16.04.2008 Seminar – onsdag 16. april 2008 OSLO KOMMUNE.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Advertisements

RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Arbeidsgiverkonferanse i Møre og Romsdal fylkeskommune, Ålesund, Frå politikk til godt medarbeiderskap i Nesset kommune Ledelse, strategi og.
Det store heltidsvalget Stokmarknes 3. april 2014
Øystein Pedersen Dahlen
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
REKRUTTERING AV NY MEDARBEIDERE I FYLKESKOMMUNEN
Anne-Kari Bratten, administrerende direktør i
Arbeidsgiverutfordringene sett fra KS sitt ståsted Rekruttering - muligheter på kort og lang sikt Strategikonferanse Telemark 2009 Gudrun Haabeth Grindaker.
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
”Vi strekker oss litt lengere” Personalsjef, kollega og medmenneske
Tone Marie Nybø Solheim, direktør helse og velferd KS
Strategi for rekruttering til kommunene – hva kan kommunene og KS gjøre ? Strategikonferanse Hordaland 2009 Bente Stenberg-Nilsen, Fagsjef KS.
KS – de største arbeidsgiverutfordringene Per Kristian Sundnes Områdedirektør KS Arbeidsliv
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
Avspark - mai KULTURETATEN Ny Hr-hverdag.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
Likestilling som strategi ”en mangfoldig bydel i endring”
Difi, 1. mars 2012 Sissel Gulbjørnrud
Eierskap og Eierstyring.
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
1 IA-nettverksamling Oslo kommune 24.april 2008 Åsmund Lunde Senter for seniorpolitikk.
Tiltaksplan for seniorpolitikk i Bydel Stovner
Kommunen som arbeidsgiver
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Seniorpolitikk i Troms Kraft ”Jeg vet om en gammel eik, den skal være ni hundre år. Men verken størrelsen eller alderen hindrer den i å drive fram nye.
Seniorpolitikk Livsfaseorientert personalpolitikk Den gode dialogen
Produktivitet og kvalitet i kommunale tjenester Innlegg av Kommunalminister Erna Solberg – Forum for økonomistyring
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Arbeidsgiverpolitiske utfordringer mot 2020
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
1 HVORDAN KAN KOMMUNENE LØSE ” DET GRENSELØSE OPPDRAGET” Langesund 13/ Harald Danielsen.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Strategi for arbeidskraft og rekruttering
ASSS-RÅDMANNSMØTE Drammen, 7. september 06. ADMK 2006 Mange store pågående saker Forvaltningsreformen NAV-reformen Konsultasjonsordningen m.m. Oppfølging.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Strategikonferansen 2009 Kommentarer del 1 Molde kommune v/ Personal- og organisasjonssjef Mette Holand.
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
Arbeidsgiverpolitiske utfordringer mot 2020
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
KS Arbeidsgiverutvikling Asbjørn L. Stavem Tariffkonferansen 2009.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
Medarbeiderundersøkelsen 2015
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
1756 Inderøy kommune Arbeidsgiverpolitikk Seniorpolitikk en del av vår arbeidsgiverpolitikk Vedtatt av kommunestyret i møte Iverksettes fra 1.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Fra ”helvete” til himmelen - eksempel på oppstart og prosess Arbeidsgiverstrategi Grue kommune v/ Anne Berit Gullikstad Kommunalsjef oppvekst (tidligere.
Folkemengden i yrkesaktiv alder AldersgruppeAntall i 2002 Antall i.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Frivilligheten i fremtiden. HVORFOR KOMMUNAL FRIVILLIGHETSPOLITIKK? Potensialet er enormt –dersom frivilligheten får større rom til selvutvikling En tverrsektoriell.
Inkluderende arbeidsliv som integrert del av arbeidsgiverpolitikken Prosess, plan og oppfølging IA-rådet i Oppland
Kommunestyret i Bø kommune Mandag 10. mai Asbjørn L. Stavem Seniorrådgiver i KS Organisasjonsutvikling Ledelse – og lederutvikling Seniorpolitikk.
Framtidens ledelse i kommunene
Visjon, virksomhetside og verdier
For gammel for arbeidslivet? Akkurat gammel nok til jobben
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Framtidens ledelse i kommunene
Utskrift av presentasjonen:

Seminar – onsdag 16. april 2008 OSLO KOMMUNE

2008 Oslo kommune Torstein Nesheim SNF rapport nr. 26/06 ”Framtidens ledelse i kommunene” Rapport til støtte for arbeidet med KS Arbeids – giverstrategi Stolt og unik

2008 Oslo kommune Arbeidsgiverpolitikken 1). Ansvarlige arbeidsgivere - myndiggjorte medarbeidere (1996) 2). KS’ arbeidsgiverplattform - holdninger, handlinger og verdier – Ny Giv (2002) omgivelsesorientering myndiggjøring av medarbeiderne tilretteleggende ledelse 3). Arbeidsgiverstrategi – Stolt og unik (2007) arbeidsgiverstrategi mot 2020

2008 Oslo kommune Aktuelle utfordringer for kommunal sektor Knappe økonomiske ressurser og krav til effektivisering Mer krevende brukere, lovfesting av brukerrettigheter og økt vekt på kvalitet i tjenesteytingen (”kunder, ikke klienter”) Økt fokus på omdømme og legitimitet Knapphet på arbeidskraft og liten fleksibilitet mht. lønn Endringer i organisasjons-, styrings- og ledelsesformer – bl.a. New Public Management

2008 Oslo kommune New Public Management Modeller og teknikker for organisasjon, ledelse og styring av offentlig sektor, inspirert av forbilder fra privat sektor

2008 Oslo kommune New Public Management 1.Marked Konkurranseutsetting Bestiller - utfører organisering Fritt brukervalg Systematiske sammenligninger

2008 Oslo kommune New Public Management 2. Management Skille strategiske – operative spørsmål Skille politikk - administrasjon Konsernmodellen Resultatmål og incentivstyring Delegering av ansvar myndighet Aktiv ledelse på resultatenhetsnivå

2008 Oslo kommune Det offentlige etos ”Ledere og ansatte i offentlig sektor har verdier som er mer innrettet mot allmennhetens vel og at de legger mindre vekt på materialisme og egen karriere enn private ledere” * Fra tilnærming (NPM) til identitetsbyggende ledelse Attraksjon * H. Byrkjeflot UiB

2008 Oslo kommune Hva frykter norske ledere mest? Tapt omdømme! Dette viser Deloittes årlige sårbarhetsundersøkelse blant 2000 bedriftsledere Samtidig er bedriftene dårlig forberedt på omdømmekriser, og har ikke analysert potensielle risikofaktorer Jørn Hakon Riise

2008 Oslo kommune Omdømmet - et resultatområde 1.Omdømme er summen av de egenskaper som andre tillegger oss De ”dommene” som innbyggerne, brukerne, media, næringsliv m.fl. feller om oss 2.Andres oppfatning av oss blir formet av deres erfaringar i dialog med oss, medieomtale og myter Kjernen i utvikling av eget omdømme er å skape gode erfaringer

2008 Oslo kommune Måling av identitetsstyrke Identitetens komponenter: 1.Jeg identifiserer meg sterkt med virksomhetens formål 2. Jeg er stolt av virksomhetens visjon 3. Jeg anser at virksomheten er mer etablert og anerkjent enn konkurrentene 4. Jeg har en dyp kunnskap om virksomhetens tradisjoner og historie 5. Virksomhetens verdigrunnlag og kultur passer perfekt for meg 6. Jeg liker å fortelle om at jeg er ansatt i denne virksomheten Jørn Hakon Riise

2008 Oslo kommune Identitetsgapet Identitet Image Omdømme Hvordan vi oppfatter oss selv Hvordan vi tror andre oppfatter oss Hvordan andre oppfatter oss Gap

2008 Oslo kommune Utvikling av omdømme Grunnlaget for et godt omdømme skapes gjennom et kontinuerlig arbeid med å klargjøre og styrke virksomhetens identitet OrganisasjonFolkevalgte Omgivelsene Dialogarena

Stolt og unik Arbeidsgiverstrategi mot 2020 Utfordringene………… Strategiene…………..…… Innsatsområdene ………………..

2008 Oslo kommune 2008 Kommunenes evne til utvikling og nyskaping Kommunenes tilgang på og forvaltning av egen arbeidskraft To hovedutfordringer

2008 Oslo kommune Velferdsteknologi Landstinget ber kommunesektoren ta i bruk ny teknologi Utvikle og ta i bruk ny teknologi Økt selvhjulpenhet Mulighet for verdiskapning i næringslivet Forenkle arbeidsoppgaver Dempe behovet for arbeidskraft Innovativ ledelse

2008 Oslo kommune 2008 Å lede i det skapende spenningsfeltet Organisasjon Folkevalgte Omgivelsene Arena for samfunnsbygging

2008 Oslo kommune Kompetanse Arbeidsmarked Avgang Arbeidskraftutnyttelse Omdømme Mangfold Flyttestrøm Utfordringene – arbeidskraft

2008 Oslo kommune De unges preferanser Figuren til venstre viser hvordan de unge vektlegger ulike sider ved jobben. Det menings skapende er viktigst, deretter kommer trygghet tett etterfulgt av egenutvikling. Minst viktig er materielle goder. Vårt neste spørsmål blir derfor: Materielle goder Egenutvikling Trygghet Engasjement og mening Hvilken type sjef ønsker de unge?

2008 Oslo kommune Egenskaper ved en leder DEN ENGASJERTE LEDEREN De unge ønsker en leder som kan se behovene til medarbeiderne sine - roller, oppgaver, ønsker osv De unge ønsker å bli oppmutret til å bli leder DEN RETTFERDIGE LEDEREN De unge ønsker en leder som klarer å behandle de ansatte på en likeverdig måte. De ønsker en leder som er tydelig.

2008 Oslo kommune De unge vil bli ledere 74 prosent av unge kommunalt ansatte ønsker å bli ledere 29 prosent sier ja, absolutt 45 prosent sier ja, kanskje

2008 Oslo kommune

2008 Oslo kommune Strategi for arbeidskraft og rekruttering Rekruttere ny arbeidskraft –Ungdom ! Påvirke ungdommens utdannings- og yrkesvalg –Nyutdannede samarbeid med utdanningsinstitusjoner –Ubrukt arbeidskraft i befolkningen Deler av innvandrerbefolkningen –Samarbeid mellom kommunesektoren og lokalt næringsliv

2008 Oslo kommune Beholde seniorene i arbeid (55+) Arbeidsgiver kan spare penger ved en aktiv seniorpolitikk (AFP) IA avtalen – mangfold og inkludering Hvorfor er seniorpolitikk viktig for KS?

2008 Oslo kommune Utsettelse av pensjoneringen Forhold som kunne bidra til å utsette pensjoneringen Sysselsatte som har planlagt å pensjonere seg før fylte 67 år (i%) Kortere arbeidstid 30 Arbeidsgiver ønsker at du fortsetter 27 Roligere arbeidstempo 24 Mer fleksibel arbeidsordninger 24 Andre arbeidsoppgaver 20 Tilrettelegging av det fysiske arbeidsmiljøet 20 Kurs og videreutdanning 9

2008 Oslo kommune Seniorpolitikken virker Lederne ser på seniorene som mer attraktiv arbeidskraft enn før. Andelen av personer i alders – gruppen 60 – 74 år som er i arbeid, er økt. (Seniorbarometeret 07)

2008 Oslo kommune Utviklingssamtalen 55+ den enkeltes livs – og arbeidssituasjon personlige og faglige ønsker og behov bli sett og hørt bli betraktet som en ressurs og kompetanseperson anerkjennelse utarbeide utviklingsplaner 3 – 5 år Individrettete tiltak – motivasjon og verdsetting

2008 Oslo kommune Investeringsfasen 62+ (AFP perioden) Mer fritid: –80 % arbeid – 100 % lønn –Lengre ferie –Tilpasset arbeidstid Økonomiske tiltak: –Bonus Kompetanse Andre tiltak Individrettede virkemidler

2008 Oslo kommune Kommunestudien - desentralisert ansvar for seniorpolitikken Enkelte kommuner har overført eller vurderer å overføre ansvaret for AFP – ordningen til linjen Enhetene selv skal bekoste utgiftene til AFP, men også beholde (deler av) innsparingen ved et redusert AFP- uttak Enhetslederne kjenner sine ansatte bedre enn rådmann og kan bli mer målrettet og effektiv Politikk Rådmann Linjeleder Ansatte

2008 Oslo kommune Referanser Arbeidsgiverstrategien (AGS 2020) Fra mål til resultat - Styringssystemer Attraktiv seniorpolitikk Framtidens ledelse i kommunene