Viktige lover og regler

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
Advertisements

Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
JUS201 Dag
JUS201 Dag
Det kommunale og det statlige barnevern
8 Det politiske systemet i Norge
Advokat Øyvind Renslo, KS
Prosessuell Materiell Personell
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kurs i forvaltningsrett
Kurs i forvaltningsrett
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Saksbehandling i folkevalgte organer Folkevalgtopplæring 30
Forvaltningslov, taushetsplikt og habilitet – kommunal saksbehandling
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Studieadministrativt forum 26. februar 2010
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
OFFENTLIG KOMPETANSE/MYNDIG-HETSUTØVELSE
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
VEFSN KOMMUNE § 41Dekning av utgifter og økonomisk tap. § Den som har et kommunalt eller fylkeskommunalt tillitsverv, har krav på skyss-, kost-
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
Signe Louise Berthelsen
Hamar kommunes eierskap i selskaper og foretak Folkevalgtopplæring 23
Regler om offentlighet og åpenhet
Folkevalgtopplæring for Bydelsstyremedlemmer Reglement for bydelsstyrene.
3 Marius Stub.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter ved rådgiver Anja M. Brodschöll.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
PRAKTISK INFORMASJON BYDELSSTYRENE FEBRUAR MØTEPLAN Første halvår tirsdag (Bergenhus, Åsane, Fana og Laksevåg) torsdag (Arna, Årstad, Ytrebygda.
HABILITET I ET NØTTESKALL
JUS102 Advokat Lars Baklund. AS/ASA – Generalforsamlingen Asl og asal kapittel 5 Selskapets øverste myndighet jf. asl § 5-1 Alle aksjonærer har møterett.
FORVALTNINGSRETT.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
SENTRALE PARAGRAFAR I:
En pasient / tjenestemottaker Den ”påstått hjelpetrengende” → Pasientrettighetsloven § 1-3, a (om hvem som anses som pasient i helselovgivningens forstand)
Kredittinstitusjoner i krise Sjur Swensen Ellingsæter, stipendiat ved Institutt for privatrett.
Parlamentarismeformen 20. januar 2015 Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 7.
Organiseringen av staten 17. februar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Parlamentarismeformen 22. januar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Kurs i forvaltningsrett
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Parlamentarismeformen 9. februar 2017
Hvilke rettigheter og plikter har de folkevalgte? 2. februar 2016
3 Marius Stub.
Organiseringen av staten 14. februar 2017
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 22. januar 2016.
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 2. februar 2016
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Saksbehandlingen i folkevalgte organer 5. februar 2015
Kommunestyrekomiteer
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Eldrerådet – råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Universitetslektor Lars Baklund
Parlamentarismeformen 24. januar 2018
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Hvilke rettigheter og plikter har de folkevalgte? 7. februar 2018
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Fylkesmannen i Buskerud
3 Marius Stub.
Seniorråd og ny Kommunelov
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Viktige lover og regler Oversikt for nyvalgte bystyrerepresentanter Hildegunn Heinum, juridisk rådgiver på Bystyrets kontor Komitesekretær i komite for helse og soial Skal gi en kort oversikt over juridiske problemstillinger, og over viktige lover og regler bystyrerepresentanter bør ha kjennskap til © Bergen kommune

Kommunenes kompetanse Hvem kan bestemme hva hvordan ? Hvem kan fatte vedtak – personell kompetanse Hva kan det fattes vedtak om – materiell kompetanse Hvordan skal vedtak fattes –saksbehandlingsregler – prosessuell kompetanse Når man snakker om hvilken kompetanse kommunene har menes den evne kommunale organ har til å treffe beslutninger med rettsvirkninger for kommunene selv og for borgerne De tre sentrale spørsmål som må stilles er hvem, hva og hvordan Altså hvem som kan fatte vedtak – det som kalles personell kompetanse Hva det kan fattes vedtak om – det som kalles materiell kompetanse Og Hvordan vedtak skal fattes – dets om kalles prosessuell kompetanse, eller saksbehandlingsregler © Bergen kommune

Kommunenes materielle kompetanse Kommunenes kompetanse er i utgangspunktet autonom. Dette betyr: Kommunene kan etablere rettigheter for borgerne Kommunene har kompetanse til å organisere egen virksomhet, og instruere tilsatte og underordnede organ. Kommunene råder over egne eiendommer og ressurser, og kan inngå avtaler knyttet til dette Når det gjelder spm om den materielle kompetanse – altså hva slags innhold kommunale vedtak kan ha, så er utgangspunktet at dette er en autonom kompetanse. Dette betyr at Kommunene kan etablere rettigheter for borgerne Kommunene har organisasjons- og instruksjonsmyndighet - dvs. at de har kompetanse til å organisere egen virksomhet, og instruere tilsatte og underordnede organ. Kommunene råder over egne eiendommer og ressurser, og kan inngå avtaler knyttet til dette. Det er dette som kalles kommunenes private autonomi I utgangspunktet har kommunene samme evne som private borgere til å påta seg forpliktelser og erverve rettigheter. Unntak – bl.a. bestemmelser om inhabilitet og taushetsplikt. © Bergen kommune

Kommunenes materielle kompetanse Kommunene har ingen generell adgang til å pålegge borgerne plikter (heteronom kompetanse) Dette må ha særskilt hjemmel i lov - Legalitetsprinsippet Kommunene har ingen generell adgang til å pålegge borgerne plikter (heteronom kompetanse) Dette må ha særskilt hjemmel i lov, eller i bestemmelser gitt i mehold av lov – Det er det som kalles Legalitetsprinsippet Borgerne – gjelder både privatpersoner og bedrifter Det finnes en rekke slike lovbestemmelser: – f.eks. i plan- og bygningsloven, som fastsetter at kommunen kan gi bindende forbud og påbud gjennom reguleringsplaner - og i alkoholloven, som gir kommunene hjemmel for å gi og tilbakekalle skjenkebevillinger © Bergen kommune

Lover - oversikt Kommuneloven Forvaltningsloven Offentlighetsloven Valgloven Andre lover – betydning i de enkelte saker Viktige lover som gir svar på noen av spm om personell og prosessuell kompetanse er kommuneloven og forvaltningsloven Andre viktige lover man bør ha kjennskap til er offentlighetsloven og valgloven I tillegg vil det ofte være andre lover som kan ha betydning i den enkelte sak For de av dere som skal sitte i Komite for miljø og byutvikling vil plan- og bygningsloven være den fremste loven man bør ha kjennskap til © Bergen kommune

Kommuneloven – viktige bestemmelser Kommunale organer – kap 2 Folkevalgtes rettigheter og plikter – kap 7 Saksbehandlingsregler – kap 6 Lovlighetskontroll – kap 10 Skal nevne noen bestemmelser i kommuneloven som det er viktig å ha kjennskap til Det er bestemmelsene om Kommunale organer – kap 2 Folkevalgtes rettigheter og plikter – kap 7 Saksbehandlingsregler – kap 6 Lovlighetskontroll – kap 10 © Bergen kommune

Bystyret og øvrige kommunale organer – kap 2 Bystyret er kommunens øverste organ og fatter vedtak på vegne av kommunen så langt ikke annet følger av lov eller delegasjonsvedtak Kommuneloven begrenser adgangen til å delegere myndighet. Formuleringen ”kommunestyret selv” brukes. Eksempel: Opprettelse av faste utvalg Vedtakelse av økonomiplan og årsbudsjett Kommuneloven fastsetter i § 6 at Bystyret er kommunens øverste organ og fatter vedtak på vegne av kommunen så langt ikke annet følger av lov eller delegasjonsvedtak Kommuneloven begrenser adgangen til å delegere myndighet. Formuleringen ”kommunestyret selv” brukes. Eksempel: Opprettelse av faste utvalg - § 10 Vedtakelse av økonomiplan og årsbudsjett i §§ 44 og 45 © Bergen kommune

Folkevalgtes rettigheter og plikter Kommunelovens kapittel 7 Rett og plikt til å delta i organets møter med mindre det foreligger gyldig forfall Plikt til å fratre ved inhabilitet Rett til fri fra arbeid for å møte i folkevalgte organ Rett til dekning av tapt arbeidsfortjeneste og andre økonomiske tap Rett til honorar Kommunelovens kapittel 7 har bestemmelser om folkevalgtes rettigheter og plikter. Av plikter kan nevnes Plikt til å fratre ved inhabilitet Men ellers rett og plikt til å delta i organets møter med mindre det foreligger gyldig forfall Av rettigheter kan nevnes Rett til fri fra arbeid for å møte i folkevalgte organ Rett til dekning av tapt arbeidsfortjeneste og andre økonomiske tap Rett til honorar Nærmere bestemmelser om dette finnes i honorarreglementet © Bergen kommune

Saksbehandlingsregler Kommuneloven kapittel 6 Møteprinsippet: Folkevalgte organ skal treffe vedtakene sine i møte Møtene vil normalt holdes for åpne dører Vedtak treffes normalt ved alminnelig flertall I alle faste utvalg med fire eller flere medlemmer skal hvert kjønn være representert med 40 %. Saksbehandlingsregler finnes i kommuneloven kapittel 6 Møteprinsippet: Folkevalgte organ skal treffe vedtakene sine i møte Dette prinsippet gjelder alltid for bystyret Kan gjøres unntak i særskilte tilfeller for øvrige folkevalgte organ Møtene vil normalt holdes for åpne dører Unntak: lovbestemt taushetsplikt eller vedtak om lukkede dører pga personvernhensyn. Vedtak treffes normalt ved alminnelig flertall I alle faste utvalg med fire eller flere medlemmer skal hvert kjønn være representert med 40 %. © Bergen kommune

Lovlighetskontroll - § 59 Tre eller flere medlemmer av bystyret kan bringe avgjørelser truffet av folkevalgt organ eller administrasjon inn for departementet (fylkesmannen) til kontroll av avgjørelsens lovlighet. Fylkesmannen tar stilling til om avgjørelsen er innholdsmessig lovlig er truffet av noen som har myndighet til å treffe slik avgjørelse er blitt til på lovlig måte Bestemmelsen om lovlighetskontroll i kommunelovens § 59 er en viktig bestemmelse om mindretallsvern. Den fastsetter at Tre eller flere medlemmer av bystyret kan bringe avgjørelser truffet av folkevalgt organ eller administrasjon inn for departementet (fylkesmannen) til kontroll av avgjørelsens lovlighet. Fylkesmannen tar stilling til om avgjørelsen er innholdsmessig lovlig er truffet av noen som har myndighet til å treffe slik avgjørelse er blitt til på lovlig måte Fylkesmannen skal oppheve avgjørelsen hvis det er gjort slike feil at den er ugyldig. Fylkesmannen kan også på eget initiativ ta en avgjørelse opp til lovlighetskontroll © Bergen kommune

Habilitetsreglene- utgangspunkter Folkevalgte skal ikke delta i behandlingen av saker hvor det foreligger omstendigheter som er egnet til å svekke tilliten til vedkommendes upartiskhet Den folkevalgte har selv plikt til å vurdere om det foreligger forhold som kan gjøre ham/henne inhabil, og melde fra om dette til bystyrets kontor Det er det folkevalgte organ som avgjør spørsmålet om habilitet Skal gå litt inn på reglene om habilitet. Dette er reglene som fastsetter at Folkevalgte ikke skal delta i behandlingen av saker hvor det foreligger omstendigheter som er egnet til å svekke tilliten til vedkommendes upartiskhet Dere som bystyrerepresentanter har selv plikt til å vurdere om det foreligger forhold som kan gjøre dere inhabile, og melde fra om dette til bystyrets kontor Men det er det folkevalgte organ som avgjør spørsmålet om habilitet © Bergen kommune

Habilitetsreglene Kommuneloven § 40 og forvaltningsloven kap.II Forvl. § 6, første avsnitt: Fem absolutte regler for inhabilitet: Bokstav a), b) c) og d): man er inhabil når man selv er part i saken, er i nær familie med en part, eller verge/fullmektig for en part Bestemmelsene om inhabilitet finnes i kommuneloven § 40 og forvaltningsloven kap.II Forvl. § 6, første avsnitt: Fem absolutte regler for inhabilitet: Bokstav a), b) c) og d): man er inhabil når man selv er part i saken, er i nær familie med en part, eller verge/fullmektig for en part Part i saken er i forvaltningsloven definert som den som en avgjørelse retter seg mot ellersom saken ellers direkte gjelder Dette er omtrentlige gjengivelser av lovtekst. Meningen er ikke å lære alle detaljer, men å vite når varsellampen bør blinke, slik at man bør be om å få habiliteten vurdert. © Bergen kommune

Habilitetsreglene – forts. §6, første avsnitt, bokstav e): man er inhabil når man har ledende stilling i, eller er medlem av styret/ bedriftsforsamlingen for et selskap som er part i saken. Unntak: der selskapet helt ut eies av stat eller kommune En bestemmelse som har stor praktisk betydning for bystyrerepresentantene er bestemmelsen i bokstav e som sier at man er inhabil når man har ledende stilling i, eller er medlem av styret/ bedriftsforsamlingen for et selskap som er part i saken. Unntak: der selskapet helt ut eies av stat eller kommune © Bergen kommune

Habilitetsreglene forts. En mer skjønnsmessig bestemmelse om inhabilitet i § 6 andre avsnitt: Man er også inhabil når andre særegne forhold foreligger som er egnet til å svekke tilliten til ens upartiskhet; blant annet skal det legges vekt på om avgjørelsen i saken kan innebære særlig fordel, tap eller ulempe for en selv eller noen som man har nær personlig tilknytning til. I § 6, 2. avsnitt er det gitt en sekkebestemmelse som ofte er aktuell. Den fastsetter at Man også er inhabil når andre særegne forhold foreligger som er egnet til å svekke tilliten til ens upartiskhet; blant annet skal det legges vekt på om avgjørelsen i saken kan innebære særlig fordel, tap eller ulempe for en selv eller noen som man har nær personlig tilknytning til. Det er ikke aneldning nå å gå inn på de ulike tilfellene hvor den kan bli aktuell. Men det er viktig å være obs på at spm er om det foreligger forhold som gjør at andre kan få svekke tilliten til ens upartiskhet. Man vil altså være inhabil selv om man er en redelig person, og at man selv vet man ikke vil ta hensyn til atman kan få personlige fordeler i en sak. © Bergen kommune

Offentlighetsloven Hovedregel: Forvaltningens saksdokumenter er offentlige Unntak: Taushetsbelagte opplysninger skal ikke offentliggjøres. Adgang til å unnta også i enkelte andre tilfeller, hvor dette er særskilt nevnt i offentlighetsloven. To ting det er viktig å vite Det ene er at forvaltningens saksdokumenter er offentlige Det andre er at Taushetsbelagte opplysninger ikke skal offentliggjøres. Taushetsbelagt når det angår noens personlige forhold eller konkurransemessige forhold. I saksdokumentene til representantene vil slike dokument bli sendt på rødt papir Adgang til å unnta også i enkelte andre tilfeller, hvor dette er særskilt nevnt i offentlighetsloven. Ny lov trer i kraft 1.1.2008. I hovedsak samme prinsipp. Noen innskjerpinger, bl.a. kan ikke lenger dokument fra eller til ei kommunal enhet på område der enheten har sjølvstendig avgjerdsrett unntas etter reglene om unntak for interne dokument (Skriftlige henvendelser til bystyrerepresentanter vil som regel ikke være en del av forvaltningens saksdokumenter. Unntak: dersom henvendelsen må anses som saksdokument til komite/bystyre) © Bergen kommune

Viktige reglementer - oversikt Bystyrereglement Komitereglement Reglement for Forretningsutvalget Etiske retningslinjer Honorarreglement Dette er en oversikt over de viktigste reglementene Reglementer gir utfyllende bestemmelser til lover og regler Bystyrereglementet vil Marte komme tilbake til. Komitereglementet vil bli omtalt i forbindelse med komiteopplæringen. Skal si noe om kort om etiske retningslinjer og om honorarreglement © Bergen kommune

Etiske retningslinjer Bergen kommune legger stor vekt på redelighet, ærlighet og åpenhet i all sin virksomhet. Både folkevalgte og ansatte har ansvar for å etterleve dette prinsippet Folkevalgte og ansatte i kommunen skal unngå personlige fordeler som kan påvirke, eller være egnet til å påvirke, handlinger, saksforberedelse eller vedtak. Det er viktig å ha kjennskap til kommunens etiske retningslinjer. Skal nevne to sentrale bestemmelser Pkt 1: Bergen kommune legger stor vekt på redelighet, ærlighet og åpenhet i all sin virksomhet. Både folkevalgte og ansatte har ansvar for å etterleve dette prinsippet. Pkt 3 a)     Folkevalgte og ansatte i kommunen skal unngå personlige fordeler som kan påvirke, eller være egnet til å påvirke, handlinger, saksforberedelse eller vedtak. Gaver til en verdi under kr. 300,- kan likevel mottas. Gaver omfatter ikke bare materielle gjenstander, men også andre fordeler, f.eks. i form av personlige rabatter ved kjøp av varer og tjenester. Pkt 3 b) Ved tilbud om gaver o.l. som har et omfang som går ut over gaver nevnt under pkt. 3a, skal nærmeste overordnede kontaktes. Mottatte gaver skal returneres avsender sammen med et brev som redegjør for kommunens regler om dette. © Bergen kommune

Honorarreglementet Bystyremedlemmer tilstås en fast godtgjørelse samt en møtegodtgjørelse pr. møte Ved fravær fra mer enn 1/3 av møtene pr. år tilstås kun møtegodtgjørelser for dette året. Varamedlemmer tilstås møtegodtgjørelser pr. møte. Varamedlemmer som møter i mer enn 2/3 av utvalgets møter pr. år tilstås også fast godtgjørelse. Deltakelse i mindre enn 2 timer gir halv godtgjørelse pr. møte. Tilsvarende prinsipper for komitemøtene Bystyre: Medlemmer i bystyret tilstås en fast godtgjørelse på kr 20 000,- pr. år, samt en møtegodtgjørelse på kr 2 500,- pr. møte Medlemmer som er fraværende fra mer enn 1/3 av utvalgets møter pr. kalenderår tilstås kun møtegodtgjørelser for dette året.   Varamedlemmer til bystyret tilstås en møtegodtgjørelse på kr 2 500- pr. møte. Varamedlemmer som møter i mer enn 2/3 av utvalgets møter pr. år tilstås også fast godtgjørelse. Medlemmer og varamedlemmer til bystyret som møter mindre enn 2 timer får halv godtgjørelse pr. møte. Komite: Samme prinsipp: Der er fast godtgjørelse på kr 15 000,- pr. år, og møtegodtgjørelsen på kr 1 750,- pr. møte . Medlemmer og varamedlemmer til bystyrekomiteene som møter mindre enn 1 time får halv godtgjørelse pr. møte. © Bergen kommune

Her finnes bestemmelsene: Lover: www.lovdata.no Reglement: www.bergen.kommune.no (Alt om) politikk Lover og regler for folkevalgte © Bergen kommune