Kapittel 14: Køteori Åpenbare anvendelser i praksis

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Del 2: Personlig økonomi.
Advertisements

Norwegian Ministry of Labour and Government Administration Omstilling og inkluderende arbeidsliv Eirik Lae Solberg statssekretær Sørmarka
1 Sannsynlighetsregning Gjenfinningssystemer og verktøy II Jon Anjer.
Utgifter og kostnader Utgift: Kjøp av ressurser, målt i penger
Hvorfor det ikke er så lurt at pengene følger eleven
Transaksjonskostnader
Produktkalkulasjon Læringsmål i kapitlet:
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
STORE ER DE OG UTE STÅR DE En undersøkelse om oppbevaring av store løse gjenstander ved SIKA-museene.
Markets for Factor Inputs
The Travelling Salesperson. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Et forsyningsskip skal starte fra VestBase for å betjene 10 forskjellig installasjoner.
Markeder med asymmetrisk informasjon
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Kapittel 9: Lønnsomhetsvurderinger av lån
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Kap. 3: Beslutningsanalyse
SAMMENLIKNING KLIKKPRIS AVTALE MED RENT-A-PRINTER LEIE AVTALE
Del 2: Personlig økonomi.
Kap 4 Investment-consumption decision model
Produktvalg Læringsmål:
Kap 09 Kontinuerlige fordelingsfunksjoner
Grunnleggende matematikk
Kommunal- og samfunnsøkonomiske effekter av boligsosial politikk Husbanken 22. Juni 2011 Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning.
Kapittel 6: Lagermodeller
© 2008 Prentice-Hall, Inc. Kapittel 16 To accompany Quantitative Analysis for Management, Tenth Edition, by Render, Stair, and Hanna Power Point slides.
Module 4: Company Investment Decisions Using the WACC
Module 2: Fundamentals of Corporate Investment Decisions
Binomiske trær Chapter 12.
Kapittel 14 Simulering.
Kapittel 8 - Utskiftingskalkyler
Kapittel 7: Prosjektanalyse og evaluering
Kapittel 6: Lagermodeller
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Om Øvelse 7 Stoff relatert til øvelse 7 Generering av tilfeldige tall Bruk ting vi har lært før.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Tildeling av lasterom. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Et bulkskip skal lastes med tørrlast til Ghana. En ønsker å frakte totalt 4 ulike varetyper.
P-MP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Lokalisering og minimum maxavstand. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 I mange situasjoner ønsker en å finne lokaliseringer som minimerer maksimalavstanden.
UFLP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Lokaliseringsmodell med kapasitetsbegrensinger. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde.
Maks resultat og maks oppfylte kundekrav. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 9, men benytter nå nettopriser for varene. (Antar.
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Oppgaver 1)Vi anser hvert av de seks utfallene på en terning for å være like sannsynlig og at to ulike terningkast er uavhengige. a)Hva er sannsynligheten.
Kontrollregler Z- tabell Kontrollregler Tillatt totalfeil
Datafangere Introduksjon. Datafangst Informasjon = svar på spørsmål Hvilket spørsmål skal vi ha svar på? Hvilke data skal vi registrere? Hvordan skal.
INF 295 Algoritmer og datastrukturer Forelesning 7 ADT Lister, Stakker og Køer Hans Fr. Nordhaug (Ola Bø)
INF 295 forelesning 13 - kap 6 Prioritetskø (Heap) Hans Fr. Nordhaug (Ola Bø)
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Kommunal- og samfunnsøkonomiske effekter av boligsosial politikk Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning.
Diskrete stokastiske variable
Lokalisering i to-delt graf. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi skal nå beskrive en transhipmentmodell med to varesorter som skal leveres fra to fabrikker.
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Avtale om pensjonistavlønning
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen, Vurdering 2.
SIB5005 BM3 - Miljøteknikk: “Masse- og energioverføring”H. Brattebø, Inst. for vassbygging, NTNU 1 SIB 5005 BM3 Miljøteknikk Masse- og energioverføring.
Presentasjon av data: deskriptiv statistikk
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
UFLP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
På sporet av den tapte tid
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 14: Køteori Åpenbare anvendelser i praksis Dansk statistiker A. K. Erlang ute med tidlige anvendelser for telefonsystemer Kostnader i køproblemer: Ventekostnader Betjeningskostnader Må avveies mot hverandre

Ventekostnader og betjening Servicenivå Forventet totalkostnad Betjeningskostnad Ventekostnad * Optimalt service nivå

Eksempel 5 fartøyer kommer for lossing hver 12. time. Vente-kostnader kr 1 000 pr. time. Lønn: kr 6 000 pr. skift

Egenskaper ved et køsystem Ankomstprosess Sannsynlighetsfordeling Poisson En annen fordeling Størrelse på kundegrunnlag Begrenset Ubegrenset Ankomster Tilfeldig Faste

Ankomstprosess Vanligvis antas det at ankomstene er Poisson fordelt:

Egenskaper ved køsystemet Vi kan bruke Appendix for å finne e– Hvis  = 2, finner vi verdier for X = 0, 1, og 2

To eksempler på Poisson fordeling Sannsynlighet = P(X) = e - x X! Sannsynlighet Sannsynlighet  = 2 fordeling  = 4 fordeling

Egenskaper ved køen Atferd i køen Egenskaper ved køen Stiller seg i køen, og venter på betjening balking; vil ikke stille seg i kø renege; forlater køen Egenskaper ved køen Er køen av begrenset eller ubegrenset størrelse Service prioritet FIFO Annen (lov å snike – legevakt)

Egenskaper ved køen Betjeningsfasiliteter Antall faser i køen Antall betjeningsstasjoner, en eller flere Antall faser i køen Enkel (forlater køen etter å ha blitt betjent) Multippel – stiller seg i ny kø Betjeningstiden Negativ eksponentialfordeling Annen (for eksempel fast)

Egenskaper ved køsystem Single-Channel, Single-Phase System Arrivals Departures after Service Queue Service Facility Single-Channel, Multiphase System Arrivals Departures after Service Queue Type 1 Service Facility Type 2 Service Facility

Egenskaper ved køsystem Multichannel, Single-Phase System Arrivals Queue Service Facility 1 Departures after Service Facility 2 Service Service Facility 3

Egenskaper ved køsystem Multichannel, Multiphase System Arrivals Queue Departures after Service Type 2 Service Facility 1 Type 2 Service Facility 2 Type 1 Service Facility 2 Type 1 Service Facility 1

Eksempel på betjeningstid Sannsynlighet (betjeningen tar lenger tid enn X minutter) = e- x for X 0 = Gjennomsnittlig betjeningskapasitet pr. minutt (for Intervall på 1 minutt) Sannsynlighet Gjennomsnittlig betjeningstid 20 minutter Gjennomsnittlig betjeningstid 1 time 30 60 90 120 150 180

Kendall notasjonen Vi bruker ofte 2 symboler for å beskrive et køsystem: Eksempel M/M/1 – Poisson fordelt ankomst og betjening (M) og en betjeningsstasjon Arrival Service Time Number of Service Distribution Distribution Channels Open

Egenskaper ved enkel modell 1. Ankomster betjenes etter FIFO-prinsippet 2. Ankomstene er uavhengige 3. Ankomstprosessen er Poisson fordelt, og kundegrunnlaget stort 4. Betjeningstiden varierer, men gjennomsnittstiden er kjent 5. Betjeningstiden er negativt eksponentialfordelt 6. Betjeningskapasiteten er høyere enn ankomstraten

Ytelsesmål i en kø Total tid den enkelte bruker i køen Gjennomsnittlig lengde på køen Gjennomsnittlig tid i systemet (kø og betjening) Gjennomsnittlig antall kunder i systemet Sannsynligheten for at det er ledig Utnyttelsesgraden av køen Sannsynligheten for et gitt antall mennesker i kø

Ytelsesmål i en kø Følgende symboler brukes  = gjennomsnittlig ankomstrate pr. tidsenhet (pr. time, for eksempel)  = gjennomsnittlig antall som betjenes pr. tidsenhet > , ellers vokser køen permanent

Ytelsesmål i kø Antall i systemet: L = /( - ) Tid i systemet: W = 1/( - ) Antall i kø: Lq = 2/(u (u - )) Tid i kø: Wq = /(u (u - )) Utnyttelsesgrad:  = /u P(ledig): P0 = 1 - /u Pn>k: Pn>k = (/u)k+1

Eksempel – Arnold Muffler Kunder ankommer et bilverksted med en frekvens på 2 i timen ( = 2) Kapasiteten er 3 biler i timen ( = 3) Ankomstraten er Poissonfordelt og betjeningstiden eksponentialfordelt Hvordan oppfører dette køsystemet seg?

Eksempel – Arnold Muffler L => ? Gjennomsnitt antall biler i systemet W => ? Tid i systemet Lq => ? Antall biler i kø Wq => ? Tid i kø Pw => ? Andel av tid man er opptatt Po => ? Sannsynlighet for at det er 0 biler i systemet

Eksempel – Arnold Muffler L = 2/(3-2) => 2 biler i systemet W = 1/(3-2) => 1 time i systemet Lq = 22/[3(3-2)] => 1.33 biler i kø Wq = 2/[3(3-2)] => 0.67 timer i kø Pw = 2/3 => 67 % av tiden P(0) = 1 – (2/3) => 33 % sannsynlighet for at det er 0 biler i systemet

Eksempel: Arnolds Muffler

Eksempel: Arnolds Muffler

Kø med kostnader Totalkostnader = ventekostnader + betjeningskostnader Betjeningskostnad = antall betjeningsstasjoner • kostnad pr. stasjon Betjeningskostnad = m • Cs

Kø med kostnader Ventekostnad – påløper disse bare mens man står i kø eller også når man blir betjent (tid i systemet)? Tid i systemet gir total ventetid for alle i systemet • ventekostnader = antall ankomster • ventetid • Cw =  • W • Cw Hvis ventekostnader bare oppstår når man står i kø, erstattes W med Wq

Eksempel: Arnolds Muffler Økonomisk analyse Ventekostnader kr 10 pr. time venting 2/3 time ventetid pr kunde 16 biler ankommer pr. dag Ventekostnad = 10 • 16 • 2/3 = 106,67 Betjeningskostnad 7 pr. time eller 56 pr. d. Totalkostnad = 106,67 + 56 = 162,67

Eksempel: Arnolds Muffler Er det lønnsomt å ansette en annen montør, som kan behandle 4 kunder pr. time, mens lønnen øker til 9?

Multikanal, Poisson ankomst, eksponesiell betjeningstid (M/M/m) Ligninger for modell med flere betjeningsstasjoner Symboler: m = antall kanaler åpne  = gjennomsnittlig ankomstrate  = betjeningsrate i hver stasjon Sannsynlighet for 0 kunder i systemet

Multikanal, Poisson ankomst, eksponesiell betjeningstid (M/M/m) Gjennomsnittlig antall kunder i systemet Gjennomsnittlig tid i systemet (kø + betjening)

Multikanal, Poisson ankomst, eksponesiell betjeningstid (M/M/m) Gjennomsnittlig antall i kø: Gjennomsnittlig tid i kø Utnyttelsesgrad

 Sannsynlighet for 0 biler i systemet Arnold’s Muffler Shop Arnold vurderer å åpne et verksted til Det ansettes en person til som er like effektiv som den andre Ankomstraten påvirkes ikke  Sannsynlighet for 0 biler i systemet

Arnold’s Muffler Shop Antall biler i systemet Tid i systemet

Arnold’s Muffler Shop Antall i kø Tid i kø

Arnold’s Muffler Shop LEVEL OF SERVICE OPERATING CHARACTERISTIC ONE MECHANIC  = 3 TWO MECHANICS  = 3 FOR BOTH ONE FAST MECHANIC  = 4 Probability that the system is empty (P0) 0.33 0.50 Average number of cars in the system (L) 2 cars 0.75 cars 1 car Average time spent in the system (W) 60 minutes 22.5 minutes 30 minutes Average number of cars in the queue (Lq) 1.33 cars 0.083 car 0.50 car Average time spent in the queue (Wq) 40 minutes 2.5 minutes 15 minutes

Arnold’s Muffler Shop Et verksted til øker betjeningskostnad men reduserer ventekostnadene Total daglig ventekostnad = (8 timer pr dag)WqCw = (8)(2)(0.0415)($10) = $6.64 Total daglig begjeningskostnad = (8 timer pr dag)mCs = (8)(2)($7) = $112 Totalkostnadene blir = $6.64 + $112 = $118.64 Beste løsning er den mest effektive montøren

Åpner et verksted til (M/M/2)