Forretningsplanen – En Oversikt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

1. Sammendrag Hva problemet er Hva ideen til løsning er
Ledelse og Organisasjon
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Fast advokat Ole Henrik Wille og HR-sjef Hanne Myhre
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Hvordan berede grunnen for de gode………
Gründerfrokost Kongstanken : Innovasjon og entreprenørskap 12 observasjoner fra ny forskning Foreleser: Høyskolelektor Kjell Haukeland BI Drammen.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Elementer i en forretningsplan
Innovasjon Norge Presentasjon Etablererkurs Fosen
Selge et produkt eller en tjeneste
Innovation Camp ”Forretningsplanutvikling i praksis”
Stjørdal Rotary-klubb
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Firmanavn Forretningsplan. Målsetting Erklær firmaets langsiktige mål klart og tydelig. –Prøv å bruke ord som hjelper med å styre veksten til firmaet,
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
2007 Forretningsplanen – En Oversikt En beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med din idé og hvordan.
Forslag til oppsett på forretningsplanen
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Forretningskonsept og forretningsplaner
1. Sammendrag Hva problemet er Hva ideen til løsning er
Fra strategi til prosjekt – og prosjekt til innovasjon
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Intellectual Property due diligence
Forretningsplan.
Kapittel 11 Fra idé til bedrift 19/
Forretningsplanen – En Oversikt
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen Forretningsplan i praksis Anders Brenna.
Markedsplanen At presenteres 30.01
Forretningsmodell 9 deler som beskriver forretningsmodellen
Innovasjon Norge – hvem er det ? Innovasjon - hva er det ?
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Øving 1 - Forretningsideen
”Innovasjonsmodell Rogaland”
2010 Velkommen til Gründerskolens forkurs! (ENT4000, ENT4000i og Sosialt entreprenørskap)
2008 Forretningsplanen – En Oversikt En beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med din idé og hvordan.
Gruppeundervisning /
Gruppeøving 10.februar Agenda Presentasjon av markedsundersøkelser
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Marked og strategi
Øving 2 – Markedsplanen I
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Mer om studentbedrift forretningsplan
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
2004 HUMSAM Etableringskurs Regnskap Tor Borgar Hansen & Erling Maartmann-Moe.
Hvordan skrive en god forretningsplan 11. Januar 2005
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Hvordan kan vi bidra internasjonalt? Skei, Bergen og Stavanger 5,6,7. januar, 2016 Svend Haakon Kristensen Head of Customer Operations/
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Forslag til struktur på prospekt for salg av fylkeskommunens aksjepost Fjord1 Nordvestlandske AS.
Presentasjonsmal Norinnova Technology Transfer AS.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Markedsføring.
Presentasjon av forretningsplan
Presentasjon av forretningsplan
[Firmanavn] Forretningsplan.
[Firmanavn] Forretningsplan.
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Gassbasert fermentering og dets kompetansebehov
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Presentasjon av forretningsplan
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Presentasjon av forretningsplan
Firmanavn Forretningsplan.
Utskrift av presentasjonen:

Forretningsplanen – En Oversikt En beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med din idé og hvordan

Eksamen Skriftlig Muntlig Papirkopi levert til SFE kontoret senest mandag 25/2 kl 15:00 I tillegg, elektronisk kopi til innlevering@sfe.uio.no Muntlig Mandag 3/3 kl 09:15 i rom 9 Max 15 min presentasjon + 5 – 10 min spørsmål D.v.s. at alle 4 gruppene er ferdig ca. 11:15 Feedback og karakterer ca. 12:00

Hvorfor skrive en forretningsplan? Hjelper deg til å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye virksomhet Avslører og bevisstgjør hull i din kunnskap og kompetanse Fremtvinger beslutninger Simulerer et ”virkelig” tilfelle Kommunikasjonsmiddel Banker Venture kapitalister Private investorer Innovasjon Norge Samarbeidspartnere

Forretningsplanen – En Oversikt Sammendrag Forretningsideén Ledergruppen Markedsplanen Forretningssystem og organisasjon Gjennomføringsplanen Lønnsomhetsvurdering og finansiering Risiko UiO er ikke lenger Nordens største universitet. Mens UiO hadde 36 000 studenter i 1997 (høst), hadde Universitetet i Lund 38 000 (vår - 97). Fagområdene er regnet utfra en tabell som KUF har laget om hva som regnes som fag. UiO har der 98 fag, og innen mange av disse fagene er det ulike studieretninger. For eksempel har faget biologi tolv studieretninger. 1 1 1 1 1

Rød tråd med tall Markedsvolum Markedsandel Pris Omsetning Kostnader Nettoresultat over tid Kapitalbehov

Forretningsidéer Hva er det? Nye varer og tjenester, Nye forretningssystemer Den måten en vare eller tjeneste utvikles, fremstilles eller markedsføres på (Dell!) UiO er ikke lenger Nordens største universitet. Mens UiO hadde 36 000 studenter i 1997 (høst), hadde Universitetet i Lund 38 000 (vår - 97). Fagområdene er regnet utfra en tabell som KUF har laget om hva som regnes som fag. UiO har der 98 fag, og innen mange av disse fagene er det ulike studieretninger. For eksempel har faget biologi tolv studieretninger. 1 1 1 1 1

Kundenytte Beskriv problemet og løsningen Hva er nyskapende, hvorfor kan kunden ikke oppnå det samme hos andre? Verdikjeder UiO er ikke lenger Nordens største universitet. Mens UiO hadde 36 000 studenter i 1997 (høst), hadde Universitetet i Lund 38 000 (vår - 97). Fagområdene er regnet utfra en tabell som KUF har laget om hva som regnes som fag. UiO har der 98 fag, og innen mange av disse fagene er det ulike studieretninger. For eksempel har faget biologi tolv studieretninger. 1 1 1 1 1

Immateriell eiendomsrettighet (IPR) Immateriell eiendom (IP) Hvis det var du eller ditt selskap som ble kopiert i morgen, eller anklaget for inngrep i andres rettigheter – ville du da hatt tilstrekkelig dokumentasjon til å hevde din rett? Pause Immaterielle rettigheter som jeg skal snakke om i dag dreier seg om å gjøre immateriell eiendom (eksempelvis en teknisk løsning, et varemerke eller en design som du har utviklet) om til immaterielle eiendomsrettigheter. Det å gjøre bedriftens verdier og eiendom om til dokumenterte rettigheter, er viktig for at bedriften skal kunne hevde sin rett, men også viktig fordi det gir bedriften kommersielle muligheter. Men aller først vil jeg å si noen ord om Patentstyret og hvem vi er.   Immateriell eiendomsrettighet (IPR) Immateriell eiendom (IP) Teknisk løsning, fremgangsmåte m.m. Patent Logo, navn, slagord m.m. Varemerkerettighet Form, utseende m.m. Designrettighet © Patentstyret

Immaterielle verdier stadig viktigere 30% 38 % Kilde: Wipo. Intellectual Property. A Power Tool for Economic Growth, 2006. US Companies. De immaterielle verdiene får stadig større betydning for bedrifter fordi deres andel av bedriftens totale verdier er økende. Det viser blant annet undersøkelser gjort av WIPO. Dermed blir det også viktigere å sikre disse verdiene gjennom bruk av IPR. 70% 62% Kilde: Wipo. Intellectual Property. A Power Tool for Economic Growth, 2006. © Patentstyret

Forretningsideén Formål: Beskriv hva det er som gjør akkurat din idé unik/attraktiv Innhold Praktiske tips Beskriv problemet/kundebehovet Beskriv din løsning/idé Beskriv hva som er nyskapende Hvordan beskytte din idé? På hvilket stadium er idéen i dag? Ikke vær for teknisk i språket Investoren må forstå ditt produkt! Ta med grafisk illustrasjoner av produktet Investoren ser etter : Et tydelig kundebehov, en idé som er innovativ og overlegen andre alternativer

Ledelse og Organisasjon Forretningssystem og organisasjon Ledelse, ledergruppen Rekruttering Opplæring og utvikling Motivasjon og målsettinger Lønn og annen kompensasjon ’Vanskelige tider’ Dette er hovedlinjer i utviklingen. Universitetet har hele tiden drevet både forskning og undervisning, men vektleggingen har vært ulik opp gjennom tidene. 2 2 2 2 2

Forretningssystem og organisasjon Levere kundenytten i praksis: Forretningssystem med alle nødvendig trinn i prosessen Dette er hovedlinjer i utviklingen. Universitetet har hele tiden drevet både forskning og undervisning, men vektleggingen har vært ulik opp gjennom tidene. Forskning & utvikling Produksjon Distri- busjon Markeds- foering & salg Service 2 2 2 2 2

Forretningssystem og organisasjon Formål: Beskrive hvordan kundenytten skal leveres til markedet Innhold Praktiske tips Gjennomgang av forretningssystemet: FoU, innkjøp, produksjon, montering, lager, distribusjon, salg&markedsføring, service ”Make or buy”? Samarbeidsform Organisasjon/ansvarsfordeling Tenk strategiske kjernekompetanser Fokus, fokus, fokus! Enkel organisasjon Investoren ser etter : Gjennomtenkt og fornuftig forretningsmodell, fokus på kritiske kjernekompetanser

Ledergruppen ‘Harde’ faktorer ‘Myke’ faktorer Markeds- føring/ salg kompetanse Sosial Kommunika- sjonsevne Forhandlings- evne Prosjekt- ledelse Produksjon Personal- spørsmål Relasjoner Selger talent Effektivitet Teknikk Finans Initiativ Ole Hansen Ingrid Blom Petter Berg Ledig stilling Kjenne sterke og svake sider Ta hensyn til kompetansen i styret

Ledergruppen Formål: Overbevise investor om at den utvalgte ledergruppe kan gjennomføre forretningsplanen Innhold Praktiske tips Hvilken kompetanse er nødvendig? Ledergruppe: 3 – 6 personer Utd, arb.erfaring, kompetanse, nettverk Ansvarsområder Kompetansegap/svakheter Hvordan utfylle gapet? Ikke overvurder deg selv Vær ærlig mht erfaring og prestasjoner Benytt ditt nettverk… …men, ofte mangelfullt i tidlig fase. Fokuser på å bygge/utvide nettverk Investoren ser etter : Komplementerende egenskaper, relevant erfaring, nettverk, kompetanse gap

Forretningsplanen – En Oversikt Sammendrag Forretningsideén Ledergruppen Markedsplanen Forretningssystem og organisasjon Gjennomføringsplanen Lønnsomhetsvurdering og finansiering Risiko UiO er ikke lenger Nordens største universitet. Mens UiO hadde 36 000 studenter i 1997 (høst), hadde Universitetet i Lund 38 000 (vår - 97). Fagområdene er regnet utfra en tabell som KUF har laget om hva som regnes som fag. UiO har der 98 fag, og innen mange av disse fagene er det ulike studieretninger. For eksempel har faget biologi tolv studieretninger. 1 1 1 1 1

Strategisk Analyse Ekstern analyse Segmentering Intern analyse Kombinert Dette er hovedlinjer i utviklingen. Universitetet har hele tiden drevet både forskning og undervisning, men vektleggingen har vært ulik opp gjennom tidene. 2 2 2 2 2

Rød tråd med tall Markedsvolum Markedsandel Pris Omsetning Kostnader Nettoresultat over tid Kapitalbehov

Formulering av Strategi Misjon/visjon Målsettinger Konkurransefortrinn - differensiering Markedsføringsmixen Fokusering og posisjonering Produktet - produktets livssyklus Prissettsetting UiO er ikke lenger Nordens største universitet. Mens UiO hadde 36 000 studenter i 1997 (høst), hadde Universitetet i Lund 38 000 (vår - 97). Fagområdene er regnet utfra en tabell som KUF har laget om hva som regnes som fag. UiO har der 98 fag, og innen mange av disse fagene er det ulike studieretninger. For eksempel har faget biologi tolv studieretninger. 1 1 1 1 1

Rød tråd med tall Markedsvolum Markedsandel Pris Omsetning Kostnader Nettoresultat over tid Kapitalbehov

Revised technology adoption life cycle Early Adaptors Early Majority Late Majority Innovators Laggards

Markedsplanen Formål: Omsette antatt kundenytte i markedsandeler Innhold Praktiske tips Markedsstørrelse og vekst Konkurransesituasjon Valg av målmarked/kundesegmentering Estimer markedsandel Markedsstrategi (Product, price, place, promotion) Tenk internasjonalt marked Lag prognoser Gjør rede for evt. forutsetninger Vær kreativ mht kilder, f.eks sammenlignbare produkter (ref. blodtrykk) Investoren ser etter : Kundenytte, størrelsen av markedet, pris- og distribusjonsstrategi

Gjennomføringsplanen 2/2003 1/2004 2/2004 Financing Develop prototype Test production Testing Distribution agreements Financing (2nd round) Start of production

Gjennomføringsplanen Formål: Skaper forståelse hos investor (og hos deg selv!) for hva som er kritiske suksessfaktorer på kort og lang sikt Innhold Praktiske tips Beskriv viktige milepæler Tidsskjema for gjennomføring Beskriv viktige avhengighetsforhold Reduser riskoene Hjelper deg til å tenke gjennom rekkefølgen på aktivitetene Ting tar tid! Sjekk med eksperter/ fagfolk Investoren ser etter : Viktigste milepæler og kritisk linje for prosjektet

Rød tråd med tall Markedsvolum Markedsandel Pris Omsetning Kostnader Nettoresultat over tid Kapitalbehov

Lønnsomhetsvurdering og finansiering Formål: Gir et estimat på hvor mye penger trenger du for å lansere ditt produkt, og hva kan en investor forvente i avkastning Innhold Praktiske tips Resultatregnskap (inntekter/kostnader) Balanse (eiendeler/gjeld, egenkapital) Kontantstrømanalyse (inn- og utbetaling) Estimer for 5 år frem i tid Finansieringskilder Beskriv forutsetningene Vær realistisk Investoren ser etter : Fortjeneste, kapitalbehov, forventet avkastning, exit-muligheter

Rød tråd med tall Markedsvolum Markedsandel Pris Omsetning Kostnader Nettoresultat over tid Kapitalbehov

Risiko Formål: En ærlig risikovurdering øker din tillit hos investorer og reduserer sannsynligheten for at hendelsene faktisk inntreffer Innhold Praktiske tips Hvilke risikoer truer selskapet (teknologi, kompetanse, patent, leverandører, etc.)? Sannsynlighet og konsekvens Hvordan håndtere/minimere effektene? Følsomhetsanalyser Beskriv forutsetningene Vær realistisk Worst case/best case Investoren ser etter: Realistisk virkelighetsoppfatning, samt plan for å håndtere risikoene

Sammendrag Formål: Gi en tidspresset investor en rask oversikt over forretningsplanens viktigste punkter Innhold Praktiske tips Sammendraget oppsummerer kun det vesentligste i forretningsplanen Overbevisende, innholdsrik og selgende Stort krav til forståelse og klarhet Tenk på leseren! Ofte den mest krevende delen av forretningsplanen Budskapet bør oppsummeres på 1 side og / eller 2 min. Investoren ser etter : Langsiktig mål, menneskene bak, teknologien, samt markedets egnethet

15 nøkkelspørsmål Hva skal du selge? Hvem er potensielle kunder? Hvor stort er markedet? Hva er en realistisk markedsandel for ditt produkt? Hvilke eksakte kundebehov dekkes av din ide? Hva er nytt/innovativt med denne ideen i forhold til alternative produkter? Hvorfor skal kundene foretrekke din ide fremfor alternativene? Hvem er de konkurrerende selskaper? Hva er deres konkurranse strategier? Hvordan skal du få produktet frem til kundene? Hva er kundene villige til å betale for å kjøpe ditt produkt? Hva er de viktigste kompetansegapene? Hvilken rolle skal din virksomhet spille i verdikjeden? Hva er de viktigste hindringene for suksess? Hva er planen for å takle disse hindringene?