Utvikling av Levanger havn

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Advertisements

UU og Fylkesmannens rolle
Hvordan kan økt arealutnyttelse kombineres med gode bokvaliteter?
Møte med Levanger kommune Møte Levanger kommune 26. januar 2009 Arne U. Hoff Interessentanalyse Levanger Havn 2006.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
UTVIKLING AV SUNDLAND-OMRÅDET - Intensjon - Status - Utfordring - Videre prosess Formannskapet
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
EFV-V forskningsadministrative støttefunksjoner organisering og system.
Samarbeidsvtale mellom Jernbaneverket, ROM eiendom, NSB og Drammen kommune Mål: Partene har som felles målsetting å legge til rette for økt kollektivtrafikk.
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Strategi og handlingsplan
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Lov om eiendomsregistrering Organisering i kommunen
HORDALAND MUSIKKRÅD Konferanse for lokale musikkråd Bergen, 12. – 13. mars 2010.
Hamar kommunes eierskap i selskaper og foretak Folkevalgtopplæring 23
Aktørenes roller i planprosessene
Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Larvik Campingplassforening 22 medlemmer, fra 20 til 600 plasser Sesongplasser, døgnplasser, hytter, leiligheter, brygger, badestrender, kafe, aktiviteter,
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Samarbeid og virkemidler for markedsdrevet utbygging i knutepunkt og tettsteder AV/EP
Innherred samkommune 1 Gruppe 2 Tore Kolstad Geir Larsen Bjørn Holmli Lennart Johansson Brit Fredriksen Torbjørn Olsen.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Modellkommunene Hva er unikt?
 Utbyggingsavtale er helt nødvendig for å avklare kostnadsfordeling mellom privat offentlig.  Kommunen må være flikere til å bidra med kostandstilførsel.
Fra Plan til utbygging Gjennomføringsavtaler med eksterne utbyggere.
Utbygging i reiselivsområder -Sirdal
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Hva kan gjøres for å styrke sentrums attraktivitet som etableringsarena for handel og service? Sentrumskonferansen - VITALISERING AV SENTRUM Sandefjord.
Multiconsult.no Vedlikeholdsetterslepet langs kommunale veier KS FoU-Prosjekt nr
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
Ny planlov, nye muligheter Morten Strand, spesialrådgiver i KS.
Involvering av barn og unge. Hva er involvering? 15. november 2012 Ikke informasjon – bare en forutsetning for å få til involvering Se Forstå Akseptere.
EIERSKAP Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin.
Foto: Bjørn Erik Olsen Gode oppstartsmeldinger Geir Davidsen, fagleder plan
Boligpolitisk strategi - prosess > Kommuneplan 2014 > Utfordringsdokument 2014 > 1. gangs behandling i FSK/ PSN juni 2015 > Høring juni –
Fra plan til virkelighet Øystein Bull-Hansen Arkitekt MNAL Fagseminar
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Samvirke innen offentlige tjenester
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Kommunal planlegging.
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Marienlyst stadion Gamle Gress Mulighetsanalyse
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Samvirke innen offentlige tjenester
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Fornebuseminar 3. mai Ove Ellingsen.
Ung i Agder 2019.
UU og Fylkesmannens rolle
Samfunnsbehov, utbyggingspolitikk og utbyggingsavtaler
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Utskrift av presentasjonen:

Utvikling av Levanger havn Jan Willy Føreland Levanger 26.01.2009 jan.willy.foreland@ptl.no

Kommunens roller Planmyndighet Kommuneplanlegging Reguleringsplan og bebyggelsesplan Tjenesteleverandør Tilrettelegge for utvikling av kommunen Grunneier Kommunen er ofte en betydelig grunneier

Skille mellom rollene Viktig å ha ryddighet og klart definerte roller Særlig er forholdet mellom rollen som planmyndighet og grunneier krevende Organisering for å skille rollene. Aktuelle løsninger næringsside: Egen avdeling/etat internt i kommunen? Skilles ut som eget kommunalt foretak? Etablere kommunalt eiendomsselskap - AS?

Kommunen må styre utviklingen Gjennom kommuneplan, kommunedelplan og reguleringsplan Gi klare rammer for kvaliteter og videre utvikling av området Rekkefølgekrav Samordning med utbyggingsavtaler

Viktige problemstillinger: Detaljeringsgrad – fleksibilitet i planen Særlig for områder som skal utvikles over lang tid Flateplan eller kommunedelplan? Kvalitet i infrastruktur – kostnader utbyggerne kan tåle Økonomisk analyse av kostnader til infrastruktur parallelt med reguleringsplan

Viktige problemstillinger Planen skal gjennomføres over meget lang tid Må ikke oppfattes som permanent utbyggingsområde – avslutning av klart definerte etapper Håndtering av eksisterende leietakere/brukere på stedet Alternativ lokalisering for de som må flytte

Erfaringer fra alternativ organisering næring: Det er viktig å gjøre klare organisatoriske skiller Selskapet bør gi s kommersielle rammebetingelser på linje med private grunneiere: Overføre verdiene basert på verdivurdering Krav til avkastning Profesjonell ledelse Likeverdig med kommersielle aktører Aksjeselskap er hensiktsmessig

Utfordringer Styring av selskapet Politisk deltakelse Kommersiell kompetanse i styret og den administrative ledelsen Roller i planprosesser og politisk debatt? Tilrettelegger Påvirkningsrollen – konkurransevridning? Habilitet Utfordrende, særlig med et styre med sentrale politikere

Vurderinger Kommersiell/profesjonell ledelse og styre i selskapet Kommunen sikrer sin innflytelse gjennom generalforsamling, klar eierskapsstrategi, avkastningskrav mv. Primært være en tilrettelegger innenfor rammene som gis av kommunen i kommuneplan mv.

Eksempler Kristiansand Næringsselskap AS Verdivurdering – krav til avkastning Ikke overført hjemmel - dokumentavgift Liten og profesjonell ledelse kombinert med kjøp av tjenester Sentrale politikere i styret Erfaringer Meget aktiv aktør og tilrettelegger for næringsutvikling Politikernes ulike roller diskutert Nå en blanding av politikere og folk fra næringslivet

Eksempler Reguleringsplan for utvikling av Nedre Malmø Kommunen kjøpte eiendom for å ta et mer aktivt byutviklingsgrep. Reguleringsplan basert på interessentanalyse Stor skepsis til kommunen i starten Reguleringsplanprosess med stor involvering Etablerte eget næringsselskap – Halse Eiendom AS Styre med blanding av eksterne og egne politikere Ansettelse en kort tid – deretter kjøp av tjenestene

Erfaringer Viktig å få et klart skille fra kommunen Samtidig sikre god samhandling gjennom generalforsamling, informasjon og dialog med kommunens administrative og politiske ledelse Rapportering til kommunestyret Utvikle eierstrategien

Samhandling med private investorer Kommunen inviterer aktører gjennom en åpen konkurranse Utvikle eiendommene sammen – kommunedelplan, reguleringsplan og evt bebyggelsesplan Kommunen er med på å få del i de verdiene som skapes På forhånd avtalte spilleregler og prinsipper for fordeling av kostnader Intensjon om at den private aktører kjøper og bygger ut området når plan er godkjent

Erfaringer Kommunen tar del i verdiskapningen og har en viktig hånd på rattet Stiller krav til kompetanse i kommunen Vanskelig å få til et klart skille mellom rollene Ryddighet i forhold til utvikling og salg Bruke kommunalt næringsselskap AS som virkemiddel til å invitere inn privat aktør?

Styring av utbyggingen Krav til kvalitet i infrastruktur – avveiing mot kostnad som utbyggere kan bære Rekkefølgekrav i reguleringsplan – følges opp i utbyggingsavtalen Reguleringsplan og utbyggingsavtale søkes utarbeidet og behandlet mest mulig parallelt Sikre god sammenheng plan og rammer for gjennomføring av planen

Viktige problemstillinger: Krav til kvalitet i infrastruktur – tidspunkt i forhold til øvrig utbygging Utbygging av infrastruktur i forkant i det aktuelle området Forskottering – rentebelastning i forhold til når en knytter seg til Mva refusjon – kommunen ta ansvar for å sikre refusjon Påslag for administrasjon og risiko

Privat aktør koordinerer utbyggingen Tangen Utviklingsselskap – avtale med alle grunneiere og festere i området Ansvar for reguleringsplan sammen med kommune Forhandlet utbyggingsavtale Ansvarlig for planlegging og utbygging av infrastruktur Innbetaling i forkant av utbygging i det aktuelle området

Erfaringer Alle private aktører samlet – lettere å sikre koordinering mot kommunen Utfordring med planlegging – når det ikke samsvarer med enkelteieres interesser Godt redskap for koordinert planlegging og utbygging Krever sterke og langsiktige aktører i selskapet

Hvilken rolle skal kommunen ta? Ansvar for planprosessen Gi seg nok tid til å få en god prosess og en gjennomførbar plan - Verdiskaping Helhetlig plan – langsiktige og forutsigbare rammebetingelser Ikke akseptere fristende enkeltsaker som ikke er i samsvar med plan Plan som er økonomisk og teknisk gjennomførbar Involvere alle berørte parter

Hvordan organisere utbyggingen? Ta initiativ til å få etablert eget utviklingsselskap Samle alle grunneiere og festere Ett sted for å koordinere interessene Aktør for å lede reguleringsplanprosessen Forhandle med kommunen om utbyggingsavtale Forplikte alle i selskapet Utviklingsselskapet blir i neste omgang utbyggingsselskap; planlegge og lede utbygging av infrastrukturen

Nedre Malmø, Mandal Tidligere industriområde

Utfordring og utgangspunkt: Svært ulike interesser blant eierne Meget kritisk holdning til kommunen Stor forskjell på eiendomsstørrelse Blanding av festekontrakter og selveie Stor forskjell eierkompetanse Mye forfallen næringsvirksomhet Kommunen ønsket å få til en aktiv utvikling – styrking av sentrum Kommunen har kjøpt opp store eiendommer

Strategi Kommunen så behov for en annen prosess. Ekstern prosessledelse fra første stund i planprosessen Kartlegge eierinteresser og andre viktige interesser Stedsanalyse Bygningsmessig tilstand Etablere dialog og tillit med eierne Avklare overordnet mulighetsrom og grunnlag for reguleringsplanprosessen Åpen og involverende reguleringsplanprosess Koordinert med analyse av økonomiske konsekvenser – særlig på infrastruktur

Interessentanalyse Intervjuer med alle eierne Intervjuer med alle sentrale leietakere Intervjuer med alle sentrale brukere av området Vurdering av eksterne interesser Vegmyndighet Miljøvern Kulturminnevern Planmyndigheter Analyser av sentrale problemstillinger

Erfaringer fra prosessen med grunneiere og festere i området: God dialog Folk er åpne og positive En del synspunkt på at det til nå har vært vanskelig å samhandle med kommunen Denne prosessen gir en god mulighet – viktig å sikre at samarbeidet med interessentene fortsetter

Et hovedbilde Nesten alle nåværende virksomheter ønsker å forbli i området. Bare 2 firma har tanker om flytting De fleste mener eiendommen er hensiktsmessig for virksomheten. Problem med parkering/trafikk De fleste er åpne for samarbeid i den videre prosessen Beboerne trives i området. Lite konflikter med næringsvirksomheten. De fleste ønsker å bli boende Ønske om balansert utbygging av området, både næring og bolig

Differensiering av områdene Virksomheter som ønsker å forbli i området – trygghet og mulig utvikling Virksomheter som ønsker å forbli – framtidig fleksibilitet Områder vi mener bør vurderes utviklet

Viktige planfaglige problemstillinger Løsning på trafikkforholdene, med adkomst, parkering, fortau og sykkelveg Videreutvikle eksisterende boligområde – eller utviklingsområde for andre virksomheter? Sikre gateløp til elva og tilgjengelighet langs elva Legge til rette for variert virksomhet. Bruke muligheten til å skape spennende aktivitet – ny virksomhet (kultur, helse, turisme)

Grunnlag for å sette i gang reguleringsplanprosessen Åpen og involverende prosess ledet av Norconsult Informasjonsmøter alle interesserte Parallell vurdering av løsninger i forhold til økonomi Særlig fokus på avveiing standard infrastruktur og hva utbyggerne vurderes å kunne bære Robust og fleksibel plan Områder i stor grad tilpasset eierstrukturen

Parallelloppdrag deler av området Utvikling av en bydel Planlegging av kulturhuset Oppstartsmøte med invitasjon for alle til å delta i planprosessen Etablerte arbeidsgrupper for planarbeidet Omforent program for kulturhuset – viktig grunnlag for parallelloppdraget Parallelloppdraget grunnlag for videre planlegging

Status nå Grunneierne samarbeider Pågår sluttforhandlinger om avtaler for å finansiere utbygging av fellesanlegg inkl gang- og sykkelbro Bygge broa i 2009 ? Startet forprosjektet for kulturhuset Prosjektering – brukerprosesser og kalkyler oppdateres Venter oppstart grunnarbeider i 2009