Nettstruktur og -drift Informasjonssystemer Stab/støtte-funksjoner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trykk på mus eller tastatur for neste bilde…
Advertisements

Praktisk gjennomføring av den sentrale behandlingen av omstillingen i FLO høsten 2004.
Brukerveiledning for gruppeledere
Krav til dokumentasjon i kap
Praktisk info til prosjektkunder
Hvordan skape lønnsomme IT-løsninger: Fortalt av den filosofiske teknologi- pessimisten, dot.com-optimisten og blårussrealisten.
Hva er Fretex ?.

Standardisert arbeid.
Styring av IT ved NTNU Uninett-konferansen 2013.
Internkontroll i kommuner
Introdusere mandatet for Faglig Forum - Arbeidsgruppe operasjoner.
Styrende dokumenter 2013 •Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF • Protokoll fra foretaks- møte i St. Olavs Hospital HF –18. februar 2013 –Krav.
Vinterstemning. Nordlandsløftet Samling 28. og 29. november Struktur og grunnlagsdokumentet Frode Thomassen.
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag til formannskapet Økonomiplan En presentasjon av Foreløpig forslag.
Levanger kommune rådmannen Ola Stene Rådmannens forslag til økonomiplan
Prosjektanalyser Anskaffelse av eiendeler til “varig eie” eller bruk av selskapet i en periode på min. 3 år, f.eks til erstatning av eksisterende utstyr.
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Studieadministrative prosesser ved NTNU
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Budsjett 2004 Krav om balanse innen utgangen av 2004 Forbedre nettoresultatet med mellom millioner Kan bli nødvendig å nedbemanne med.
Rammeverket i et overordnet perspektiv  Annebeth Askevold HelsIT, Rammeverket i et overordnet perspektiv Av Annebeth Askevold Brukerforum KITH.
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, strategi Av Vigdis Heimly.
1. Tilpasser barnehagerammen til statsbudsjettet Statsbudsjettet innebærer redusert ramme med helårsvirkning på 10,5 millioner kroner fra 2015 Ledige.
Arbeidstillatelser i Norge Noen utviklingstrekk 1998 til 2004 Alf Erik Svensbraaten Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk.
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Behov Figur 4 Behov.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av rådmannens forslag til budsjett Ola Stene Budsjett 2008 Presentasjon av foreløpig forslag.
Levanger kommune Budsjett Rådmannens forslag til Formannskapet – Ola Stene Budsjett 2005 Rådmannens forslag til Formannskapet
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Page 1 WE MOVE THE INDUSTRY THAT MOVES THE WORLD RISK MANAGEMENT Fra operatørenes ståsted Solakonferansen 2014 Øivind Solberg, PhD.
Skole. Hvorfor har vi så mye lekser?
Markaloven og Maridalen Fem fylker – 19 kommuner 310 km2 i Oslo 850 km2 i Akershus 325 km2 i Buskerud 210 km2 i Oppland 5 km2 i Østfold Til sammen 1700.
Avvik fra arbeidstidsbestemmelsene
Ehandel i Oslo kommune Symposiet eLandet Norge oktober 2006 Kari Hove Prosjektleder Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten.
Specification texts for building, construction and installations
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Hva skal økonomis rolle være ? 1.Utfordrerroller/djevelens advokat 2.Rådgivende rolle, Sparringspartner 3.Pådriver rollen 4.Kontrollerende rolle.
Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans.
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
Vigdis Solheim - Rikstrygdeverket Januar Attføringsmessa 2006 Det inkluderende arbeidsliv. Erfaringer og veien videre.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Trondheim kommune Økonomitjenesten Økonomistyring i TK Omstilling Praktisering Erfaringer og utfordringer TBU-seminar Carl-Jakob Midttun Trondheim.
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Sentral støtte til lokal innsats Direktør Bjørn-Inge Larsen.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 1 Nasjonal Erfaringskonferanse - BMS.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Trondheim, 14. januar 2005 Om gulrot, pisk og hva regjeringen vil med kommunene.
FINF- H -04, 21 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning uke 39 Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern som.
PRIORITERTE VIRKEMIDLER PÅ KORT SIKT Posten for undervisning, diakoni og kirkemusikk justeres i revidert nasjonalbudsjett opp med 50 millioner. Innlemme.
Multiconsult.no Vedlikeholdsetterslepet langs kommunale veier KS FoU-Prosjekt nr
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Rapport fra Egenkapitalgruppa Drag. Utgangspunktet 2 "For å sikre nødvendig soliditet i selskapet er hovedmålet å levere såpass gode løpende resultater.
Hva bør være bestemmende? Systemutvikling: Hva bør være bestemmende? (og hvem bør bestemme?) Dag Wiese Schartum Avdeling for forvaltningsinformatikk, Senter.
Forenkle, forkorte og forbedre
Årets norske Leanvirksomhet
Langtidsplan og budsjett
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Utskrift av presentasjonen:

Telenors prosess for porteføljestyring av prosjekter med IS-implikasjoner (3PI – prosessen)

Nettstruktur og -drift Informasjonssystemer Stab/støtte-funksjoner Delta 4 Delta 4 fokusområder Innsparinger på 1,1 milliarder kroner i 2002 Bemanningsreduksjoner i 2002 på mer enn 1500 årsverk Mål for kostnadsreduksjoner i 2003: 1,3 milliarder kroner Ambisjonen om 4 milliarder lavere kostnadsbase i 2004 enn i 2001 opprettholdes Nettstruktur og -drift Informasjonssystemer Stab/støtte-funksjoner Kundefront Økonomisystemer Innkjøpsrutiner 2

Telenorkonsernets prosjektmodell 3PI – gjelder alle prosjekter som skal opp i FO investeringsforum 3PI - delprosess av prosjektprosessen og investeringsprosessen 3PI – øker samarbeidet og interessen for prosjektene på tvers i organisasjonen 3PI – Styrker Etablerings – og planleggingsfasen. Her har vi mye å hente! http://portal.telenor.no > På tvers > Prosjekter > Metodikk > Maler 3

Vurdering av prosjekter – før beslutningspunkt B2 Mandatet for B2 er utvidet med poster for utfylling av grunnlagsinformasjon nødvendig for vurdering 4

Hovedprosjektmandat B2 ”Rammer” 5

Hovedprosjektmandat B2 ”IS Klassifisering” 6

Overordnet prosessmodell (aktører) Forretningsområde Telenor Investerings- forum 11 6b Beslutnings- forum IS 6a 9 Hovedarkitekt- forum Investerings kontroller 5 10 IS-Arkitekt 7 4b 3 8 4a 2 Koordinerings- forum IS Analyse gruppe 1 Prosjekt Kontroller 7

Forklaring flyt 1 Forretningsområde Telenor 11 6b 6a 9 5 10 7 4b 3 8 Investerings- forum 11 6b Beslutnings- forum IS 6a 9 Hovedarkitekt- forum Investerings kontroller 5 Prosjekter vurderes av IS-arkitekt. Enhetens Kontroller kvalitets-sikrer BC og spesielt de økonomiske beregninger og rammer. 10 IS-Arkitekt 7 4b 3 8 4a 2 Koordinerings- forum IS Analyse gruppe 1 Prosjekt Kontroller 8

Forklaring flyt 2 Forretningsområde Telenor 11 6b 6a 9 5 10 7 4b 3 8 Investerings- forum 11 6b Beslutnings- forum IS 6a 9 IS-arkitekt oversender alle prosjekter med IS-konsekvenser til IS-Koordinering Hovedarkitekt- forum Investerings kontroller 5 10 IS-Arkitekt 7 4b 3 8 4a 2 Koordinerings- forum IS Analyse gruppe 1 Prosjekt Kontroller 9

Forklaring flyt 3 Forretningsområde Telenor 11 6b 6a 9 5 10 7 4b 3 8 Investerings- forum 11 6b Beslutnings- forum IS 6a 9 Prosjektet har ingen konsekvenser utover FO, og sendes tilbake til IS-arkitekt i FO som følger normalt løp for investeringsbeslutning Hovedarkitekt- forum Investerings kontroller 5 10 IS-Arkitekt 7 4b 3 8 4a 2 Koordinerings- forum IS Analyse gruppe 1 Prosjekt Kontroller 10

Forklaring flyt 4a Forretningsområde Telenor 11 6b 6a 9 5 10 7 4b 3 8 Investerings- forum 11 6b Beslutnings- forum IS 6a 9 Konsekvensene av prosjektet må belyses nærmere. Prosjektet sendes til Analyse-gruppe på Telenor-nivå for videre analyse Hovedarkitekt- forum Investerings kontroller 5 10 Analysegruppen vurderer prosjektet og foreslår konkrete tiltak IS-Arkitekt 7 4b 3 8 4a 2 Koordinerings- forum IS Analyse gruppe 1 Prosjekt Kontroller 11

Forklaring flyt 4b Forretningsområde Telenor 11 6b 6a 9 5 10 7 4b 3 8 Investerings- forum 11 6b Beslutnings- forum IS 6a 9 Strategiske arkitekturvurderinger sendes til Hovedarkitektforum Hovedarkitekt- forum Investerings kontroller 5 10 IS-Arkitekt 7 4b 3 8 4a 2 Koordinerings- forum IS Analyse gruppe 1 Prosjekt Kontroller 12

Forklaring flyt 5 Forretningsområde Telenor 11 6b 6 9 5 10 7 4b 3 8 4a Investerings- forum 11 6b Beslutnings- forum IS 6 Konsekvensene av prosjektet er godt belyst, men Telenor-beslutning på valgt løsning er nødvendig, sendes til Beslutningsforum IS 9 Hovedarkitekt- forum Investerings kontroller 5 10 IS-Arkitekt 7 4b 3 8 4a 2 Koordinerings- forum IS Analyse gruppe 1 Prosjekt Kontroller 13

Forklaring flyt 6a Forretningsområde Telenor 11 6b 6a 9 5 10 7 4b 3 8 Investerings- forum 11 6b Beslutnings- forum IS 6a 9 Prosjektet sendes tilbake til IS-arkitekt for videre saksgang i FO Hovedarkitekt- forum Investerings kontroller 5 10 IS-Arkitekt 7 4b 3 8 4a 2 Koordinerings- forum IS Analyse gruppe 1 Prosjekt Kontroller 14

Forklaring flyt 6b Forretningsområde Telenor 11 6b 6a 9 5 10 7 4b 3 8 Investerings- forum 11 6b Beslutnings- forum IS 6a 9 Koordineringsforum kan innhente uttalelser med arkitekter i andre FO (Samordnede prosjekter) Hovedarkitekt- forum Investerings kontroller 5 10 IS-Arkitekt 7 4b 3 8 4a 2 Koordinerings- forum IS Analyse gruppe 1 Prosjekt Kontroller 15

Forklaring flyt 7 Forretningsområde Telenor 11 6b 6 9 5 10 7 4b 3 8 4a Investerings- forum 11 6b Beslutnings- forum IS 6 9 IS-Arkitekt sender prosjektforslag inkludert føringer tilbake til prosjektet Hovedarkitekt- forum Investerings kontroller 5 10 IS-Arkitekt 7 4b 3 8 4a 2 Koordinerings- forum IS Analyse gruppe 1 Prosjekt Kontroller 16

Forklaring flyt 8 Forretningsområde Telenor 11 6b 6 9 5 10 7 4b 3 8 4a Investerings- forum 11 6b Beslutnings- forum IS 6 9 Prosjektet sender prosjektforslag inkludert føringer til Investeringskontroller Hovedarkitekt- forum Investerings kontroller 5 10 IS-Arkitekt 7 4b 3 8 4a 2 Koordinerings- forum IS Analyse gruppe 1 Prosjekt Kontroller 17

Forklaring flyt 9 Forretningsområde Telenor 11 6b 6 9 5 10 7 4b 3 8 4a Investerings- forum 11 6b Beslutnings- forum IS Investeringskontroller fremlegger prosjektforslaget til Investeringsforum for beslutning . 6 9 Hovedarkitekt- forum Investerings kontroller 5 10 IS-Arkitekt 7 4b 3 8 4a 2 Koordinerings- forum IS Analyse gruppe 1 Prosjekt Kontroller 18

Forklaring flyt 10 Forretningsområde Telenor 11 6b 6 9 5 10 7 4b 3 8 Investerings- forum 11 6b Beslutnings- forum IS 6 9 Hvis Investeringsforum godtar prosjektforslag startes prosjektet etter standard prosjektprosess Hovedarkitekt- forum Investerings kontroller 5 10 IS-Arkitekt 7 4b 3 8 4a 2 Koordinerings- forum IS Analyse gruppe 1 Prosjekt Kontroller 19

Forklaring flyt 11 Forretningsområde Telenor 11 6b 6 9 5 10 7 4b 3 8 Investerings- forum 11 6b Beslutnings- forum IS 6 Prosjekter eskaleres etter standard fullmaktsregimer til Investerings-komiteen. Hvis Investeringsforum ikke aksepterer pålagte endringer fra Beslutningsforum IS skal dette eskaleres til Konsernledelsen 9 Hovedarkitekt- forum Investerings kontroller 5 10 IS-Arkitekt 7 4b 3 8 4a 2 Koordinerings- forum IS Analyse gruppe 1 Prosjekt Kontroller 20

Overordnet prosessmodell Føringer fra BF-IS kan ankes av Investeringsforum FO til (KL) Tre nivåer: FO Telenor Koordinering på tvers BF-IS: Kan ikke pålegge FO å gjennomføre prosjektet –men skal det gjøres skal det følge de føringer som gis Ja: Normalt 2-3 uker m/anslag etter 1 uke Responstid viktig: kvalitet på underlaget koordinering nødvendig? Nei: max 1 uke 21