Er sertifisering viktig?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pleie- og omsorgsmeldinger i Helse Sør-Øst i 2011 Evalueringskonferanse ELIN-k Gardermoen 15. februar 2011 Kjell Arne Grøtting.
Advertisements

Elin-k «prinsessa som ikke kan målbindes» E-helseseminar november 2009 Tromsø kommune.
PLO meldinger versjon 1.6 test og pilotering
Samhandlingsarkitektur for helsesektoren
Terminologi og kodeverk
Arbeidsmøte 5 Annebeth Askevold, Gardermoen Arbeidsmøte 5 ebXML, vedlegg, meldingsveileder mm Annebeth Askevold Gardermoen
1 Status på meldinger og innholdsstandarder Veien videre 28. Mai 2013.
OSS 13. september 2012 • NHN koordinators rolle og aktiviteter • Nytt mandat IKT-forum.
Elektronisk samhandling
SSP SSP 2008 Bjarte Aksnes. SSP Grov oversikt – SSP •SSP-tilskuddet dekker: •Driftstiltak •Prosjekter/Utviklingstiltak.
Gardermoen, 24. september 2013 Ståle Tunang-Nybakk Utbredelse av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6.
Meldingsutbredelse Midt-Norge Møte Utskrivingsrapport Hvordan får vi til en god melding for begge parter? • Hjemmetjenesten trenger info om.
Utbredelse av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6
”Nyttige erfaringer bør benyttes!”
SSP – status 2009 og planer 2010 Brukerforum Programleder Bjarte Aksnes.
Elektronisk henvisning og epikrise
FUNNKe Teknisk.
ELIN-k Erfaringskonferanse ELIN-k meldinger og sykehusets EPJ- konsekvenser for arbeidsflyt Erfaringer så langt! Gardermoen, 15. februar 2011.
OSEAN Søk Oppslag Integrasjon Oppdatering Mappingløsning 2-nivå
Arbeidsmøte Elin-k og KITH
Anders Stubban Prosjektleder, NHN
PLO-meldinger v1.6 Planer fra RHF SamUT
Brukerforum SSP, 28. mai Status Test & godkjenningsordningen 2008 Av Magnus Alsaker.
test- og godkjenningsordningen
ELIN-k ELIN-k prosjektet og Samspillkommune-prosjektet
Erfaringskonferanse Veien Videre: Erfaringsutveksling, utfordringer og muligheter knyttet til utbredelse av PLO-meldingene.
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
FUNNKe Meldingsutveksling, utfordringer og løsninger ved Lars-Andreas Wikbo Fauske – 28/
FUNNKe Regionalt kompetanseløft innen elektronisk samhandling ALF – drift og rutiner ved Lars-Andreas Wikbo Line Nordgård.
Pleie Rehabilitering Omsorg – Sentralt system - Informasjons Teknologi
© 2011 Tieto Corporation Rom ble ikke bygget på èn dag... Tietos erfaringer med Elin-K prosjektet Anne Tveten Prosjektleder og produkteier for eLink Tieto,
Adressering av meldinger
Erfaringskonferanse Veien Videre: Erfaringsutveksling, utfordringer og muligheter knyttet til utbredelse av PLO-meldingene.
Brukerforum 21. april 2005  Annebeth Askevold HelsIT, Metodikk for utvikling av nye standarder Av Annebeth Askevold Brukerforum Oslo 21. April.
Rammeverket i et overordnet perspektiv  Annebeth Askevold HelsIT, Rammeverket i et overordnet perspektiv Av Annebeth Askevold Brukerforum KITH.
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, strategi Av Vigdis Heimly.
Målsetninger Formål er å etablere et naturlig startsted for søk etter informasjon om IT i helse- og sosialsektoren. Den skal være en dynamisk og ”levende”
Arbeidsmøte patologisvar Annebeth Askevold, Arbeidsmøte 6 Patologisvar Annebeth Askevold Ullevål hotell 7. september 2006.
Brukerforum vår 2006 Annebeth Askevold Orienteringssaker Av Annebeth Askevold, KITH Brukerforum, 8. mai 2006.
Annebeth Askevold, sjefrådgiver
Brukerforum SSP Status, Metodikk, Nasjonal godkjenningsordnng Av Bjarte Aksnes, KITH.
ELIN-k-prosjektet Elektronisk informasjonsutveksling med utgangspunkt i pleie- og omsorgstjenesten i kommunene Om forholdet til standardiseringsarbeidet.
Saksliste Brukerforum Status for SSP 2006, Vigdis Heimly, KITH (15 min) IHE og forholdet til Standardiseringsarbeidet, Aslak Aslaksen, Helse.
Budsjett SSP Vigdis Heimly, Budsjett 2005, standardiserings- og samordningsprogrammet Av Vigdis Heimly.
Brukerforum Agenda Status for SSP 2006, Vigdis Heimly, KITH Nasjonal IKTs strategiplan og forholdet til standardiseringsarbeidet, Tore Totland,
SSP Ny målstruktur Ny målstruktur i SSP SSP-aktiviteterSSP-leveranser Anvendelser/ut bredelse i sektoren Effekt Andre tiltak.
FAQ Epikrise og Henvisning Thomas T Rosenlund,
~samhandling for helse og velferd Standardiseringsbehov - Kjernejournal Bjarte Aksnes.
Strategi og samhandlingsarkitektur
Standardisering og arkitektur. SSP 2008 Av programleder Standardiserings- og samordningsprogrammet Avdelingssjef Bjarte Aksnes, KITH.
Standardisering – hvorfor det?
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
Pilot av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6
Strategi for elektronisk samhandling i kommunene
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
FUNNKe Meldingsutveksling PLO - HF ved Lars-Andreas Wikbo Svolvær– 15. mai 2012.
Nasjonalt meldingsløft – status pr november -08
Elektronisk samhandling – et prosjekt i Bergen kommune
Overvåking Feilhåndtering
Regionale E-helseseminar 2008 Synliggjøring og deling av kunnskap om elektronisk samhandling Rådgiver Kjersti Engeseth, avdeling IT-strategi.
Om KITH Kompetansesenter for IT i helse- og sosialsektoren
Nasjonalt meldingsløft Seniorrådgiver Ellen Strålberg.
Meldingsløftet i Helse Nord Strategiske grep for å tilrettelegge meldingsutveksling med pleie- og omsorgssektoren.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder,
Leverandørmøter - EPJ Én til én-møte - april 2016.
Vi vil – og vi får det faktisk til!
Minstekrav til elektronisk meldingsutveksling
Standardisering – hvorfor det?
Standardisering – hvorfor det?
Standardisering – hvorfor det?
Utskrift av presentasjonen:

Er sertifisering viktig? ELIN-k Erfaringskonferanse 14. og 15. februar 2011 Annebeth Askevold

Kvalitet ved elektronisk samhandling Hvordan få systemer til å snakke sammen? Standardisering av innhold Felles begrepsapparat Felles forståelse av hva som skal gjøres Lik implementering Annebeth Askevold

Historikk og omfang Test- og godkjenningsordningen er forankret i den statlige strategien S@mspill 2007, hvor det inngår i strategi for å konsolidere utbredelse av elektronisk meldingsutveksling. Etablert i regi av SSP og Nasjonal IKT i 2004 med KITH som ansvarlig for forvaltning av ordningen. 1 ansatt hos KITH er sertifiserte testere (ISTQB) (var to i 2010) Magnus Alsaker

Dagens sertifiseringsordning Testserver, http://testserver.kith.no Valideringsfiler for automatisk testing av xml-filer i henhold til standard Sjekk av syntaks Sjekk av semantikk ebXML Akseptansetester og godkjenning av xml-meldingsstandarder Visningsfiler for meldinger Meldingshjelp (meldingshjelp@kith.no) Arbeidsmøter med sektoren Besøk hos leverandør og nettbasert gjennomgang Testserver, eksempel på typiske kontroller er: * Om data eksisterer * Om elementer/attributter eksisterer * Sammenheng mellom data * Verdier av data * Syntaks av data * Avhengigheter * Informasjon om lovlige verdier og kombinasjoner Akseptansetester Akseptansetestene skal sikre at meldinger er implementert på korrekt måte i forhold til gjeldende meldingsbeskrivelse (standard). Akseptansetestene med eksempler fylles ut av leverandørene og sendes inn til KITH for godkjenning. Det kan utvikles akseptansetester både for sending og mottak av en melding.

Fokus de senere årene i standardiseringen har vært: Utbredelse av etablerte standarder gjennom Meldingsløftet: Pilotering og utvikling hos de aktørene som ikke har gjort dette enda Test og godkjenning av leverandører og HF Utbredelse: Støtte og veiledning i regionale og lokale ”utrullingsprosjekter” Revisjon og forbedringer av meldingsdokumentasjonen (oppdatert informasjon på web) E-resept (bistand til programkontoret) Magnus Alsaker

ELIN-k har gjennomgått hele løpet Fase 1 Erfaringer fra pilotering medførte revisjon av standarden Erfaringsseminar blant piloter som prioriterte feil/mangler/forenklinger Innføringen ble gjort sammen med oppstart av Fase 2 Leverandørene henger etter Fase 2 Erfaringer fra pilotering medfører justeringer som kommer og varsles i hht nasjonale datoer Ingen kritiske feil – løsningen kan breddes

7. Test og godkjenning Godkjenninger av løsninger gjennomføres ved at leverandøren gjennomfører en akseptansetest og sender resultater og en egenerklæring til KITH. KITH gjennomgår innsendt materiale og vurderer om systemet kan godkjennes Funksjonelle krav er delvis innarbeidet i egenerklæringen og krav om innsending av skjermbilder Tilbyr interaktiv gjennomgang ved besøk hos leverandør eller nettbasert gjennomgang Implementerte løsninger godkjennes av KITH og resultatet publiseres på KITHs web på www.kith.no/godkjenninger

Status godkjenninger PLO-meldinger Annebeth Askevold

Status godkjenning dialogmelding Annebeth Askevold

Sertifisering har mange krysspunkter Sende og motta melding Nasjonal meldingsstandard Felles visning Adressering ELIN-k Meldings løftet Nasjonal Samhandlings-arkitektur Retningslinjer for bruk XML syntaks Kodeverk Annebeth Askevold

Godkjenning/sertifisering - informasjonsutveksling TESTING (hos leverandør/ kunde) SERTIFISERING Brukbarhets- testing Presentasjon/brukbarhet Funksjonelle- tester Funksjonalitet ELIN-k Test- og godkjenning Test av melding (Testserver) Innholdsstandarder (meldinger) Test av kommunikasjon (Testserver) Kommunikasjonsløsning (forløp) Magnus Alsaker

ELIN-k Felles leverandørtest Gjennomført 15. oktober 2008 Deltakere: 5 leverandører, 5 pilotkommuner og ELIN-k Formål: Gjennomføre reelle testforløp mellom systemene Utfordringer Tekniske utfordringer med e-postoppsett For mange tester planlagt For kort tid til faglig testing av meldingene Erfaringer Nyttig å se systemene ”live” – nyttig å komme sammen Gjenspeiler litt av kompleksiteten i et samhandlingsprosjekt. Alle er avhengig av alle, og må gå i takt for at målene skal nåes. Mange gode innspill fra leverandører og piloter underveis Nye kontakter ble knyttet.

Erfaringer fra ELIN-k Utnytte tverrfaglig kompetanse Tett oppfølging KITH Akseptansetester ELIN-k Funksjonelle krav Brukere Funkjsonelle Og brukerkrav Leverandører Tekniske løsninger Utnytte tverrfaglig kompetanse Tett oppfølging Brukererfaringer Leverandører Alle like viktige brikker Annebeth Askevold

ELIN-k Ordinær godkjenning gjennom sertifiseringsordningen Funksjonell gjennomgang hos den enkelte leverandør sammen med piloter på begge sider Liste med mangler sendes EPJ-leverandør med prioritering Leverandør må returnere liste med datoer for når dette skal være på plass Oppfølging må skje som en del av sertifiseringsordningen etter at ELIN-k er avsluttet DIPS tilbyr piloter å teste EPJ før ferdigstilling Brukere kan påvirke løsningen – bedre løsninger? Annebeth Askevold

Noen mangler som er fanget opp Dialogtre Dette fanges ikke opp av ordinære akseptansetester KITH vil utarbeide tester som fanger dette opp Forløpstesting vil bidra til å synliggjøre denne typen mangler Kopimottaker Både sending og mottak av kopimottaker er mangelfull HER-id Vært nasjonalt krav, sykehusleverandører kan ikke benytte HER-id Annebeth Askevold

Samhandling krever samtidighet Annebeth Askevold

Takk for oppmerksomheten! Takk for oppmerksomheten! KITH AS Sukkerhuset 7489 Trondheim firmapost@kith.no www.kith.no Tel 73 59 86 00 Fax 73 59 86 11 KITH AS Sukkerhuset 7489 Trondheim firmapost@kith.no www.kith.no Tel 73 59 86 00 Fax 73 59 86 11 KITH AS Postboks 6285 Sluppen 7489 Trondheim firmapost@kith.no www.kith.no Tel 73 59 86 00 Fax 73 59 86 11 www.kith.no www.kith.no Annebeth Askevold Kina prosjektmøte 2010-06-22 / Jim J. Yang