UFD Den kulturelle skolesekken Helge Ole Bergesen, Konferansen “Museenes plass i de kommunale planene” 04.02.03.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sorømødet 2006 Fra synes- til videnkultur Kristin Clemet, utdannings- og forskningsminister 2001–05, Sorø,
Advertisements

Når kunnskap blir handling
Program for digital kompetanse NVU konferansen 8 – 9 mars 2004 Guri Skoklefald, Seksjon for IKT-strategi.
Fagutvalg / programråd
Et pilotprosjekt med digital kunstformidling i den videregående skole
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Kroppsøvingsdidaktikk
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Kultur for samarbeid? Statssekretær Åge R. Rosnes FUG konferanse, Gardermoen 22. oktober 2005.
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Hvorfor Kulturplan? Vedtak oppfølging Forny ”Kulturstrategier for Levanger kommune”. Behovet for å lage Levanger kommunes første kulturplan. Behovet.
Folkebibliotekene vil: - være omstillingsdyktige - gi bedre tjenester til alle innbyggerne - demokrati -sosial utjevning.
Vesterålen Inger Anne Westby Kulturskolen som danningsarena Hvilke muligheter ligger i DKS og en ny kulturskolelærer rolle?
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Læringsutbytte i profesjonsutdanning Næringslivets syn på læringsutbytte som bærende prinsipp i et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk Onsdag 30. april 2008.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Nasjonale prøver.
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om:
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Marianne Larsen ABM-utvikling Sekretariatet for Den kulturelle skolesekken St.meld nr. 8 Kulturell skulesekk for framtida.
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Hvorfor foreldremedvirkning?
Effektiviseringsnettverk Prosjektet - som i første rekke er et samarbeid mellom KS og KRD - ble initiert i 2001 av daværende Regjering som et ledd i satsingen.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
AGENDA PRESENTASJON AV MEDARBEIDERE REGLER FOR PERMISJON
AGENDA PRESENTASJON AV MEDARBEIDERE REGLER FOR PERMISJON EKSAMENSRESULTATER UNDERVISNING/ORGANISERING VURDERING OG OPPFØLGING ELEVENES ARBEIDSMILJØ /
Fra Olavsled og Olavsfestdager til OL - fylkeskommunens kultursatsinger Sentrale elementer i arbeidet med å gjøre Trøndelag til Europas mest kreative region:
Metodefrihetens vilkår i bergensskolen
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Skolepolitiske visjoner Skolelederkonferansen 2002,
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/ studentbedrift Ellen Sethov Avdeling for estetiske fag Høgskolen i Oslo.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Kulturlov Norsk kulturforum 21. April Norsk Kulturforum - NOKU Synliggjør kulturområdet. Representerer hele kulturfeltet. Har innflytelse på kulturpolitikk.
Samarbeidsprosjekt mellom Tjødnalio skule og HSH Elna Dahle Kannelønning, Tjødnalio skule Ann Britt Ervik, HSH.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
Kulturkonferanse april 2016 Den kulturelle skulesekken Nasjonal satsing for profesjonell kunst og kultur til alle skuleborn Samarbeid.
Ny GIV Hva startet det med ? – krafttak for grunnleggende ferdigheter Opplæringslovens § 13,10.
Gir kultur evig liv? Kultur og helse Fylkeskulturkonferansen 2004 Øyer november Prosjektleder FOLK 2 Margunn Skjei Knudtsen Nord-Trøndelag fylkeskommune.
FOLK2 Hva har vi oppnådd? Hvordan har vi gjort det? Hvordan skal vi arbeide videre?
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
K APITTEL 9: U TDANNING I N ORGE Hovedpunkter. ”D EN GODE SKOLE ” – HVA ER DET ? Hva er ”den gode skole”? Hvilket innhold er det viktigst at barna lærer.
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
KULTURTANKEN Visjon, verdier og målsettinger
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Den kulturelle skolesekken
Tospråklige lærere i Asker Kommune
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Utskrift av presentasjonen:

UFD Den kulturelle skolesekken Helge Ole Bergesen, Konferansen “Museenes plass i de kommunale planene”

UFD Kunst og kultur – plass i skolen Læring skjer når den enkelte blir grepet av noe Mål: Å gi elevene et best mulig læringsutbytte i et best mulig læringsmiljø En skole der elevene får bruke flest mulig av sine talenter

UFD Norge har forutsetninger for en skole med høy kvalitet Få land bruker mer penger på skole og utdanning Utdanning for alle er et viktig mål Høyt utdannet voksenbefolkning

UFD Utfordringer for skolen Kvaliteten er middels i norsk skole Elevene har dårlige læringsstrategier Store forskjeller i skolen mellom de svakeste og de flinkeste Store kjønnsforskjeller, særlig i norsk Skolen utjevner ikke forskjeller i kulturell bakgrunn Dårlig disiplin i klassene

UFD Kulturens plass i skolen Kultur som virkemiddel i alle fag De estetiske fagene Utjevning av forskjeller i kulturell bakgrunn: Formidling av kulturarv og styrking av elevenes identitet

UFD Styrke skolens faglige innhold Prosjekt leselyst Realfagstrategien Nasjonale satsinger

UFD Lokal handlefrihet Forankring i læreplanen Skolen som bestiller ut fra lokalt behov Kultur bidrar til godt læringsmiljø