Å tenke sosiologisk på avvik

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barn har rett til trygg oppvekst
Advertisements

5 Kultur.
Kriminalitet – mål for opplæringen
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Teori: Heggen, Kåre: Risiko og forhandlinger, 2004
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Å lykkes eller være lykkelig?
Sosiologi i barnehagen
Introduksjonssenteret
Symbolsk interaksjonisme
Perspektiver på annerledeshet
Kulturbegrepet "Med kultur forstår vi et samfunns normer av alle slag, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets.
Hvor tidlig? Hvor viktig?
Oversiktsforelesning-2003
Avviksteori Giddens: skillelinjer (utg. pkt. i kriminalitet)
Kristin Karlbom Sveaas Barnesykepleier/Helsesøster
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Læreplanen Historie Vg2.
Ungdomsrollen i dagens samfunn Elisabeth Backe-Hansen NOVA.
Stress, utbrenning, mobbing
4 Kriminalitet.
De usynlige Hva vet vi om situasjonen i Oslo i dag? Noen inntrykk fra Kirkens Bymisjons virksomheter Sturla J. Stålsett Generalsekretær.
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Kjell Erik Øie Statssekretær
Kriminalitetsforståelser
Resonnerende tekst.
Rektorboligen på Staup/Levanger Tlf
Morten William Knudsen
Det flerkulturelle samfunnet
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Unge som begår seksuelle overgrep
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
David Garland: The culture of control Kjersti Ericsson.
Motivasjon Våren 2004 Christine Mohn
Prieur og Identitet Mattias Øhra 2008.
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Seksuelle SMiso Rogaland.
Politisk påvirkning.
Ungdom og helse Berit Bratholm:
Aggresjon.
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Fremtidens kriminalitetsbilde Ekspedisjonssjef Hans Sverre Sjøvold 21. oktober 2010.
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Sosial ulikhet og fattigdom For referanser, se boka; ” Har vi råd, mamma? – om inntektssikring og fattigdom”. Per-Arne Stolanowski og Karin Gustavsen Tvetene.
Kapittel 3. Kriminalitet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale begreper.
RADAR Kapittel 1 Sosialisering. Sosialisering er en prosess der individet tilegner seg kunnskaper, ferdigheter, normer og verdier som kreves for at en.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Sosial kontroll Sosial kontroll består av tre gjensidig avhengige prosesser: Sosialisering – at nye medlemmer av samfunnet lærer seg viktige verdier Normdanning.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Sosial ulikhet og goder Goder og byrder fordeles av noen Og noen har mer makt til å bestemme fordelingen enn andre I alle samfunn er godene ulikt fordelt.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Psykiske kriser Med psykisk krise mener vi at en person er kommet i en livssituasjon der hun ikke er i stand til å forstå eller handle ved hjelp av de.
Sosial ulikhet i barnehagen Larsen og Slåtten(2006),Prieur 1996.Boudieu (1996,2000)
Hvordan forebygge mobbing?
Provided By: hundetrening skole Provided By:
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Nuray Yildirim Gullestad regional koordinator v/IMDi Vest
Radikalisering og voldelig ekstremisme
Kapittel 6 oppgave b Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Hvem stemmer på hvilke partier?
Agnes Giertsen, Helsesøster/ høgskolelektor &
Utskrift av presentasjonen:

Å tenke sosiologisk på avvik Dem, oss og konstruksjonen av kriminelle avvikere

Avvik Brudd med statistiske normer? Brudd med aksepterte (kulturelle) normer? normer avvik sosial kontroll

”Kriminalitet” perspektiver og definisjoner (Ericsson) Atferdstyper det finnes lovforbud mot ”Ingen kriminallover, ingen kriminalitet” (Halvorsen) Som samfunnet prøver å kontrollere ved politi / rettssystem / kriminologi Jfr Panopticon (Foucault) Meningsskapende handlinger Spennings + nyttekriminalitet ”Adrenalin kick” Fart Tjene mye penger Meningskonstruksjon gjennom status og identitet Maskulinitetsprosjekter – vold som middel

(Ungdoms)kriminalitet som symptom (Waal og Stangeland) Symptom på samfunnstilstanden / skole, arbeid, fritid / familie. For eksempel kulturtilbud til unge

”Det pønologiske perspektivet Det rent instrumentelle perspektivet: forutsetter en stereotyp oppfatning av kriminalitet, tar i bruk ensidige virkemidler. Problematisk på grunn av mangel på blikk for det komplekse ved sosiale handlinger generellt og kriminelle handlinger spesielt

Aktør Struktur Biologiske Forklaringer (fra hodeskaller og kroppstyper til moderne genetikk og kromosomforskning Sosiale / kuliturelle forklaoringer Kausalmodeller / årsaksforklaringer Sosial konstruktivisme

Biologiske, kroppslige defekter Psykologiske defekter Atferdsproblemer Impulskontroll Dårlige oppvekstvilkår Utstrakt rusbruk

”Problemet”: oppfatninger av hva som er kriminelt endrer seg / gjenstand for politiske diskusjoner! Jfr. det konstruktivistiske perspektivet Kriminalisering / avkriminalisering (Eks.: naskeri og syklene i Rotterdam)

? Flere eksempler Konkubinatparagrafen til 1972 Abort – straffbart inntil 1975 Homofili 1972(?) Helseproblem (seksuell psykopati) / kriminelt Prostitusjon og kjøp av seksuelle tjenester Narkotika (lovlig, helseproblem, kriminelt) Røyking sunt og lovlig til sykt og ulovlig Lungekreft... Sykdom.... Fedme..... Sykdom / helseproblem.... ?

Det konstruktivistiske perspektivet ”(...) de handlinger noen i samfunnet bestemmer seg for skal være kriminalisert.” (Falck i Halvorsen) Beslektet med diskurs-perspektivet til Foucault: Den kriminelle / kriminalitet oppstår historisk, som diskursobjekt.

Flere perspektiver / definisjoner ”Handlinger som begås i strid med lov som inneholder straffebestemmelser...” Straffeloven Spesiallover Veitrafikk, likningsloven, arbeidsmiljøloven. Kanskje også miljøvernloven?

Kriminalitetsbildet

Å måle kriminalitet Kriminalstatistikk må leses med kritisk blikk: forsiktig med å trekke slutninger! http://www.ssb.no/emner/03/05/a_krim_tab/ ”Kriminalstatistikken forteller antakelig mer om kontrollinstitusjonenes virksomhet, som den faktiske kriminaliteten” Eks. Grafitti (Høigaard i Ericsson) Er grafitti nødvendigvis kriminelt?

Mørketall Store forskjeller mellom faktisk og kjent kriminalitet Årsaker til mørketallene Ikke oppdaget Oppdaget, ikke anmeldt Anmeldt, men forsvinner Anmeldte, registrerte lovbrudd som aldri blir oppklart

Vold – gatevold – hjemmevold Voldtekter – ”1 rapportert for hver tiende fullførte voldtekt Systematiske feil – registrering – patrulljering - observering Forholdet mellom anmeldelser og anmeldte

Fig. Avvikende atferd som eventuelt blir gjenstand for kriminalisering Ikke-avvik Avvikende Genuint avvikende Falsk anklaget Ikke avvikende Skjult avvik Genuint ikke- avvik Becker, 1963 i Halvorsen

Tall (basert på Halvorsen + SSB) SSB, 2006: Noen hovedresultater fra statistikk over etterforskede forbrytelser. 1960-2002

Drap Vanligst hjemme Størst medieoppmerksomhet

Vold Stor diskrepans mellom opplevde overgrep og anmeldte saker. Kvinner mest utsatt hjemme, menn ute Få eldre kvinner blir utsatt for vold. I hvert fall ikke ute! Svært få utsatt for gatevold De som opplever minst vold er mest redd for det Kvinner frykter gatevold mest – spesielt eldre kvinner.

Ungdomskriminalitet

Mulock Hower: Den nye måten å være ung på Å være ung handlet ikke lenger bare om å være yngre – ikke bare numerisk alder Endringer i arbeidsmarked og skolevesen Strukturelle siden Overgangen til utdanningssamfunnet Kulturelle siden Utvikling av egne normer og verdier, språk, musikk klesmoter – stiler. Ungdommen blir en egen livsstil – delvis også adoptert av voksne Forlengelse av ungdommen som livsfase

“Moralske panikker” fra Cohens studie av “mods and rockers” i 1972 “En tilstand, episode, person eller gruppe trer fram og blir definert som en trussel mot samfunnets verdier og interesser; deres natur presenteres på en stilisert og stereotypisk måte av massemedia; de moralske barrikadene inntas av redaktører, biskpoer, politikere, og andre rettenkende personer, sosialt akkrediterte eksperter, uttaler sinbe diagnoser og løsninger; måter å håndtere problemet på utvikles… (Cohen, 1978 i Fuglerud, basert på Cohen, 1972: Folk Devils and Moral Panics)

Eksempler på moralske panikker Sinnssykdom, degenerasjonisme slutten av 1800-tallet Rasehygienetenkinga på 1900-tallet Homofobi Skinheads og Blitzmiljøet Antirøykekampanjer Slankekampanjer / helsekampanjer “Voldsbølge”-diskursen HIV Aids (siste versjon - immamens tale i forlengelsen av æresdrapene) Fedme Voldskriminalitet

Avmattningshypotesen (Estrada) 30 – 40 – 50 –tallet stigning fram til 60-tallet. Deretter utflating fra 70-tallet 30 40 50 1960-tallet 1970-tallet

Avmattningshypotesen forts. Utviklingen av det strukturelle og kulturelle ungdomsrommet Kulturen: Ungdomskultur, med sine normer og verdier, men også en kulturell aksept for fremveksten og eksistensen av fenomenet ”ungdom”.

Årsaker til ungdomskriminalitet Dårlig skoletilpasning / produksjon av tapere i skolesystemet Dårlig / lite utviklet sosialt nettverk Problemer hjemme under oppvekst / barndom Mangelfull omsorg Lite grenser etc. Atferdsvansker Straff / møte med kontrollsystemet – kan forsterke problemet – tilbakefall etc.

Økonomisk kriminalitet / Hvitsnippsforbrytelser Begås gjerne av folk med høy utdanning, status, høy inntekt / formue Rammer samfunnet i større grad enn enkeltpersoner Oppfattes sjelden som ”kriminell”

Organisert kriminalitet Etablerte gjengmiljøer (tidligere enkelte nynazist-miljøer, innvandrermiljøer og motorsykkelmiljøer Prostitusjon, trafficing, våpen, narkotika, menneskesmugling Ofte forgrening internasjonalt Ofte spesielt organiserte systemer av roller og posisjoner (mellommenn, bakmenn, ledere etc.). Gjør det vanskeligere å peke ut gjerningsmenn (har ofte med en organisasjon å gjøre) Strukturell vold Ofte vanskelig å peke ut gjerningsmenn

Årsaker til og perspektiver på kriminalitet Stigmateorier Kulturelle Strukturelle teorier Årsaksforklaringer basert på samfunnstrukturen (sosial ulikhet, mangel på materielle goder, fattigdom, arbeidsledighet etc. Systematiske trekk på systemnivå som gir økt sosial disposisjon for kriminelle handlinger

Kulturelle forklaringer Krim. forklart ved lite sosialisering – og internalisering av herskende normer og verdier.

Labelling teori (stemplingsteori, stigmateori) Avvik / kriminalitet - "ikke en karakteristikk av individer eller grupper" (f. eks. personlighetstrekk, arveegenskaper eller påvirkning fra et miljø) Avvik snarere resultat av en bestemt interaksjonsprosess mellom avvikere og konforme mennesker. Stemplers kulturelle verdi-orientering avgjørende (knyttet f. eks. til klasse-kultur)

Mertons avvikstypologi

Selvoppfyllende profetier “Den selvoppfyllende profetien er i begynnelsen en feilaktig definisjon av situasjonen, som maner frem ny atfed, som i sin tur gjør at den opprinnelige feilaktige definisjonen blir sann.” (Merton, 1978) “Det er den selvoppfyllende profetien som langt på vei forklarer dynamikken i de etniske og rasemessige konflikter i dagens USA.” (Merton, 1978)