Skrekkromantikken LoB1 – 21.03.12 – HR.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Advertisements

HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Ungdom og misjon! Er de i det hele tatt interessert?
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Ordspr./ proverbs 4,18 Rettferdiges sti er som morgenens lysskjær, det vokser til det blir høylys dag. The way of the righteous is like the first gleam.
«Åpne din munn for dem som er tause, tal saken for dem som holder på å gå til grunne» Salomos ordspråk 31:8.
Perioden ideene personene
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
POWER EVANGELISM Healing On The Streets – Oslo * Vitnesbyrd fra HOTS
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
Gitte Holten Ingerslev - DPU Tekst Forskerens og didaktikerens blik på mødet mellem tekst og læser.
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Deg være ære, Herre over dødens makt!
Betydning av prosjektkompetanse
Forelesning SGO 2300 Bjørnar Sæther
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Enevelde og opplysningstid
Romantikken ABI – 9. april 2013 – HR.
Romantikken ABI – – HR.
Skrekk- romantikken HR/JBI 6. april 2011.
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
Skriverammer FORSLAG TIL SKRIVERAMME ENGLISH AS A WORLD LANGUAGE
Kulturteori
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Repetisjon og fortsettelse!
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt – uten partenes valg Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
… Gud ikke er stor For opptak:
Misjon – å krysse grenser
What is Signed English (SE)? Patricia Pritchard cand polit Audiopedagog Statped vest.
Gammelegyptisk religion Saphinaz-Amal Naguib. Predynastisk tid ca fvt Arkaisk tid (1.-2- dynasti) ca fvt Det Gamle Riket (3.-6.
Linked Data 2: Hvordan KoG31 Uke 8, 2013.
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Sjekk bibelen. Joh Men da det alt var midt i høytiden, gikk Jesus opp i templet og lærte. Judeerne undret seg og sa: Hvor har han skriftkunnskapen.
Fortell Ham alt Mark Teksten 25Der var også en kvinne som hadde hatt blødninger i tolv år. 26Hun hadde lidd meget under mange leger. Alt det.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
SoMe – dei nye privatarkiva?
Find Fraud B4 it Finds You!
Type: Preken Emne: Bønn for unådde Tekst: Joh Sanger før:
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Penny: «Hvorfor fortalte du ikke sannheten
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Ulike måtar for bruken av pronomen
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Faste - på vei mot påske Luk Faste - på vei mot påske Luk
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
CAMPAIGNING From vision to action.
Using nursery rhymes and songs
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Er han god, da vil han. Kan han så vil han
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Godt grep – presentasjon
Misjon – å krysse grenser
The Gains from International Trade
SS-generasjonen HL-senteret,
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Ha evig liv Joh
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
Utskrift av presentasjonen:

Skrekkromantikken LoB1 – 21.03.12 – HR

Drøft hvorfor skrekkromanen som sjanger oppstår på mot slutten av 1700-tallet og hvorfor mennesker frivillig lar seg skremme av slik litteratur.

Analytisk skille mellom den svarte romantikken (skrekklitteratur) den grønne romantikken (naturlyrikk, hyllest til nasjonen m.m.) den røde romantikken (om kjærlighet)

The Grand Tour John Dennis: The Grounds of Criticism in Poetry (1704) Et nytt blikk, en «ny» opplevelses-dimensjon Det sublime: dødens og ekstasens estetikk

DET SKJØNNE Klart, tydelig Harmonisk Fredelig Glede Klare former Det kjente Det jevne Innen faste grenser Naturtro etterligning Lett å høre og se Det tamme Bondegårder, sivilisasjon Vise fram livets gleder DET SUBLIME Sterkt, intenst Rystende, overveldende Kaotisk Gys, sjokk Umåtelig, formløst Det ukjente Det ekstreme Grensesprengende Uttrykksfullt På grensen av det sansbare Det ville og ukontrollerte Fjellmassiver, lyn, storm, løver Ekstatisk, men nær døden

James Fenimore Cooper: The Last of the Mohicans: A Narrative of 1757 (1826) Michael Mann: The Last of the Mohicans (1992)

«Tanken om det sublime var fra begynnelsen av tilknyttet en religiøs kontekst, men i romantikken ble det sublime sekularisert og knyttet til den romantiske subjektforestillingen.» (Hognestad 1999 s. 18) Opplevelse av det ufattelige – men løskoblet fra teologi, ren estetikk Sekularisering -> fra religiøs til estetisk skjelving Edmund Burke: A Philosophical Enquiry into the Origin of our Ideas of the Sublime and Beautiful (1757)

Victor Hugo

Eugène Delacroix

John Martin Byron

Carl Wahlbom Marcus Larson

James Ward

Ca. 1765-1840: Skrekklitteraturen er blant de mest leste/populære bøkene i Storbritannia og flere andre europeiske land Den gotiske roman: en suksessrik sjanger

Drøft hvorfor skrekkromanen som sjanger oppstår på mot slutten av 1700-tallet og hvorfor mennesker frivillig lar seg skremme av slik litteratur.

Hva er en skrekkroman? Eksempler som kan brukes Hvilke samfunnsendringer pågikk som er relevante? Litteratur som symptom eller «alarmsystem»

Allmenne, evigmenneskelige problemer – men fra 1700-tallet brukes romanen?

Spekulativ fiksjon As if …

Horace Walpole: The Castle of Otranto (1764) Clara Reeve: The Champion of Virtue (1777; senere ble tittelen endret til The Old English Baron) William Beckford: Vathek (1782) Sophia Lee: The Recess, or a Tale of Other Times (1783-85) Charlotte Smith: Emmeline: The Orphan of the Castle (1788), The Old Manor House (1793) Ann Radcliffe: The Castles of Athlin and Dunbayne (1789), The Mysteries of Udolpho (1794) Eliza Parsons: The Castle of Wolfenbach (1793)

Større økonomisk og sosial trygghet for borgerskapet Gir en tryggere hverdag sterkere behov for «farlige» (= ufarlige) emosjonelle rystelser? Lystangst Eskapisme

Andelen kvinnelige lesere øker radikalt En god del kvinnelige forfattere – skrev til kvinner Kvinnelige grunner til redsel? Frykten for (seksuell) vold

«[D]e gotiska inslagen framhäver den kvinnliga karaktärens klaustrofobiska känsla av att vara inspärrad i patriarkatets fängelse» (Wijkmark 2009 s. 12)

«Warner reveals […] connections to current ideas about sexuality and power»

Johann Heinrich Füssli: «Marerittet» (1781)

«Oppdagelsen» av det underbevisste S. Gill: William Wordsworth: The Prelude (1991): «European Romanticism is many things, but uniting all literatures and genres is a fascination with the mysteries of the human mind.» (s. 1) Det fortrengtes tilbakekomst?

Det «ytre» og «indre» monster

Katolske munker viser seg å være djevler i munkekutte Sekularisering En del av de engelske skrekkromanene har en sterk anti-katolsk holdning Katolske munker viser seg å være djevler i munkekutte M. G. Lewis: The Monk (1796) – «offers an extreme picture of how power, perhaps especially the power held by spiritual figures, can corrupt absolutely» (Boxall 2006 s. 76)

Døden som problem i et sekularisert samfunn Kunstneriske forkledninger av menneskets paralyserende angst overfor døden (antakelig større for det sekulære menneske enn for det religiøse)

Den franske romantikeren François-René Chateaubriand hevdet at det var sekularisering som hadde ført til at skrekkromantisk litteratur oppstod: Folk trodde ikke lenger på helvete som et sted for fysisk pine og straff, men følelsene knyttet til helvete som et sted med skrekk og lidelse fantes likevel hos folk, uten å ha noe bestemt holdepunkt Derfor ble disse følelsene nedfelt i skjønnlitteraturen som en slags erstatning Skrekken er dermed i mennesket, ikke utenfor det

Frihet fra tradisjonene Skrekklitteraturen viser mennesker som er skrekkelig frie – til å handle edelt, eller til å begå de verste ugjerninger Leserne konfronteres i skrekklitteraturen med frihetens utrygghet Et verdisystem smuldrer opp og personene befinner seg i et moralsk ingenmannsland

Colin Campbell (1987): The romantic ethic and the spirit of modern consumerism. Oxford: Basil Blackwell. Campbell kobler sansen for det skrekkelige i lyrikk (kirkegårslyrikk) og romankunst på 1700-tallet til religionens minkende rolle. De sterke religiøse følelsene knyttet til frelse og fortapelse mistet noe av sitt fundament. Derfor vendte folk seg andre steder for å få en tilsvarende emosjonell intensitet. I England og andre land var puritanismen på tilbaketog, og det det var spesielt puritanismen som hadde “developed a ’taste’ for the strong meat of powerful religious emotion, and when their convictions waned, seeking alternative fare with which to satisfy their appetite.” (s. 134)

Naturvitenskapenes betydning øker I Mary Shelleys Frankenstein er det etter hvert hele menneskehetens skjebne som står på spill. Vitenskapsmannen Frankenstein blir fristet til å gi monsteret en kvinnelig partner, mot at Frankenstein selv og hans familie skal være trygge mot overfall fra monsteret. En kvinnelig partner betyr at det kan komme monster-barn ... En vitenskapsmann ute av kontroll Frankenstein og andre romanhelter i skrekklitteratur straffes for sitt vitebegjær, for å ville kjenne de dypeste hemmeligheter i tilværelsen

Revolusjonstider Den franske revolusjon i 1789 viste en latent trussel i ethvert samfunn, selv det mest toppstyrte og diktatoriske, nemlig sammenbrudd i de sosiale strukturene (Duperray 2000 s. 6) Når den sosiale orden bryter sammen, gjør de bakenforliggende verdiene det også «Morality and monstrosity were two hallmarks of 18th century aesthetic judgement» (Fred Botting) Tekstene viser f.eks. tyranniets fordervelse av både tyrannen og ofrene

David Punter: The Literature of Terror (1980) Borgerskapets psykiske bearbeidelse av egen utrygghet: «The Gothic novel embodied their [borgerskapets] suppressed fears of a world, already there and already operating, but operating by laws they did not comprehend or know how to control.»

Den industrielle revolusjon Arbeiderklassen vokser, blir fattigere og mer truende

Franco Moretti: Signs taken for wonders: On the sociology of literary forms (1983) «The monster expresses the anxiety that the future will be monstrous. […] The monster, then, serves to displace the antagonisms and horrors evidenced within society outside society itself.» (s. 84) «Like the proletariat, the monster is denied a name and an individuality. He is the Frankenstein monster; he belongs wholly to his creator (just as one can speak of a ‘Ford worker’).» (s. 85) Monsteret er skapt – det er et produkt som det blir umulig å kvitte seg med og som truer

Frankensteins monster = den truende arbeiderklassen «the factories would undoubtedly multiply the feared ‘race of devils’ [i Frankenstein] to an infinite number » (s. 90 «Mary Shelley wants to convince us that capitalism has no future: it may have been around for a few years, but now it is all over.» (s. 89) Den borgerlige og individuelle frihet er truet

Skrekkforfatteren Charles Robert Maturin, kjent for romanen Melmoth the Wanderer (1820) understreket hvor viktig skrekken var for å skape en intens følelse for leseren: «I question whether there is a source of emotion in the whole mental frame so powerful or universal, as the fear arising from objects of invisible terror.» «The oldest and strongest emotion of mankind is fear, and the oldest and strongest kind of fear is fear of the unknown» (H. P. Lovecraft)