Kunsten å jobbe effektivt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Litt mer om PRIMTALL.
Krav til dokumentasjon i kap
Ansvar og ansvarsregler
Louise Engan Fylkesmannen i Nordland Geir Hanssen Trondheim kommune
Ny saksbehandlingsforskrift

Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Bedre kommunikasjon Line Sagberg
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Saksbehandling i ht Plan- og bygningsloven
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
PLAN, BYGGESAK, OPPMÅLING, MILJØ
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Et samarbeid mellom Husbanken og Statens bygningstekniske etat Universell utforming Informasjon og regelverk.
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Statens bygningstekniske etat
Arkitektbransjens erfaringer og opplevelse av prosessen
Brukermøte Byggesak 16. Februar 2011.
Ny plan- og bygningslov
Ansvar i byggesaker Egil Stabell Rasmussen
Ansvarlig søkers rolle i byggesaker
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Kurs for søkere 2013.
Saksmottak – dokumentasjonskontroll
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT Ny plan- og bygningslov Byggesakskolen 2. september 2008 Frode Grindahl.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Nye regler i byggesaksbehandlingen Bygningspolitikken er i hovedsak omforent Erfaringer fra byggesaksreformen Fokus på saksbehandling og dokumentasjonskrav.
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)


Velkommen! 4/4/2017.
Rollen som ”ansvarlig søker”
Hva kjennetegner en god byggesaksbehandling?
Ansvarlig søkers oppgaver og funksjon Byggesaksseminar
TILSYN.
Ulike tilsynsmetoder i Bergen kommune
Felles tilsyn på særskilte brannobjekt
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
…når resultater betyr noe
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Søkerkurs for tiltakshaver Tirsdag  Går du med byggeplaner til sommeren? Vi inviterer til et enkelt ”søkerkurs” på ca 2,5 timer 20. mars og.
Alt henger sammen med alt
Markaloven og Maridalen Fem fylker – 19 kommuner 310 km2 i Oslo 850 km2 i Akershus 325 km2 i Buskerud 210 km2 i Oppland 5 km2 i Østfold Til sammen 1700.
Prosjektleder Inger Svendsrud
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 1
BEdagene Flere enkle tiltak, flere meldinger og 3 ukers frist – og hva med unntakene? Magnar Danielsen Kommunal- og regionaldepartementet.
Byggesaksbehandling Tiltak som krever søknad og tillatelse Tiltak som krever søknad og tillatelse, uten krav om ansvarsrett Tiltak.
En detaljreguleringsplan blir til.
Endringene i plan- og bygningsloven Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
Byggesaksforskriften (SAK 10)
Strukturendringer i «byggesaksfeltet» Hva er endringene i SAK og Byggesak? Verktøy fra Arkitektbedriftene- AY, Maks Hva er det fortsatt usikkerhet rundt?
O.prp. nr ) Ny plan- og bygningslov Byggesaksdelen.
PLAN- OG BYGNINGSLOVEN
RIS-metoden for prosessforbedring
Gjennomføringsplanen
Gjennomføringsplan.
Asker - mulighetenes kommune
Fagdag 2012 Quality Hotel Olavsgaard, Skjetten 7. februar 2012 Kvalitetssystemer i praksis daglig leder Gunnar Flø Guttulsrød Norsk Sertifisering AS 1.
Juristsamling - Ålesund
Seksjon byggesak.
Utskrift av presentasjonen:

Kunsten å jobbe effektivt Godt nok ? ”Hvor mye må du vite om en elefant før du vet at det er en elefant”

”Godt nok for å si ja eller nei”

Hensikt Bolk 1 Bolk 2 Systemkrav og effektiv saksbehandling Hva trengs av dokumenter Bolk 2 Ulike løsninger som kan brukes Sjekklister

funksjon, part, tilsyn, klage, protest, myndighet, service… BE Krd Komm-unen Nabo/ part Media Ansvarlig søker Fylkesmann Tiltaks-haver

Effektiv saksbehandling Forutsigbarhet Holde det man lover – love det man holder Service og serviceerklæring Forståelig regelverk (dispensasjon eller likhet for loven?/ tillatelse eller tilgivelse) Politikere og adm – hånd i hånd (synsing og vennskap/kjennskap) Enkelt gebyrreglement – medgått tid Prioritering av saker og forhold Holdning Kunde – bruker – innbygger – pest og plage Offentligrettslige og privatrettslige forhold Skjønns- og hjemmelsforståelse Rettslig skjønn, lov, rettspraksis, forskrift, vedtekt, vedtak interne saksrutiner Interne rutiner, praksis, privat skjønn

”Forenkling er krevende” Klar målsetning med arbeidet Klar prioritering ikke alt er like viktig Enkelt gebyrreglement Inntekt = utgift Basert på medgått tid = måle tiden Enkel serviceerklæring ytelser – frister – garanti Enkel saksbehandlingsprosess Enkle rutiner som brukes av alle Enkle, forståelige vedtak Hva er offentligrettslig – hva angår kommunen Må alle kommuner har hver sin måte?????

Tre innfallsvinkler Gebyrreglement Service- og serviceerklæring Styringssystem

Gebyrreglement

Gebyrreglementet - forutsetninger Selvkostprinsippet (VA) Pr sak Timebasert – medgått tid Konjunkturavhengig Fondsavsetning

Effektiv tid

Timepris

Konsekvens for kommunen Ca 1000-1200 timer fakturerbar saksbehandling pr år (1 sak = 5 timer/ 200-250 saker pr årsverk) Enkelt reglement Enkelt for tiltakshaver Tøffere for søker (mangler belastes tiltakshaver) Lave gebyrer for gode søknader

Maks tidsbruk pr sak/ 750.- pr time Type sak Melding Enkle tiltak 1 trinns 2 trinns Kurant 4t 8t 12t Omfattende 16t 24t Meget 36t Større prosjekt Med-gått tid

Utdrag fra gebyrregulativet – NN kommune

Utdrag fra gebyrregulativet – NN kommune

Utdrag fra gebyrregulativ – NN kommune

Service og serviseerklæring

Eksempel på serviceerklæring

Eksempel på serviceerklæring

Eksempel på serviceerklæring

Styringssystem

Visjon ”Sunne hus og gode utemiljøer” ”Bebyggelse skal reises og ivaretas med vekt på krav til sikkerhet, funksjonalitet og estetikk på en slik måte at innbyggere og omgivelser opplever at kommunen har et godt og sunt bo-, arbeids-, og livsmiljø”

Mål/Strategi Troverdighet skal være vårt framtredende kjennetegn. Vi skal utarbeide og etablere standarder, krav og føringer som grunnlag for vedtak. Vi skal innføre strengere krav til vår og kundens kvalitetssikring. Vi skal ha en effektiv og dynamisk organisasjon tilpasset de krav og forventninger som våre omgivelser stiller. Vi skal utvikle en resultatorientert organisasjon med interessante oppgaver i et attraktivt arbeidsmiljø med dyktige medarbeider med høyt engasjement.

Effektiv saksbehandlingsprosess Servicet. mottak saksbeh. Doksent.

Hovedprosesser saksbehandling Arkivering Servicetorg Hovedprosess saksbehandling for BBBE ( OVERORDNEDE : Forvaltningslov , offentlighetslov kommunelov arbeidsmiljølov forurensningslov PBL seksjoneringslov INTERNE Kommunale planer vedtekter normer politiske vedtak serviceerklæring gebyrregulativ ) Interne støtteprosesser Krav og føringer Kontroll Uavhengig egen sidemann revisjoner skjenkekontroll Saksmottak Fakta / dokumentasjon Søknad Vurdering Sluttbehandling Tilsyn Ulovligheter Høring Tvangsmulkt Uavhengig kontroll Protester Dispensasjoner Klage Registrering Saksmottak Saksbehandling byggesak Vedtak Byggesaksbehandling Ledelsesavklaring Juridisk kontroll / hjemling Fakturakontroll Politisk behandling Gebyrberegning / Fakturering Saksbehandling andre saker - Vedtak Administrativt Politisk behandling

Prioritering av saker Saker som angår sikkerhet og fare for liv, helse og miljø. Politiske saker/bestillinger. Enkle tiltak/meldinger hvor alle forhold er funnet i orden. Samfunnsnyttige tiltak med høy nytte-/kostfaktor og hvor tid/økonomi er en begrensende faktor. Tiltak hvor flere aktører/parter/større aktører/sentrale instanser er involvert/berørt. Ulovligheter/klager hvor forannevnte punkt er aktuelle. Mindre saker med innhold som angår en/få parter. Forhold som angår mindre vesentlige punkter. Mindre ulovligheter/mindre klager på mindre forhold som angår en/få parter.

Geografisk prioritering Sentrum og sentrumsnære områder Områder for fortetting (husk stier og snar!) Hovedvassdrag, vannspeil, bekker LNF-områder, grenser

Prioritering av tema Fortetting med kvalitet Rimelige skjønnhetshensyn – i forhold til seg selv og omgivelsene Dokumentasjon Fukt, bæring, setning, brann/sikkerhet, dokumentasjon Funksjonalitet Miljøvennlige løsninger (energi/avfall)

Prosessuell prioritering Midlertidig brukstillatelse Ansvarsrettordningen Tilsyn eller kontroll som valgt saksbehandlingsmetode Hver 10. sak grundig En type dokumentasjon som vurderes grundig i alle saker over en tid

KS-dokumentasjon Prosess Prosedyre Instruks Sjekkliste Attestasjon Avvik

KS i bruk – sjekklister m.m.

INNHOLD i KS-håndbok 1 Innledning 2 Organisasjon 2.1 Generelt 2.2 Virksomhetens visjon, idé og mål 2.3 Organisasjonskart 2.4 Rådmannen 2.5 Funksjonsbeskrivelse, ansvar og myndighet 2.6 Intern og ekstern kommunikasjon 2.7 Verneombud/AMU 2.8 Brukere

3 System for kvalitetsstyring 3.1 Overordnet styringssystem 3.2 Styringssystem for virksomheten 3.3 Kvalitetshåndbok 3.4 Dokument- og datastyring 3.5 Registreringer 3.6 Prosessbeskrivelse

4 Ledelse 4.1 Ledelsesform 4.2 Virksomhetsplan 4.3 Økonomiske mål 4.4 Kvalitetspolitikk 4.5 Miljøpolitikk 4.6 Kvalitetsmål og strategier 4.7 Rapportering og oppfølging

5 Personal 5.1 Personal- og kompetanseutvikling 5.2 Personaloversikt, stillingsbeskrivelser 5.3 Styrende og støttende dokument

6 Saksbehandling 6.1 Generelt 6.1.1 Prioriteringer 6.2 Ansvar 6.3 Støttefunksjoner - Servicetorg og dokumentsenter 6.4 Saksbehandling i byggesaker 6.4.1 Registrering 6.4.2 ”Saksmottak” 6.4.3 ”Byggesaksbehandling” 6.4.4 Ulovligheter/forelegg 6.4.5 Tilsyn 6.4.6 Tvangsmulkt 6.4.7 Seksjonering

6.4.8 Delesaker 6.4.9 HMS – risikovurdering 6.4.10 Saker til politisk behandling 6.4.11 Dispensasjoner (kommuneplanens arealdel, reguleringsplan, andre) 6.4.12 ”Krav og føringer” 6.5 Prosedyrer, instrukser, maler og sjekklister 6.6 Godkjenning/kontroll (egen, sidemann) 6.7 Godkjenning/kontroll av revisjoner (egen, sidemann) 6.8 Serviceerklæring 6.9 Saksbehandlingstid 6.10 Gebyrberegning/fakturering 6.11 Klagebehandling 6.12 Innkjøp/Anskaffelser/Avtaler/Kontrakter 6.13 Saksbehandling i skjenke- og bevillingssaker 6.13.1 Administrativt 6.13.2 Politisk behandling 6.13.3 HMS – risikovurdering

7 Utvikling 7.1 Forbedringsvirksomhet 7.1.1 Korrigerende tiltak 7.1.2 Forebyggende tiltak 7.1.3 Forslagsvirksomhet 7.1.4 Utviklingsvirksomhet 7.1.5 Avvik og avvikshåndtering 7.2 Brukertilfredshet 7.3 Medarbeiderundersøkelse 7.4 Innbyggerundersøkelse 8 Sikkerhet og beskyttelse 9 Normer 10 Definisjoner og begrep

Sjekklister - forslag MOTTAK AV SAK - DOKUMENTASJONSKONTROLL FORHÅNDSKONFERANSE BEHANDLING AV SAK - VURDERING AV INNHOLD I SØKNAD DOKUMENTASJON / TEGNINGER / BYGGESAK BYGGESAK TIL POLITISK BEHANDLING IGANGSETTINGSTILLATELSE MIDLERTIDIG BRUKSTILLATELSE FERDIGATTEST ARKIVERING  FRADELING KLAGESAKSBEHANDLING ULOVLIGHETER KVALITETSSIKRING AV BYGGESAKSBEHANDLING, SIDEMANNSKONTROLL AVVIKSBEHANDLING BEHANDLING AV SAK – SEKSJONERING/RESEKSJONERING TILSYN

1 K-2000, registrering/postføring/merknader riktig utført? 2   Er nedstående aktivitet ok? (ikke relevant: JA/NEI gjennomstrekes) Ja Nei Kommentar 1 K-2000, registrering/postføring/merknader riktig utført? 2 Behandling, skal denne saken behandles av NN kommune? 3 Søknadsskjema, er dette komplett utfylt og underskrevet? 4 Dispensasjon, foreligger forhold av betydning som krever disp.? 5 Situasjonsplan og naboliste, nyere enn 6 mnd.? 6 Gjenpart av nabovarsel, er tiltaket komplett beskrevet? 7 Situasjonsplan, er tiltaket inntegnet og tilstrekkelig målsatt? 8 Parkeringskrav, er dette dokumentert på situasjonskartet? 9 Erklæring fra nabo, foreligger dette underskrevet? 10 Protester, er det innkommet protester? 11 Usikre grenser, er det behov for innmåling/oppmåling/grensejust.? 12 Adkomstforhold, nye/endringer? 13 Plantegninger, er areal påført? (M=1:100) 14 Fasadetegninger, tilstrekkelig med terrenglinjer før og etter? (M=1:100) 15 Estetikk/utforming, tilstrekkelig dokumentert? 16 Utomhusplan, tilstrekkelig dokumentert? (m2 og kvalitet) 17 Ansvarsrett, for PRO/KPR-UTF/KUT underskrevet? 18 Kontrollerklæring, for PRO underskrevet? 19 Fullmakt, foreligger dette der søker underskriver for tiltakshaver? 20 Erklæringer, forhold ved tiltaket som krever erklæringer? 21 Tinglysing, er forhold av betydning for kommunen tinglyst? 22 Unntatt offentlighet, skal sak/dokumenter unntas fra offentlighet? 23 Tidsfrister, har saken til nå vært behandlet innen gitte frist? 24 Milepæler, er aktuelle milepæler/merknadsfelt i K-2000 utfylt? 25 K2000, er saken såpass mangelfull at den avsluttes og arkiveres? 26 Konnerudkvoten, ny boenhet på Konnerud (sjekk postnr./adresse)? 27 Ulovligheter, som bør følges opp? 28 Tilsyn, dokumenttilsyn? 29 Ansvarlig søker/tiltakshaver, er kontaktet/ringt opp? 30 Søknaden er klar for behandling 31

DOKUMENTASJON / TEGNINGER / BYGGESAK Dato for mottak hos SAKB:   Dato ut SAKB:     Er nedstående aktivitet ok? (ikke relevant: JA/NEI gjennomstrekes) Ja Nei Kommentar Form, alternativer: 1 Brev om tilsyn, evt. supplerende dokmentasjon er mottatt (brevmal) 2 Dokumentilsyn i innsendt sak Grunnlag: 3 PBL og forskrift, preaksepterte løsninger, NBI, Norsk Standard 4 Ansvarsrett og kontrollerklæring for prosjektering 5 NBR-standard: Spesifikasjon for kart og for tegningsmateriale Tegninger, krav til innhold: 6 Tegninger, entydig merket, datert og signert 7 Situasjonsplan, med hovedmål på tiltaket Avstand til grenser og til senter vei (vegloven) 8 Planer, snitt og fasader i hensiktsmessig skala, vanligvis 1:100 Snitt: kotehøyde på sokkel evt. gulv 1. etg, etasjehøyder Mønehøyde skal fremgå av snitt, med kotehøyde evt. mål Eksisterende og nye terrenglinjer på fasader 9 Planer, planløsning med angivelse av rombetegnelser og areal Fast innredning på bad og kjøkken, vertikale kanaler Branncellebegensende vegg markeres med brannklasse Dimensjonering, brukbarhet: 10 Parkeringsplasser, tilstrekkelig bredde x lengde, inne / ute (NBI) 11 Manøvrering av kjøretøy, tilstrekkelig dim. (plan-mal) 12 Sykkelparkering, hensiktsmessig i boliganlegg 13 Avfallshåndtering, plassering, adkomst for henting 14 Brukbarhet for alle, minstekrav: bl.a. trinnfri adkomst til hovedinngang 15 Minstestørrelser ved planløsning av leiligheter: 2-roms leil. bør ha kjøkken + stue =>25m2 (husbanken) Plass til vask- / tørk- funksjon på bad / vaskerom Boder i leiligheter, 3m2 inne, 5m2 sportsbod Annet lovverk: 16 Arbeidstilsynet 17 Mattilsynet 18 Helse, støy / ventilasjon 19 20   Merknader vedrørende dokumentasjon, henvendelser o.l. i saken (husk datering/sign).     Dato   Underskrift (SAKB)  

Er det mulig å ha sjekklister som er like i kommunene?