Vox_high.wmv.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Forkurs for minoritetsspråklige
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Om tilbud og inntak til våre 44 videregående skoler
Rådgiversamling på Stiklestad
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Nytt utdanningsprogram
PERSONALET PÅ PÅ DEICHMAN I 2012 Mark Twain (1835 – 1910): «Det er tre typer løgner; løgn, forbannet løgn, og statistikk.»
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Om tilbud og inntak i våre 46 videregående skoler
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Brukerforum for VigoVoksen Bodø 4.9
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Driftsassistansen i Hordaland – Vann og avløp IKS
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Fagdager ungdom NAV Oppland og Oppland fylkeskommune 12. april 2011 Kari Gording.
VOKSENOPPLÆRING OG REALKOMPETANSEVURDERING
Praktisk tilrettelegging, hvilke muligheter finnes?
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Skolelederundersøkelsen 2008
Vi gir mennesker muligheter
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Kapittel 14 Simulering.
Fra grunnskole til videregående.
VELKOMEN TIL ÅRETS FAGSAMLING Med tema: Samfunnstryggleik og beredskap Opning ved fylkesmann Lars Sponheim.
Service og samferdsel gir deg utdanning innenfor følgende områder:
Karriereveiledning som virkemiddel?.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Hjemmehjelp Hjemmehjelp Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
1 Veiledningssenteret i Ofoten for yrke og utdanning Besøksadresse: Sentrumsgården, Kongens gt. 51, Narvik Postadresse: Postboks 474, 8506 Narvik E-post:
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Fornybar verdiskapning Hardangerrådet Ulvik, 13
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Et prosjekt støttet av Helsedirektoratet
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
Seminar om bosetting av flyktninger
Kongsberg norsksenter
Fagbrev på jobb + Karriereveiledning = sant Spredningssamling 14. oktober 2014 Lisbeth Pedersen.
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Hjelpepleier/ helsefagarbeider; -veien inn i yrket og veien videre
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Forkurs, TRES og Y-veien
Psykologer i kommunene
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Kompetanseplaner - hva har det med oss å gjøre? - hva er det?
Realkompetansevurdering Fagdager for sekretærer og kontormedarbeidere januar 2010.
Hedmark fylkeskommune. Organisasjonskart HFK Fylkesrådet i Hedmark Fylkesråd 26. oktober Fra venstre leder Per-Gunnar Sveen (Ap), nestleder Aasa.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Avdeling for videregående opplæring Videregående opplæring for voksne (Minoritetsspråklige) Bente Kvam Fagleder tilbudsstruktur.
Godkjenning og vurdering av utenlandsk utdanning i Norge.
Direktør Jan Ellertsen, Vox Fylkeskommunene og voksnes læring.
Velkommen til tilbuds konferanse 25. August 2015 Vestlendingenes egen miljøbedrift.
JOBCAF’E
SAKSBEHANDLINGSTIDER
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Nord-Trøndelag fylkeskommune Avdeling for videregående opplæring Videregående opplæring for voksne Torfinn Kvello Verdal vgs.
Status for opptrappingsplanen for habilitering og rehabilitering i Hordaland Møteplass for habilitering og rehabilitering 23. oktober 2018.
Ny fylkesinndeling og reformer i lokal- og regionalforvaltninga
Seminar Mosjøen januar 2018 John Luktvasslimo
Tone Milde Seniorrådgiver
Status for opptrappingsplanen for habilitering og rehabilitering i Hordaland Møteplass for habilitering og rehabilitering 23. oktober 2018.
Videregående opplæring for voksne - kort om søknadsprosessen for deltakere til to-årig prosjekt RM og TIP Marit Nygård Roth, rådgiver Seksjon veiledning.
Regionalt planforum Hordaland
Utskrift av presentasjonen:

Vox_high.wmv

Realkompetanse – Hva er det? Realkompetanse er all kunnskap og alle ferdigheter som en person har fått gjennom arbeid (lønnet/ulønnet), utdanning, organisasjonsarbeid, fritidsaktiviteter eller på annen måte

En realkompetansevurdering vil kunne si noe om hvilken kunnskap du har i forhold: til den utdanningen du har tenkt deg, og hvilke fag du eventuelt må ha opplæring i.

Hvem kan bli realkompetansevurdert? Opplæringslova gir voksne som ikke har fullført videregående opplæring, ”lovfesta rett til gratis realkompetansevurdering og videregående Opplæring”.§4-A Opplæringslova Må være 25 år eller eldre Ha fullført grunnskole eller tilsvarende Ikke ha fullført videregående opplæring (bosatt i Hordaland)

Voksne uten rett kan også bli realkompetansevurdert dersom de har henvisning fra andre instanser (Nav- Kommune – Arbeidsgiver eller andre) Disse må da dekke kostnadene ved vurderingen.

Realkompetansevurdering passer for dem som har yrkespraksis, men ingen formell utdannelse har yrkespraksis og/eller utdannelse, men ingen dokumentasjon har deltatt i ulike fritidsaktiviteter og tilegnet seg kompetanse som kan vurderes mot læreplaner i videregående skole ønsker dokumentasjon for å søke jobb eller mer utdanning

Målgruppe Alle som ikke har fullført videregående skole, men som har opparbeidet seg uformell og/eller ikke formell kompetanse. Alle som pga helsesituasjon må bytte yrke og har praksis som kan gi grunnlag for nytt yrkesvalg Ordinære arbeidssøkere Sykemeldte Yrkeshemmede Uførepensjonerte Personer med tidsbegrenset uførepensjon Enslige forsørgere Minoritetsspråklige Sosialhjelpsmottakere

Hvordan går en frem ved realkompetanse vurdering? Den voksne tar kontakt med realkompetansesenter som har det fagområde vedkommende er interessert i. Informasjon Vurdering av dokumenter Kompetanse fra arbeidsliv, organisasjonsarbeid, familieliv og andre aktiviteter vurderes opp mot læreplanene på videregående skoles nivå. Samtale/vurdering med fagkonsulent Godkjenning av fag –Kompetansebevis: Godkjent Skissere opplæringsbehovet. Legge til rette for opplæringsløp tilpasset den voksne sitt behov

Hvor blir en realkompetansevurdert? Årstad videregående skole tlf. 55 59 50 00YrkesfagBergen sentrum, Bergen sør, Bergen vest, Askøy, Os, Fjell, Sund, Øygarden, Lønborg videregående skole tlf 55 25 49 00/02 Helsearbeidserfag,Hjelpepleie Bergen, Os, Fjell, Sund, Øygarden Bergen katedralskole tlf 55 33 82 00Allmenne fagBergen, Os, Fjell, Sund, Øygarden, Askøy Åsane videregående skole tlf  55 95 69 00YrkesfagBergen Nord, Samnanger, Osterøy Knarvik vidaregåande skule        tlf 56 35 54 00Alle fagAustrheim, Radøy, Meland, Lindås, Masfjorden, Modalen, Fedje Stord vidaregåande skule tlf 53 45 20 00Alle fagFitjar, Stord, Bømlo, Sveio, Austevoll Kvinnherad vidaregåande skule tlf 53 47 57 00Alle fagKvinnherad, Tysnes, Fusa, Etne Odda vidaregåande skule tlf 53 64 96 00 Alle fag Odda, Ullensvang, Jondal, Kvam Voss vidaregåande skule tlf 56 53 22 00Alle fagVoss, Ulvik, Granvin, Eidfjord, Vaksdal, Kvam Hordaland fylkeskommune Vaksenopplæring

Litt statistikk www.vox.no Vox-speilet 2007: Realkompetansevurdering kan gi hele 80 % kortere opplæringstid Vurdert realkompetanse har medført at resterende opplæring ble vesentlig kortere enn om vedkommende skulle tatt full opplæring Størst andel på helse- og sosialfag Nær halvparten av alle voksne i videregående opplæring går på helse- og sosialfag. 62 prosent er realkompetansevurdert www.vox.no

Realkompetansevurdering - nytteverdi Brukeren får formell dokumentasjon på kompetanse, sett i forhold til videregående utdanning får verdsatt kompetanse som ikke tidligere har vært synliggjort økt tro på egne muligheter et bedre utgangspunkt for jobbsøking kan få avkortet skole-/ studietilbud tilpasset opplæring Det betyr økt treffsikkerhet i virkemiddelbruk

Eksempel; Kvinne 43 år – Ønske om fagbrev helsearbeider Tidligere opplæring: Grunnkurs helse og miljø fra 1992. Kurs 3 mnd omsorgsfaget Kurs førstehjelp Kurs data Kurs i engelsk

Arbeiderfaring: Hjemme med barn 10 år 23% stilling på sykehjem, 3 år + ekstravakter 2år nattevakt i bofellesskap, 33% stilling Hjemmehjelp 40% stilling i 2 år Etter samtale og gjennomgang av læreplanmål tilbud om realkompetansevurdering på VgII nivå helsefagarbeider. Resultat: Godkjent ett programfag – opplæring i de to resterende (en dag i uken ca ½ år) Godkjent VgI helse- og sosialfag pga likeverdig tidligere opplæring