Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Advertisements

Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Kvalitetssystemet ved NVH Denne presentasjonen viser hvordan NVH har bygd opp sitt system.
Innføring av arbeidskrav for Bachleorstudiene
Kvalitetssikring av utdanning - ITK NTNU ønsker å tilby best mulig studier til sine studenter –> hvordan få det til?
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
NRØA møte Oslo november 2008 Mona Majgaard / Theo Schewe Kandidatundersøkelser NRØA.
1 Seminar om samarbeid mellom høgre utdanning og arbeidslivet Norgesuniversitetet, NUV, Tromsø Prosjekt: Integrert kunnskapsutvikling mellom.
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Omstillingshåndbok - ledernes ansvar og oppgaver Mastemyr,
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
2004 Survey galore! Vaya con dios ISUIT for nybegynnere IISUIT for viderekommende IIIStudentsurveyen IVVeien framover.
Høgskolen i Oslo IKT – kommende utfordringer Hvilke utfordringer står vi overfor i neste studieår for å styrke integreringen av pedagogisk bruk av IKT.
Revitalisering av IT-studiene Oppsummering av Riga-seminaret og Veien videre frem mot studiestart 2008 Jan Høiberg Juni 2007.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Faglige team ved Avdeling for IT: Hvorfor og hvordan? Jan Høiberg Personalseminar, Hydra,
Teamarbeid ved Avdeling for IT: Utarbeidelse av handlingsplaner Jan Høiberg Personalseminar, Hydra,
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Student- og lærerevalueringer av emner Øyvin Ytreberg 2011.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Når ble funksjonen opprettet? Vi skal se litt på funksjonen OPL og ansvarsområder Fagfunksjonen Operativ Leder.
Arbeidsseminar om elevmedvirkning ELEVUNDERSØKELSEN Slik følger vi opp resultatene på Lambertseter videregående skole.
Kvalitetssikringssystemet – stimulerer det til kvalitet? NOKUT-konferanse Av Svein Olaf Thorbjørnsen.
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Alternative ledelsesformer ved HIN Per J. Nicklasson.
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Standardisering og kvalitetssikring av prosesser i SSB
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Studentevaluering av undervisningen ved NVH. Studentevaluering er en viktig del av NVHs kvalitetssystem fordi: Det gir tilbakemelding om i hvilken grad.
Studentevaluering av undervisningen ved NVH. Følgende aktiviteter evalueres av studentene: 2.1 og 2.2 Opptak og mottak: Gjennomføre rekrutterings- og.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye veterinærstudenter.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye studenter.
NVHs kvalitetssystem Master NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Frafalls-og mobilitetsundersøkelsen En undersøkelse blant bachelorstudenter ved Universitetet i Oslo Møte i Læringsmiljøutvalget 22. september 2011 Studieavdelingen/Helge.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013 Status og utfordringer i kvalitetsarbeidet Studiekomiteen
Evaluering av publiseringsindikatoren Oppfølging fra Det nasjonale publiseringsutvalget Vidar Røeggen Seniorrådgiver Universitets- og høgskolerådet.
Mental Helse 20. September 2014 Lisa Haug Hvordan arrangere kurs ?
Erfaring med ulike evalueringsmetoder Tanja Storsul UiOs evalueringsseminar 23. april 2007.
Kvalitetssikring ved Høgskolen i Østfold. 2 Innledning Kvalitetssikringssystemet ved HiØ ble godkjent høsten Hovedtrekk i NOKUTs evalueringsrapport:
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Hva lærer studentene? Velkommen til seminar! Faglig ansvarlige: Kirsten H. Lycke og Torill M. Sandberg.
1 1 Informasjonstiltak fra Studieavdelingen Tilbakemelding etter innspill fra studieveiledersamlingen 16. mai 2006 Studiedirektør Hilde Skeie Studieveiledersamling.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
Felles kriterier på tvers av fag versus individuelle fagspesifikke løsninger Mattias Øhra 03 Mappevurdering og eksamen.
Ressurser og læringsmiljø i HiST sitt kvalitetssystem Fellesmøte ledelsen, SKU og LMU Kjerstin Tobiassen.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
Velkommen til basiskurs i universitetspedagogikk Undervisning og forskning er primæroppgavene til vitenskapelig ansatte i høgere utdanning.
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon SKU
Velkommen. Agenda Velkommen og presentasjonsrunde Mandat LMU og SKU, ved Kari Kort gjennomgang Hva skiller utvalgene/ hvor er fellesnevnerne? Drøfting.
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim.
14. desember 2015: Oppstartsmøte for koordineringsgruppen for Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016.
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Det eksterne blikket på eksamen Erfaringer med tilsynssensor
Utdanningskomiteen og LMU 28. mars 2017
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Studieutvalget 19. oktober 2016 Lars Helliksen og Inger Langeggen
Utdanningskvalitet – Studentenes rolle og bidrag
Ny som universitetslærer
«Et NAV med muligheter»
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Utskrift av presentasjonen:

Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold

Om tiltaksplanen Første versjon høsten 2003, vedtatt i avdelingsstyret. Dynamisk webdokument – ”årsplan” Beskriver organisering av studiekvalitets- arbeidet ved avdelingen, samt en rekke både kontrollerende og utviklende tiltak All oppfølging av tiltakene ”loggføres” i et eget webdokument med lenker til møte- referater og annet relevant materiale – ”årsrapport”

Organisering av studiekvalitetsarbeidet ved IT Hovedvekt på utvikling – lite formell organisering (KISS) Studiekvalitetsutvalget (opprettet i 2003) er ”øverste organ” på avdelingen for kvalitetssikring og utvikling Studielederne og avdelingsleder har det operative ansvaret for oppfølging av tiltak Fagansatte og adm. gjennomfører tiltakene ”på gulvet”, som f.eks. kursevaluering og studie- samtaler.

Studiekvalitetsutvalget Består p.t. av 3 studenter, 2 fagansatte, en adm. ansatte og studielederne (som også leder utvalgets arbeid) Vanligvis 2 møter pr. semester Skal hvert studieår produsere rapport om utført studiekvalitetsarbeid og planer for neste år

Saker som behandles i studiekvalitetsutvalget Gjennomgang av alle kursrapporter: –Ved avdekking av kvalitetssvikt i undervisning skal utvalget foreslå tiltak som evt. iverksettes av avdelingsleder i samarbeid med studieleder og berørte fagansatte –Vellykket/god undervisning synliggjøres Gjennomgang av referater fra møter med studenttillitsvalgte Formen på og bruken av studentevalueringen av undervisningen Øvrige forhold som berører studiekvalitet

Noen sentrale tiltak i studiekvalitetsarbeidet ved IT 1.Studentevaluering av all undervisning 2.Utarbeidelse av kursrapporter 3.Jevnlige møter mellom studenttillitsvalgte og avdelingsledelse 4.Benchmarking mot andre læresteder 5.Kvalitetssikring og utvikling av eksamens- og evalueringsformer (grunnlag for diskusjon i grupper)

Status: Studentevaluering av undervisning Alle kursansvarlige skal gjennomføre en sluttevaluering av kurset blant studentene. Oppsummering av evalueringen er en del av kursrapporten. Bruk av midtsemesterevaluering varierer. Avdelingen har et standard evaluerings- skjema, flere bruker egne varianter eller helt andre evalueringsformer

Status: Kursrapporter Alle lavere grads kurs produserer kursrapporter, med eksamens- og evalueringsdata, kommentarer og forslag til utvikling/endring av undervisningen De fleste faglærere bruker (evt. tilpasser) avdelingens rapporteringsmal Alle rapporter legges frem i personalmøter Rapportene arkiveres for evt. senere bruk(?) Alle rapporter går til studiekvalitetsutvalget

Status: Møter mellom studenttillitsvalgte og avd.ledelse Studielederne (kontorsjef/avdelingsleder) har minst 4 møter hvert semester der alle klassetillitsvalgte på hvert lærested inviteres. Alle tillitsvalgte rapporterer fra sine kurs, og om evt. andre ting som ønskes tatt opp. Studieleder informerer om aktuelle saker. Referat fra alle møtene legges på web og går også til studiekvalitetsutvalget.

Status: Benchmarking Gjennomfører p.t. en sammenlignende undersøkelse av grunnundervisningen i programmering i Østfold og Molde, med formål å styrke begge lærestedene. Våren 2005: –Selvevaluering/rapportering/felles datagrunnlag –Gjensidige besøk med drøfting og observering –Studentevaluering av hele studieløpet, nettbasert for alle i 3. klasse Høsten 2005: –Gjensidig evaluering –Dataanalyse –Utarbeide tiltak for forbedring og videre samarbeid

Status: Kvalitetssikring og utvikling av eksamens- og evalueringsformer Gjennomførte seminar om eksamensformer og kvalitetssikring i desember 2004 Fortsatt stort sprik i eksamensformer og kvalitetssikring av oppgaver og mappeinnhold. Sensurarbeidet har økt signifikant i omfang og kostnad etter kvalitetsreformen – eksamen er istor grad erstattet med mapper og eksamen Er kanskje det området i studiekvalitetsarbeidet der vi har størst forbedringspotensiale?

Gruppearbeidet Velg et eller flere av de sentrale tiltakene i planen for studiekvalitetsarbeidet som tema for diskusjon Fokusér på: –Hvordan fungerer dette i dag, for studenter og for ansatte? –Hvordan kan vi gjøre det bedre? –Hvordan kan tiltakene kobles tydeligere mot HiØs kvalitetssystem? –Er noe av det vi gjør overflødig? –Er det andre tiltak som bør prioriteres i stedet? Hver gruppe velger en referent som oppsummerer gruppens diskusjon i plenum på slutten av dagen