Hva er god undervisning? Doris Jorde, Viserektor.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Advertisements

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
HIT -UiA Visjoner og mål: Hva kan vi få til sammen? Identitet og kvalitet. Rune Nilsen Styreleder HIT.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Samarbeid for suksess - universitetssykehusfunksjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Strategiplan 2010 – 2020 Ole Petter Ottersen Rektor, Universitetet i Oslo
UNIVERSITETET I BERGEN Navn eller avdeling / enhet Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato og klokkeslett.
HR satsing og oppfølging av Charter og Code Orientering for Universitetsstyret 2. mars 2010 HR-direktør Anita Sandberg.
Høringssvar Strategi 2020 Rektor Ole Petter Ottersen UiOs styremøte 2. mars 2010.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
STRATEGISKE UTFORDRINGER - SETT FRA UMB FELLES STYRESEMINAR 4. SEPTEMBER 2008 KNUT HOVE REKTOR.
Presentasjon av NVH med vekt på strategiske utfordringer Styreseminar 4. september 2008 Lars Moe.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Utvalget for språkpolitikk ved UiO Presentasjon av hovedpunkter “Snart to hundre. Universitetet i Oslo og språket i internasjonaliseringens tidsalder”
Høgskolen i Oslo Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren UHR-seminar Sissel Østberg Rektor HiO.
NOKUT fagseminar Thon Hotel Gardermoen 3. november 2009 Internasjonalisering og samarbeid Jens P. Tøndel Divisjonsdirektør Handelshøyskolen BI.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 11. desember 2013 Årsplaner på USIT.
SVs politikk for forskning og høyere utdanning Kyrre Lekve Sogn og Fjordane SV, november 2010.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Dr. Aage Radmann Idrottsvetenskap Malmö högskola
Japan: Studier og arbeid
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Faglig ledelse – er gårsdagens utfordringer like aktuelle? MN Solstrandseminar, 2008 D.L. Aksnes.
Utdanning + FOU = Sant Mattias Øhra. Utdanning + FOU = Sant Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av UHR juli 2010 Dilemma: Forsker karriere versus undervisningskarriere.
Langtidsplan for forsking og høyere utdanninG (meld. St. 7)
2010 Velkommen til Gründerskolens forkurs! (ENT4000, ENT4000i og Sosialt entreprenørskap)
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Organisatoriske utfordringer ved utdannings- og forskningssamarbeid – forskningsutdanningen som bindeledd Anne Christine.
HelseOmsorg21 Et kunnskapssystem for bedre folkehelse Arnfinn Sundsfjord NFE-HS Oslo mars 2015.
Faculty of mathematics and natural sciences Master education in ”offshore technology” in the Oslo region Anders Elverhøi Forskningsdekanus MNF.
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
1 Ole Arve Misund Foto: Nils Petter Dale Nasjonalt dekanmøte, medisinske fag Velkommen!
Internasjonaliseringsåret 2012 Internasjonalisering strategier og tiltak 2012.
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
7. mars 2016 Prosjekter i EA knyttet til arbeids- og læringsmiljøet.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
1 August 2013 Internasjonalisering. 2 August 2013 Internasjonal handlingsplan 2011–2014 Internasjonalisering skal integreres i all faglig aktivitet i.
Strategier og planer for å tilrettelegge for FoU- og utdanningstilbud i samsvar med behov i arbeids- og samfunnsliv Edel Storelvmo Viserektor, UiT Norges.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
KOBLERKOMMUNEN Midtveisseminar Levende Lokaler
Senter for læring og utdanning
Elisabeth Lackner Avdeling for fagstøtte
Møte i utdanningskomiteen 22. september 2015
People Students Research Fusjon Mål: Et samlet institutt
Relevant questions for the Reference Group
Statssekretær Jens Revold
SAB- utdanningskvalitet
Utdanning som sprenger grenser
1. Byuniversitet På Universitetet i Bergen er det for tiden 14 500 studenter. Det er et mellomstort universitet i europeisk forstand og er inndelt i 6.
Nytt kraftsentrum for forskning på Sør-Vestlandet
Forskning og innovasjon
Overordnet strategi SV-fakultetet
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Studenters læring "The greatest obstacle to discovery is not ignorance – it is the illusion of knowledge." Daniel Boorstin Elaine Munthe UiS.
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Utdanning som sprenger grenser
Utskrift av presentasjonen:

Hva er god undervisning? Doris Jorde, Viserektor

Strategisk mål for UiO 2010 – 2020: UiO skal styrke sin internasjonale posisjon som et ledende forskningsuniversitetet, gjennom et nært samspill mellom forskning, utdanning, formidling og innovasjon ”Et nos petimus astra”

Kjerneverdier Samfunnsansvar, solidaritet og miljø: UiO skal bidra mer til løsning av globale problemer Bredde og spiss: Med sin unike bredde skal UiO skape helt nye løsninger UiO som lærested: UiO skal tilby utdanninger som bare kan gis ved et forskningsuniversitet Mennesket i sentrum: UiO skal få frem det beste hos ansatte og studenter (Foto: Francesco Saggio)

Fem hovedområder: 1.Et grensesprengende universitet 2.Læringsuniversitetet 3.Et samfunnsengasjert universitet 4.Et handlekraftig universitet 5.Det gode universitet (Foto: Francesco Saggio)

Læringsuniversitetet: Mål: Universitetet i Oslo skal tilby forskningsbasert utdanning på linje med de fremste internasjonale læresteder (Foto: Francesco Saggio)

Student-centered learning: Active rather than passive learning Increased responsibility and accountability of the part of the student Increased sense of autonomy in the learner Interdependence between teacher and learner Mutual respect within the learner-teacher relationship Reflexive approach to the teaching and learning process

Starting the conversation! In research, universities create new possibilities; in teaching, they shape new people. Boulton & Lucas,2008