontor på Lillehammer 5 avdelinger på fylkesnivå Statens vegvesen Region øst: Hovedkontor på Lillehammer 5 avdelinger på fylkesnivå 16 trafikkstasjoner 12 store prosjekter 2300 km riksveg 10300 km fylkesveg 11 mrd kr i totalbudsjett 1500 ansatte Mer detaljert om regionen

Nasjonal transportplan 2014 – 2023 Framdriftsplan Vår store plan. Vi har akkurat levert vårt innspill. Her er vi nå

”En reise i harmoni med det ytre landskap og ens eget indre” Atlanterhavsvegen ”En reise i harmoni med det ytre landskap og ens eget indre” Vi prøver å innprente hos alle våre medarbeidere at det de gjør – det vi gjør – setter spor, varige spor. Det er det som gir jobben mening. Vi vil helst at det skal være gode spor, som her, Atlanterhavsvegen som ble kåret til århundrets byggverk.