Johan L. Tønnesson (johan.tonnesson@iln.uio.no) Hva er sakprosa? Sophus Bugges hus, Blindern 10. mars 2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

HVA ER ?.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
HVA ER ?.
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Retorikk og tekstanalyse
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Retorikk Læreplanen sier at du skal kunne
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Barnelitteraturen som sjanger?
Sven Erik Dehlin Seniorrådgiver og jurist
Retorikk og tekstanalyse
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
Kan vi stole på politiet? Sande videregående skole,
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Om å skrive om litterære tekster
Forskjeller på tale og skrift
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Avdeling for sosionomutdanning
Utdanning for informasjonssamfunnet – hvorfor digital kompetanse?
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Framtida nå – les og forstå!
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
KLASSEKONTAKTER: RANDI TONJE HELENE ELIN.  Et godt samarbeid skole/hjem er grunnlaget for en god opplæring og utvikling. Vi må sammen slutte om skolen.
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Mevit2529 Medieretorikk Forelesing 2:”Retorikk i vår tid” Espen Ytreberg.
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Elevtekster Trinnforelesning A
Sammensatte tekster PPU
Sammensatte tekster ALU
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Nyhetskrigen. Uke 46 2, Vinne dagens store sak Nyheter Sport Kultur Underholdning.
Hva har vi tenkt? Tydelig progresjon Tilpasset progresjon Helhetlig tenkning rundt tekstforståelse Fyldig, men ikke utflytende Nytenkende, men ikke sprikende.
Kort innføring i retorikk. Hva er retorikk? Bare retorikk? (Retorisk spørsmål...) Kunsten å overtale, overbevise En tverrfaglig teori om å skape, analysere.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Ulike former for ytring.
Førskrivingsfasen – enkelt refleksjonsnotat Arbeid først alene: Hva leser du ut av bildet? Se på skrifttype, grafikk, språk, ordenes betydning og fargebruk.
| Munnleg kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vere open for argumentasjonen til andre og bruke relevante og saklege argument i diskusjonar bruke.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon. Mål Kjenne til og bruke prinsipper og begreper fra retorikken i arbeidet med å planlegge og utforme muntlige.
Retorikk. Retorikk – læren om talekunsten Utviklet seg fra Hellas ca 400 år før Kristus Ord får konsekvenser Taler kan føre til krig og fred. Bush- Stoltenberg.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
”Gjenkjenne retoriske appellformer og måter å argumentere på”
RETORIKK KUNSTEN Å OVERBEVISE.
Retorikk.
Retorikk.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
RETORIKK.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
| Munnleg kommunikasjon
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon.
Retoriske appellformer
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
Utskrift av presentasjonen:

Johan L. Tønnesson (johan.tonnesson@iln.uio.no) Hva er sakprosa? Sophus Bugges hus, Blindern 10. mars 2011

Plan for de neste 29 minuttene Hva er sakprosa? Tre grunner til å bry seg om sakprosa God og dårlig sakprosa Gode og mindre gode skrivere og lesere Hvordan forstå sakprosa

Hva er sakprosa? «Sakprosa er tekster som adressaten har grunn til å oppfatte som direkte ytringer om virkeligheten. Sakprosateksten kommuniserer gjennom skriftlig verbalspråk, men dette skjer ofte i samspill med andre tegnsystemer.» JLT: Hva er sakprosa: 34

Tre grunner til å bry seg om sakprosa Prisme: Sakprosateksten (debattboka, avisartikkelen, Blogg- innlegget med mye mer) er et prisme å se verden gjennom

Tre grunner til å bry seg om sakprosa 2. Laboratorium: Vi skaper mye av verden gjennom sakprosatekster!

Tre grunner til å bry seg om sakprosa 3. Jobben: I de aller fleste jobber i dag må vi kunne skrive og lese sakprosa.

”Tre spørsmål til elevene til ettertanke før, under og etter foredraget”: Hvor mye sakprosa leser og skriver du på en uke? Hva er forskjellen på god og dårlig sakprosa? Hvor viktig er det å være en god skriver og leser av sakprosa?

Hva er sakprosa? (ndla)

”Tre spørsmål til elevene til ettertanke før, under og etter foredraget”: Hvor mye sakprosa leser og skriver du på en uke? Hva er forskjellen på god og dårlig sakprosa? Hvor viktig er det å være en god skriver og leser av sakprosa?

Hva er forskjellen på god og dårlig sakprosa? God: Tekst som… … vet hva den vil …gjør det klart hva slags lesere den ønsker seg …bruker sjangeren bevisst …bruker mediet bevisst …har passe gjennomarbeidet språk og sikker stil …har god balanse mellom delectare (fornøye), docere (lære bort), movere (bevege) Dårlig: Tekst som… …er uten retning og vilje …er bevisstløs om kommunikasjonsoppgaven …overser sjangeren …overser mediet …har avvikende språk (umotivert) og vakler i stilen …har dårlig balanseforhold mellom de retoriske oppgavene

Hvor viktig er det å være en god skriver og leser av sakprosa? Den gode skriveren og leseren… …når fram med sitt ærend …blir en myndig deltaker i demokratiet …kan ta seg fram som bruker av offentlige og private tjenester …får mange skrive- og lesegleder, (også i skjønnlitteraturen)! Den mindre gode skriveren og leseren… …når ofte ikke fram …blir umyndiggjort (gjelder særlig leseren) …vil risikere å gå seg vill i skjemajungelen …får mange sorger i møtet med et stadig mer tekstliggjort samfunn

Å forstå sakprosa

God tekst? God: Tekst som… … vet hva den vil …gjør det klart hva slags lesere den ønsker seg …bruker sjangeren bevisst …bruker mediet bevisst …har passe gjennomarbeidet språk …har god balanse mellom delectare (fornøye), docere (lære bort), movere (bevege)

Adresse: Oslo museum, (tidl. Bymuseet), Frognerveien 67, 0266 Oslo God tekst? Debattmøte Oslo museum inviterer til diskusjonsmøte tirsdag 18. januar 2011 kl 1830 for å belyse spørsmålet om legaliteten og legitimiteten av vedtaket om å utvise den russiskfødte asylsøkeren Madina Salamova (kjent under pseudonymet Maria Amelie). Innledninger ved bl.a. professor Thomas Hylland Eriksen, Universitetet i Oslo, Stortingsrepresentant Geir Bekkevold, Kristelig folkeparti og Rune Berglund Steen, Antirasistisk senter. Gratis adgang. Adresse: Oslo museum, (tidl. Bymuseet), Frognerveien 67, 0266 Oslo God: Tekst som… … vet hva den vil …gjør det klart hva slags lesere den ønsker seg …bruker sjangeren bevisst …bruker mediet bevisst …har passe gjennomarbeidet språk …har god balanse mellom delectare (fornøye), docere (lære bort), movere (bevege)

Retorikkens ABC: Etos, logos og patos !

Bevismiddelet etos – å bygge troverdighet: Avsender: Offentlig finansiert museum Andre autoriteter: Maria Amelies posisjon Ukeavisa Ny tid? Div. autoritetspersoner/ institusjoner

Bevismiddelet logos – å framstille noe som sant eller sannsynlig:

Bevismiddelet patos – å appellere til leserens følelser: Sympatisk bilde Fargebruk

Kotekst - Teksten omkring: Kultur-stoff, provoserende reiseannonse, Grateful Dead som ironi?

Situasjonen her og nå som ”kontekst”: (18.1.:) Sist onsdag, førstkommende tirsdag, enorm medieoppmerksomhet