Praksisoppfølging i GLU Organisering, ressurser, fordeling… Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, Vibeke Bjarnø
Praksisoppfølging – hvordan? — Bakgrunn: — Ekstra ressurser til GLU bevilget fordi det er dyrere å ha to løp — Utfordring i Stortingsmeldinga: tettere kobling mellom utdanning og praksisfelt — Vi valgt å bruke mer ressurser til praksisoppfølging — Nødvendig avklaring: Blir de ekstra ressursene brukt hensiktsmessig?
Ressurser: GLU ≠ ALU — ALU ressursene følger studenten: 3at pr student — GLU ressursene følger i hovedsak gruppa: — 2X30min pr student til kontaktlærersamtaler — 7at til praksisoppfølging på skole — 1at til vurdering — Hvis ekstra oppfølging på skole, ytterligere 7at — Legges kun inn der ekstra oppfølging er gjennomført, ”betaling i ettertid” Antall studenterEn skoleoppfølgingTo skoleoppfølginger 42X30min X 4stud + 7t + 1t = 12at12at + 7at = 19at 32X30min X 3stud + 7t + 1t = 11at11at +7at = 18at 22X30min X 2stud + 7t + 1t = 10at10at + 7at = 17at
Ideell løsning på lang sikt? Utgangspunkt som vi tror er realistisk: 5 stk. praksisoppfølging innen 4 år Tidlige tanker har vært – men ikke sikkert gjennomførbart!? Praksis i fag - jobbe mot at besøk fra lærere i alle fag innen utdanningsløpet Pedagogikklærerne ut en gang pr gruppe innen tre første år Mulig å organisere da gruppene endres hvert år? Praksiskoordinatorer fra pedagogikk tilknytta hvert studieår og hvert program Utarbeide et skriv for ansvar og oppgaver Praksiskoordinatorene danner et nettverk som bistår hverandre
Studiefag eller kontaktlærer på praksisoppfølging? GLU trinnDagerOppfølgingVurdering/tanker 1 år301 dagHolder med en dag, flerfaglig fokus, godt egna for å bruke kontaktlærer til oppgaven. ”Bli kjent med studenten”. Refleksjonsdager. 2 år301+1 dagPraktisert i år at kontaktlærer reiser ut to ganger. I tidligere diskusjoner ble to dager ute begrunna med at alle skulle få oppfølging i sitt nye fag. Hva er hensiktsmessig? Refleksjonsdager. 3 år301+1dag?Oppfølging av studiefag? Kontaktlærers rolle? Skal vi ha kontaktlærer? En eller to dager i praksis? Ikke refleksjonsdager. 4 år/1 år master100 dager?Tenker at vi ikke rekker å ha oppfølging ved utreise – nok med refleksjonsdag eller praksisoppsummering?
NB! Slik skissert i maksvarianten her kan indikere 6 dager praksisoppfølging, ikke ressurser til mer enn maks 5 – må velge GLU trinnDagerOppfølgingVurdering/tanker 1 år301+1 dag?Ekstra oppfølging «på regning». Samme lærer/kontaktlærer? 2 år302 dager (eller 1+1) Praktisert i år: Kontaktlærer på høsten. Fagene får reise ut på våren etter eget ønske. Det kan være gunstig å lande på et prinsipp: skal kontaktlærer følge opp gruppene to ganger (mange skryter av effekten av den andre oppfølgingen), eller er det viktigere at studentene får «bredere» oppfølging? 3 år301+1 dag?Oppfølging fra kontaktlærer på høsten. Oppfølging fra det andre faget på våren? 4 år/1 år master10