Scenarieprosess august 2005

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Samarbeid for suksess - universitetssykehusfunksjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Hestnesutvalget august 2005
Page 1 Realfagsutdanning mot 2010 Hva bør et realfaglig fakultet ta hensyn til? Per O. Aamodt NIFU STEP.
Rune Nilsen prorektor.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
1 Professor Bjarne A. Foss Gassteknisk Senter NTNU – SINTEF.
1 Litt om NTNU og NT strategi, mål, handlingsplaner Infodag for PhD-studenter ved NT Dekanus Bjørn Hafskjold Mer info finner du her:
Hva betyr samarbeidsavtalene for NTNU –
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Styreseminar ILN Paris september Hvorfor er vi her?
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Forskningsstrategi. Noen av strategiens målsettinger være en forskningsinstitusjon på internasjonalt nivå og ledende på utvalgte områder utvikle samarbeid.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Det historisk- filosofiske fakultet Dekan Gunnstein Akselberg Voss 24. oktober 2005.
Forskerutdanning og forskerskoler ved UiB. Forskerutdanningen ved UiB Rammeverket for PhD-utdanningen er institusjonelt og skal sikre en forskerutdanning.
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
1 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte ved NTNU.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
1 Institutt for materialteknologi Styringsdialog høst 2006.
NTNU – samarbeid med bransjen Fremtidens byggstudium Møte i policygruppe for bransjekontakt 14.oktober Tore Hoven Styreleder NLR.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
1 Mai 2013 Utdanning og læringsmiljø. 2 Mai 2013 Utdanningsmål Relevant og anerkjent høy kompetanse Kvalitet på høyt internasjonalt nivå Utvikle kritisk.
Samspill mellom utdanning og arbeidsliv for økt innovasjonskraft Råd for samarbeid med arbeidslivet – RSA NTNU 14. August 2013 Anthony Kallevig, LO A.Kallevig,LO1NTNU.
Kunnskap for en bedre verden Hvordan skal vi gjøre jobben vår i 2060?
Kunnskap for en bedre verden Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland EiT-leder.
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
1 Introduksjon Mai INTRO Mai 2013 Om NTNU Om NTNU NTNU har hovedansvar for den høyere teknologiutdanningen i Norge. I tillegg til teknologi og.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Mandat og rammeverk for evalueringen
Det integrerte universitetssykehuset
Status HP Utdanning og læringskvalitet
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Statssekretær Jens Revold
Strategi for Nord universitet 2020
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Overordnet strategi SV-fakultetet
Universitetet i Stavanger Profil Merkeverdi Markedsposisjon Betyr det noe, og hvordan jobbe med det? Inge Jan Henjesand Leder forsknings- og innovasjonspolitikk.
Prodekan bachelorutdanning IV
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Prosjekt internasjonalisering
Utskrift av presentasjonen:

Scenarieprosess august 2005 www.ntnu.no/2020

Scenarieworkshop, utdanning: Hensikt: Arbeide med hvordan NTNU kan være i 2020 mht profil og størrelse. Se på konsekvenser av ønsket framtid. Hva vil være mest styrende for utviklingen? Prosess: Workshop 24.08-25.08 med Utdanningsutvalget og Hestnesutvalget II, studenter, m.fl. Bakgrunnsstoff: Bakgrunnsnotat fra Agendum med gjennomgang av tilgjengelige rapporter Statistikk fra Studieavdelingen om søkertall, utenlandsstudenter, gjennomstrømming etc. Rapport fra Hestnes II utvalget med forslag til tiltak Utkast utdanningsstrategi

Faktorer og Aktører NTNU Arbeidsliv Studenter Konkurrenter UoH institusjoner i Norge og andre land Demografi Trender i etterspørsel Livslang læring Behov i næringsliv og offentlige virksomheter Overnasjonal politikk Flernasjonale markeder Arbeidsliv Studenter Konkurrenter Internasjonalt NTNU

Hva kjennetegner NTNU i 2020? Konklusjoner etter samlingen, fokus på utdanning: Hva kjennetegner NTNU i 2020? Kvalitet/internasjonal konkurransedyktighet Relevans Innovative arbeidsformer Levende campus Tverrfaglighet Forskningsbasert undervisning Andre som var sterkt fremme: allianser, ledelse, styrt svak vekst

Stikkord som utdyper punktene: Kvalitet / internasjonal konkurransedyktighet Hestnesutvalgets forslag til indikatorer: Rekruttering av de beste studentene Rekruttering av de beste kandidatene til vitenskapelige stillinger Publikasjoner i anerkjente tidsskrifter med referee og bøker på anerkjente forlag Siteringer ”Peer review” av fagmiljøer/fagevalueringer Utdanningskvalitet målt gjennom gjennomføringsgrad, resultater, sensorvurderinger, trivselsundersøkelser, etc. Antall PhD-kandidater, gjennomføringsgrad etc. Utdanningens relevans i forhold til arbeidsmarkedets behov og ønsker Etterspørsel etter kandidater utdannet ved NTNU Grad av utveksling med anerkjente universiteter internasjonalt Patenter – nyskaping

Kvalitet / internasjonal konkurransedyktighet, forts. Andre momenter: Velge bort forskningsmiljøer og studieprogram Språk – engelsk høyere grad Lønn, betingelser, incentiver MsC NTNU SFU, SFI, SFF, internasjonale programmer ( 17 i 2005) Adgangsbegrensing Økt kvinneandel Økt rekruttering fra minoritetsbakgrunn Samarbeid med forskningsinstitusjoner, spesielt SINTEF Intern mobilisering

Kvalitet / internasjonal konkurransedyktighet, forts. Andre momenter: Faglig ledelse og lederutvikling Tilbud om kompetanseutvikling God forvaltning av menneskelige ressurser (dreining av fagprofil) Gode strategiprosesser med eierskap Indikatorer, kvalitative og kvantitative Målstyringssystem, prioritering med ressurstildeling God omstillingsevne – nye fagtilbud erstatter gamle – styrt avvikling Effektiv, kompetent administrasjon

Relevans Profesjonstilnærming Behov i samfunnet – utdanningskonsept – produkt/fag (små fag i større sammenheng, bredde/dybde) - relevans Samspill teori, forskning og praksis, i og etter studiet Nær kontakt student og forsker Nærhet til samfunn og arbeidsliv Nisjer innen nye kunnskapsnæringer EVU Aktiv alumni politikk/strategi Premissgiver

Innovative arbeidsformer Studentaktiv forskning; integrert i utdanning EiT, Læringsassistenter (LAOS), etc PBL, Kreative i team, kunst og kulturfagene med Aktiv bruk av laboratorier Praksis og aktiv bruk av omgivelser Simulering, visualisering Differensiert læring

Levende campus 24/7 Studenter (og forskere) fra hele verden Laboratorier, EU sertifiserte Forskerhotell Læringssenter Uformelle møteplasser Fleksible romløsninger/bygg Innovation Village, næringspark Studentsenter/aktiviteter/Samfundet/Uka/ISFiT/NTNUI Boliger Grønn struktur og uterom Sentrumsnær

Tverrfaglighet Verdikjede Nye fagkombinasjoner, bærekraftige hybrider, integrasjon mellom hovedprofil og HF/SV-fagene Converging technologies MTO (menneske-teknologi-organisasjon) Nanoteknologi, bioteknologi, biopsykologi, energiteknologi, medisinsk teknologi, forskningsjournalistikk, juskoblinger, helseøkonomi, koblinger med kunst, osv Koblinger til etikk ”byråkrat” utdanning (nye fagkombinasjoner for det offentlige, nasjonalt og internasjonalt) Flere hybrid fag? (generalister som spesialister?) Innovasjon Moduler

Forskningsbasert undervisning Anerkjent forskningsuniversitet Rekruttere mer til Ms og PhD, med Ba som i dag Forskningsrelatert Ba utdanning, forskningsbasert Ms utdanning Øke PhD produksjon, øke status Kunstfaglig doktorgrad Samarbeid/arbeidsdeling med høyskolene om Ba utdanning Forskergrupper med studenter og stipendiater Bedre koordinering av ressurser mellom fakultetene

Internasjonalt fremragende EKSTERN POSISJONERING: Viktigste eksterne faktorer NTNU 2020 Internasjonalt fremragende EKSTERN POSISJONERING: Kvalitet/internasjonal konkurransedyktighet Relevans Innovative arbeidsformer Levende campus Tverrfaglighet Forskningsbasert undervisning Grad av usikkerhet Betydning for NTNU INTERN MOBILISERING Strategiske tiltak Betydning for NTNU Grad av risiko Tiltak og risiko Viktigste interne tiltak