Forskningsmetode og referansebruk Lill Kristiansen, item.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
YouTube Amerikansk nettside Gratis Video og musikk
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Rett på sak.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Bokanmeldelser..
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Forskningsmetoder i informatikk
En måte å lese Bibelen på
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Kapittel 5 oppgave g Sett inn å sette (seg,) å sitte, å legge (seg), å
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Hvordan gjøre en god eksamen?
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Frøydis Hertzberg Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS)
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Den autentiske læringsdialogen
Om å skrive om litterære tekster
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Anette Kure Bibliotekar  Det dere gjør her ved Høgskolen er en forberedelse til og en øvelse i forskningsarbeid.  All forskning og alt akademisk.
Den nysgjerrige student: aktiv bidragsyter - ikke passiv mottaker
Muntlige presentasjoner
Prosjekt og forskningsrapport
Virkelighetskontrakt - når en tekst hevder å beskrive den virkelighet som er felles for forfatter og leser.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Essay er en skriftlig sjanger.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Kildekritikk Vibeke Bjarnø, avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Av Dan-Christian og Stein Jørgen Yrke: Produksjonsleder på Helseth Vi var på Helseth As. Helseth AS lager propeller til båter. De fleste kjøperne er.
10 regler for å skrive for web
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Et møte med Gud og andre troende
Resonnerende tekst.
REFERANSETEKNIKK Forelesning for: Spesialpedagogikk tirsdag tirsdag Anette Kure.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Hvilken del av “vær stille” forstod du ikke??
Fortelling Novelle Roman
“Disippel-høring”.
Forskningsetikk m.m. n Personopplysninger –Krav: Anonymitet - ikke oppgi navn!! - og HUSK: FEILEN KAN BLI ENDA MER KATASTROFAL DERSOM DERE HAR VALGT ALTERNATIV.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Finn puslespillbitene Å være kildekritisk til informasjon på nett.
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
23. Spillere For spillere i Postenligaen og 1.div.
Utarbeidet av Sissel Vestre
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
| Å argumentere kildekritikk og nettvett. Bruk av kilder i skriftlig arbeid.
Kilde-/litteraturliste
Hamar katedralskole Biblioteket
Informasjonskompetanse
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Prosjekt og forskningsrapport
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Gjennomgang før eksamen
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Forskningsmetode og referansebruk Lill Kristiansen, item

Hvorfor referanser? 1.Vise at man kjenner til og kan bygge på allerede kjent kunnskap 2.Dokumentere hva man selv har gjort (av både design, implementasjon og teori/analyse) slik at det kan brukes seinere av andre. Herunder kunne dokumentere hva man har lest seg til fra (flere) andre kilder, og hva man selv har konkludert og systematisert utfra det

Presisjon! Tenk kjemiforsøk Ikke skriv: –Blanda litt hvitt pulver oppi lunkent vann –MEN: Blanda 10gram salt (NaCl) oppi 1 l vann som holdt 40oC. Rørte i 1 min. med glassstav Ikke skriv: –Software fikk jeg av veileder, og det kjørte på en PC –MEN: Software var softprog ver.2.11 som kjørte på Pentium prosessor type op.sys mm

Hvordan skrive referansene i lista Flere måter å gjøre det på, men bruk en felles metode for alle ref. i hele oppgaven Referansene kan stå ordnet –enten alfabetisk etter forfatter –kronologisk etter publiseringsdato –eller kronologisk etter omtale i oppgaven Men det er viktigere at ref. er skrevet korrekt og entydig

Formelt oppsett (ett eksempel) [1] W.J. Book, “Modelling design and control of flexible manipulator arms: A tutorial review,” Proc. 29th IEEE Conf. on Decision and Control, San Francisco, CA, pp , [2] M Ozaki, Y. Adachi, Y. Iwahori, and N. Ishii, Application of fuzzy theory to writer recognition of Chinese characters, International Journal of Modelling and Simulation, vol. 18, page , [3] R.E. Moore, Interval Analysis, Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, Her er referanse [1] et ‘Proceedings Paper’, [2] er et ‘Journal Paper’ og [3] er en bok. For annen mindre formelt publisert materiale, bruk ‘beste evne’. HUSK: det viktigste er at en leser skal være i stand til å finne referansen entydig Suppler gjerne den formelle referansen med en URL. Ikke bruk bare URL! Publiseringssted er viktig!

Hvorfor skrive hvor ting er publisert (selv om du har en URL) En URL kan endre seg, det er nå en ting, men VIKTIGERE: Det er viktig informasjon om og hvor en artikkel er publisert –Ellers kan man ikke se forskjell på en skikkelig bok skrevet av en professor, og av en rapport som en 17åring har lagt ut på Internett –Formelt publisert materiale har gått gjennom kvalitetskontroll

Kompetansen til forfatteren For formelt publisert materiale, så er det en kvalitetskontroll i seg selv. I andre tilfeller: Vurder forfatterens kompetanse i det han skriver om: –Eks. ’Rikssynser’ Gisle Hannemyr er teknolog. Han har også uttalt seg om ’Internett og terror’. Journalister... –Vurder å bruke andre kilder som samfunnsforskere fra FFI, NUPI el. som terroreksperter –Særlig viktig i tverrfaglig arbeid

Presise referanser Andre skal kunne gjenfinne dine referanser De skal også kunne gå inn å se om du har tolket det du leste på en skikkelig måte, eller om du har lest artikkelen på en skeiv måte (’som Fanden leser Bibelen’)

’Korrekt gjengitt’ Det hender du leser noe i en kilde som ikke er 100% sant. F.eks. på en firmawebside: ’produktet er verdensledende’ –Skriv f.eks. : Produsenten selv sier i [1] at ’this product is world leading’, men jeg har funnet en uavhengig rapport [2] som rangerer dette produktet langt bak prod.2 [$] og prod. 3. [5].

’Korrekt gjengitt del 2’ Et sted finner du en påstand du mener ikke er helt sann. ’Man kan alltid bruke...’ Ta avstand fra påstanden på en korrekt måte. IKKE SKRIV: NN i [8] skriver at man nesten alltid kan bruke SKRIV: NN i [8] skriver at man ’alltid kan bruke’, men jeg har funnet et eks. fra [9] som viser at det er feil. Nemlig....