Kapitel 7: Klient/Tjener og Intra- og Ekstranett

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Advertisements

Generisk nettstruktur inklusive CT-iq Offentlig Nett (ON) Bedriftsinternt Nett (BiN) CTI(opsjon)CT-iq Bedrifts LAN IN lev. LAN InnringerINleverandør(IN)Mobiloperatør(MO)
Microsoft BizTalk og WEBservices
Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
© 2006 IFS AB. All rights reserved.
Ncg | group om |navigator™ xlforecast™
BankID i Vital Forsikring ASA
Sunndalsøra Registertjenester Per Ivar Larsen Sugar
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?

Presentasjon av tjenesten
1 Tilgjengeliggjøring av elektroniske registre – idéer og problemstillinger Seminar om tilgængeliggørelse af elektroniske arkivalier, Skógar, Island,
1 Objektorientert samvirke - del 4 av Arne Maus, Institutt for informatikk, Universitetet i Oslo.
Mobile portalløsninger (Internet Online Platform)
Mobilitet Fordeler / ulemper Maximo Høstmøte - Oslo 5-7 oktober 2010
Programmering i Java versjon januar 2005 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Monopolistisk konkurranse og oligopol
NAF-Data A/S Dynamics & Empowerment l Kort presentasjon av eBestilling-konseptet l Hvorfor Dynamics? l Hvorfor Empowerment? l Erfaringer med Empowerment.
Trådløs telefon 7921G Nye Menyer
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
IN320 Statoil Hjemmekontor Gruppe1 1 Statoil Hjemmekontor -Ett Lite Skritt Videre.
Prototyping In 140 Sommerville kap. 8. Mål Forstå hensikten med prototyping i forskjellige utviklingsprosjekt Forstå forskjellen mellom evolusjonær og.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Introduksjon til systemutvikling
IPSec og VPN.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring IKT og undervisning Geir Ove Rosvold Avdeling for informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag.
System Center Configuration Manager 2007 Presentert av Thomas Lidahl Mørtsell og Carl Fredrik Krokstad.
Innledning SIF80AP Future and HCI av Brad Myers m.fl.
Programmering i Java versjon Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik.
Programmering i Java versjon desember 2002 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Pakkesvitsjing prinsipp
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
En enkel introduksjon Geir H. Hansen & Martin Setek SUAF-SO USIT jQuery.
PARLAY/OSA Referanser: Referanser Foredraget er i all hovedsak basert på to artikler. Disse kan finnes på:
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Samdata 2012 Somatikk.
Status IPv6 IT-leder møte Gunnar Bøe (& Håvard Eidnes)
The Peer-to-Peer Architecture Av Ingunn Lund og Anja Lønningen.
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
.NET og Progress Samspill og styrker, GUI og forretningslogikk.
1 Java Database Connectivity (JDBC) Norvald H. Ryeng
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Objektorientert utforming In 140 Sommerville kap. 12.
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
1 GeoPortal – Rammeverk Introduksjon. 2 Teknisk rammeverk - Interoperabilitet Interoperabilitet evne til å kommunisere, kjøre programmer, eller overføre.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
HOVEDPROSJEKT 28e HiST2003/2004. Om oss Tor Arne Hammervik, 21 år Tor Arne Hammervik, 21 år Thomas Lund, 24 år Thomas Lund, 24 år Geir Magne Nilsen, 24.
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
Forstudie Nå situasjonen: dagens situasjon med ulemper og fordeler
Nordic Research Group Omlegging av nettverksstruktur.
Gamle systemer In 140 Forelesning Nr 19 Sommerville kap 26.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Utvikling av et web-basert bestillingssystem for bøker og en tilhørende database for uthenting av statistikk. I tillegg et nytt CSS-basert design for bibliotekets.
Sneak peek og svar på spørsmål Ulf Jarre Jerpseth & Gyda Kjekshus
Av Ole Martin Klausen Ove Stokke Kenneth Hårstad.
DRI1001 h04 - Introduksjon 16 aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI – med vekt på IKT 1. forelesning 16. august Om kursopplegget og pensum Hva.
FINF- H -05, 13. september 2005 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning 13.sept Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Android-Programmering Våren Oversikt Long-running operasjoner Introduksjon til Android services On-demand service Bruk av servicer på tvers av prosesser.
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Frode Hammer Håvard Gustad
Camilla Hall-Henriksen
Utskrift av presentasjonen:

Kapitel 7: Klient/Tjener og Intra- og Ekstranett Business Data Communications, 5e Illustrasjoner til boka. TTM 4145 IKT i ingeniørvirksomhet Høsten 2004

Hva du bør kunne (etter å ha lest dette kapitlet) Vite hvorfor klient/tjener løsningen er populær. Være i stand til å beskrive funksjoner og egenskaper til klient/tjener applikasjoner Beskrive klient/tjener arkitekturen Forklare rollen til ”mellomvare” i klient/tjenersystemer Vurdere hvilke følger klient/tjener prinsippet får for krav til nettet Definere intra- og ekstranett (i motsetning til Internett) Sammenlikne klient/server og intranett tilnærming til distribuert databehandling Liste opp fordeler og mulige kommunikasjonsvalg for ekstranett.

Hva er Klient/tjener (Client/Server?) Nettverk Hvordan atskiller klient/tjener løsningen seg fra andre prinsipper for distribuert databehandling? Man satser tungt på å gjøre anvendelsene brukervennlige (skreddersøm for den enkelte bruker/terminal er mulig) Vekt på sentraliserte databaser og sentralisert administrasjon. Satsing på åpne/modulære systemer Nettet blir en fundamental forutsetning for realisering.

Klient/tjener terminologi (tabell 7.1) API (Applications Programming Interface) Et sett med funksjoner og anropsprogrammer som gjør det mulig for klienter og tjenere å kommunisere Klient En nett-tilkoblet enhet som spør etter informasjon (vanligvis en PC eller en arbeidsstasjon som kan spørre i en database lagret på en tjener) Mellomvare Et sett med drivere, APIer eller annen programvare som forbedrer koblingen mellom en klientanvendelse og tjener. Tjener En datamaskin vanligvis en kraftig arbeidsstasjon eller ”mainframe” som inneholder info. som kan bli editert og behandlet av tilkoblede klienter. SQL (Structured Query Language) Et språk utviklet av IBM og standardisert av ANSI. Språket egner seg for å henvendelse til, opprettelse av, oppdatering og spørring i relasjonsdatabaser. (Referanse finnes på slide nr. 7.)

Klient-tjener omgivelser

Hva karakteriserer klient-tjener prinsippet? Vekt på brukevennlige applikasjoner Fokus på tilgang til sentraliserte databaser Man forplikter seg til åpne og modulært oppbygde applikasjoner. Nett-tilkobling blir fundamental for å få det hele til å virke

Klient/tjener applikasjoner Vekt på grafiske grensesnitt (GUI) for brukerne Databaseeksempel Database på tjener, applikasjoner (som SQL*) som gir adgang fra klient virker som “lim” og tillater forespørsler Applikasjonsprogram kan gå utlukkende på klient eller kan være delt mellom klient og tjener. *se f.eks. http://www.google.com/search?hl=en&lr=&oi=defmore&q=define:SQL

Generell klient-tjener arkitektur

Klient/tjener arkitektur for databaseanvendelser

Bruk av database

Klasser av Klient-tjener anvendelser Verts-basert prosessering Tjener-basert prosessering Klient-basert prosessering Kooperativ prosessering “Feit klient” eller “feit tjener”? Se figur 7.5

Figur 7.5 Klient og tjener klasser (a)

Figur 7.5 Klient og tjener klasser (b) (Eksempel på relativ “feit” klient)

3-nivå klient/tjener arkitektur

Mellomvare Standardiserte grensesnitt og protokoller mellom klienter og bakenforliggende databaser. Skjuler datakildenes kompliserte oppbygning for sluttbrukere. Kan brukes for et stort utvalg av klient/tjener løsninger. Alle anvendelser virker over en uniform (dvs. den samme) API.

Mellomvare arkitektur

Logisk illustrasjon av mellomvare

Mellomvaremekanismer (a) og (b)

Mellomvaremekanismer (c)

Basis “primitiver” for meldingformidling Req Conf Ind Resp og tilsvarende retur ..

Problemområder ved meldingsformidling Pålitelig versus upålitelig overføring. Pålitelig ustyr/tjenester garanterer leveranse og gir feilsjekkmekanismer og mulighet for retransmisjon, etc. Alternativt kan meldingen bli sent uten feilsjekk. (Dette reduserer kompleksiteten, men skyver ansvar for bekreftelse over på applikasjonen.) Ventende eller Ikke-ventende applikasjoner? Ikke-ventende applikasjoner er mer effektive, men er vanskelig å teste ut. Ventende (”Blocking”eller”synchronous”) blir stående å vente inntil kvittering blir mottatt.

Remote Procedure Call mekanismer

Klient/tjener binding “Nonpersistent binding” Vedlikeholder ikke tilstandsinformasjon. Forbindelser reetableres hvis nødvendig. Passer ikke for RPCer (Remote Procedure Calls) som blir brukt ofte av samme bruker. “Persistent binding” (vedholdende) Forbindelsen vedlikeholdes inntil prosedyren returnerer (avsluttes). Brukbar for anvendelser som foretar gjentatte henvendelser til remote procedures (applikasjoner som kjøres over nett).

Objekt-orienterte mekanismer Klients og tjener sender melding mellom objekter. Kan baserer seg på en underliggende meldingsegenskaper eller RPC struktur eller bli utviklet direkte på toppen av objektorienterte egenskaper i operativsystemet. Suksess avhenger av standardisering av objektmekanismen, men det eksistere fortsatt mange konkurrerende skjemaer: COM, OLE, CORBA IKKE SÅ RELEVANT PÅ DETTE KURSET!

Intranett Implementasjon av en internettbasert klient/tjener teknologi innenfor en bedrift, i motsetning til globalt (generell) bruk. Har vist seg meget suksessrik i sammenheng med fortaksintern databehandling.

Intranett: fordeler Rask prototyping Skalerer effektivt Små opplæringsbehov Kan bli realisert på mange forskjellige systemer Åpen arkitektur som tillater samvirke på tvers av plattform (f.eks. operativsystem). Støtter en rekke distribuerte tjenester Tillater integrasjon av tradisjonelle systemløsninger Støtter et stort utvalg av medieformer. Billig å implementere.

Intranet Web Web innhold Elektronisk post. Nettet kan bli brukt til effektivt å distribuere innhold på en måte som ikke krever opplæring (for nye brukere). Felles Web/Database løsning Det eksisterer mye verktøy for å realisere mellomvare mellom web tjenere og datakilder. Elektronisk post. “Network News” (se også slide nr. 31).

Felles Web/database løsning

Felles Web/Database realisering Fordeler Enkel administrasjon Utplassering Utviklingshastighet Fleksible måter å presentere informasjonen på. Ulemper Begrenset funksjonalitet Tilstandsløs operasjon gjør det vanskelig å “trace” hva som foregår.

Intranett: ulemper Lange uviklingsperioder. Vanskelig å dele opp applikasjonene samt å modifisere disse basert på brukereerfaring. Innsats trengs for å distribuere oppgraderinger til klientene. Vanskeligheter med å skalere tjenerne slik at de svarer til øket last. Medfører kontinuerlig krav/etterspørsel om kraftigere maskiner på kontorpult?

Andre Intranett-teknikker Elektronisk Post. Lukkede interne postsystemer (med kvittering for mottak, etc). Interne postlister. Network news (USENET) kan bli tilpasset for bruk i Intranett.(For en introduksjon til USENET se: http://www.faqs.org/faqs/usenet/what-is/part1/

Ekstranett “Web” Utvidere intranett konseptet til å bli en informasjonsformidler og tjenesteyter til et utvalg enheter på “utsiden”, for eksempel kunder og leverandører. Tillater selskaper å dele informasjon

Ekstranett-fordeler Reduserte kostnader Mer salgbare produkter Forbedret produktivitet Øket profitt Reduserte lagre Mindre tid før produktene når markedet

Metoder for å konvertere Intranett til Ekstranett Langdistanse modemforbindelse (oppringt) adgang. Sikret adgang via internett. Adgang over internett til en ytre (ekstern) tjener som har dublett av noen av selskapet intranettdata. Adgang via internett til en ekstern tjener som utsteder databaseforespørsler til interne tjenere. ”Virtual private network”