Å lese litteratur
Hvorfor lese litteratur? identitetsutviklende underholdning estetisk opplevelse kulturell dannelse gi forståelse for menneskelige og mellommenneskelige forhold gi innblikk i eksistensielle problemstillinger kanontenkningen
Dag Solstad om den litterære kanon: ”Visst skal elevene kjede seg. Det skulle bare mangle om de ikke kjeder seg når kulturarven ble gjennomgått. Det hadde ikke vært mye til kulturarv hvis det ypperste vi hadde innen litteratur fullt ut ble forstått og verdsatt av 18 år gamle, umodne mennesker, med banale såpeoperadrømmer i hodet” (intervju i Skolefokus 1995:4).
Flere mulige fokus ved lesing biografisk historisk-sosiologisk idé- og kulturhistorisk tekstintern forfatter-tekst-leser - perspektivet
De tre grunnsjangrene epikk lyrikk dramatikk
Epikk tema og motiv verdiforankring intertekstuelle relasjoner (i vid forstand) komposisjon fortellerstemme og fortellerposisjon
Lyrikk Tema og motiv Det lyriske jeg Struktur og komposisjon Lyriske virkemidler Intertekstuelle relasjoner i vid forstand
Dramatikk Tema og motiv Komposisjon og spenningskurve Replikker og sidetekster Intertekstuelle relasjoner
Kulturhistoriske epoker middelalder humanisme/renessanse barokk opplysningstid førromantikk romantikk nasjonalromantikk poetisk realisme realisme og naturalisme nyromantikk