1 SIB 5003 BM2 Miljø og ressursteknikk Undervisningsopplegg for våren 2003 Professor Helge Brattebø (fagkoordinator) Institutt for vann og miljøteknikk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Fra prøving og feiling til
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.

Tilskuddsordning for støtte til innovative anskaffelser av miljøteknologi i Framtidens byer for 2013.
Regelmessighet (Repeterende aktivitet) Hvor finner jeg Regelmessighet?
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Videreutdanning i Juss for vernepleiere IKT-støttet undervisning Praktisk gjennomføring 1.
EMNE: MILJØ I BYGG EMNEKODE: SO850G EMNETS OMFANG: 30 studiepoeng EMNET BYGGER PÅ: Øvrige grunnlags-, linje-, samfunnsfaglige- og studieretningsemner MÅL.
1 Multifakultært studium i Geomatikk. 2 Et multifakultært studium... Hva betyr det at geomatikkstudiet er multifakultært? Det betyr at studenter med ulik.
Praksislærermøte GLSM-praksis
Timeplan ut uka Tirsdag: Vurdering og feltnøtter
Utbytte av læringsmål Innlegg på workshop med fagansvarlige basiskurs Handelshøyskolen BI Oslo ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet.
Inspirasjonsdagen 2009 Veiledet oppgaveskriving og studentaktivisering via digitale tester i Blackboard Eirill Bø, Institutt for strategi.
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Miljønytten ved fjernvarmesystemene i Trondheim
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Orientering om In104 Aslak Tveito Institutt for Informatikk Universitetet i Oslo
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
1 Kari B. Mellem, SSB Hvor ender byggavfallet - og hvor mye oppstår? Byggavfallskonferansen 2011.
1.Katalyse og petrokjemi 2. Kolloid- og Polymerkjemi 3.Prosess-systemteknikk 4.Reaktor- og strømningsteknologi 5.Separasjons- og miljøteknikk 6.Papir-
Helhetlig vurdering av studentenes prestasjoner i PBL-strengen
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Sommerprosjektet 2003PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk En helhet i helheten PBL-strengen Helhetlig vurdering av studentenes prestasjoner.
FOU prosjekt ved Sjøkrigsskolen
Studieplanarbeid.
1 Multifakultært studium i Geomatikk. 2 Et multifakultært studium... Hva betyr det at geomatikkstudiet er multifakultært? Det betyr at studenter med ulik.
Innemiljø, luftkvalitet
Skrive masteroppgave: Valg av emne, vinkling og problemstilling
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Økoprofil - en miljøvurderingsmetode
Ny Lerkendal stadion – En moderne fotballarena Prosjektoppgave i SIF 8002 IT grunnkurs Høsten 2000.
Bachelorprogrammet i offentlig administrasjon og ledelse OADM 3090 AVSLUTNINGSEMNE Faglig opplegg våren 2007 Læringsmål: - Trening i problemløsning gjennom.
Slåtthaug ungdomsskole
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
SIB 5005 Miljøteknikk Introduksjon Miljøforhold og ressursbruk i bygninger. Per Jostein Hovde Institutt for bygg- og anleggsteknikk.
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Introduksjon til FINF 4001: Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
FRM 2021 – våren 2007 Prosjektoppgaver i samfunnsfarmasi Veiledere: Helle Håkonsen Rolf Johansen.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Det eksterne blikket på eksamen Erfaringer med tilsynssensor
Dag Wiese Schartum, AFIN
Ulike undervisningsformer - digitalisering av undervisning
TVM4100 BM 2 – miljø- og resursteknikk Undervisningsopplegg våren 2004
BM2 Miljø- og ressursteknikk
BM2 Miljø- og ressursteknikk
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Koble opp nearpod.com Kode: xuikn
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Velkommen til Newtonrommet
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Utskrift av presentasjonen:

1 SIB 5003 BM2 Miljø og ressursteknikk Undervisningsopplegg for våren 2003 Professor Helge Brattebø (fagkoordinator) Institutt for vann og miljøteknikk

2 Læringsmål Emnet skal ved problem- og prosjektbasert læring gi studentene en oversiktsforståelse av sentrale miljø- og ressursutfordringer, livsløpstenkning, og tilhørende miljøtekniske strategier innen bygningsingeniørfagene. Innhold –Tema A: Miljø- og ressursbruk i bygninger – 4 uker reell tid (Uke 3-6) –Tema B: Vannressurser og vannforurensning – 6 uker reell tid (Uke 7-12) –Tema C: Avfall og gjenvinning – 4 uker reell tid (Uke 13-18)

3 Benytter storgrupper, slik som i BM1 Klassen er delt inn i 24 grupper á 5 studenter, og 4 storgrupper á 6 grupper som underveis får noen felles oppgaver i storgruppekollokvier. Storgruppene settes sammen som følger: –Storgruppe I: Består av gruppe –Storgruppe II: Består av gruppe –Storgruppe III: Består av gruppe –Storgruppe IV: Består av gruppe

4 Individuell prøving av kunnskaper Det arrangeres en obligatorisk individuell prøve, som en 45 minutters flervalgsprøve (multiple choice) tirsdag 18/3. Denne prøven vil baseres på pensum, forelesninger og prosjektarbeidet for temaene A og B. Oppnådd poengsum fra denne prøven konverteres til delkarakter som utgjør 25% av samlet karakter i faget.

5 Aktiviteter i Tema A Prosjekt der studentene foretar en miljø og ressursvurdering av valgt bygning (økoprofilmetodikken) 2 forelesninger 1 gjesteforelesning fra Byggforsk Ekskursjon til byggeprosjekter (spesiell vekt på miljøkrav og miljøtiltak) Storgruppekollokvier med presentasjon av gruppearbeider

6 Prosjektoppgave Tema A 1.Gi en generell, kortfattet oversikt over miljømessige utfordringer for bygninger i hele livsløpet. 2.Gjennomfør en miljøvurdering for en konkret bygning ved bruk av metoden ”Økoprofil for bolig”. 3.Gjennomfør overslagsberegninger for dimensjonerende effektbehov og årlig energibehov til oppvarming og ventilasjon for den samme bygningen ved bruk av regnereglene i NS Gjør en vurdering av aktuelle/mulige forbedringstiltak for den undersøkte bygningen.

7 Aktiviteter i Tema B Et todelt prosjekt der studentene: B1) foretar målinger og vurderinger av spredning av punktutslipp til Nidelva, og B2) lærer om hvordan vannressursene i en by forvaltes og hvordan forvaltningen er forskjellig avhengig av hvilken vannressurssituasjon byen befinner seg i. Arbeidet knyttes til faktiske forhold i Trondheim, Oslo og Osaka Feltarbeid med registrering og måling (Geomatikk i kombinasjon med vannføringsmodell for Nidelva) 3 forelesninger Storgruppekollokvier med presentasjon av gruppearbeider

8 Prosjektoppgave Tema B B1 – Utslipp til Nidelva –Posisjonering av utslipp til Nidelva ved GPS og PDA –Måling av tverrfprofil og strømning i Nidelva –Lage et 3D digital kart (ArcView) –Hydraulisk simulering og beregning –Resultatvisning av spredning på digitalt kart B2 – Vannressurser i Oslo og Osaka –Beskrive vannressursutfordringene for disse stedene –Drøfte forhold vedr. vannforsyning og avløp –Prioritere problemstillinger ved egne vurderinger –Beskrive strategier og tekniske tiltak –Komparativ vurdering mellom Oslo og Osaka

9 Aktiviteter i Tema C Prosjekt der studentene kartlegger og vurderer system for avfall og gjenvinning i Trondheim pluss en valgt kommune Feltarbeid med intervju og informasjonsinnhenting hos aktører i systemet for Trondheim 3 forelesninger Storgruppekollokvier med presentasjon av gruppearbeider

10 Prosjekt Tema C 1.Gi en kort redegjørelse for hva din gruppe mener er hovedutfordringen på avfallssektoren i Norge i dag. 2.Velg ut en interessant aktivitet/aktør innen avfallssystemet i Trondheim, forklar hva som faktisk foregår her, og vurder på hvilken måte denne aktiviteten stiller krav til eller påvirker resten av systemet. Baser vurderingene på besøk, oppfølgingssamtaler og informasjon fra personer i tilknytning til den valgte aktiviteten/aktøren. 3.Beskriv hele systemet for forbruksavfall i Trondheim og en annen valgt kommune (teknisk og organisatorisk), og vurder sterke og svake sider ved systemene i hver av disse to kommunene i forhold til hverandre og i lys av nasjonale målsetninger for avfallssektoren.