| metodeoversikt | prosessløyper |

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bruk av Jobpics som verktøy i veiledning
Advertisements

Med forskning på timeplanen
22 tips for den faglitterære forfatteren
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Oppgaver frem mot neste samling OppgaveKommentarFrist Gjennomføre møte med mentor Gjennomgå visjon, mål, prosjektplan og evt. oppdatert prosjektidè med.
Hvordan intervjue en forsker?
Media håndtering og kommunikasjon
Hva er motivasjon? Motivasjon = bevege Motivasjon er iboende
Motivasjon.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Til læreren/ veilederen
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
SAMARBEID I PRAKSIS Samling 4 Stabsutvikling.
Frivillighet og kultur – dialog og demokrati
Fremtidsverksted - involverende og kreative prosesser
Håndtering av forskjellighet i organisasjoner
Velkommen til gudstjeneste
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Arkivere e-post i mapper E-post som dreier seg om det samme, kan samles ett sted. Det kan være praktisk. Du kan gjøre det ved å lage mapper. Så kan du.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Kompetente barn og unge
EiT-modul 29. november 2006 Fasilitering på smågruppenivå
Metodebank | NTNUs Idélaboratorium | Oasen | EiT 2005
Muntlige presentasjoner
Cafédialog – elevmedvirkning
Forside/oversikt Fag / tema Eventyr Trinn 1.trinn
Karriereveiledning som virkemiddel?.
ROOTS Johannes Brodwall, Kløne Steria Norway
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
SAMSPILL I KREATIVE PROSESSER
1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
METODEbank prosessløyper oaseROM
’ MÅL for dagen ÅPNE mulighetsrom FOKUS utvikle, velge, teste SANKE sikre veien videre SYNKE så et frø inkubasjon PROSESSLØYPA Alle Idélaboratoriets prosesser.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Innsikt om din gruppekultur og hvordan dette påvirker ditt team
Forelesningsnotat nr. 3 Kapittel 6
Matt 28:18 Og Jesus trådte fram, talte til dem og sa: Meg er gitt all makt i himmel og på jord! 19 Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet.
Cafédialog – elevmedvirkning
Effektive lederteam og dialogkompetanse
Arbeidsformer til bruk i dialogen med medlemmene
som eksamensbesvarelse
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Lesing og lesestrategier
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Skill DNA Hvis du ønsker å gå fort, gå alene, men ønsker du å gå langt, gå sammen med noen!
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Prosjektplanlegging med prosjektgruppen Prosessveileder Prosjektlederkurs UiO
På med tenkehattene: Parallelltenkning som kreativ metode.
Medarbeiderundersøkelsen 2016/2017
Medarbeiderundersøkelsen 2014
OADM Innføring i offentlig administrasjon og ledelse
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Overgang ungdomstrinn – videregående skole
Oppgave om gruppedynamikk
Engasjement og undring B – Samarbeid
SMART kapp iQ er den eneste Ultra HD-skjermen på markedet som også fungerer som et digitalt og interaktivt whiteboard. Med kapp iQ kan man samarbeide,
Engasjement og undring B – Samarbeid
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 3 – Intensiv opplæring
Utskrift av presentasjonen:

| metodeoversikt | prosessløyper | TEAMblomsten Metodebanken NTNU’s Idélaboratorium Oasen | EiT 2005 FORMÅL Dette er en metode for bevisstgjøre og bringe på banene gruppas samlede ressurser, både faglig og personlig. Den åpner både for individuell utforskning og en utdyping av gruppas prosess faglig og relasjonelt. Metoden rommer flere kreative muligheter inn mot felles problemstilling og temautforsking. PROSESSBESKRIVELSE På et stort ark min A1, tegnes inn en blomst, en sirkel med blader, der ”bladene” representerer et gruppemedlem. Fase 1; individuell utforskning Ta med, velg eller finn et objekt/bilde som legges inn i personfeltet. Skriv inn stikkord (ref. Askeladden). Dette brukes nå som inspirasjon/nøkkel/port/metafor i utforsking av egne ressurser faglig og personlig; din holdning, teft, øye for, engasjement, interessefelt, faglige innfallsvinkel, temperament, arbeidsmåte,... Fase 2; Deling ved ”talking stick”, lytt til den enkelte teammedarbeider og noterer på lapper stikkord under veis for hvert teammedlem; tema, kvaliteter, innfallsvinkler, holdninger eller egenskaper som tenner din interesse og nysgjerrighet. Fase 3; Respons/invitasjon - ut ifra nedskrevne stikkord under veis – trekker den enkelte ut essensielle kvaliteter/egenskaper er hører/ser hos de andre - noe en ønsker at den andre skal bringer med inn teamrommet, inn mot felles oppgaven/ problemstillingen (en kan påforhånd velge om gruppa vil fokusere på prosess, produkt eller kanskje begge dele). Invitasjonen skriv ned som 1-3 stikkord på en NOTE-it lapp for hver person. Ved en runde i gruppa presenteres tilbakemelding/respons/invitasjon - lappen og legges inn mot ”personfeltet” til den det gjelder. Fase 4; med bakgrunn i d andres invitasjoner, hvilken LYST- impuls gir dette deg til din rolle, funksjon, aktivitet, bidrag i teamet? – finn evt. et ”navn” - som betegner din rolle/funksjon/aktivitet - kjerneord skrives inn i den del av personfeltet som overlapper teamsirkelen – teamets ressursbasseng TEAMblomsten henges opp på vegg ved arbeidsstasjon REKVISITTER Store tegneark, objekter, billedkort, tegne og malerutstyr invitasjon/ respons personfelt TEAMsirkelen kjerneord | metodeoversikt | prosessløyper |

TEAMblomst en UTFORSKING av samspillet individ - gruppe

| metodeoversikt | prosessløyper | TEAMblomsten roller og FELLES FOKUS Metodebanken NTNU’s Idélaboratorium Oasen | EiT 2005 gruppefunksjoner ANSIKT innad i gruppa Er din rolle levende, Stimulerende, tom, død, stivnet eller kanskje ubrukt? Gir den deg energi? Hvorfra i deg selv går du i kontakt og samspill med gruppa? FELLES FOKUS kjerneTEMA Utforsk, avklar og bli enig omkring personlige og felles mål, gruppas felles visjoner og ambisjoner. Hva gir mening og har gruppa diskutert evt. verdiperspektiv. Hva samles gruppa om? | metodeoversikt | prosessløyper |