Johan L. Tønnesson (johan.tonnesson@iln.uio.no) Hva er sakprosa? Sophus Bugges hus, Blindern 10. mars 2011
Plan for de neste 29 minuttene Hva er sakprosa? Tre grunner til å bry seg om sakprosa God og dårlig sakprosa Gode og mindre gode skrivere og lesere Hvordan forstå sakprosa
Hva er sakprosa? «Sakprosa er tekster som adressaten har grunn til å oppfatte som direkte ytringer om virkeligheten. Sakprosateksten kommuniserer gjennom skriftlig verbalspråk, men dette skjer ofte i samspill med andre tegnsystemer.» JLT: Hva er sakprosa: 34
Tre grunner til å bry seg om sakprosa Prisme: Sakprosateksten (debattboka, avisartikkelen, Blogg- innlegget med mye mer) er et prisme å se verden gjennom
Tre grunner til å bry seg om sakprosa 2. Laboratorium: Vi skaper mye av verden gjennom sakprosatekster!
Tre grunner til å bry seg om sakprosa 3. Jobben: I de aller fleste jobber i dag må vi kunne skrive og lese sakprosa.
”Tre spørsmål til elevene til ettertanke før, under og etter foredraget”: Hvor mye sakprosa leser og skriver du på en uke? Hva er forskjellen på god og dårlig sakprosa? Hvor viktig er det å være en god skriver og leser av sakprosa?
Hva er sakprosa? (ndla)
”Tre spørsmål til elevene til ettertanke før, under og etter foredraget”: Hvor mye sakprosa leser og skriver du på en uke? Hva er forskjellen på god og dårlig sakprosa? Hvor viktig er det å være en god skriver og leser av sakprosa?
Hva er forskjellen på god og dårlig sakprosa? God: Tekst som… … vet hva den vil …gjør det klart hva slags lesere den ønsker seg …bruker sjangeren bevisst …bruker mediet bevisst …har passe gjennomarbeidet språk og sikker stil …har god balanse mellom delectare (fornøye), docere (lære bort), movere (bevege) Dårlig: Tekst som… …er uten retning og vilje …er bevisstløs om kommunikasjonsoppgaven …overser sjangeren …overser mediet …har avvikende språk (umotivert) og vakler i stilen …har dårlig balanseforhold mellom de retoriske oppgavene
Hvor viktig er det å være en god skriver og leser av sakprosa? Den gode skriveren og leseren… …når fram med sitt ærend …blir en myndig deltaker i demokratiet …kan ta seg fram som bruker av offentlige og private tjenester …får mange skrive- og lesegleder, (også i skjønnlitteraturen)! Den mindre gode skriveren og leseren… …når ofte ikke fram …blir umyndiggjort (gjelder særlig leseren) …vil risikere å gå seg vill i skjemajungelen …får mange sorger i møtet med et stadig mer tekstliggjort samfunn
Å forstå sakprosa
God tekst? God: Tekst som… … vet hva den vil …gjør det klart hva slags lesere den ønsker seg …bruker sjangeren bevisst …bruker mediet bevisst …har passe gjennomarbeidet språk …har god balanse mellom delectare (fornøye), docere (lære bort), movere (bevege)
Adresse: Oslo museum, (tidl. Bymuseet), Frognerveien 67, 0266 Oslo God tekst? Debattmøte Oslo museum inviterer til diskusjonsmøte tirsdag 18. januar 2011 kl 1830 for å belyse spørsmålet om legaliteten og legitimiteten av vedtaket om å utvise den russiskfødte asylsøkeren Madina Salamova (kjent under pseudonymet Maria Amelie). Innledninger ved bl.a. professor Thomas Hylland Eriksen, Universitetet i Oslo, Stortingsrepresentant Geir Bekkevold, Kristelig folkeparti og Rune Berglund Steen, Antirasistisk senter. Gratis adgang. Adresse: Oslo museum, (tidl. Bymuseet), Frognerveien 67, 0266 Oslo God: Tekst som… … vet hva den vil …gjør det klart hva slags lesere den ønsker seg …bruker sjangeren bevisst …bruker mediet bevisst …har passe gjennomarbeidet språk …har god balanse mellom delectare (fornøye), docere (lære bort), movere (bevege)
Retorikkens ABC: Etos, logos og patos !
Bevismiddelet etos – å bygge troverdighet: Avsender: Offentlig finansiert museum Andre autoriteter: Maria Amelies posisjon Ukeavisa Ny tid? Div. autoritetspersoner/ institusjoner
Bevismiddelet logos – å framstille noe som sant eller sannsynlig:
Bevismiddelet patos – å appellere til leserens følelser: Sympatisk bilde Fargebruk
Kotekst - Teksten omkring: Kultur-stoff, provoserende reiseannonse, Grateful Dead som ironi?
Situasjonen her og nå som ”kontekst”: (18.1.:) Sist onsdag, førstkommende tirsdag, enorm medieoppmerksomhet