Tilgang på langs: Informasjonsdeling og sammenhengende pasientforløp - En introduksjon - Ellen K. Christiansen,seniorrådgiver, Nasjonalt senter for.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Taushetsplikt og tverrfaglig samarbeid
Forutsetninger: Alle deltagere skal ha kompetanse tilsvarende modul 1
Taushetsplikten * Anne Kjersti Befring.
Fokus på privat praktiserende ergoterapeuter
Forslag til sikkerhetsaktiviteter i SSP for 2005 Sjefrådgiver/avd.sjef Bjarte Aksnes, KITH.
Elektronisk samhandling
samhandlingsforum Brukererfaringer med samhandlingsreformen
Visjoner, mål og satsninger i e-helse
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
PÅRØRENDE RETTIGHETER
Norm for informasjonssikkerhet Helse-, omsorgs- og sosialsektoren.
Leif Erik Nohr Juridiske rammer for utveksling av helseinformasjon - et nordisk overblikk Leif Erik Nohr
Kravet til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp
Norm for informasjonssikkerhet Taushetsplikt
Helsepersonellov og pasientrettighetslov
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Pasientjournalen – hvem skal ”eie” den?
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Datatilsynet og tilgang på langs Helge Veum, overingeniør Tilgang på langs (TTec) Tromsø 13. juni 2007.
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Dagseminar tillitsvalgte i Aust-Agder FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
Elektronisk samhandling
Nasjonale kvalitetsregistre
Anne Marie Dalen Øverhaug Kvalitetsregisterkonferansen
Orientering om automatisk tilgangsstyring
Informasjonssikkerhet
Studenters tilgang til elektronisk pasientjournal
Barn som pårørende.
Inspirasjon, nytt, veien videre Olav Thorsen Praksiskoordinator Stavanger Universitetssykehus.
Samtykkebasert kjernejournal
Enkel og trygg tilgjengelighet til pasientopplysninger i EPJ ved ytelse av helsehjelp – vurdering av lovendringer Seniorrådgiver Hilde Jordal.
Instruktørkurs for kommuner Ansvar og avtaler (45 min)
Barn som pårørende –lovendring
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
Barn som pårørende.
Kravet til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp
Legemiddelhåndtering
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
| 1 Instruktørkurs for kommuner Ansvar og avtaler (45 min)
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Spørsmål om journalføring med mer 25. november 2014
Tale Teisberg, Helse- og omsorgsdepartementet
Samarbeid mellom seksjon BHM og fagdirektør ved Ahus
Nasjonalt meldingsløft Seniorrådgiver Ellen Strålberg.
Personvern og Informasjonssikkerhet I en stadig mer kompleks hverdag Tor Ottersen.
| 1 Instruktørkurs for kommuner Ansvar og avtaler (45 min)
Opplysningsplikt og opplysningsrett Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kommunikasjon og dokumentasjon som forutsetning for god pasientbehandling Utfordringer i allmennlege-hverdagen Per G. Johnsen Allmennlege Director.
Praktiske kjøreregler for oppslag i journal – og ivaretakelse av personvernet NB: Se også forklaringer i notatfeltet i denne fil.
Benny Huser HSH 1 Sjukepleierstudenter sin taushetsplikt Norske lover Yrkesetiske retningslinjer Kull 2005 høst 2005.
Taushetsplikten. Hovedregel Hovedregelen i helsetjenestene er at du som helsepersonell har taushetsplikt.
1 Brudd på taushetsplikten? Du arbeider på et legekontor. I matpausen din benytter sykepleieren på skiftestua anledningen til å rydde ut brukt medisinsk.
Juridiske utfordringer ved Samhandlingsreformen Av professor dr. juris Asbjørn Kjønstad Universitetet i Oslo.
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.

Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
Journalføring.
Helsepersonelloven § 4. Forsvarlighet
Likeverdige helsetjenester for eldre
Overføring fra fengselshelsetjenesten til kommunehelsetjenesten
Endringer i psykisk helsevernloven 2017
Taushetsplikt del 2 Yrkesmessig taushetsplikt 21. mars 2012
Pasientens legemiddelliste
Pasientens legemiddelliste
Hva er elektronisk samhandling?
Utskrift av presentasjonen:

Tilgang på langs: Informasjonsdeling og sammenhengende pasientforløp - En introduksjon - Ellen K. Christiansen,seniorrådgiver, Nasjonalt senter for telemedisin Ellen.Christiansen@telemed.no

”Tilgang på tvers” – om deling av pasient-opplysninger, workshop 1 ”Tilgang på tvers” – om deling av pasient-opplysninger, workshop 1. juni 2006 Journalen som informasjonsbærer Behov for standardisering og samordning Distinksjonen ”samarbeidende personell” og ”andre som yter helsehjelp”, jf. hlspl §§ 25,45 Hvorfor skulle man ev. ikke ha tilgang? Journalen er for uoversiktlig Pasienten ønsker det ikke Kontekstavhengig forståelse Pasientene forventer at fastlegen har tilgang Tverrfaglig samarbeid krever informasjonsutveksling Rollebasert tilgang HER-registeret Kort oversikt over hva vi diskuterte

Noen uttalelser: ”Helsepersonell har taushetsplikt, ethvert unntak fra dette skal vurderes.” ”Det er ikke pasienten som skal bestemme at personell i en virksomhet skal kunne gjøre oppslag i EPJ i en annen.” ”Jeg er glad for at vi har et lovverk.” ”Å slippe en person fra en annen virksomhet inn i egen virksomhets EPJ- system er en alvorlig sikkerhetsrisiko.”

Noen spørsmål/problemstillinger oppsummert: Hvem har behov for hvilken informasjon om pasienten i hvilke situasjoner og hvor mye haster det når? Mao: Behovet? Behovene for informasjon er ulikt blant helsepersonell - problematikken er kompleks Alternativet til tilgang er ikke at man ikke får informasjon i det hele tatt Alternativer til tilgang til EPJ? (Eks.: Meldingsutveksling, medisinkort, egenjournaler, samtykkebaserte kjernejournaler, m.v.) Det er behov for å diskutere tilgang ”på langs” og sammenhengende pasientforløp Det er det siste som er utgangspunktet for dette miniseminaret. Historisk kunnskap.

Informasjonsdeling ”på tvers” Kommunal pleie og omsorg Hjelpemiddel- sentral NAV Fastlege Apotek Privat spesialist Sykehus Legevakt Denne typiske situasjonen Særlig spesialisthelsetjenesten/fastlege/kommunehelstjeneste Utgangspunkt for diskusjonen var grensene for adgangen til EPJ-systemer

Informasjonsdeling ”på langs”

Informasjonsdeling ”på langs” og ”på tvers”, hlspl §§ 25 og 45 Hovedpersonene forsvinner lett i vrimmelen

Hlspl § 25 Opplysninger til samarbeidende personell Med mindre pasienten motsetter seg det, kan taushetsbelagte opplysninger gis til samarbeidende personell når dette er nødvendig for å kunne gi forsvarlig helsehjelp.

Hlspl § 45: Overføring, utlevering av og tilgang til journal og journalopplysninger Med mindre pasienten motsetter seg det, skal helsepersonell som nevnt i § 39 gi journalen eller opplysninger i journalen til andre som yter helsehjelp etter denne lov, når dette er nødvendig for å kunne gi helsehjelp på forsvarlig måte. Det skal fremgå av journalen at annet helsepersonell er gitt tilgang til journalen etter første punktum.

Pasientinformasjon til samarbeidende personell som grunnlag for forsvarlig pasientbehandling: Hva må til? Samarbeidende personell må ha den informasjon som er relevant for å gi et adekvat tilbud: de må alle sammen ha oversikt over situasjonen (gjelder alle typer opplysninger, også journalopplysninger) Samarbeidende personell må også ha informasjon om tidligere hendelser av relevans for den aktuelle situasjon (gjelder journalopplysninger og info fra pasienten )

Sammenhengende pasientforløp: ”Helhet” og ”sammenheng” Helhetlig forløp, sammenhengende (pasient-) forløp (Rambøll, 2006) Gode pasientforløp, sammenhengende tiltak, helhetlige pasientforløp, godt koordinerte pasientforløp, helhetlige behandlingsforløp (NOU 2005:3, kap. 7) Fra pasientforløp pasientloop (Mandag morgen, 2006) Sammenhengende helsetjenester (Pettersen/Johnsen, 2007) ”Sammenhengende pasientforløp er et felles mål” (Nasjonal gruppe for samhandling,2004)

Midtveisevaluering av S@mspill 2007 (Rambøll management): ”Et sammenhengende forløp forutsetter: Teoriutvikling” Hva er et pasientforløp? ”Er en diabetiker som behandles for både nyreproblemer, øyeproblemer og skinnbensår pga. diabetes, involvert i et eller flere forløp?” ”Betyder ”sammenhengende forløp” kun at forskjellige behandlere og pleiere har tilgang til felles data, eller innebærer ”sammenheng” også at behandlere og pleiere arbeider sammen i en felles prosess”?

Alternativ spørsmålsstilling ”Betyder ”sammenhengende forløp” kun at forskjellige behandlere og pleiere har tilgang til felles data, eller innebærer ”sammenheng” også at pasienten, behandlere og pleiere arbeider sammen i en felles prosess?”

Hva er det som styrer adgangen til å gi tilgang til pasientinformasjonen? Helsepersonelloven regulerer hvem som kan gis pasientinformasjon og på hvilke vilkår Helseregisterloven § 13 styrer på hvilken måte adgang til pasient-informasjonen kan gis eller ikke gis, nærmere bestemt hvem som kan få pasientinformasjon ved selv å hente den ut fra EPJ-systemene

Helseregisterloven § 13 Bare den databehandlingsansvarlige, databehandlere og den som arbeider under den databehandlingsansvarliges eller databehandlers instruksjons-myndighet, kan gis tilgang til helseopplysninger. Tilgang kan bare gis i den grad dette er nødvendig for vedkommendes arbeid og i samsvar med gjeldende bestemmelser om taushetsplikt.

Konsekvenser av hlsregl § 13? Bare helsepersonell ansatt innenfor virksomheten kan få adgang til pasientinformasjonen ved å hente den ut fra EPJ-systemet. (Unntak: Avtale?) Dette gjelder både ”samarbeidende personell” og ”andre som yter helsehjelp”, jf. hlspl §§ 25 og 45 Alle andre må få pasientinformasjonen utlevert på forespørsel

Hlsregl § 13: …”nødvendig” og ”i samsvar med gjeldende bestemmelser om taushetsplikt”… Konsekvenser? Taushetsplikten gjelder uansett og også innad i en virksomhet ”Alle” skal ikke vite ”alt”, bare det som er tilstrekkelig for å yte forsvarlig helsehjelp Hvordan skal dette ivaretas? Skal det være opp til den enkelte?

Informasjonssikkerhet og taushetsplikt: To sider av samme sak Informasjonssikkerhet og taushetsplikt: To sider av samme sak. Videre diskusjoner? Sammenhengende pasientforløp…? Kartlegging av informasjonsbehovet i et sammenhengende pasientforløp Kartlegging av informasjonsbehovet for en forsvarlig pasientbehandling Kartlegging av risikofaktorer Kartlegging av mulige virkemidler Valg av virkemidler Helhetlig tenkning!