Matrikulering av veigrunn og gråsoneveier

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Advertisements

SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Strategiplan trafikksikkerhet i Agderfylkene
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Rekruttere og beholde verger
Hva er Fretex ?.
-Hovedinnhold og status Ny felles parkeringsregulering KS samling 30. august 2010 Ved Espen Rindedal Seniorrådgiver i Samferdselsdepartementet.
Nyere tids kulturminner i kommuneplanens arealdel
Vest-Agder fylkeskommune Seminar Bokvalitet – etterlyses! Kommunens syn Er planene gode nok? Blir resultatet kvalitetsmessig bra? Foredrag 15. november.
Kvalifikasjonsordning
Spørsmål fra Ragnhild Røed, AP: 1.Om skoleveier; sikkerhet og brøyting 2.Om vinterdrift i sentrum.
1 Ny parkeringspolitikk ved NTNU Status - november 2013 LOSAM UL.
Grimstad kommune Planbehandling - ønsker og praksis -
VA-tiltak langs Svelvikveien mellom Solumstrand og Svelvik grense – Orientering til Bystyrekomitèen Hensikt: Gi komitèen en orientering om.
St. Edmunds vei i Ullern bydel
Tidsfrister i planleggingen
Skoleeier – was nun? Hva tenker fylkeskommunen som forvalter og eier om fagskolen nå?
Sak 28/12 Advokat Torhild Sæther
Faste kunstverk i offentlige uterom Behandling av enkeltsaker om anskaffelse og plassering Bystyrekomiteen for byutvikling og kultur 5. februar
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Vergemålsreformen Fylkesmannen overtar som lokal vergemålsmyndighet fra 1.juli 2013 v/ seksjonssjef Janne Woie Informasjon til hjelpeverger og verger i.
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
FORBEDRINGSPROSESSEN Oppstartseminar Lasse Lønnum Universitetsdirektør.
Prioriteringer i fakultetsadministrasjonen
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Reguleringsplaner.
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
GLAVA TOUR OF NORWAY Drammen Rittets status: Glava Tour of Norway har fått oppgradert status og vil i 2012 være et kategori 2.1 UCI.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Pensjonsforum 12.november 2007
Overføring av avløp til Holmestrand Etter mindre enn 20 år, kan det siste av i alt 7 renseanlegg i Sande bli nedlagt.
Livet i havet – vårt felles ansvar Rømmings- kommisjonen.
Bydelsseminar 2012 Plan- og bygningsloven
Instruktørkurs for kommuner Ansvar og avtaler (45 min)
Kommuneplanen Del av en planstrategi (fra 2012) Samfunnsdel Arealdel Handlingsdel (fra 2012)
Dag Wiese Schartum, AFIN
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Regler om offentlighet og åpenhet
Larvik Campingplassforening 22 medlemmer, fra 20 til 600 plasser Sesongplasser, døgnplasser, hytter, leiligheter, brygger, badestrender, kafe, aktiviteter,
innholdet i enkeltvedtak
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Bakgrunn for skolehelserådet
Informasjonsmøte i Ytrebygda barnehage
Levanger kommune rådmannen Formannskapsmøte – Ola Stene 1 Kommunalt Regnskap Litt om regnskapsoppstillingene KOSTRA Våre rutiner.
Regional skulering for ATB Hordaland Oktober/november 2011 Aktuelle saker.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Multiconsult.no Vedlikeholdsetterslepet langs kommunale veier KS FoU-Prosjekt nr
Privatrettslige forhold
5 Handlingsplan kort sikt 6 Måling, oppfølging, sikre effekt
Oppgradering av velveier for kommunal overtakelse – Orientering Komité for teknikk, kultur og fritid Mari Gabrielsen, kommunalteknisk.
Friskolesamling vgs Oslo mars Inntak og vurdering av elevens rett til videregående opplæring Kan ikke ta inn elever dersom man ikke er sikker.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Mulighetenes Oppland Regional plan for Rondane - Sølnkletten Bygger på «Fylkesdelplan for Rondane» «Skal legges til grunn for regionale organers virksomhet.
Landbruk og vernet vassdrag Gang- og sykkelvei, Sørvågen til Alsvåg.
Moss kommune Hva betyr forslaget for kommunenes ledelse og forvaltning? Ann-Janette Hansen Rådgiver - Moss kommune Tlf nr
Erfaring med likebehandling av kommunale og private barnehager
Status pr. Januar 2013 Kommunalteknisk sektor Tom A. Johansen
Bakgrunn Fylkesinndelingen for Oslo og Akershus står i veien for utvikling av en mer funksjonsdyktig hovedstadsregion Etter 40 år med forsøk på å lande.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Erfaringer med biobankloven. Seniorrådgiver Vibeke Dalen
Kart og oppmåling 3 ingeniører.
Jordskifte Servituttgrenser matrikkelføring
Evaluering av Graveinstruks
Jordvern og leiejord Hvordan vi som landbrukskontor jobber med disse tema Stein-Even Fjellaksel, Plan- og landbruksrådgiver i Evenes kommune.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Matrikulering av veigrunn og gråsoneveier Møte i Bystyrekomite for byutvikling og kultur 6. Mars 2012 04.04.2017

Bakgrunn for saken Matrikkelloven og overgangsbestemmelser Lova skal sikre tilgang til viktige eigedomsopplysningar ved at det blir ført eit einsarta og påliteleg register (matrikkelen) over alle faste eigedommar i landet, og at grenser og eigedomsforhold blir klarlagde. Mange mindre veistumper – herav en rekke gråsoneveier – er ikke matrikulert. Veiloven og vedlikeholdsplikten Offentlig veg er veg eller gate som er open for almen ferdsel og som blir halden vedlike av stat, fylkeskommune eller kommune etter reglane i kap. IV. Alle andre vegar eller gater blir i denne lova rekna for private. Gråsoneveiene er ikke definert i veiloven og snøbrøyting er ikke det samme som vedlikehold. 04.04.2017

Matrikulering av veigrunn Mange veier – spesielt gråsoneveiene - har uavklart eiendomsstatus Forenklet behandling innen 31.12.2012 innebærer matrikulering med egenerklæring Senere matrikulering krever omfattende dokumentasjon, også av tilsynelatende enkle forhold Gjelder umatrikulerte parseller med avklarte eiendomsforhold. For disse vil matrikuleringen føre til veistatus som Kommunal vei (vedtak) – vil øke lengden kommunalt veinett Privat vei, evt uten kommunal ansvar for brøyting (også Drammen kommune) Parseller med kompliserte eiendomsforhold eller manglende eiere inngår ikke i denne forenklede prosessen 04.04.2017

Status gråsoneveier – bystyrets vedtak 2003 Vilkår for opptak av nye gråsoneveier Veiene skal være av allmen interesse og åpen for alminnelig ferdsel. Det vil si gjennomfartsveier eller veier som leder til utfartsområde eller steder med allmen interesse. Veiene skal ikke være merket privat vei på noen måte. Veiene bør ligge på utskilt, egen veigrunn. Veiene skal ha kommunal standard mht. kjørebanebredde (min 3,5 m), sideareal (grøfter og snøopplag, min 1,5 m på hver side), tilstrekkelig bæreevne, snuplass etc. Veier som i godkjente reguleringsplaner er regulert til private veier driftes og vedlikeholdes ikke av kommunen. Kommunen overtar ikke ansvar for drift og vedlikehold av interne veier i sameier/borettslag med mindre disse er regulert som offentlig vei. Det er ønskelig å få hjemmel til å stille krav for at en parsell skal opprettholde gråsonestatus 04.04.2017

Status for forvaltning av veinettet Gråsoneveiene er registrert – og har uklar status: Noen burde ikke vært gråsonevei men kommunal Mange henger igjen fra gamle dager med kommunal brøyting En god del veiarealer har ingen grunneier Det er mange veier som i ”veilistene” også er uklare; Private eller mindre adkomstveier som vedlikeholdes av kommunen Mange rene private veier Selv om det blir foretatt en opprydding i dagens gråsoneveier gjenstår enda behov for avklaringer 04.04.2017

Hvorfor henger disse to sakene sammen? Overgangsbestemmelser Ved forenklet matrikulering må man ta stilling til arealformål Gråsoneveier er et forvaltningsmessig problem Forstås ikke av innbyggere Har svært sammensatte eiendomsforhold Ønske om oppheving eller ”nedregulering” Bestemmelser for å håndtere eksisterende gråsoneveier 04.04.2017

Kategorier i forhold til problemstillinger Matrikulerte gråsoneveier med 6000-nummer tas opp som kommunal vei (ca 20). Matrikulert med DK som grunneier vurderes å forbli ”privat” uten brøyting eller matrikuleres som kommunal vei (ca 20). Der veigrunn er umatrikulert men egenerklæring er mulig matrikuleres veien til enten off vei eller priv vei uten brøyting (5-6) For parseller på matrikulert privat grunn nedklassifiseres til privat uten brøyting. I tilfeller med kompliserte grunneierforhold eller ”eierløse teiger” opprettholdes gråsonestatus til naturlig avklaring kan finne sted (for eksempel ved ny regulering). 04.04.2017

Kategori 1 04.04.2017

Kategori 2 Bør den private veien ha gråsonestatus? 04.04.2017

Kategori 3-4 04.04.2017

Kategori 5 04.04.2017 Stammer kanskje fra tidligere grendeveier med kommunal støtte?

Status gråsoneveier – bystyrets vedtak 2003 Vilkår for opptak av nye gråsoneveier Veiene skal være av allmen interesse og åpen for alminnelig ferdsel. Det vil si gjennomfartsveier eller veier som leder til utfartsområde eller steder med allmen interesse. Veiene skal ikke være merket privat vei på noen måte. Veiene bør ligge på utskilt, egen veigrunn. Veiene skal ha kommunal standard mht. kjørebanebredde (min 3,5 m), sideareal (grøfter og snøopplag, min 1,5 m på hver side), tilstrekkelig bæreevne, snuplass etc. Veier som i godkjente reguleringsplaner er regulert til private veier driftes og vedlikeholdes ikke av kommunen. Kommunen overtar ikke ansvar for drift og vedlikehold av interne veier i sameier/borettslag med mindre disse er regulert som offentlig vei. Det er ønskelig å få hjemmel til å stille krav for at en parsell skal opprettholde gråsonestatus 04.04.2017