Praksisoppfølging i GLU Organisering, ressurser, fordeling… Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, Vibeke Bjarnø 21.03.12.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Advertisements

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Fra prøving og feiling til
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Praksisopplæringen – hvordan heve kvaliteten på praksis?
Etikkutvalg for fagskolen
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Fra prøving og feiling til
Veien til læreryrket…….. Differensiering i de nye grunnskolelærerutdanningene Liv Reidun Grimstvedt dekan Avdeling for lærerutdanning og kulturfag.
Pedagogisk analyse.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
1 TUD – erfaringer og problemstillinger sett fra kommunehelsetjenestens side Trond Hatling.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Drift av Vmware ESX Server for HiST
Resultater Kundesenter
FORTSETT SETNINGENE. 1. Hun har et hus For fire måneder siden
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Høgskolen i Oslo IKT – kommende utfordringer Hvilke utfordringer står vi overfor i neste studieår for å styrke integreringen av pedagogisk bruk av IKT.
Avklaring av begreper - roller
Lysbilder til samarbeidsmøtet
Teamarbeid ved Avdeling for IT: Utarbeidelse av handlingsplaner Jan Høiberg Personalseminar, Hydra,
Veiledning av studenter
”Forskningsbaserte studieprogram: fakta, fiksjon og/eller floskel?” Dag L. Aksnes.
RHS-Seminar Alexandra
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Hva er en artikkel?.
Månedsbrev Smørblomst
Månedsbrev fra Sjøsprøyt April 2011
Belgia jøiooijoijol Utdanningssystem og karriereveiledning i Belgia – EU perspektiv og en smak av trøndertilbud.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Hva er profesjonsretta forskning? Seminar om forskning for, i og på profesjoner – og om annen profesjonsrelevant forskning – Vibeke Bjarnø, Fakultet.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Matt 28:18 Og Jesus trådte fram, talte til dem og sa: Meg er gitt all makt i himmel og på jord! 19 Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Mer praksis – bedre lærere?
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Drop-In metoden i skolen
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Undersøkelsen vår 2013 Spesialundervisning. Hvem har svart? Barneskoler 22 stk Ungdomskoler 3 stk Kombinertskoler 4 stk  Ca 32 % av skolene i Bergen…..
Camilla Haugland Seksjon opptak og tilrettelegging
29. juli 2014 Silje Winther Seksjon for studentinformasjon og opptak
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Velkommen til studiestart 4. år!
OsloMet – storbyuniversitetet
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Praksisoppfølging i GLU Organisering, ressurser, fordeling… Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, Vibeke Bjarnø

Praksisoppfølging – hvordan? — Bakgrunn: — Ekstra ressurser til GLU bevilget fordi det er dyrere å ha to løp — Utfordring i Stortingsmeldinga: tettere kobling mellom utdanning og praksisfelt — Vi valgt å bruke mer ressurser til praksisoppfølging — Nødvendig avklaring: Blir de ekstra ressursene brukt hensiktsmessig?

Ressurser: GLU ≠ ALU — ALU ressursene følger studenten: 3at pr student — GLU ressursene følger i hovedsak gruppa: — 2X30min pr student til kontaktlærersamtaler — 7at til praksisoppfølging på skole — 1at til vurdering — Hvis ekstra oppfølging på skole, ytterligere 7at — Legges kun inn der ekstra oppfølging er gjennomført, ”betaling i ettertid” Antall studenterEn skoleoppfølgingTo skoleoppfølginger 42X30min X 4stud + 7t + 1t = 12at12at + 7at = 19at 32X30min X 3stud + 7t + 1t = 11at11at +7at = 18at 22X30min X 2stud + 7t + 1t = 10at10at + 7at = 17at

Ideell løsning på lang sikt? Utgangspunkt som vi tror er realistisk: 5 stk. praksisoppfølging innen 4 år Tidlige tanker har vært – men ikke sikkert gjennomførbart!? Praksis i fag - jobbe mot at besøk fra lærere i alle fag innen utdanningsløpet Pedagogikklærerne ut en gang pr gruppe innen tre første år Mulig å organisere da gruppene endres hvert år? Praksiskoordinatorer fra pedagogikk tilknytta hvert studieår og hvert program Utarbeide et skriv for ansvar og oppgaver Praksiskoordinatorene danner et nettverk som bistår hverandre

Studiefag eller kontaktlærer på praksisoppfølging? GLU trinnDagerOppfølgingVurdering/tanker 1 år301 dagHolder med en dag, flerfaglig fokus, godt egna for å bruke kontaktlærer til oppgaven. ”Bli kjent med studenten”. Refleksjonsdager. 2 år301+1 dagPraktisert i år at kontaktlærer reiser ut to ganger. I tidligere diskusjoner ble to dager ute begrunna med at alle skulle få oppfølging i sitt nye fag. Hva er hensiktsmessig? Refleksjonsdager. 3 år301+1dag?Oppfølging av studiefag? Kontaktlærers rolle? Skal vi ha kontaktlærer? En eller to dager i praksis? Ikke refleksjonsdager. 4 år/1 år master100 dager?Tenker at vi ikke rekker å ha oppfølging ved utreise – nok med refleksjonsdag eller praksisoppsummering?

NB! Slik skissert i maksvarianten her kan indikere 6 dager praksisoppfølging, ikke ressurser til mer enn maks 5 – må velge GLU trinnDagerOppfølgingVurdering/tanker 1 år301+1 dag?Ekstra oppfølging «på regning». Samme lærer/kontaktlærer? 2 år302 dager (eller 1+1) Praktisert i år: Kontaktlærer på høsten. Fagene får reise ut på våren etter eget ønske. Det kan være gunstig å lande på et prinsipp: skal kontaktlærer følge opp gruppene to ganger (mange skryter av effekten av den andre oppfølgingen), eller er det viktigere at studentene får «bredere» oppfølging? 3 år301+1 dag?Oppfølging fra kontaktlærer på høsten. Oppfølging fra det andre faget på våren? 4 år/1 år master10