Eksperimenter i fysikk og fysikkeksperimenter i skolen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Eksperimentelt arbeid
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Historiefaget i skolen
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Forelesning 19: Vitenskapelige Lover, Metoder, Hypoteser
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Teknologi og forskningslære
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Hva er fysikk? Naturen er styrt av fysiske lover og prinsipper som beskriver og forutsier fenomener i naturen og universet Planetenes bevegelser Legemers.
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Eksperimenter i fysikk og fysikkeksperimenter i skolen
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Forside Korteste sti BFS Modifikasjon Dijkstra Eksempel Korrekthet Analyse Øving Spørsmål Dijkstras algoritme Åsmund Eldhuset asmunde *at* stud.ntnu.no.
Den autentiske læringsdialogen
Kvalitativ metode i markedsforskning
Arbeidsmåter i naturfag
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Elever som forskere i naturfag – med wiki
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Maria Montessori Maria Motessori er født i Italia. Hun var Italias første kvinnelige lege. Senere ble hun professor i antropologi og hun ledet.
Naturfag i sommerferien?
Av Thea Hermansen Bakke
Dette er Johannes Kepler. Han ble født i 1571.
Galileo Galilei ble født i Italia i 1564, og døde 1642.
1 Litt om undervisning i noen aktuelle sjangre Forklaring Eksperiment Rapport Utredning.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
Forelesning 17: Vitenskapelige Lover, Metoder, Hypoteser
Forelesning 7: Den Vitenskapelige Revolusjonen
Forelesning 9: Den Vitenskapelige Revolusjonen
Landskonferansen for fysikkundervisning Gol 10. – 13. august 2008
Kvalitative og kvantitative metoder
Forklaringstyper i historievitenskapen
La oss begynne med begynnelsen (igjen)
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet FYS2150LAP Februar 2006.
Angell og Henriksen, Fysisk institutt Prosjekt FYS 21: Empirisk-matematisk modellering i skolefysikken Carl Angell (UiO) Øystein Guttersrud (UiO) Ellen.
Undring Tro Viten.
Praktisk arbeid og naturvitenskapelig allmenndannelse
Velkommen til: Debatt om ny læreplan i fysikk Norsk fysikklærerforening og Norsk fysisk selskap.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
Introduksjon - positivisme
Formål med naturfaget 1 Naturfaget har vokst fram som en følge av menneskenes nysgjerrighet og behov for å finne svar på spørsmål om sin egen eksistens,
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Naturfagdidaktikk hovedtemaer:
Det store spørsmålet: HVA ER ALT BYGD OPP AV?.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Tomatdyrking som forskningsområde Forskerne lager hypoteser og tester disse. Dette kan omfatte faktorer som temperatur belysning luftfuktighet CO 2 – nivå.
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Vitenskapelig usikkerhet Er det lett å se hva pH- verdien er? Hvilke andre metoder kan brukes til å måle pH? Foto: Cappelen Damm.
Hva spør lærere om? En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg.
Kvalitative og kvantitative metoder
Utforsking 1 Økt 1.3.
FORSKERSPIREN Skolelaboratoriet 9. mars 2007
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Dette er Johannes Kepler. Han ble født i 1571.
Utskrift av presentasjonen:

Eksperimenter i fysikk og fysikkeksperimenter i skolen

Bli kjent med naturvitenskapelige metoder stille spørsmål om naturen og sette opp hypotese finne fram til eksperimenter og metoder for å teste hypoteser observere, undersøke og ordne materiale trekke konklusjoner uten å generalisere for vidt vurdere og forbedre forsøk

Faglig innsikt illustrere fysikkemnene eksperimentelt bedre forståelse av fysikkens lover og teorier felles knagger å knytte teorien til bevisstgjøre sine hverdagserfaringer innse at det vi observerer er personavhengig og påvirket av kunnskaper og antagelser

Ferdigheter få øving i å bruke sansene til observasjoner bli kjent med og kunne bruke måleapparatur få øving i å bruke fagspråk i muntlig og skriftlig kommunikasjon Som fysikklærere ser vi ofte at elevene blander sammen reine observasjoner med forklaringer og kunnskaper. De lar teoriene sine komme klart til uttrykk i beskrivelsen av observasjonene. Vitenskapsteoretikeren Thomas Kuhn sier at alle observasjonene er styrt av det herskende paradigmet, og at det bestemmer hva vi ser, og hvordan vi ser det. At eksperimenter og observasjoner er teoriavhengige, innebærer at når to mennesker ser mot samme utsnitt av verden, ser de faktisk forskjellige ting. De tolker ikke bare observasjonene forskjellig. Det er viktig at læreren tar opp disse erkjennelsessidene ved fysikkfaget med elevene.

Tre argumenter for at det eksperimentelle arbeidet skal inngå i skolens undervisning: Ferdighets- og kompetanseargumenter. Dette innebærer blant annet nyttige praktiske ferdigheter (f. eks. kunne bruke måleinstrumenter) og kompetanser knyttet til kritisk iakttakelse og evnen til å trekke slutninger. Kognitive argumenter. Dette dreier seg om at det eksperimentelle arbeidet bidrar til utvikling av elevenes forståelse av fysikkens begreper og teorier, og at det har betydning for forståelse av vitenskapelige metoder, hypotesedannelser og naturvitenskapens egenart. Affektive argumenter. Her tenker en særlig på at det eksperimentelle arbeidet kan bidra til å fremme positive holdninger til naturvitenskap og en følelse av selvstendighet og oversikt. Likeledes kan eksperimentelle arbeid virke motiverende og skape entusiasme hos elevene.

Eksperimentet har mange budskap Innføring i et emne Illustrasjon Bli kjent med måleinstrumenter Eksperimentet som fasit Utforme forsøk - hypoteser Repetisjon Differensiering Åpne/lukkete forsøk

Laboratorierapporter Mottakerbevissthet eleven selv medelever i klassen som ikke var til stede ved øvingen andre elever, for eksempel elever på lavere klassetrinn læreren andre voksne som er knyttet til skolen

Lover, teorier og alt det der … Teori eller modell? Noen ganger brukes disse begrepene om hverandre. Ofte kan en modell være forholdsvis enkel, med en struktur som likner på fenomenet den skal illustrere En teori er derimot mer omfattende, og kan gi mulighet til å løse problemer fra et vidt felt, ofte med matematisk presisjon.

Teorier I naturvitenskap bruker vi begrepet teori om vår mest etablerte kunnskap. Teorien er selve rammeverket for det vi kan si vi vet; en forståelsesramme som gir flere lover en felles begrunnelse eller forklaring. For eksempel "forklarte" Newtons gravitasjonsteori Keplers lover for planetbevegelse og lover for hvordan legemer faller under tyngdens akselerasjon.

Lover I naturvitenskap bruker en betegnelsen lov om presise formuleringer som fastslår regelmessigheter i naturen. En lov i fysikken er en sammenheng mellom målbare størrelser, for eksempel en planets avstand fra sola og omløpstiden rundt sola (Keplers 3. lov) En kan kanskje si at lover er generaliseringer av prinsipper eller mønstre i naturen, mens teorier er forklaringer av disse generaliseringene

Hypoteser Antagelser som siden prøves ut eksperimentelt eller teoretisk. For eksempel kan man framsette en hypotese om sammenhengen mellom målbare størrelser – og hvis denne viser seg å gjelde under en rekke ulike forhold og man ikke finner moteksempler som falsifiserer den, vil hypotesen etter hvert få status av å være en lov.

Ligninger Definisjon Grunnleggende side ved naturen Eksperimentelt påvist sammenheng med begrenset gyldighet, U = RI, som også kan oppfattes som en definisjon av resistans. Matematisk modell

Galilei og Aristoteles Både Galilei og Aristoteles bygde på erfaringer, men det var forskjellige typer erfaring de bygde på. Ved studier av bevegelse bygde Aristoteles på erfaringer han fikk gjennom observasjoner av naturen. Galilei bygde derimot på den erfaring han fikk ved å gjøre kontrollerte, systematiske og reproduserbare eksperimenter.

Galilei kunne f. eks. ikke studere fritt fall direkte Galilei kunne f. eks. ikke studere fritt fall direkte. En stein faller alt for fort i forhold til tidsmålere han hadde. Derfor utviklet han en metode for å måle fritt fall indirekte ved hjelp av kuler som rullet på et skråplan

Galileo Galilei (1564 – 1642) Vi finner som et faktum at fartsvariasjonene mellom legemer av forskjellig vekt blir mindre og mindre etter som det omkringliggende mediets motstand avtar. Hvis vi i et medium som er svært tynt, finner at fartsforskjellene nesten er umerkelige til tross for stor forskjell i vekt, da har vi rett til å tro at det er høyst sannsynlig at alle legemer vil falle med samme fart i vakuum.

Not just facts but relevant facts Hva er sikker kunnskap? Kan vi utlede vitenskapelig kunnskap på grunnlag av observasjoner eller eksperimenter? Adekvate eksperimenter og/eller eksperimentelle oppsett? Eksperimentelle resultater kan være uriktige selv om de er utført systematisk, seriøst og relevant. Noen historiske eksempler ………….

Noen historiske eksempler Hertz fant rundt 1880 at katodestråler ikke kunne være ladde partikler fordi de ikke bøyde av i elektriske felter. Forbedret teknologi og bedre forståelse gjorde at Thomson noe senere kunne vise at strålene var ladde og bøyde av i elektriske og magnetiske felter. Tycho Brahes avvisning av det heliosentriske verdensbilde parallakse

Et historisk eksempel: Tycho Brahes avvisning av det heliosentriske verdensbilde Parallakse

Teoriavhengige eksperimenter Radioforsøkene til Hertz bekreftet Maxwells teorier, men dermed ble også forestillingen om en ether bekreftet. Dette problemet ble først løst med Einsteins relativitetsteori.

Compton og spredingsforsøk Elektroner måtte være store og sfæriske, med diameter opp mot halvparten av atomets. Modellen kunne forklare asymmetrien i observert spredt stråling som diffraksjon. Modifisert modell: stort ringformet elektron. Sammenfall mellom modellens prediksjoner og data, og fikk publisert disse i Physical Review. Møte med nye og mer nøyaktige eksperiment og kritikk fra andre forskare gjorde at han til slutt likevel gav opp sin hypotese om store elektroner. Dette eksempelet fra Comptons forskning viser at ulike forklaringer kan bli foreslått, bli støttet av data, men likevel bli forkastet.

Fare for sirkelargumentasjon! Er naturvitenskapelig kunnskap spesiell fordi den støtter seg på erfaringer og eksperimenter på en bestemt overbevisende måte? Fare for sirkelargumentasjon! Eksempel med amperemeter som brukte fenomenet som skulle vises!!

Datalogging Rask automatisk datainnsamling Pålitelige målinger Mulighet for å måle langsomme og raske endringer Enkel bearbeiding av data gjennom f. eks. framstilling av grafer Tilgang til grafer som hjelper oss til å se hvordan ting forandrer seg Endringer kan observeres i sann tid Mulighet for mer åpne undersøkelser og eksperimenter Bidrar til å fremheve naturfag som et moderne fag Bidrar til en mer generell IKT-kompetanse