Phd-grad for lærerutdanningene Arbeidsgruppens foreløpige rapport

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Advertisements

Kunnskapsbasert praksis – rød tråd i bachelorutdanningen Institutt for fysioterapi, Høgskolen i Bergen Liv Heide Magnussen Institutt for fysioterapi Avdeling.
INREMO – seminar II Status pr. mars 2012 •Webside er opprettet – inremo.no •Etablert struktur med Forskningsrådet  De forventer innspill i tre runder.
FOU-arbeid ved Høgskulen i Sogn og Fjordane Sølvi Lillejord Professor II Sølvi Lillejord Professor II.
Nivå og kvalitet i utdanningen(e) i relasjon til studentgrunnlag og “krav” til gjennomstrømning Konferanse om norsk ingeniørutdanning, 23./24. oktober.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
UH-nett Vest og Profesjonalisering gjennom internasjonalisering Det 72. norske bibliotekmøte på Hamar Lene Bakke.
Samarbeid for suksess - universitetssykehusfunksjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Seminar om nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning – internt seminar UiT h Førsteamanuensis Marit Allern, ILP, HSL-FAK.
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
Søknadsfrist 26. mai 2008 Studiested Stord Du kan finne mer informasjon om skolen og studiene på KONTAKTPERSONER Bjørg Sørfonden Bye -
Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder.
Forskerutdanning og karriereløp Kjersti Baksaas-Aasen kjersti. baksaas
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Tilgjengeliggjøring av offentlig finansiert forskning Arvid Hallén, Tromsø 14.november 2007.
Hvordan utdanne PhD-er til norske virksomheter? Leiv K. Sydnes Professor i kjemi Universitetet i Bergen Tekna-seminar i Oslo
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
NAFOL nasjonal forskerskole i lærerutdanning
Nasjonal forskerskole i lærerutdanning
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Anne M Jervell Evaluering av SIFO Anne M Jervell STYREMØTE
Praktisk erfaring i forbindelse med arbeidet med miljøledelsessystem
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
Møte i referansegruppa Sverre Rustad
PhD- utdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Halvdagsseminar 7 mars - 06 Prodekanus Anne Marit Blokhus.
Det historisk- filosofiske fakultet Dekan Gunnstein Akselberg Voss 24. oktober 2005.
Bergens medisinske forskningsstiftelse Internasjonaliseringsmidler for medisinsk forskning ved UiB & HB.
Det nasjonale publiseringsutvalget og arbeidet med Open Access Vidar Røeggen Seniorrådgiver Universitets- og høgskolerådet Seminar om vitenskapelig.
1 Anne Karin Larsen VIRCLASS Virtual Classroom for Social Work in Europe Workshop at the 21st Nordic Conference for Schools of Social Work Workshop at.
EVU BI1. 2 Visjon: ledende europeisk handelshøyskole Verdier: forskningsbasert, næringslivsrettet, internasjonal Virksomhetsidé: nasjonal og internasjonal.
Utdanning + FOU = Sant Mattias Øhra. Utdanning + FOU = Sant Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av UHR juli 2010 Dilemma: Forsker karriere versus undervisningskarriere.
International Water Association (IWA)  Vverdensomspennende medlemsorganisasjon og globalt nettverk for virksomheter og fagfolk som arbeider med vannrelaterte.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram: Hva vil vi egentlig med mobilitet på ph.d.- nivået? Internasjonaliseringskonferansen Anna.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram:
Gründerskolen Sørmarka. Gründerskolen This award winning Norwegian entrepreneurship programme aims to develop students’ theoretical and practical.
MAS 1500 Vest-Europeisk historie
Faculty of mathematics and natural sciences Master education in ”offshore technology” in the Oslo region Anders Elverhøi Forskningsdekanus MNF.
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Digital Portfolios – a tool for assessment and learning Asgjerd Vea Karlsen Eli Kari Høihilder.
CETL Centres for Excellence in Teaching and Learning Orientering til Studiekomiteen Kirsten Hofgaard Lycke Fagområdet for universitetspedagogikk.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Experiences with standards and criteria in Norway Sissel Skillinghaug/Kirsti Aandstad Hettasch Assessment Department.
Building Employer Expectations into programme changes R van Loon Portfolio Director Medical Engineering Associate Professor.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Revisjon i Skolen.  Each Party shall ensure that:  1. the training and assessment of seafarers, as required under the Convention, are administered,
Bachelorstudiet i Kinesisk med Kina-studier Kick-off våren 2016: Hva kan jeg gjøre med en grad i kinesisk?
Velkommen til Gå-hjem-møte Effektevalueringer av forskning og innovasjon 25. Mai 2016.
UHRs arbeid med forskerskoler Seminar Norges forskningsråd 1. april 2008 Ingvild Broch og Berit Hyllseth.
Innsats for kvalitet Forslag til et pedagogisk meritteringssystem for undervisning ved UiT Norges arktiske universitet og NTNU.
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Oppdatering om status av initiativet: Felles Master program SFE-TIK
Relevant questions for the Reference Group
SAB- utdanningskvalitet
Dekanskolen- utfordringer til sektoren i dag
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Status og prosess stipendiatutlysning Digital transformasjon
Weeks 3-6 STORYLINE Nursery Health Centre.
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Resultater for Rettsvitenskap &
Norway. A unique student experience
SØKNAD OM OPPTAK Utdanningskrav (PhD kandidaten er formelt kvalifisert) Ansettelsesforhold og finansiering (PhD kandidaten ansatt og finansiert i 3 år.
Utskrift av presentasjonen:

Phd-grad for lærerutdanningene Arbeidsgruppens foreløpige rapport 02.06.08 Universitetet for miljø- og biovitenskap, Ås Kari Smith

Disposisjon Arbeidsgruppens medlemmer Arbeidsgruppens mandat Arbeidsprosessen Rapport Krav til phd-grader i Norge Kort om EdD-grader fra utlandet Forskjellen mellom EdD og PhD Relasjon mellom en phd-grad og forskerskole for lærerutdanningene Forslag fra arbeidsgruppen Kari Smith

Arbeidsgruppens medlemmer Førsteamanuensis Egil Gabrielsen, UiS Professor Sidsel Germeten, HiFinnmark Professor Berit Karseth, UiO Førsteamanuensis Jan Selmer Methi, HiBodø Seniorrådgiver Kjærstin Åstveit, UHR (sekretær) Professor Kari Smith, UiB, leder Professor Thorolf Krüger, HiBergen, (observartør) Kari Smith

Arbeidsgruppens mandat Presentere en oversikt over liknende utdanninger fra andre land. Ta stilling til om arbeidet med opprettelse av en phd-grad i lærerutdanning taes videre Presentere en kort plan for viderearbeid Foreslå eventuell forankring Komme med forslag til modell Kari Smith

Stor geografisk spredning i gruppen Flystreik To møter Arbeidsprosessen Kort varsel Stor geografisk spredning i gruppen Flystreik To møter Bergen, 16.05.08 Gardemoen, 26.05.08 Kari Smith

Krav til phd-graden i Norge Rapport 1 Krav til phd-graden i Norge Opplæringsdel (30 studiepoeng, åpning for mer) Deltagelse i aktive forskningsmiljøer Vitenskapelig avhandling (2.5 år heltid, frittstående arbeid, høyt internasjonalt nivå, ny faglig innsikt/kunnskap på høyt nivå) Individuell veiledning Doktorgradsprøve (disputas) Opptakskrav: Femårig master (eller tilsvarende utdanning) Det kan stilles ytterlige krav til opptak 3 års fulltidsstudier, maks. 8 år Idrettshøgskolen krever 40 studiepoeng Femårig master kan erstattes med hovedfag eller tilsvarende utdanning ra utlandet Særkrav ved idrettshøyskolen- idrettsvitenskap elller annen utdanning på samme nivå innenfor idrett Kunstnerisk programmet kreves dokumentert anerkjent kunstnerisk virksomhet Utdanning på høyeste nivå på kunstområdet fra Norge eller utlandet Kari Smith

Danmark/ Sverige Rapport 2 a Danmark 3 års ervervsdoktorgrad sammen med en privat virksomhet Studenten skal være ansatt i virksomheten som finansierer studiet. I 2006 var der 86 godkjente ”ervervsPhD Vitenskapsministeriet betaler en månedslønn på 12.500 Sverige Krav: lærerutdanning pluss 2 års praksis Finansiering: sektorforskningsprogram pluss kommunal støtte Studentene tilbake til praksisfeltet (arbeidsgiver) ved endt utdanning Vanlig phd-krav Kari Smith

UK- University of Bristol (top ranked university 5*) Rapport 2 b UK- University of Bristol (top ranked university 5*) First ”taught” doctorate in UK Group sizes of 20 8 units of 20 points, transferred points from MA (80), Dissertation, 300 points (45.000 words) = 540 points P. 19: a ladder of sub-rewards if not completion of full course: MPhil, examined by viva voce, but not awarded EdD Each unit: 3 intensive study days followed by a written assignement Obligatory units in research methodology I rapporten dere har fått tilsendt er der oppsummering av noen flere EdD programmer enn det jeg presenterer her. Grunnen er tidsrammen, og dessuten så er der ganske stor likehet innenfor de utenlandske programmene, så jeg velger da å oppsummere disse senere. Kari Smith

UK- Institute of Education, University of London (5*) Rapport 2 c UK- Institute of Education, University of London (5*) Entrance requirements: Master, 4 years experience, 2000 words statement of intentions 3 parts: (1) assessed taught courses, (2) research focused workshops, (3) supervised original research Student groups (cohorts) are important Individual supervision from the beginning of the programme Taught elements: 4 courses, including research methodology, assessed through a portfolio of 4 assignments (5000 words each) + a reflective statement Institution Focused Study (IFS): a study on an organisation (often the student’s own) with a report of 20.000 word. Supervisor and workshops support students through the study. Thesis of 45.000 words, related to the IFS work at the end of the 5th year Viva voce examination Kari Smith

Australia, University of Western Australia Rapport 2 d Australia, University of Western Australia Goals of EdD: To provide a course of study at a Doctoral level which is research based and research driven, as with PhD, but where the principal orientation is not only on the development of knowldge per ce, but the extension of knowledge towards the improvement of professional practice. To serve the needs of professionals who wish to undertake Doctoral study so as to expand their theoretical bases for practice, to consider current ideas and issues and to address problems of practical implementation in education. 4 years parttime studies of 4 units + a Doctoral thesis Classes on weekday evenings and weekends 100 % attendance in the face-to-face teaching Course work, 2. presentation and defence of research proposal, 3. Doctoral thesis (70.000 words) Entrance requiements: Master’s research degree and 2 years full time professional education experience Kari Smith

Kjennetegn ved EdD graden Rapport 2 e Kjennetegn ved EdD graden Gruppe- studiefellesskap Stor vekt på forskeropplæringen, metodedelen er høyt prioritert i opplæringsdelen Mulig å stoppe utdanningen på et lavere nivå Egen arbeidsplass, egen erfaring grunnlag for teoretisering og vitenskapeliggjøring EdD en påbygging av M.ed og B.ed Krav til opptak, min. 2 års yrkeserfaring Kari Smith

Forskjeller mellom EdD og PhD Rapport 3 Forskjeller mellom EdD og PhD PhD EdD Tradisjonelt: bare et forskningsprosjekt (men dette har endret seg) Fra begynnelsen: opplæringsdel og forskningsdel Isolert (dette endrer seg med oppbygging av forskerskoler) Gruppen, fellesskapet, er gitt stor viktighet; en integrert del av programmet Mål: profesjonelle forskere Mål: Forskende profesjonsutøvere Uerfaren, mulighet å gå direkte fra master (men der er mange unntak) Erfarne profesjonsutøvere (praktisk erfaring på et minimum antall år er et krav) Teoretiske spørsmål, praktisk orientering ikke nødvendig Praktisk orientering nødvendig, krav til et solid teorigrunnlag Kari Smith

Relasjon mellom en phd-grad og forskerskole for lærerutdanningene Rapport 4 Relasjon mellom en phd-grad og forskerskole for lærerutdanningene Ingen konkret plan fra arbeidsgruppen, rådet bør ta dette opp til diskusjon Enighet i arbeidsgruppen om at et tett samarbeid er nødvendig Rådet bør diskutere muligheter for en felles arbeidsgruppe, men med to undergrupper som fortsetter utviklingen av en phd-grad og forskerskole for lærerutdanningene Viktig å danne et helhetlig program og unngå fragmentering Kari Smith

Første utkast - modell PhD i lærer utdanning Rapport 5 Veiledning Personlig 1. kompetanse i forskning og praksis (event. 2 veiledere) Avhandling Monografi Artikler (peer-reviewed, ikke nødvendigvis publisert) Opptakskrav MA el. liknende Minst 3 års relevant yrkeserfaring 25% tilknytting til yrkesfeltet (forskningsfeltet) Praktikere PhD i lærer utdanning Institusjon Doktorgradsrett Opplæringsdel i samarbeid med forskerskole Modulær Obligatorisk/ selvvalgt 45 stdp. (35 + 10 (peer group) Oppgaver for hver modul Struktur Minst 25 % forskningsrelatert yrkespraksis) Fulltid 4 år m/ muligheter for deltid Anbefalt sammenhengende skrivetid mot slutten Støttegruppe Knyttet til opptak i grupper Støtter forslaget til forskerskoleutvalget Kari Smith

Plan for viderearbeid Rapport 6 Rådets anbefaling Lage en tidsramme for utredningsarbeidet Finansiering av utredningsarbeidet Utarbeide forslag til UHR Modell og styringsstruktur Studieplan Finansiering Navn Institusjonsforankring Kvalitetssikring og evaluering Seminar for medlemmenr i KUF-komiteen, KD, Forskningsrådet, Utdanningsforbundet, UHRs styre og NRLU Kari Smith