Å lese litteratur.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BILDE SOM TEKST Nytt undervisningsprogram på Rogaland Kunstmuseum.
Advertisements

I.
2 Leseferdigheter og lesevaner
Leseglede i 2 klasse Kjølberg skole, skoleåret 2003/2004.
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Endring av formidlingspraksis i samarbeid med skolen Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? Museer som ressurs i Den kulturelle skolesekken Alta,
for norsklærere på ungdomstrinnet
Louis Sullivan 1880-årene: ”form follows function”
Litteraturhistorie oversikt.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Forfatterstudium Jonas Lie.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Faginformasjon om programfagene for
Dokumentasjon av en prosess
Kunsten å lese skjønnlitteratur
estetiske virkemidler
Musikk En multimediepresentasjon
Roman- og novelleanalyse
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Skriveseminar på Norsk 103
Om å skrive om litterære tekster
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Om å skrive om litterære tekster
INNFALLSVINKLER Styringsmekanismer Skolens funksjoner
Hva er en artikkel?.
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Litteraturuke i et tverrfaglig perspektiv.
Sett inn riktig tid/form av verbene.
O PPGAVE 24 Side 144 – 145 Sett inn riktig tid av verbet. Om Henrik Ibsens forfatterskap.
Hai ! Hai !.
Kapittel 2: Episk diktning
Musikk En multimediepresentasjon Komposisjon –Tekstskaping Delt i grupper Tema 30 ferdiglagde ord –Refleksjon: hva, hvordan, hvorfor.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
IKT- prosjekt Johan Borgens ”Fra en født forbryters dagbok”
Hva er TIP for meg og hvorfor har jeg noe å bidra med.
Signatur 3.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
100 lure ord å lære.
Skole. Hvorfor har vi så mye lekser?
Og.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
Engler i Det gamle testamentet
Repetisjon og fortsettelse!
Fortelling Novelle Roman
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
EST4001: Metode og prosjektbeskrivelse Introduksjon onsdag Ragnhild Tronstad.
Digital kompetanse Innledning. FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan.
Johan Borgen
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Dramafaglig prosjektarbeid
Tekster og etikk Om posisjoneringer og ansvarsfulle lesninger Litteratur: Taguchi, H.L. (2004) In på bara benet: En introduktion til feministisk poststrukturalism.
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Beskytte hvem? Ser du det lille barnet? Vil du se? Orker du å se?
Å skrive for scene Han: Jeg flytter fra deg Hun: Hva heter hun?
1890-årene - Hamsuns Pan LUT, årene – et omdiskutert periodebegrep Nyromantikk Dekadanse Symbolisme Modernisme.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
1600-talet: Barokken Ein reaksjon mot renessansen.
REALISME Kjennetegn ved ulike retninger på 1800-tallet.
Kapittel 2 Tekstane rundt oss Birgid Allig/Stone/Getty Images.
Kapittel 4 Skriv! Skjønnlitterær skriving Photodisc/Rayman/Getty Images.
Videregående matematikkopplæring Matematikk og minoritetselever Tverrfaglig prosjekt Lisbet karlsen.
Hvorfor er Ibsen fortsatt så populær?
Tekstseminar Hvor ble det av leken?.
NORSK LITTERATURHISTORIE
Lyrikk og poetisk språk
Sette tekster i kulturhistorisk sammenheng Langsvarsoppgave 1 Sidemål, høsten 2018 Lenke til oppgaven:
Utskrift av presentasjonen:

Å lese litteratur

Hvorfor lese litteratur? identitetsutviklende underholdning estetisk opplevelse kulturell dannelse gi forståelse for menneskelige og mellommenneskelige forhold gi innblikk i eksistensielle problemstillinger kanontenkningen

Dag Solstad om den litterære kanon: ”Visst skal elevene kjede seg. Det skulle bare mangle om de ikke kjeder seg når kulturarven ble gjennomgått. Det hadde ikke vært mye til kulturarv hvis det ypperste vi hadde innen litteratur fullt ut ble forstått og verdsatt av 18 år gamle, umodne mennesker, med banale såpeoperadrømmer i hodet” (intervju i Skolefokus 1995:4).

Flere mulige fokus ved lesing biografisk historisk-sosiologisk idé- og kulturhistorisk tekstintern forfatter-tekst-leser - perspektivet

De tre grunnsjangrene epikk lyrikk dramatikk

Epikk tema og motiv verdiforankring intertekstuelle relasjoner (i vid forstand) komposisjon fortellerstemme og fortellerposisjon

Lyrikk Tema og motiv Det lyriske jeg Struktur og komposisjon Lyriske virkemidler Intertekstuelle relasjoner i vid forstand

Dramatikk Tema og motiv Komposisjon og spenningskurve Replikker og sidetekster Intertekstuelle relasjoner

Kulturhistoriske epoker middelalder humanisme/renessanse barokk opplysningstid førromantikk romantikk nasjonalromantikk poetisk realisme realisme og naturalisme nyromantikk