Biblioteket som læringsrom. Bakgrunnsteppe for kvalitetsreformen Ønske om internasjonale standarder Voksende studentkull Skifte i pedagogisk fokus –Fra.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen
Samarbeid med folkebiblioteket? Noe for UBiT? Harald Bøhn Seminar 27/2-07.
Noen utfordringer for skolene
HVA ER GOD UNDERVISNING –PÅ HØGSKOLENIVÅ?
Det digitale læringsmiljø – for alle?
«Korleis skape felleskunnskap ut av individuell kunnskap»
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Kvalitetssikring av utdanning - ITK NTNU ønsker å tilby best mulig studier til sine studenter –> hvordan få det til?
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
En nasjonal kompetansetjeneste •Etablert 2000 •5,2 fast ansatte •Forskning •Utvikling •Kompetansespredning.
Program Trygt læringsmiljø på nett ved høgskolelektor Hanne Maria BingenHanne Maria Bingen Gruppearbeid Vi deler oss i diskusjonsgrupper.
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
Nord-Trøndelag Leiar i barnehage og skule -store forventningar.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Differensiering fordi…
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
BIs bibliotekmodell ved bibliotekdirektør Dagmar Langeggen Åpning biblioteket ved BI Trondheim, 11. november 2008.
Hvordan kan vi bruke det?
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
1 Video i undervisningen
Dagens læringsmiljø – utfordringer i forhold til kvalitetsreformens krav.
1 LÆRINGSARENAER Arena 1:IKT i læring. Arena 2:Læringsmål og vurderingsformer. Arena 3:Store fags pedagogikk. Arena 4:Vegledning av grupper og bruk av.
Kokebok for nettbasert undervisning NVU-konferansenGrimstad mars 2006.
Relasjonskompetanse -elev og lærer i samspill
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
1 2 Utgangspunkt Definere hvilke behov for kompetanse UBiT vil ha behov for i framtiden Når disse er kartlagt er det mye enklere.
Førsteamanuensis Vidar Gynnild, NTNU
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
BoS22R.Vaagan JBI/HiO1 BoS22 Bibliotek- og informasjonsøkonomi Ta utgangspunkt i RBTs forslag til kvalitets-/resultatindikatorer og konsentrer deg om den.
Val324 Lokalsamlinger og lokalhistorisk materiale Tor Sveum Forelesning fredag 5. november 2004: ABM-U Statens senter for arkiv, bibliotek og museum.
Introduksjon Studiereise til Malmö og København, juni 2006 Malmö Högskola Handelshøjskolen i København.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU
Fagreferentens arbeidsoppgaver i ei tid med nye læremetoder og nettbasert utvikling Hans Martin Fagerli Høgskolen i Oslo.
Kva er læringssenter? fysisk –grupperom –pc-arbeidsplasser personale –pedagogisk orienterte fagreferenter IKT-folk, forskningspersonale nye funksjoner.
Fra papir til skjerm Erfaringer og tanker fra innføring av
Definisjon ”Infrastruktur for nettbasert læring” defineres som en sammensatt web-basert applikasjon for læring, utvikling av undervisningstilbud og administrasjon.
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
Framtidens barnehage.
1 Universitetsbiblioteket i Trondheim Innlegg på Nordisk sommerskole for informasjonskompetanse Finland, Tusby, Gustavelund, 29. juni 2005 Anne L. Lorange,
Studieadministrasjon ved mat.nat. – hvor står vi, hvor går vi? Tilpasning til ny ledelsesmodell – og Kvalitetsreformen.
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Presentasjon av hovedprosjekt
Utdanningsforbundet Bergen Seksjon grunnskole Nettverk våren 2011 Den digitale lærer.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
NTNU Kompetanse i skolen KOMPiS Dag Atle Lysne Faglig leder.
Høgskolen i Oslo Digitale mapper Profiler fordypningsgruppe 4.februar 2008 Vibeke Bjarnø og Eva Michaelsen Avdeling for lærerutdanning.
Digital kompetanse Presentasjon basert på essayet ”Den sjette kompetansen” Jostein Tvedte.
PED2000 – vår 2008 Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
1 Berit Kjeldstad Prorektor utdanning og læringskvalitet ”From Brick to Click University” Hvor står utdanning ? Utfordringer Muligheter.
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Strategiprosess IV-S17/17 Olav Bolland Dekan - Fakultet for Ingeniørvitenskap
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Arbeidet med ny strategi for UiS
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Kvalitet i fleksible studier
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Utskrift av presentasjonen:

Biblioteket som læringsrom

Bakgrunnsteppe for kvalitetsreformen Ønske om internasjonale standarder Voksende studentkull Skifte i pedagogisk fokus –Fra undervisning til læring –Et læringsmiljø med kvalitet –Forbedring av læringsprosessen

Sagt om læringsrom i styrende dokumenter Kvalitetsreformen. St meld 27 ( ) Forskningsmeldinga. St meld 39( ) NTNUs strategidokument ”kreativ- konstruktiv-kritisk” NTNUs undervisningsstrategi NTNU: Allemennrettet forskningsformidling

Kvalitetsreformen har ført med seg: –Elektronisk læringsplattform, LMS system –Mappeevaluering –Økt fokus på brukernes behov- kvalitetssikring

Forventninger til biblioteket Ingen krever noe av oss. Vi må selv skape forventninger ved å vise hva vi kan tilby av produkter og tjenester

Hvordan UBiT bidrar inn mot undervisningssektoren Undervisning –Integrert i forelesningene –EiT –VIKO Undervisningsstrategi BIBLAB Nye biblioteklokaler

Strategiarbeid NTNU 2020 / HiST 2020