Problemløsning Per Holth HiAk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
Advertisements

Ordspr./ proverbs 4,18 Rettferdiges sti er som morgenens lysskjær, det vokser til det blir høylys dag. The way of the righteous is like the first gleam.
Nivå og kvalitet i utdanningen(e) i relasjon til studentgrunnlag og “krav” til gjennomstrømning Konferanse om norsk ingeniørutdanning, 23./24. oktober.
Universell utforming Kirsten Ribu HiO Evaluering av datasystemer Analyse av systemegenskaper Kirsten Ribu
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
Hva ligger i begrepet om ansvarlig nanoteknologiutvikling? Roger Strand (Senter for vitenskapsteori, UiB)
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Verbal atferd HiAk Per Holth.
FORMATIV VURDERING.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
Et lite dypdykk i matematikk i TIMSS og PISA
Atferdsanalyse Sosial læringsteori
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
SUKSESS ELLER FIASKO I PROSJEKTER TIDLIGE ”SYKDOMSTEGN”
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
Produkeierrollen i Scrum
Av Donald Norman. Normans hovedanliggende: Information appliances An appliance specializing in information: knowledge, facts, graphics, images, video,
Ytre miljø Q4 CAKE. Information for OIM/section leaders; The presentation is to be presented in the General safety meeting together with the film on the.
Palmer 2003.
Skriverammer FORSLAG TIL SKRIVERAMME ENGLISH AS A WORLD LANGUAGE
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
VALIDITET OG RELIABILITET I KVALITATIV FORSKNING
Problemløsning som arbeidsmåte i matematikk
Damasio om rasjonelle valg og somatiske markører
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
“Mr. Oatman” – En frisk og tillitsvekkende karakter med en historie å fortelle om Havre Fras If you want to take control with sugar and cholesterol Havrefras.
Modellering og diagrammer Jesper Tørresø DAB1 E september 2007.
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt
MASTEROPPLEGG Kunstig intelligens Logikk
Forelesning Diskursanalyse
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Misjon – å krysse grenser
What is Signed English (SE)? Patricia Pritchard cand polit Audiopedagog Statped vest.
Norwegian Ministry of Labour and Social Affairs Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Velg ASD mal NORSK under ”oppsett”. Social inclusion for people from.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
Kalibrering av passbiter ved komparering:
Find Fraud B4 it Finds You!
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Ulike måtar for bruken av pronomen
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Nanomaterialer.
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Relevant questions for the Reference Group
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
CAMPAIGNING From vision to action.
Using nursery rhymes and songs
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Misjon – å krysse grenser
The Gains from International Trade
SS-generasjonen HL-senteret,
Konkurrerende økonomiske teorier
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Behaviorisme og kognitiv psykologi
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Information retrieval in medical and biological literature (SMED 8004)
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Course PEF3006 Process Control Fall 2018 Split-range control
Course PEF3006 Process Control Fall 2017 Split-range control
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
PhD on Track som nettressurs i bibliotekkurs for ph.d.-kandidater
Love Generously is one of our church values. John Wesley wrote these words 250 years ago, as part of his vision statement for the church: Do all.
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
Utskrift av presentasjonen:

Problemløsning Per Holth HiAk

Tidlig forskning Lite tegn til “band-wagon” forskning Hvor sentrale problemstillinger styrer empirisk og teoretisk arbeid Metoder for aritmetikk-trening Læring “ved innsikt” Etablering av ferdigheter hos mentalt tilbakestående C. G. Aldrich og medarbeidere publiserte flere artikler om “problem solving among idiots” (f.eks., Aldrich, 1931; Aldrich & Doll, 1931).

Forskningstradisjoner Gestalt/kognitiv Læring Computer/informasjons-prosessering Psychometrisk/komponent-analyse

1. Gestalt/kognitiv Innsikt, produktiv tenkning, strukturell reorganisering Køhler, Wertheimer, Duncker, Maier Birch, Harlow Fixedness, fixity, einstellung Er problemløsning produktiv eller bare reproduktiv?

2. Læring Watson (verbale protokoller) Birch, Harlow Epstein, Lanza, Skinner Ulike kilder til ’novel behavior’

3. Computer/informasjons-prosessering Newell & Simon (1972) Eysenck & Keane (1995) Problem space theory State space flowchart

4. Psychometrisk/komponent-analyse Spearman’s (1923) originale g Guilford’s (1967) 120 Kahney (1993) 5-6 Sternbergs Lenestol-analyse Måling av reaksjonstider

Hva er et problem? Every advance in understanding perception, memory, language and problem solving will feed into endeavours to help people become better problem solvers. (Kahney, 1993) Since there is probably no behavioral process which is not relevant to the solving of some problem, an exhaustive analysis of techniques would coincide with an analysis of behavior as a whole. (Skinner, 1966)

Definisjoner Radford’s and Burton (1974): “ . . . any situation in which the end result cannot be reached immediately” (p. 39) Kahney (1993): “whenever you have a goal which is blocked for any reason  lack of resources, lack of information, and so on  you have a problem. Whatever you do in order to achieve your goal is problem solving.” ( p. 15) Newell and Simon (1972): “A person is confronted with a problem when he wants something and does not know immediately what series of actions he can perform to get it” (p. 72) Skinner’s (1966) terms, “behavior which solves a problem is distinguished by the fact that it changes another part of the solver’s behavior and is reinforced when it does so (p. 225) Davis (1973) suggested that “A problem is a stimulus situation for which an organism does not have a ready response” (p. 12)

Problemer med definisjonene Målet kan ikke nås umiddelbart Noe må gjøres først for å muliggjøre atferd som produserer forsterkeren Raaheim-Skinner Hindring (obstacle) Det må være en mulig løsning ’Novelty’

Hva er ’novelty’? SD  R  SR Forstyrrelse av relasjonen SD  R Tid Kompleksitet

Kognitivist-slutninger om forekomst av kognitive fenomener Atferd i overensstemmelse med et bestemt mønster eller en regel Verbale selvrapporter om kognitive fenomener Diskontinuitet i atferd Lange reaksjonstider Atferds overlevelse over tid

Private hendelser i atferdsanalyse Fortolkninger baserer seg på begreper og prinsipper som direkte avledet fra eksperimentelle analyser Scientific interpretation is a consumer, not a producer of principles (Donahoe & Palmer, 1994, s. 127)