KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
Senter for kunnskapsbasert praksis
Litt mer om PRIMTALL.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Hva nytter innen tobakksforbyggende arbeid
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Kritiske røster Ensidig fokus på forskningsbasert kunnskap
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Hvordan virker familieråd? Et internasjonalt perspektiv
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Lillebeth Larun, Sosial- og helsedirektoratet
Ambulant Forskning / brukerperspektiv
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Kapittel 14 Simulering.
Veiledning av studenter
Lbg/RHS- Evalueringskonferanse 19. og 20. november Midtveisevaluering høst 2002 Resultater fra en brukerundersøkelse Seilet/ Molde/ 19.nov.03/lbg.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Klinisk skjema nyrebiopsiregisteret
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Velkommen til Medisinsk bibliotek
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Undervisning Irene W. Langengen Forskningsbibliotekar
Brownson 2003 Centre for evidence-based medicine 1999.
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Velkommen! 4/4/2017.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Avlevering i praksis KDRS-samling
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Målsetting med kurset: Presentasjon av, og trening på, verktøy og metoder til bruk for praktisk etikkarbeid og etisk refleksjon i kommunen. Målgruppe:
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Økoprofil - en miljøvurderingsmetode
”the beginning of the wisdom lies not in the answer, but in the question”
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Innføring til forskningsmetode - fra spørsmål til design
Randomiserte kontrollerte studier
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Innføring i Kunnskapsbasert praksis og litt om studieoppgave 2 Klasse C og D 13.november 2013 Anett Kolstad og Kari Dahl.
Retningslinjer for klinisk praksis
Utskrift av presentasjonen:

KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS - innhold og arbeidsmetode

”The knowledge wich a man can use is the only real knowledge, the only knowledge wich has life and growth in it and converts itself into practical power. The rest hangs like dust about the brain or dries like raindrops off the stones” Froude

”Kunnskapsbasert praksis” Definisjon ”Kunnskapsbasert praksis” Å utøve kunnskapsbasert praksis er å ta faglige avgjørelser basert på systemattisk innhentet forskningsbasert kunnskap erfaringsbasert kunnskap pasientens ønsker og behov i den gitte situasjonen Nortvedt 2007

”put it into practical power” ……å anvende kunnskap ”put it into practical power” Det krever at vi har: Kunnskap om fagområdet Kunnskap om konteksten Kunnskap om metoder Metodekunnskap: Både for å utføre forskning og utvikling Og: For å kunne tilegne oss forskningsbasert kunnskap – kvalitetssikre praksis

Dette er det miljøet eller settingen der praksis utøves Dette er det miljøet eller settingen der praksis utøves. Det kan omfatte kultur, forståelsesramme, ressurser, etiske forhold, kompetanse og politikk. Konteksten kan påvirke eller legge premisser for alle kunnskapsformene i modellen. Kunnskap innhentet fra rapporter, artikler og dokumenter av vitenskaplig karakter som innehar krav om systematikk og struktur. Dette er kunnskap som erverves gjennom å praktisere faget og utvikles gjennom refleksjon der praktikere lærer av erfaring - sin egen så vel som andres. I NOU 2005:3 ”Fra stykkevis til helt” heter det: ”…pasienten representerer en kunnskapsressurs for tjenesteyterne i vurderingen av hvilken helsehjelp som skal gis”. Dette betyr at pasientens medvirkning og kunnskap om pasienten er et vesentlig element i beslutningsgrunnlaget i en kunnskapsbasert praksis.

Hvorfor kunnskapsbasert praksis? For at pasienten til enhver tid skal få omsorg og behandling som bygger på den nyeste og beste kunnskap Kunnskapsbasert praksis er en konsekvens av føringer i helselovgivingen og profesjonsetikken og pasienters økte krav til helsevesenet

Trinnene i kunnskapsbasert praksis Erkjenne et informasjonsbehov Formulere et spørsmål ut fra det en trenger informasjon om Innhente kunnskap på bakgrunn av spørsmålet - søkestrategi Kritisk vurdere kunnskapen; gyldighet og relevans – metodekunnskap Anvende; Vurdere kunnskap opp mot praksis, erfaringer, kontekst og brukerpreferanser Evaluere praksis

Reflektere over praksis; Erkjenne og identifisere informasjonsbehov Evaluere Formulere spørsmål Anvende; Vurdere kunnskapen opp mot skjønn, praksis,verdier og preferanser Innhente kunnskap-litteratursøk The evidence based practice cycle. Kritisk vurdere

Trinn 1:Reflektere over praksis Kunnskap Endring Undring Irritasjon Når du har spørsmålet… Oppdrag Krav

Trinn 2: Formulere et spørsmål Hva kjennetegner et godt og presist spørsmål? Hvilke mennesker det handler om Hvilket tiltak/manøver vi er interessert i Hvilke endepunkter som er av interesse Mennesker kan ommfatte alt fra enkeltstående pasienter til større befolkningsgrupper. Dette kalles også for "det tredelte spørsmålet" og kan illustreres slik: [NESTE SLIDE]

Formulere et godt spørsmål POPULASJON PASIENT Hvilken type pasient/ pasientgruppe gjelder spørsmålet? INTERVENSJON Hvilken type intervensjon ønskes vurdert? COMPARISON Hvilke alternativer finnes til dette tiltaket? OUTCOME Hvilke utfall eller endepunkter er vi interessert i? P I C O

Formulere et presist spørsmål Hvilke spørsmål en har, avgjør hva slags forskningsbasert kunnskap en søker. Utgangspunkt i kjernespørsmålene Presise spørsmål gir gode litteratursøk

Trinn 3: Innhente kunnskap på bakgrunn av spørsmålet Vi har behov for kunnskap om: Prevalens (forekomst) Etiologi (årsaksforhold) Måleinstrumenter, tester og diagnostikk Effekt av forebygging, behandling og rehabilitering Prognose Innhold, erfaringer, opplevelser og holdninger

Spørsmålet bestemmer metoden - alltid Kjernespørsmål Kunnskap Studiedesign/ metode Hvor mange har et helseproblem? Prevalens - forekomst Tverrsnittsstudie Hvordan kan vi avgjøre om noen..? Diagnostikk Hvorfor får noen? Årsak - etiologi Kohortestudie Kasus-kontroll Hvordan går det? Prognose Hva kan vi gjøre? Effekt av tiltak Randomisert kontrollert studie Hvordan oppleves det? Erfaringer Kvalitative studier

Innhente kunnskap = søkestrategi Bøker Fagtidsskrifter Faglige retningslinjer Forskningsbaserte databaser Primærstudier Sekundærstudier

SENTER FOR KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS

Primærstudier Randomiserte, kontrollerte forsøk Kohortestudier Vurdere effekt av tiltak Kohortestudier Følger mennesker over tid, hvem blir syke og hvem holder seg friske Kasus-kontroll studier Hvorfor er noen syke og noen friske Tverrsnittstudier Måle noe på et bestemt tidspunkt Kvalitative design Tekstdata, forstå sammenhenger heller enn å forklare årsaker

Randomisert, kontrollert studie: INTERVENSJONSGRUPPE UTFALL POPULASJON KONTROLL GRUPPE UTFALL

Kohorte-studier: EKSPONERT UTFALL POPULASJON UTFALL UEKSPONERT

Kasus-kontroll studier: TID FORSKNING UTSATT KASUS ”SYK” IKKE UTSATT UTSATT KONTROLL ”FRISK” IKKE UTSATT

Tverrsnitt-studier: Populasjon – prosess - aktivitet TID TID

Kvalitative studier:

Sekundærstudier Systematiske oversikter Metaanalyser Systematisk oppsummering av primærstudier Metaanalyser Statistisk samleanalyse

Trinn 4: Kritisk vurdere kunnskapen Det krever at vi har: Kunnskap om fagområdet Kunnskap om konteksten Kunnskap om metoder Det krever at vi kan: Lese en vitenskapelig artikkel

Å lese en artikkel…… Finn først ut om artikkelen er verd å lese! Har undersøkelsen et klart formulert spørsmål? Forstår du spørsmålet? Er spørsmålet relevant/ viktig?  JA   NEI

Viktige områder å vurdere Studiens betydning for praksis Metodologi Gyldighet og pålitelighet Resultater Relevans

http://www.kunnskapssenteret.no

Trinn 5: Anvende Vurdere kunnskap opp mot praksis, erfaringer, kontekst og brukerpreferanser Samsvarer våre prosedyrer og rutiner med denne kunnskapen? Trenger vi nye kunnskaper/ ferdigheter/prosedyrer/ rutiner? Hvilke erfaringer har jeg / fagmiljøet? Hvilke føringer legger ledelsen/politikerne/økonomien? Hvordan er brukergruppen beslutningen skal iverksettes i forhold til? Hvordan ivareta empowerment dimensjonen?

Trinn 6: Evaluere praksis ”Jobber vi kunnskapsbasert?” AUDIT = EVALUERING AV KLINISK PRAKSIS = MONITORERING Fase 1: Måle det som faktisk skjer i praksis Fase 2: Sammenlikne mot standarder Intern audit Selvevaluering individuelt virksomheten Ekstern audit Kvalitetsindikatorer Tilsynsmyndigheter

Trinnene i kunnskapsbasert praksis Erkjenne et informasjonsbehov Formulere et spørsmål ut fra det en trenger informasjon om Innhente kunnskap på bakgrunn av spørsmålet - søkestrategi Kritisk vurdere kunnskapen; gyldighet og relevans – metodekunnskap Anvende; Vurdere kunnskap opp mot praksis, erfaringer, kontekst og brukerpreferanser Evaluere praksis

Kritiske spørsmål… Er dette noe nytt, da?? Underkjenner det ikke verdien i erfaringsbasert kunnskap, skjønn og kritisk refleksjon? Gjør det omsorgsyrkene for instrumentelle? Går det på bekostning av omsorgsdimensjonen?

Kilde: Vratny et al. ,: Nurs Adm Q, Volume 31(2). April/June 2007

KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS - internt opplæringstiltak

Problemstilling Hvordan utvikle et kunnskapsbasert undervisningsopplegg for ansatte i sykehjem som en del av implementeringen av kunnskapsbasert praksis?

Problemstilling forts Hvordan kan vi på best mulig måte implementere kunnskapsbasert praksis i sykehjem? Hvilke pedagogiske tilnærminger er mest effektive for opplæring av ansatte i sykehjem? Hvilke undervisningsmetoder egner seg best til undervisning om kunnskapsbasert praksis? Hvordan lage et undervisningsopplegg som setter sykehjemmet i stand til å arbeide kunnskapsbasert?

Undervisningsopplegget Målgruppe og læreforutsetninger: 3-årig høyskoleutdanning 2 stk rollemodeller/ ressurspersoner pr avdeling Mål og hensikt med tiltaket: Kvalitativ god pasientomsorg Innarbeide arbeidsmetode i utviklingsarbeidet som imøtekommer kravet til en kunnskapsbasert praksis Utvikle nødvendig kompetanse hos utvalgte ressurspersoner for at disse kan delta i å lede dette arbeidet Innholdsskisse: Informasjons møte 3 timer Kursdag 1 1 uke senere Kursdag 2 Påfølgende dag Kursdag 3 Kursdag 4 2 uker senere

Innholdsskisse: Informasjons møte 3 timer 1 uke før kursoppstart Hensikt med informasjonsmøtet: Gi deltakerne og deres ledere innsikt i mål og innhold i opplæringen inkl gjennomgang av litteratur Klargjøre forventninger Forankre kurset i klinisk praksis Forberedelse til 1. kursdag: Finne to problemstillinger fra egen praksis Verktøy: Spørsmålsbok

Mal til spørsmålsbok Pasient/ problem/ population: Hvilken pasient/ pasientgruppe gjelder problemet For eksempel: Diagnose Kjønn Alder Symptom Smitte Intervensjon/ tiltak: Hvilke tiltak vurderer du/ lurer du på- hva er det pasienten utsettes for? Sårbehandling Kost Medisiner Bevegelse/forflytning Kartlegging av pasienten Aktivisering Sosial stimulering Hygienerutiner Comparison/ sammenligning Er det noen tiltak du vil sammenligne med noen andre /sette opp mot hverandre? Lurer du på om noe virker bedre enn noe annet? Outcome/ resultat Hvilket resultat er du interessert i? Hva ønsker du å oppnå? Hvilken effekt av tiltaket ønsker du vurdert? For eksempel: Smertefrihet Sårtilheling Funksjonsnivå Velvære Pasientopplevelser Ernæringstilstand Hindre smitte

Innholdsskisse: Kursdag 1 1 uke senere Innhold: KBP trinn 1+2 PICO Sammenheng mellom spørsmål og design Metode: Forelesning Gruppearbeid og dialog Demonstrasjon og ferdighetstrening Anvende egen problemstilling Kursdag 1 1 uke senere

Innholdsskisse: Kursdag 2 Påfølgende dag Metode: Innhold: KBP trinn 3+4 Databaser Søk Kritisk vurdering Sammenheng funn og praksis Metode: Forelesning Demonstrasjon og ferdighetstrening Egenarbeid til dag 3: Gjennomlesing av 2 artikler Veiledning på egenarbeid Kursdag 2 Påfølgende dag

Innholdsskisse: Kursdag 3 1 uke senere Innhold: KBP trinn 5+6 Anvende modellen til å belyse egne problemstillinger Hvordan vurdere egen praksis Jobber du/ din avdeling kunnskapsbasert? Anvender dere KBP ved utvikling av rutiner og prosedyrer? Metode: Forelesning Gruppearbeid og dialog Ferdighetstrening Egenarbeid til dag 4: Forberede presentesjon av arbeid med egen problemstilling Veiledning på egenarbeid Kursdag 3 1 uke senere

Innholdsskisse: Kursdag 4 2 uker senere Innhold: Presentasjon av eget arbeid Anvende kunnskap fra kurset Forståelse for rolle som ressursperson Metode: Forelesning Gruppearbeid Dialog Kunnskapstest Evaluering Kursdag 4 2 uker senere

Når forandringens vind blåser, kryper noen i skjul, mens andre drar ut for å bygge vindmøller Mao Zedong