Bruk av IKT i historieundervisning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Forside/oversikt Fag / tema Samfunnsfag, Norsk, Engelsk Trinn 5. trinn
HVA ER ?.
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Forskning og utvikling
Fag / tema Norsk, kunst og håndverk, matematikk, engelsk, samfunnsfag
Konsekvenser av ny teknologi Over the course of a few years a new communications technology annihilated distance and shrank the world faster and further.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Lansering. Prosjektet Kunnskapsgrunnlag Våre valg PhD on Track.
Plan for uka i 7A. Timeplan MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Eng/IKT/norskKrøKHVEng/IKTNorsk """"" """Matte (Delt)Fremføring "EngelskNorsk"" Eng/IKT/norskNaturfagMatte.
Kildebruk og kildekritikk
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Hvordan kan vi bruke det?
Sammensatte tekster.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
IKT i historiefaget. Hva kan Internett tilføre historiefaget? Ferdige undervisningsopplegg "Digitalskolen" (U i B)Digitalskolen Her er det lagt ut mange.
Kirsti L. Engelien - faglig pedagogisk dag 2011 Interaktive tavler – noe for deg?
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Læreplanen Historie Vg2.
PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Kildekritikk A04 – V2006 Fagenhet for IKT. Nettressurser - kildekritikk På Internett kan hvem som helst publisere nær sagt hva som helst –Side om side.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
Questions for New Zealand/Maori websites:
Ny Nettspansk: ¿Me oyen? III ANPE-konferanse Tromsø.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Vågen IKT Skolen har 2 teknikere på dataavdelingen. Kjartan Andreas
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
:58 Ullensaker1 Svarlogg.
123 Data - Førstehjelp Krokelvdalen Skole. Hva skal vi lære Slå på/av datamaskinen Hva som må til for å komme på internett Hvilke typer kommunikasjonsformer.
Emnet HUIN102 "IKT i humaniora" i et profesjonsperspektiv Carsten Jopp Seksjon for humanistisk informatikk Programmøte Språk og informasjon,
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Evaluering av informasjon på Internett Kildebruk og kritikk Universitetsbibliotekar Hilde Westbye Det juridiske fakultetsbibliotek Universitetet i Oslo.
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
Eksamen med begrenset Internett-tilgang Råd og tips til sentralgitt eksamen våren 2015.
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Using the personalized system of instruction in an introductory programming course Hallgeir Nilsen Universitetet i Agder.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
Digitale kommunikasjonsarenaer. Digital kommunikasjon Digital informasjon vil si informasjon som er lagret som tallkoder (0 og 1) Digitale medieplattformer.
Det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen.
SoMe – dei nye privatarkiva?
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
SmartSwap.
Digital startpakke kurs 3
Visning 2) Sett inn 3) Sett inn BILDE Bruk verktøylinja og gå til:
CAMPAIGNING From vision to action.
Using nursery rhymes and songs
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Godt grep – presentasjon
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Koble opp nearpod.com Kode: xuikn
Læringsform: Tilegnelse
Utskrift av presentasjonen:

Bruk av IKT i historieundervisning Et forsøk på å inspirere…

1905 - samarbeidsprosjekt Et eksempel på et godt norsk nettsted http://www.nb.no/baser/1905/index.html

Tenk historie først! “There is no automatic ’good’ in using ICT in history. While some history teachers have developed sophisticated criteria for ICT use that will genuinely improve historical learning, others are still imagining that ICT is something that they simply must do more of, apparently for its own sake.” Christine Counsell

”Don’t ask what you can do for ICT, ask what ICT can do for you…” ”Internett gir historielæreren en nærmest ubegrenset tilgang på historisk materiale og bilder, bare et ”tastetrykk unna”. Samtidig vil et historiefag hvor kildegranskning er en naturlig og sentral del av faget, kunne bruke nettet som et spennende jaktterreng.” Erik Lund

Hva er hemmeligheten? Et eksempel – Gruble Alf Sjuls Hansen; Hva kjennetegner gode digitale historieoppgaver? Bruken av IKT gir en klar merverdi Elevene må bruke flere digitale kilder Kildene er av forskjellig type Både bilder og tekst, "primær"- og sekundærkilder Kildene er lett tilgjengelig Helst ved hjelp av lenker/hypertekst Elevene må vurdere både brukbarhet og troverdighet av kildene Oppgavene krever en form for digital presentasjon

Digitalskolen – digitale kilder med oppgaver Digitalskolen er en samling edb-ressurser til undervisning på forskjellige nivå. Lærepakkeprosjektet er en del av Digitalskolen, rettet mot skolen, og lærepakkene er utarbeidet ved Historisk institutt, Slaveriet i Amerika

Hvorfor? ”Et innovativt og kvalitetsorientert utdanningssystem må sette digital kompetanse på dagsorden. Alle lærende skal utnytte IKT på en sikker, fortrolig og kreativ måte for å utvikle de kunnskaper og ferdigheter de trenger for å kunne være fullverdige deltakere i informasjonssamfunnet” Kristin Clemet

Program for digital dannelse ”Digital kompetanse er den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese, skrive og regne, og den kompetansen som kreves for å ta i bruk nye digitale verktøy og medier på en kreativ og kritisk måte” ”Digital kompetanse består både av IKT-ferdigheter, tilsvarende det å lese, skrive og regne, og mer avanserte ferdigheter som sikrer en kreativ og kritisk bruk av digitale verktøy og medier. IKT-ferdigheter omfatter det å ta i bruk programvare, søke, lokalisere, omforme og kontrollere informasjon fra ulike digitale kilder. Kritisk og kreativ bruk fordrer også evnen til evaluering, kildekritikk, fortolkning og analyse av digitale sjangre og medieformer.”

Vanskeligere hverdag? Rammeforutsetninger: Status quo – hvor mange - hvor? Kvalitet – drift? Bredbånd satsning? Nye læreplaner? Program for Digital Kompetanse

Kompetanse Stille historiespørsmål Undersøke endringer, årsaker og konsekvenser Ta i bruk og anvende et vidt spekter av kilder Organisere informasjon og ideer og kommunisere effektivt

Hva finnes? Standard programvare; Word, Excel, Power Point, Frontpage (Open Office) Annen programvare; databaser, bildebehandling, slektstforskning, ped.programvare, Spesiell programvare for historie Lek og læring; Spill, online samfunn, Kommunikasjon; e-post, MNS, IRC, chat, SMS(MMS) Blogg

Internett – hva finnes? Alt? Ferdig tilrettelagte sider Pedagogisk tilrettelagte sider Digitale kilder Aktuelt nyhetsstoff Lenkesamlinger

Lokalhistorie på nett Heimbygda Det farefulle stølslivet

Vellykket surfing? Nettlesere, utvikles stadig - Mozilla Søkemotorer Portaler Lede gjennom hypertekst eller fri flyt? Hva skal til for å lykkes? Gode søkeferdigheter Kildekritikk Ideologibeherskelse

Å søke på nett… Søk gjennom søkemotorer bør være så presise som mulig – hva leter du egentlig etter? Et eksempel – Google Bruk av boolske operatører Ta utgangspunkt i noe som er begrenset, pedagogisk sikret?

Søk på ordet viking Noter antall treff Hvordan kan en være mer presis – prøv ulike kombinasjoner og søkemotorer.

Portaler www.startsiden.no www.odin.dep.no www.norge.no www.kulturnett.no www.utdanning.no www.skoletorget.no www.skolenettet.ls.no

digital kompetanse "Getting information off the Internet is like taking a drink from a fire hydrant." Mitch Kapor Kulturnett – internettguiden "Enhver tenåring er nå bare et par tastetrykk unna ubegrensede mengder av historieforfalskninger" Erik Hobson, Aftenposten 10.4.00 Kongsberg vg.

Bilder Vet du at en kan velge egne bildesøk hos de store søkemotorene? (images)

Digitalt kamera – skape selv Sutton Hoo Helmet Serif PhotoPlus 5.5 er et gratis bildebehandlingsprogram. Programmet er fra 2002 og er erstattet av nyere versjoner. Men, Serif velger å dele ut programmet i versjon 5.5 gratis på Internett.

Bilder som utgangspunkt Last ned flere bilder av en bestemt person fra internett. Be elevene om å velge et bilde som oppsummerer den personen. Hvorfor valgte de akkurat dette bilde? Hvorfor har de vraket de andre? Her kan en gå videre i mange retninger, f.eks propaganda plakater m.m. Burntcakes

Multimedia Multimediabasen Gratis kurs – Digitale bilder . www.nfi.no NRK – historien om Norge

Digital film Potsdam og Jalta konferansene

Aktiv basen – Erik Lund

Kommunikasjon E-post og Chat – Nyeste i Norge: http://biblioteksvar.no/

Læringsplattformer Organisasjon, kommunikasjon og veiledning… Learning Management Systems Classfronter It’s:learning First Class

Digitale mapper ” 2. Muligheter og umuligheter med digitale mapper på Internett Mulighetene med digitale mapper er i prinsippet uendelige ettersom alle tenkelige medier kan digitaliseres, og ettersom det meste av aktivitet følgelig kan dokumenteres digitalt. Derfor kan en tenke seg digitale mapper med både tekst, bilde, video, lyd og animasjoner. Men som vi skal se seinere, er det kanskje ikke nødvendigvis sluttdokumentasjonens form eller innhold som er det viktigste. For de fleste som skal ta i bruk mappevurdering er det nok den mappe-metodiske tilpassningen som er de digitale læringsplattformenes styrke. ” http://enis.utdanningsdirektoratet.no/mappevurdering/

IKT – tilrettelagt opplæring Datastøttet samarbeidslæring Skolenettet – rekke fine artikler over et bredt spekter Læringsstiler og Power Point Eksempel fra historie

Litteratur Lund, Erik. (2003) Historiedidaktikk for klasserommet. En håndbok for studenter og lærere. Universitetsforlaget 2003 Counsell, C. & Hayden, T. (2003) History, ICT and Learning in the Secondary School. London: RoutledgeFalmer Jensen, K. (2002?) IT i historieundervisningen. Tilgjengelig på: http://www.agweb.dk/agh/Avedoere/IT%20og%20historie.doc Hayden, T. Subject Discipline Dimensions of ICT and Learning: History, a Case Study. Tilgjengelig på: http://www.ex.ac.uk/historyresource/journal3/haydn.doc)

Ole Brumm – ja takk, begge deler Samlaget - Portal Aschehoug – Spor i tid Gyldendal – historie.vgs.no

Noe for enhver? Learning Curve BBC – History Burntcakes History Teacher Australia School History Ian Dawson – Think History Spartacus

Digitale kilder Norske kilder: Andre: Digital arkivet Folkemuseet – Galleri Nor Nasjonalbiblioteket Lydsamlinger Riksarkivet Fotografier Andre: Learning Curve NARA Ellis Island Archives

Aktuelt nyhetsstoff www.startsiden.no Aktuelt nå Avisportaler, norske og utenlandske

Noen flotte bildesider - Alf World War II Posters Plakate - Deutsches Historisches Museum, Berlin The Chairman Smiles Fotos fra Sovjet-Unionen SOWJETISCHE PLAKATE 1941-1946 AUS DEM STAATLICHEN HISTORISCHEN MUSEUM MOSKAU Plakater fra Nazisme og motstandskamp 1933-1945 Revolution by Design: The Soviet Poster Pictures of the Past

Flere gode Internettsider - Alf Registreringssentral for historiske data Cold War Hot Links Lenkesamling til Israel – Palestina – konflikten En imponerende lenkesamling. 418 historielenker!!

Noen gode Internettsider - Alf Om Holocaustbenektelsen: The Nizkor Project Folkemord, Historie og Revisjonisme (for tiden ikke tilgjengelig) Holocaust Denial on Trial

Simulering – livet i skyttergravene Life in the Trenches in World War One: A decision-making game In this game you will be a British soldier who joins the army in 1914 to fight the Germans. You will have to make decisions in tough circumstances. At the end you will be given a score. By playing this game you will learn about the conditions which soldiers lived and fought in, and the dangers they faced. There is a worksheet to go with this activity.  EITHER print this off and write answers down in a book OR fill it in using a word processor and print it off when you have finished. You may wish to play the game through once without bothering with the worksheet, then go through for a second time getting the answers. Good Luck! http://www.activehistory.co.uk/Miscellaneous/free_stuff/trenches/frameset.htm

Sarajevo, et eksempel Skriv en kommentar til bildene ut fra et av disse perspektivene: Svarte hånd Østerriksk Moderne historiker Burntcakes

Alfs definisjon på gode oppgaver Gir intellektuell utfordring bygge på noe kjent -> lære noe nytt/ strekke seg litt lenger-> befeste -> lære noe nytt/strekke seg litt lenger ….> Må være motiverende, appetittvekkende, engasjerende og varierte (i stoffutvalg, form/arbeidsmetode, utfordring) Bør (av og til) gi rom for valg - selvstendighet i form og stoff Bør gi rom for utfoldelse analyserende, konstruktivt, kreativt Progresjon i ufordringene (tøy før bøy!)