Helge Brunborg Statistisk sentralbyrå

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forsterket levealdersjustering i offentlig tjenestepensjon Pensjonsseminaret 13. januar 2014 LO i Oslo/Forsvar offentlig pensjon Jan Mønnesland, pensjonsutvalget.
Advertisements

Samhandlingsreformen Tove Karoline Knutsen 3. februar 2010.
Etterprøving av Norges Banks anslag for 2008 av Bjørn E. Naug Figurer til artikkel i Penger og Kreditt 1/09.
Norwegian Ministry of Labour and Government Administration Omstilling og inkluderende arbeidsliv Eirik Lae Solberg statssekretær Sørmarka
1 1 Pensjonsreformen Modifiserte effekter på grunn av opplegget for offentlig sektor og nytt system for skattlegging Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin.
1 1 Utvikling i levealder og delingstall Ved Helge Brunborg, Dennis Fredriksen, Nils Martin Stølen og Inger Texmon Statistisk sentralbyrå FAFO 5 september.
Samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon
Mer om arbeidstilbud Humankapital
Tid som yrkesaktiv og pensjonist Inntreden i yrkeslivet.
Samhandlingsreformen – spesielt om utfordringer i spesialisthelsetjenesten Fagsjef Anne Turid Wikdahl.
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Pensjonsreformen 7. mars Det kongelige arbeids- og inkluderingsdepartement Hovedelementene i pensjonsreformen •Opptjening •Fleksibelt uttak •Levealdersjustering.
Kvinner og arbeidsliv Kick-off ”Kvinnebygg AS” 10. april 2007
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
1 1 Myter om integrering og innvandrere Innledning på Fagkonferansen INTRO 5 år 2. september 2009 Seniorforsker Lars Østby Statistisk sentralbyrå
Befolkningsutviklingen i verden.
Alderspensjoner Nico Keilman Befolkning og velferd ECON 1730 Høst 2009.
Nico Keilman Befolkning og velferd ECON 1730 Høst 2010
Demografisk analyse Nico Keilman Befolkning og velferd ECON 1730 Høst 2009.
Helse Nico Keilman Befolkning og velferd ECON 1730 Høst 2009.
Befolkningsprognoser Nico Keilman Befolkning og velferd ECON 1730 Høst 2009.
Demografisk utvikling generelt
Kompetansebehov i offentlig sektor for å levere god tjenesteyting.
Frostating Folketallprognoser SSB 2006 – Øystein Lunnan, Levanger kommune 1 Folketallprognoser SSB 2006 Innherred.
Historisk løft for minstepensjonister og unge uføre Trygdeoppgjøret 2008 (28. mai 2008)
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
15. september, 2008 Rapport utarbeidet for KS Topplederne i kommunesektoren.
FAGFORBUNDETS KAFFEKURS
Nøkkeltall status og utvikling i helse- og omsorgssektoren
Figur 1. Langsiktige renter Prosent
SEK Figur 1. Effektive valutakurser 1990=100 NOK GBP NZD Kilde: EcoWin.
AFP-kravene Når du går av med AFP skal du få beregna et AFP-tillegg som gir deg samme livsvarige pensjon fra ordinær pensjonsalder (67) som om du hadde.
Eldreomsorg i Harstad mot 2030
1 Rapport fra Uførepensjonsutvalget EISS 7. juni 2007 Faksimile av forsiden.
Dagens- og fremtidens pensjonssystem Fevik, 25. okt 2007 Gro Handal, SpareBank1 Livsforsikring.
Den nye pensjonsfella en pensjonsreform for større forskjeller*
Disposisjon Situasjonen på arbeidsmarkedet
Presentasjon AFP – eller Alt For lite Pensjon Roar Eilertsen Stein Stugu Tirsdag 24/ De Facto.
Lars Østby Statistisk sentralbyrå
Innledning ved BioHus konferansen
Fra skole til arbeid FOTO: NTB Scanpix. Arbeidskraftens bidrag til verdiskaping Inngangsalde r.
Familie og hverdagsliv
Dødelighet og dødelighetstabell
#budsjett2013 Statsbudsjettet Arbeid og velferd Totale inntekter: 1314 mrd. kroner Figur: Inntektene på statsbudsjettet, utenom lånetransaksjoner.
Underveis Geografi 10 Del 2
Innvandrere og deres barn i Groruddalen og Søndre Nordstrand - Hvem er de og hvordan går det med dem? Foredrag ved konferansen ”Det nye VI” 13. Januar.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
1 Økonomisk politikk i usikre tider Statssekretær Hilde Singsaas, Finansdepartementet 23. januar 2012.
Nasjonalt forlik sikrer fortsatt god AFP Lønnsoppgjøret april 2008.
Velferd og pensjon Foredrag av sosialminister Ingjerd Schou (H) 12. januar 2004.
Pensumbok: Underveis Geografi 10, Kapittel 2-4
En befolkning er mengden mennesker, innen et avgrenset område. F.eks: De som bor i Norge, er Norges befolkning. De som bor i Afrika, er Afrikas befolkning.
Nytt tema er……... BEFOLKNING. FOLKETALL. Forstår du disse ordene? NORSK MORSMÅL / ENGELSK SETNING PÅ NORSK MED ORDET. en befolkning et folketall å øke.
Vi lever lenger…… Hva betyr det for pensjonsordningene?
1 Pensjonsreformen – Effekter på offentlige finanser og arbeidsstyrken Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin Stølen Statistisk sentralbyrå Artikkel i Økonomiske.
Hva er våre krav framover? Pensjonskonferanse 17. oktober 2016 Gudrun Høverstad Forsvar offentlig pensjon
Utviklingen i uføretrygd per september 2016
Aktuarforeningen 22. mai 2008 Fredrik Haugen
Undervisningsopplegg Perspektivmeldingen 2013
Demografikostnader Skaun kommune ( )
SSB økonomisk analyse 1/2017
Demografikostnader Luster kommune ( )
Pensumlitteratur: Underveis Geografi 10, Kapittel 2-4
Underveis Geografi 10 Del 2
Befolkningsframskrivinger 2018
Norsk Friluftslivs folkehelseseminar 1. feb. 2018
Forbruk, fritid og skatt fremover Må vi jobbe mer?
Utskrift av presentasjonen:

Helge Brunborg Statistisk sentralbyrå Hvor mange eldre og hvor mange til å yte omsorg i framtiden? Sosialdepartementets konferanse Ny tid - ny omsorg 7 september 2004 Helge Brunborg Statistisk sentralbyrå

Eldrebølgen knuser statsbudsjettet Finansdepartementet har anslått de fremtidige utgiftene til pensjoner, pleie og omsorg. Alle standarder i pleie og omsorg er frosset på dagens nivå og alle trygdereglene er holdt uendret. Nye befolkningsfremskrivinger fra Statistisk sentralbyrå viser at antall eldre over 67 år dobles fra 610 000 til mellom 1,1 og 1,4 millioner i 2050. Eldrebølgen er oppjustert med 200 000 personer fordi det viser seg at vi lever lenger enn antatt. Antallet eldre over 90 år vil bli mellom seks- og tredoblet frem til 2050. Antallet yrkesaktive blir liggende flatt. Dermed er eldrebølgen drivkraft i følgende utvikling: I 2050 vil hver femte krone av verdiskapingen i Norge gå til alderspensjoner og uførepensjoner i folketrygden. I fjor gikk hver tiende krone til dette formålet. Hvis også utgiftene til helse og omsorg tas med, vil hver tredje krone av verdiskapingen i Fastlands-Norge gå med til pensjoner og helse/omsorg i 2050. Dette er en dobling fra dagens nivå. I Norge vil utgiftene til alderspensjoner stige mer enn i andre land til 2050. Regnet som andel av samlet verdiskaping vil de nesten tredobles i Norge, mens de bare øker med 50 prosent i de andre landene som er med i Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD). Selv om alle standarder i kommunal eldreomsorg og i sykehusene forblir som i dag, vil behovet for arbeidskraft her stige med 60 prosent til 2050. Oljepengene kan ikke betale eldrebølgen. På lang sikt kan den årlige avkastningen av oljefondet bare betale én tredjepart av alderspensjonene.

Befolkningens aldring Skyldes flere hundre års demografisk utvikling, spesielt: Synkende fruktbarhet siden slutten av 1800-tallet Stigende levealder siden begynnelsen av 1800-tallet

Samlet fruktbarhetstall

Samlet fruktbarhetstall for perioder og kohorter (faseforskjøvet 25 år)

Samlet fruktbarhetstall for noen europeiske land

Dødelighet Levealderen har økt i om lag to hundre år ... og øker fortsatt Forskjellen mellom kvinner og menn avtar Ujevn utvikling i forskjellige aldre Usikker utvikling framover

                                                                          

                                                                            

Forventet gjenstående levealder for 80-åringer

Forskjell i gjenstående levealder for 80-åringe kvinner og menn

Forventet levealder ved fødselen

Rekordlevealder Kvinner (røde sirkler) og menn (blå sirkler) Oeppen og Vaupel, Science 2002

Innvandring Norge gikk omkring 1970 over fra å være utvandringsland til innvandringsland Innvandrere gjennomsnittlig noe yngre enn den norske befolkningen Innvandring kan ikke løse ”aldringsproblemet” (Replacement migration, FN 2001)

                                                                              

Resultater Folketall Aldersstruktur Regional fordeling

Befolkningspyramider

                                   

                                                    

Prosent av befolkningen 67+

Andel personer 67+

                                   

Andel av befolkningen 80+

                                                                          

Forekomst av aldersdemens etter alder 2002

Regionale aspekter

Prosent av befolkningen 80+ 1. 1. 2002 Prosent av befolkningen 80+ 1.1.2002. De ti ”verste” og de ti ”beste” kommunene i Norge

Årlig befolknings-vekst 2000-2004 i norske kommuner

Bosettingsmønster Stadig mer sentralisert Andel av befolkningen i de mest sentrale og de øvrige kommuner:

Prosent 80+ i kommu-nene i 2002

Prosent 80+ i 2002 i Sør-Norge

Vekst i antall personer 80+ 2002-2010. Alt. MMMM

Vekst i antall personer 80+ 2002-2010 i Sør-Norge. Alt. MMMM

Familier og husholdninger Omsorgsbehovet og omsorgsevnen påvirkes av familie- og husholds-strukturen: Færre gifter seg, men mange samboere Økende skilmisserater Mindre husholdninger (Gj.sn.størrelse 3,3 i 1960, 2,3 i 2001 - og 1,9 i 2050?) Flere enslige (19% bor alene i dag, mot 16 prosent på 1980-tallet)

Hvor mange personer som bor sammen

Hvordan løse aldringsproblemene? Øke fruktbarheten? Redusere levealderen? Øke innvandringen? Øke pensjonsalderen? Øke yrkesdeltakingen og minke arbeidsløsheten (spes. for kvinner, innvandrere og funksjonshemmede) Increase fertility: Persistent high fertility level unrealistic. To continue to have 15% of pop 60+ TFR2,5 (Keilman-Coale 2003). If TFR 1,892,08 the pension premium will increase from 15.6% of annual income in 1993 to 22.3% instead of 24.3% 2060 (Keilman-Fredriksen 2003) Reduce mortality: Not desriable but resei\ources v\for advnaced medical care may become limited. Increase immigration: Small effect Increase pension age Increase labour force participation (esp.women, immigrants, disabled) Reduce sick leave Reduce expenditures for the elderly (pensions, health services and care) Increase taxes Increase productivity Change pension system (fund based) The actual pension age is now about 59 years.