Fagopplæring i en akademisk verden 18. oktober 2012 Jørgen Leegaard direktør kompetansepolitikk, utdanning og rekruttering Byggenæringens Landsforening.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Når kunnskap blir handling
Advertisements

Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Næringslivets utviklingsmuligheter Atle Kvamme Bergen Næringsråd 1.
SOSIALT ARBEID FRA PRAKTISK ARBEID TIL UNIVERSITETSDISIPLIN?
NFA Norsk Forening for Automatisering. NFA Prisen 2007 •Kunstplakett signert Atle Kårstad •Pengepremie på ,-
Yrkesfaglig konferanse Opptek Tysværtunet, 18.oktober 2012
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Fagkurs NTpF, Hell, Stjørdal 1. juni 2007 Heidi M. Kvalvaag, forsker medisinsk sosiologi.
Tore Hoven Avdelingsdirektør Teknologiavdelingen Vegdirektoratet
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Yrkesfag og status Erling Dokk Holm.
Om skole og næringslivssamarbeid
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
Mål for utdanning- og yrkesrådgivning i den videregående skole
Utfordringer for byggenæringen v/Thomas Norland Avdelingsleder, kompetanseavdelingen Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg, EBA 3. november
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
Allmøte 25. oktober 2013 Ny organisering av Sentraladministrasjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Bildepresentasjon av SOS-barnebyen mars Fakta om SOS-barnebyen Ligger i Olsvik/Laksevåg i Bergen 8 individuelle familiehus Plass til opptil 32 barn.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Orerønningen ungdomsskole.. Hva sier så L97s generelle de, om DET MENINGSSØKENDE MENNESKE, i forhold til fagplanen i Kunst og Håndverk?
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
VEIEN TIL FAGBREV ER BROLAGT MED TÅLMODIGHET METTE K. HAUGEN, FAGFORBUNDET ”Vaktmesterens rolle i fremtiden” 23. – 24. nov, 2010.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Fagopplæring i arbeidslivet OpplæringskontorDimensjoneringMarkedsføringFormidling.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Det nye Europa tar form (Del 2) Marius Vøllestad Bø vgs.
NFA Norsk Forening for Automatisering. NFA Prisen 2008 Kunstplakett signert Atle Kårstad Pengepremie på ,-
Hva betyr samarbeidsavtalene for NTNU –
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
Grønn utdanning – utfordringer
Historien om FURH - Behovet for en fagpolitisk forening innen helse- og sosialfag Karl-Johan Johansen 1.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Sosialistisk Venstreparti (SV)
Utdanningssamarbeidet i EU Hanna Marit Jahr. EU og utdanning  Utdanning - støttende aktivitet i EU  EU har ingen ”felles utdanningspolitikk”  Landene.
Basis IT Hva nå? Arne Fjerdrumsmoen, prosjektleder
Modernisering av universiteter og høyskoler Kontaktkonferansen 2012 Statsråd Tora Aasland.
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
Fra ildsjeler til organisasjonsendring
Eller: hvem skal bygge landet? Gode valg i utdanningssystemet.
Kunnskapssamfunn & kunnskapsøkonomi
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Mål for utdanning- og yrkesrådgivning i den videregående skole Rådgivningen skal hjelpe deg med viktige beslutninger vedr. utdanning og yrke: – Valg underveis.
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
21 st Century Skills og sosial samhandling i undervisningen EdTech Universitetet i Oslo, 21. mai 2015 Susanne Koch.
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
NTNU – samarbeid med bransjen Fremtidens byggstudium Møte i policygruppe for bransjekontakt 14.oktober Tore Hoven Styreleder NLR.
Geir Anton Johansen Leder, TeknoVest Nasjonalt Råd for Teknologisk Utdanning Rådsmøte i Førde mai 2007 TeknoVest Utdanningsnettverk på Vestlandet.
Kunnskap for en bedre verden Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland EiT-leder.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Trondheim kommune Helsetjeneste, utdanning og forskning i Trondheim Utfordringer Forventninger til helseklyngen Adm. direktør Gunnar Bovim, St. Olavs Hospital.
Norsk skole.
Senter for læring og utdanning
Overordnet strategi SV-fakultetet
Fagskolen Karrierevei for yrkesfagene
SIUs samfunnsoppdrag «SIU har en nasjonal rolle som pådriver for internasjonalisering i hele utdanningssektoren. Gjennom SIUs virke skal enkeltmennesker,
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Utskrift av presentasjonen:

Fagopplæring i en akademisk verden 18. oktober 2012 Jørgen Leegaard direktør kompetansepolitikk, utdanning og rekruttering Byggenæringens Landsforening - BNL

? Åndens og håndens arbeid – et kunstig skille Hvem fant på skille?

?(2) En liten sann historie fra virkeligheten!

?(3) Et akademi (gresk akademeia) er en utdanningsinstitusjon eller forening til støtte for høyere læring innenfor ulike disipliner som vitenskap eller kunst. Det første offisielle kunstakademiet, Accademia del Disegno, ble grunnlagt i 1563 i Firenze av Giorgio Vasari med hertug Cosimo I de' Medici og Michelangelo som ledere. En viktig oppgave for dette og senere akademier var å overflødiggjøre laugsystemet og heve kunstnerens status over håndverkerens ved å gi både teoretisk og praktisk undervisning.

?(4) En akademiker er en person som arbeider med forskning eller undervisning ved universitet, høyskole eller lignende institusjoner. I dagligtale kan akademiker også sees brukt om personer som har hel eller delutdannelse fra «akademeia»

?(5) I middelalderen var de vanligvis organisert i laug Sammen med kjøpmennene utgjorde handverkerne det midterste lag i det sosiale hierarkiet, mellom de landeiende aristokratene og landarbeiderne

?(6) ”Dannelse er å kunne og å duge, allmenndannelse er å utvikle kunnskap og ferdigheter sammen med andre. For en fremtidsrettet og inkluderende utdanningspolitikk er det avgjørende å erkjenne at de aller fleste dannelseselementer springer ut av yrkesfag, og at de deles på tvers av yrker. Praktiske ferdigheter, kjennskap til tradisjon og fagspråk gir fellesskap og trygg forankring som i sin tur stimulerer til innovasjon, nytenking og åpenhet for det ukjente.” Tora Aasland, kronikk i Aftenposten 25. mai 2009

Håndverkeren i fremtiden! Finnes det en rolle for en håndverker i fremtiden? og dersom det skulle finnes, hvor skal så denne person plasseres i samfunnet?

Takk for seg!