Samhandlingsreformen Utfordringer for Troms-kommunene-

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Langt igjen? Om yrkesdeltakelse, inntekt og utdanning for mennesker med fysisk funksjonsnedsettelse Jon Erik Finnvold, NOVA Resultater fra.
Advertisements

Norwegian Ministry of Labour and Government Administration Omstilling og inkluderende arbeidsliv Eirik Lae Solberg statssekretær Sørmarka
U TDANNING OG FORSKNING AV BETYDNING FOR SAMHANDLINGSREFORMEN Marianne Hedlund, dekan ved Helse- og sosialfag, HiT.
Nordlandsbankens forventningsindikator for n æ ringslivet i Nordland 2009 Sp ø rreunders ø kelse gjennomf ø rt i november og desember 2008 blant 100 bedriftsledere.
Hjerneslag -epidemiologi
Samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Dahlgren & Whitehead 1991.
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Kommunen og samhandling - utfordringer
Sørlandet Grimstad, Arendal, Tvedestrand, Froland, Lillesand, Birkenes, Kristiansand, Søgne, Mandal, Vennesla, Songdalen, Marnardal, Audnedal, Lindesnes.
Reduserer kommunale akutte døgnenheter (KAD) antall innleggelsen av eldre pasienter ved somatiske sykehus? Terje P. Hagen Avdeling for helseledelse og.
Del 2: Personlig økonomi.
NØKKELTALL Sør 6 KOSTRA systematiserer kommunenes rapportering til Statistisk sentralbyrå i tre typer indikatorer og nøkkeltall:   Kommunenes prioritering.
Likeverdige tjenester – tilpassede tjenester Pasient- og brukarombodet Pasient- og brukarombodet i Hordaland Rune J. Skjælaaen.
To undersøkelser: 1.Registeranalyse: –En sammenligning av utvalg med fysisk funksjonsnedsettelse og tilfeldig befolkningsutvalg i samme alder (25-45 år.
Behovet for voksenboliger Hva kan kommune og helsevesenet spare på private løsninger? Vestlandske Bygg- og anleggsdag, 31. oktober 2013 Hilde Onarheim.
1 Nettverkskonferanse om barnefattigdom Gardermoen 29. mai 2008 Går fattigdom i arv? En studie av mottak av sosialhjelp hos foreldre og barn Thomas Lorentzen.
Regnskapsanalyse Utgiftsbehov, ressursbruk og produksjon
SSB laget tidligere hvert år levekårsindeks – siste år 2008 (data 1-2 år forut). Kristiansand var hvert år blant kommunene med høyest indeks.
Presentasjon for formannskapet 20. mars 2013
Samhandlingsreformen og nye helselover Sentermøte 15. desember 2011 Wenche Jensen.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Genitale chlamydiainfeksjoner i Norge Hilde Kløvstad Nasjonalt folkehelseinstitutt 1. juni 2006.
Nøkkeltall status og utvikling i helse- og omsorgssektoren
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Visjoner for samhandling Geiranger Christian Bjelke.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
Forankring av folkehelsearbeidet – hva er det?
Forventninger til lokalt folkehelsearbeid St.meld. nr. 20 (2006–2007)
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
Folkehelsearbeid Folkehelsearbeid er samfunnets totale innsats for å opprettholde, bedre og fremme folkehelsen. God helse i befolkningen baseres på faktorer.
Helse 1 Fremskriving av behovet for sykehustjenester Stein Østerlund Petersen SINTEF Helse.
Lege Reidun Brunvatne Tlf E-post:
Samdata 2012 Somatikk.
Befolkningsundersøkelse juni 2014 For Skatteetaten.
Kompetanseøkonomisk kretsløp Barnehage og grunnskole Videregående skole Høgskole og universitet Økonomisk vekst gir økt BNP Befolkningsvekst.
Samhandlingsreformen Av Kari Kjønaas Kjos. Riktig diagnose: Et mer helhetlig ansvar for helsetjenesten Flest mulig helsetjenester i kommunene Tiltak for.
Søndre Innherred Revisjonsdistrikt FROSTATING Sammenligninger mellom kommunene: Eldreomsorg, barnehager og grunnskoler Basert på tall fra KOSTRA
FoU-dag 4.juni 2014 Copyrights prosjektleder Gunnbjørg Furuset 2013.
Økonomi og behovsprofil Overhalla kommune Av seniorrådgiver Helge Holthe Overhalla
Produktivitetskommisjonen Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under.
Rekruttering og strategisk kompetanseheving
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Mulige dypdykk og særtemaer; Barnevern, utvidet datasett/BLD-basen Ressurskrevende brukere, kostnader, indikatorer fra pilotnettverk Kartlegge ansikt til.
Utfordringer og kompetansebehov i kommunenes folkehelsearbeid
Barnevernet sett fra Regjeringens side Innlegg på kommunekonferansen til Nordland Fylke Kjell Erik Øie Statssekretær
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Samhandlingsreformen i kommunene- Erfaringer fra Ski kommune
Folkehelseprofiler og statistikkbanker
Tidlig innsats Hva er det og hvilke utfordringer innebærer det? TI-konferansen
Folkehelseinstituttet som støttespiller for kommuner og fylkeskommuner innen helseovervåking – hva tilbys? Else-Karin Grøholt Avdelingsdirektør Folkehelseinstituttet.
Omstillingskonferanse Karlsøy Inge Berg Nilssen, Seniorforsker, Norut Alta: Omstillingsbehovet i Karlsøy Rapport:
INVE STORS IN AQUACULTURE INnovation in AQuaculture 1 Utviklingen i Bjugn Statistikk for 2014/15.
Er samhandlingsreformen god helseøkonomi? Jon Magnussen Nasjonale dekanmøtet 6 juni 2011.
Agenda møte Litt om økonomi Null alternativet Likheter mellom de ulike alternativene Ulikheter mellom de ulike alternativene.
| Fredagsforum | 1 Samhandlings- statistikk Helsedirektoratet Beate M. Huseby.
Økonominytt fra Fylkesmannen Økonomiforum Troms 7. og 8. september 2015.
Utfordringer Interkommunalt samarbeid Samhandlingsreformen.
Kort om barometeret Et journalistisk bearbeidet produkt, laget av Kommunal Rapport Basis i offisielle tall levert av kommunene til staten Kostra, Utdanningsdirektoratet,
Demografikostnader Luster kommune ( )
KVALITETSPOLITIKK for Rehabiliteringsklinikken
Tallpakke uføretrygd per 3.kvartal 2017
Samhandlingsstatistikk Del I: Komparativ statistikk
Ved fylkeslege Petter Schou
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Kostnadsutvikling fosterhjem
Utskrift av presentasjonen:

Samhandlingsreformen Utfordringer for Troms-kommunene- Sett fra Fylkesmannen- Bård M. Pedersen, assisterende fylkesmann

Hvorfor reform ? Flere kronikere Flere eldre Utgiftseksplosjon Erfaring: Mange ”faller mellom stoler” Ref. gårdagens disk. Om ressurskrevende brukere: Utgiftseksplosjon. ”Fordi-du-fortjener-det-samfunnet” har bevilget seg velferd og tjenester som er i ferd med å ta kvelertak på fellesskapet og fellesverdiene. (Ref. Jørgen Kosmo – noen år siden: Om veksten i helse- og sosialbudsjettene..) 3 Mange faller mellom stoler, og behovet for et halvannet-nivå i helsetjenesten er en drivende kraft som påkaller nok en reform. (etter at vi har gjennomført HVPU-reformen, et antall skolereformer, barnehagereformen, Nav-reformen, Forvaltningsreformen(en vei-reform?). Hva kommer etter reformasjonen?(Må vel være eldrebølgen) Likevel, vi er blitt mer som amerikanerne, tjukkere, sykere og rikere?! Og trenger enda mer helsetjenester, for fedme, kols, diabetes, og kreft. For mange av oss blir innlagt på UNN, og det blir for dyrt. Mer må gjøres før vi kommer dit, evt. etter, evt. slik at vi ikke kommer dit!

Konsekvenser og momenter Flytting av oppgaver/ansvar Medfinansieringsansvar Økt samarbeid mellom kommuner Fastere grep om fastlegene - et paradigmeskifte for kommunenes forebyggende arbeid og kommunenes pleie/omsorg

Flytter oppgaver Flytte oppgaver fra spesialisthelsetjenesten til kommunene Kommunene skal drive mer forebyggende arbeid Kommunene skal drive mer aktiv behandling Kommunene skal drive mer rehabilitering Har de en kultur for å drive slike funksjoner? Har de infrastruktur for disse oppgavene? Har de spisskompetanse for disse oppgavene?

Utfordring 1: Mer folkehelsearbeid Store ambisjoner om økt kommunal innsats og kommunale tjenester. Et paradigmeskifte i kommunal folkehelsefokus må til? Mer forebygging – dvs mer folkehelsearbeid i kommunene. Hvem har fagfolk klare til å ta fatt på oppgaven? Kommunelege I,, ernæringsfysiolog, diabetessykepleier? Kommunenes rolle vurderes endret slik at de i større grad enn i dag kan oppfylle ambisjonene om forebygging og innsats i sykdomsforløpenes tidlige faser. Dette gjelder f.eks. for kols, diabetes, demens, kreft og psykiske lidelser. En tilrettelegging av tjenestetilbudet som medfører at sykdomsutviklingen hindres, eller utsettes, er bra både for folks helse og for samfunnets økonomi. Er kommunene beredt? Og hva må til? – Hovedspm politikerne må stille seg er: Hvilke forhold ved befolkningens helse utgjør en hovedutfordring for vår kommune? Gjennom dette – avdekke behov for tiltak. Hvordan komme dit? Det finnes mye statistikk – ikke minst innen helse.  Eks. på kommunehelseprofiler for Troms og for kommuner i Troms.

Troms fylke Dette er folkehelseprofilen for Troms – landsnitt og Troms-snitt. Av denne kan vi lese at særlige utfordringer for Troms er : Unge arbeidsledige Langtidssykemeldte Økt forekomst av hjerte- og karsykdommer.

Klikk for å gå til tidsserie for denne indikatoren. Kommunebarometer                                                                                                                                             Inntekt - lav Andel av bosatte personer 17 år og over med bruttoinntekt under kr. 100 000 Klikk for å gå til tidsserie for denne indikatoren. Utdanning - grunnskole a) Andelen personer i aldersgruppen 30-39 år med grunnskolenivå som høyeste fullførte utdanning. Sosialhjelptilfeller Sosialhjelpstilfeller i løpet av året. Registrerte tilfeller i løpet av året etter alder, sett i forhold til folkemengden i de aktuelle aldersgruppene pr. 1/1 året etter. Anmeldte lovbrudd Anmeldte lovbrudd per 1000 innbyggere:   Lovbrudd i alt, Forbrytelser og Lovbruddsgruppene: Annen vinningskriminalitet, Voldskriminalitet og Narkotikakriminalitet. Etter gjerningskommune. Kommunebarometer                                                                                                                                             Inntekt - lav Andel av bosatte personer 17 år og over med bruttoinntekt under kr. 100 000 Klikk for å gå til tidsserie for denne indikatoren. Utdanning - grunnskole a) Andelen personer i aldersgruppen 30-39 år med grunnskolenivå som høyeste fullførte utdanning. Sosialhjelptilfeller Sosialhjelpstilfeller i løpet av året. Registrerte tilfeller i løpet av året etter alder, sett i forhold til folkemengden i de aktuelle aldersgruppene pr. 1/1 året etter. Anmeldte lovbrudd Anmeldte lovbrudd per 1000 innbyggere:   Lovbrudd i alt, Forbrytelser og Lovbruddsgruppene: Annen vinningskriminalitet, Voldskriminalitet og Narkotikakriminalitet. Etter gjerningskommune. Kommunebarometer                                                                                                                                             Inntekt - lav Andel av bosatte personer 17 år og over med bruttoinntekt under kr. 100 000 Klikk for å gå til tidsserie for denne indikatoren. Utdanning - grunnskole a) Andelen personer i aldersgruppen 30-39 år med grunnskolenivå som høyeste fullførte utdanning. Sosialhjelptilfeller Sosialhjelpstilfeller i løpet av året. Registrerte tilfeller i løpet av året etter alder, sett i forhold til folkemengden i de aktuelle aldersgruppene pr. 1/1 året etter. Anmeldte lovbrudd Anmeldte lovbrudd per 1000 innbyggere:   Lovbrudd i alt, Forbrytelser og Lovbruddsgruppene: Annen vinningskriminalitet, Voldskriminalitet og Narkotikakriminalitet. Etter gjerningskommune. Hjemmeboere med høy timeinnsats Andel hjemmeboere med høy timeinnsats, i prosent av totalt antall mottakere av hjemmetjenester. Klikk for å gå til tidsserie for denne indikatoren. Hjemmeboere med høy timeinnsats Andel hjemmeboere med høy timeinnsats, i prosent av totalt antall mottakere av hjemmetjenester. Klikk for å gå til tidsserie for denne indikatoren. Hjemmeboere med høy timeinnsats Andel hjemmeboere med høy timeinnsats, i prosent av totalt antall mottakere av hjemmetjenester. Klikk for å gå til tidsserie for denne indikatoren. Kommunebarometer                                                                                                                                             Inntekt - lav Andel av bosatte personer 17 år og over med bruttoinntekt under kr. 100 000 Klikk for å gå til tidsserie for denne indikatoren. Utdanning - grunnskole a) Andelen personer i aldersgruppen 30-39 år med grunnskolenivå som høyeste fullførte utdanning. Sosialhjelptilfeller Sosialhjelpstilfeller i løpet av året. Registrerte tilfeller i løpet av året etter alder, sett i forhold til folkemengden i de aktuelle aldersgruppene pr. 1/1 året etter. Anmeldte lovbrudd Anmeldte lovbrudd per 1000 innbyggere:   Lovbrudd i alt, Forbrytelser og Lovbruddsgruppene: Annen vinningskriminalitet, Voldskriminalitet og Narkotikakriminalitet. Etter gjerningskommune. Hjerte-kardødelighet (0-74 år) Antall døde av hjerte-karsykdom i aldersgruppen 0-74 år, per 100 000 innbyggere per år, aldersstandardisert. 10-årige glidende gjennomsnitt. Hjemmeboere med høy timeinnsats Andel hjemmeboere med høy timeinnsats, i prosent av totalt antall mottakere av hjemmetjenester. Kommunebarometer                                                                                                                                             Inntekt - lav Andel av bosatte personer 17 år og over med bruttoinntekt under kr. 100 000 Klikk for å gå til tidsserie for denne indikatoren. Utdanning - grunnskole a) Andelen personer i aldersgruppen 30-39 år med grunnskolenivå som høyeste fullførte utdanning. Sosialhjelptilfeller Sosialhjelpstilfeller i løpet av året. Registrerte tilfeller i løpet av året etter alder, sett i forhold til folkemengden i de aktuelle aldersgruppene pr. 1/1 året etter. Anmeldte lovbrudd Anmeldte lovbrudd per 1000 innbyggere:   Lovbrudd i alt, Forbrytelser og Lovbruddsgruppene: Annen vinningskriminalitet, Voldskriminalitet og Narkotikakriminalitet. Etter gjerningskommune. Hjerte-kardødelighet (0-74 år) Antall døde av hjerte-karsykdom i aldersgruppen 0-74 år, per 100 000 innbyggere per år, aldersstandardisert. 10-årige glidende gjennomsnitt. Hjemmeboere med høy timeinnsats Andel hjemmeboere med høy timeinnsats, i prosent av totalt antall mottakere av hjemmetjenester. Torsken kommune Helt andre utfordringer i Torsken enn i ”snitt-kommunen”.

Målselv kommune Målselv har igjen helt andre utfordringer enn Torsken.

Verktøy for å framskaffe folkehelsedata på kommunenivå Kommunehelseprofiler www.helsedirektoratet.no/kommunehelseprofiler Kommunebarometeret http://nesstar.shdir.no/kommunebarometer/ Norgeshelsa www.fhi.no Kostra www.ssb.no/kostra Helsebiblioteket www.helsebiblioteket.no

Utfordring 2: Kompetanse Folkehelsekompetanse Legekompetanse Støttespillere Veiledning IKS Kommunene har til nå ikke hatt forutsetninger for å etablere robuste faglige organisasjoner som kan stå for en sterkere innsats i sykdomsforløpenes tidlige faser. Kommunene må organisatorisk ruste seg til å ivareta forebygging på systemnivå, herunder bygge opp systemer som gir oversikt over helsetilstanden og påvirkningsfaktorer på helse. Å skaffe leger til distriktskommuner er en lang og kostbar historie. Mye har skjedd i seinere tid. Senajlegen er et godt eksempel – og fagmiljøene ved DMS’ene er klare indikasjoner på at større fagmiljøer viser veien videre. Kommunelege I blir igjen tema. Status i dag viser store forskjeller mellom kommunene. De store kommunene har kompetanse og bemanning på KL1 og kan ha fokus på planlegging og samfunnsmedisin i en helt annen skala enn de som har KL1 i 20-40% stilling, naturlig nok. Reformen beskriver fastlegen som sentral i koordineringen Vil øke antall hjemler til leger i kommunene Reformen legger føring for at kommunen skal ha større grep om fastlegens arbeidstid (fra en til to dager i uka)

Utfordring 3: IKS? Nok et område med IKS Mange interkommunale samarbeidsavtaler Styring & samhandling-dilemmaer

Utfordring 4: Mye vil ha mer? Bedre barnevern koster mer, MYE mer Parallell til IKS-barnevern? Økonomi: Usikkerhet/erfaringer fra tidligere Negativt handlingsrom? Kommunene skal få mer penger – og mer ansvar. Kommunene får et delvis ansvar for å betale for statens sykehus. Kommunene vil få midler av staten – men kommunene binder seg ikke til å bruke pengene på helse. Regjeringen vil øke grunnfinansieringen til de statlige sykehusene I statsbudsjettet for 2010 vil regjeringen foreslå 230 millioner kroner gjennom kommunenes frie inntekter til forebyggende helsetjenester. I tillegg foreslås 10 millioner kroner til understøttende tiltak fra Helsedirektoratet, i form av veilednings-materiell, kunnskapsoppbygning og evalueringer. Regjeringen vil også i årene framover legge til rette for at en større andel av forventet vekst i helsesektorens samlede budsjetter kommer i form av frie inntekter til kommunene. Innenfor denne veksten vil regjeringen styrke forebyggingsarbeidet Ikke alle føler seg sikker på Statens vilje og evne til fullfinansiering av reformer. Tromsø nevnte dette med tydelighet i går mht barnehagereformen.

Utfordring 5: Kommunestørrelse Halvparten av alle norske kommuner har færre enn 5000 innbyggere ”- Skal vi få til bedre helsetjenester, må mer av behandlingen flyttes ut i kommunene. Men de fleste av dagens kommuner er for små til å kunne påta seg ansvaret alene. Samhandlingsreformen vil kreve at kommuner samarbeider tettere”. (Helseministeren)

Kommune-Troms: Befolkning i kommuner: >50.000: 1 20.000-50.000: 1 >50.000: 1 20.000-50.000: 1 10.000-19.999: 1 5.000-9.999: 2 3.000-4.999: 5 1.000-2.999: 12 <1.000: 3 20 av 25 kommuner i Trom har mindre enn 5.000 innbyggere. Det betyr at helsetjenester iflg Helseministeren må flyttes ut av et flertall av kommunene i Troms – som følge av Samhandlingsreformen? Hva blir konsekvensen? Og vil den slå svært ulikt ut for kommunene, avhengig av geografi og økonomi? Mange av kommunene er allerede involvert i opptil 50 forskjellige interkommunale avtaler og samarbeidsløsninger. Hvor går grensen og hva blir etter hvert kommunestyrets rolle og oppgave?

Veien videre …….Noen dilemmaer og mange utfordringer….. Folkehelsearbeid mer viktig enn noen gang Omfattende IKS(Vertskommune eller Samkommune) Bedre tjenester – mer tjenester? Kompetansekrav på flere områder Generalistkommunen under press? Regjeringen: Krav til effektive løsninger Det kan bli skarpseiling mellom skjærene i tida som kommer! Stadig nye krav til offentlig forvaltning - både i form av bedre tjenester og mer kompetanse på stadig nye områder. Fordi-du-fortjener-det samfunnet puster forvaltninga i nakken, og det er mer fokus på”krev din rett” enn ”gjør din plikt”. Fylkesmannen har oppdrag for er på stadig nye tilsyn, på oppdrag fra 12 dep og 8 direktorat. Rettighetsorienteringa i vårt samfunn er noe vi har villet selv, og det oppdragene har sitt utgangspunkt i Regjering og Storting. Et betimelig spørsmål er nå det stilles urealistiske krav til kompetanse og tjenester i generalist kommunen? Noe er i utakt, men med hva? Utfordringene står i kø – på helseområdet, på miljøområdet, på planområdet og på samfunnssikkerhetsområdet. Regjeringen legger til grunn at det bare settes i gang tiltak som er kostnadseffektive. Forebygging er ikke gratis, men vi må ta høyde for betydelig mer ressursbruk på dette område enn før, både mht personell og økonomi. Det skal etableres lærings- og mestringssentra i kommunene, og tilbud om lavterskeltilbud- og tiltak som fysisk aktivitet, ernæring og røykeslutt, men neppe i samme omfang i alle kommuner. Det blir en stor utfordring å få til alt dette i alle kommuner!